قیمت تمام شده پراید برای شرکت سایپا چقدر است ؟

0

قیمت تمام شده پراید برای شرکت سایپا ،قیمت پراید صفر امروز ،قیمت پراید صفر دوگانه سوز ،قیمت پراید صفر هاچ بک ،انواع پراید ،قیمت پراید صفر سایپا

در حالی که بسیاری از کار‌شناسان پراید را «گاو شیرده» شرکت سایپا توصیف می‌کنند، این شرکت گفته است این خودرو «زیان می‌دهد» وبه همین دلیل می‌خواهد آن را با محصولات «سود ده» جایگزین کند.

به گزارش ایسنا، رضا تقی‌زاده معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا در رابطه با زمان توقف تولید پراید، گفته است: «استراتژی ما کاهش تدریجی تولید پراید است، زیرا تولید پراید با قیمت‌های فعلی زیان ده است و به همین دلیل به دنبال تولید محصولی هستیم که رضایت بیشتری را جلب کرده و همچنین همراه با سودآوری باشد.»قیمت تمام‌شده پراید برای سایپا چقدر است / تولید گاو شیرده سایپا و ارابه مرگ متوقف می شود

اما آیا واقعا پراید برای سایپا زیان ده شده است؟

در زمانی که پراید قیمتی در حدود هفت میلیون تومان داشت احمد قلعه بانی مدیر عامل سابق سایپا در گفتگویی با روزنامه دنیای اقتصاد قیمت تمام شده خودرو را حدود چهار میلیون ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با اینکه ۹۵ درصد پراید داخلی است اما با افزایش سه برابری قیمت نرخ ارز در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد این شرکت قیمت پراید را تقریبا سه برابر کرد و به ۲۰ میلیون تومان رساند. البته در ادامه کمی از قیمت خودرو کاسته شد.

اگر نسبت قیمت تمام شده به قیمت فروش را بر اساس قیمت ۷ میلیون تومان به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش از افزایش قیمت ارز در نظر داشته باشیم. قیمت تمام‌شده امروزی پراید برای کارخانه سایپا حدود ۱۲ میلیون تومان است. یعنی این شرکت برای هر خودرو پراید بر خلاف آنچه اعلام می‌کند شش میلیون تومان سود می‌کند اما پس چه دلیلی دارد که این شرکت می‌خواهد بتدریج تیراژ این خودرو را کاهش دهد و آن را جایگزین محصولی جدید کند؟

با سخت‌گیری استاندارهای خودرویی در چند سال آینده این شرکت به سختی می‌تواند استاندارد‌های جدید را حتی با لابی‌های خود در وزارت صنعت معدن و تجارت پاس کند.

در اواخر سال ۱۳۹۵ اعلام شد خودروهایی چون پراید و۴۰۵ تا دی‌ ماه سال ۱۳۹۷ می‌توانند تولید شوند و پس از آن در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استاندارد‌ها از ۵۲ به ۸۳ مورد، ادامه تولید آن‌ها می‌تواند ادامه یابد.

از طرفی فشار افکار عمومی به دولت برای جلوگیری از تولید پراید افزایش یافته است طبق اعلام پزشکی قانونی پراید هم اکنون بالا‌ترین میزان مرگ میر را در جاده‌های ایران دارد و سالانه حدود ۲۵۰۰ نفر بطور متوسط با این خودرو کشته می‌شوند.

برخی کار‌شناسان معتقدند اگر خودروی پراید خودروی ایمن‌تری می‌بود و در حد متوسط سطح ایمنی اروپا قرار داشت سالانه از ۲۵۰۰ نفر کشته شده به طور میانگین توسط پراید، دو هزار نفر کمتر کشته می‌شدند.

از سوی دیگر سایپا با جایگزین کردن خودروهای دیگری مثل تیبا، ساینا و کوئیک که هر سه بر روی پلت فرم این خودرو توسعه پیدا کرده‌اند با قیمت‌های بسیار گران‌تر می‌تواند سود بیشتری را برای سایپا به ارمغان بیاورد.

خودرو کوئیک که آن را می‌توان فیس لیفت جدیدی بر روی خودرو تیبا دانست و خودروی مینی کراس اوور محسوب می‌شود قرار است با قیمت ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان عرضه شود.

خودرو ساینا هم قیمتی در حدود ۲۷ میلیون تومان دارد و تیبا هم بین ۲۵ تا ۲۶ تومان معامله می‌شود. مشخصا اگر این خودرو‌ها با چنین قیمت‌هایی جایگزین پراید شوند سود شرکت سایپا بسیار افزایش خواهد یافت چرا که پلت فرم این خودرو‌های و بسیاری از قطعات تولیدی با پراید یکی یا قیمت تمام شده‌ای نزدیک پراید دارد اما قیمت خودرو‌ها گران‌تر است.

تکنولوژی پراید متعلق به دهه ۸۰ میلادی و برای ۳۵ سال پیش است. در آن سال‌ها هنوز طراحی خودرو دچار تحول ایمنی نشده بود و هنگام تصادف به اتاق خودرو و ستون خودرو‌ها که امروز باید در تصادف سالم بماند، آسیب جدی وارد می‌شد.

اوستا گودرزی، عضو سابق هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این باره گفته است: «فن‌آوری برخی از خودروهای فعلی مانند پراید بسیار قدیمی است و به دلیل پایین بودن سطح ذاتی ایمنی باید بازنشسته شوند.»

۸۰ درصد محصولات تولید شده در شرکت سایپا از پراید تا تیبا و ساینا از پلت فرم پراید استفاده می‌کنند این عامل سبب شده که سایپا «بی‌کیفیت‌ترین» برند ایرانی در بازار خودرو ایران باشد.

بر اساس یکی از بررسی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شرکت سایپا با ۵. ۱ ایراد فنی در هر خودرو پر ایراد‌ترین سازنده خودرو در ایران است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.