بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ خودروسازی ایران

0

بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ خودروسازی ایران

«رنو» با سرمایه‌گذاری ۶۶۰ میلیون یورویی به شرکای بخش خودرو ایران پیوست
بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ خودروسازی ایران

بعد از ۱۰ ماه مذاکرات سخت و فشرده بالاخره قرارداد رنو در وزارت صنعت امضا شد؛ قراردادی که قرار بود دوجانبه بین سازمان گسترش و نوسازی و رنو باشد در دقیقه ٩٠ سه جانبه شد و گروه هلدینگ ناصح هم به‌عنوان شریک به میزان ٢٠ درصد سهامدار شد. حال با ٢٠ درصد سهام سازمان گسترش و ۶٠ درصد سهام رنو میزان سرمایه‌گذاری برای فاز اول ۶۶٠ میلیون یورو است که این عدد به منزله تولید ٣٠٠ هزار دستگاه خودرو است.

طبق گفت‌و‌گوهایی که بین طرفین صورت گرفته است تا پایان سال آینده دو خودرو نیوداستر و نیوسیمبل تا ١۵۴ هزار دستگاه با قیمت کمتر از ١٠٠ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد. بر طبق این قرارداد سهم داخلی‌سازی این قرارداد به این صورت است که در ابتدای کار سهم مورد نظر داخلی ۴۰ درصد و پس از آن به ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد رسید، اما در قرارداد عنوان شده که پس از گذشت ۱.۵ سال به میزان ۶۰ درصد برسیم. یکی از دلایلی که باعث شد این قرارداد با تأخیر روبه‌رو شود فشار رنو برای اضافه کردن‌ بندی بود که طی آن اگر ایران تحریم شود این مجموعه هم بتواند از ایران برود و در این همکاری متضرر نشود اما با پافشاری ایران این بند در قرارداد آورده نشد و شرکت رنو دیگر خودسرانه نمی‌تواند ایران را ترک کند.

شاید همین اصرار ایران باعث شد که روز گذشته قبل از امضای قرارداد بین طرفین تیری بلوره قائم مقام ارشد گروه خودروسازی رنو بگوید ایران برنده این قرارداد است چرا که قراردادی خاص و منحصر به فرد امضا می‌شود.

ساخت مشترک قطعات و صادرات ۳۰ درصد محصولات

با امضای این قرارداد رنو متعهد شده است٣٠ درصد محصولات و قطعات مشترک را صادر کند. از سویی نهایت تا ۵ سال دیگر ۶٠ قطعه ساز ایرانی هم باید به شبکه قطعه‌سازی رنو فرانسه متصل شوند. در این صورت با رشد صنعت خودرو، قطعه‌سازی کشور هم به تأمین‌کنندگان قطعه جهانی می‌پیوندند. ساخت و تولید گیربکس و شاسی هم برای نخستین بار قرار است با این شرکت فرانسوی انجام شود.ایجاد کارخانه برای تولید موتور هم برگ برنده دیگری در این قرارداد است.

این کارخانه به غیر از موتور رنو قصد دارد برای سایر خودروها هم موتور تولید کند. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای قرارداد توسعه و تولید خودروهای جدید با رنو، سازمان گسترش و شرکت پرتو نگین ناصح گفت:ما هیچ پنهانکاری در قراردادهای خودرویی نداریم و تمام سعی ما این است که تولید خودروی مشترک را با ۴٠ درصد داخلی‌سازی شروع کنیم.١٢ سال پیش مشارکتی با رنو شروع شد که متأسفانه موفقیت‌آمیز نبود و داخلی‌سازی بعد از این همه سال به ۵٠ درصد رسید لذا با آن تجربه قراردادی را امضا کردیم که دیگر با عدم وعده روبه‌رو نخواهد شد. وی ادامه داد: پس از برجام و رفع تحریم‌ها فضای بین‌المللی به گونه‌ای تغییر یافت که شرکت‌های تولیدی و تجاری ما امکان یافتند با شرکت‌های خارجی همکاری‌های خود را آغاز کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه همکاری‌های بین‌المللی در راستای افزایش توان فناوری و تجارت خارجی مدنظر قرار گرفته است، گفت: با وجود رکودی که در این زمینه طی سال‌های قبل داشتیم بخش خصوصی توانست مشارکت خوبی را در زنجیره بین‌المللی شکل دهد و ۲۰۰ مشارکت در بخش صنعت، معدن و تجارت در کمتر از دو سال شکل گرفته که برخی از آنها به تولید رسیده است. وی افزود: صنعت خودرو یکی از صنایع مدنظر ما پس از برجام بود. برخی عنوان می‌کنند  چرا کشورهایی که با ما شروع کرده‌اند در وضعیت بهتری قرار دارند. آنها باید بدانند که صنعت خودرو صنعت ثابتی نیست و همکاری‌های بین‌المللی از الزامات رشد و توسعه‌ آن به شمار می‌رود.

مرکز تحقیق و توسعه رنو در ایران ایجاد می‌شود

نعمت‌زاده با اشاره به مسائل مطرح شده در قرارداد رنو، ایدرو و شرکت نگین ناصح خاطرنشان کرد: دلایل مختلفی در طولانی شدن روند مذاکرات وجود داشت و در نهایت یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه و یک مرکز فنی مهندسی که نسبت به قراردادهای قبلی وضعیت بهتری دارد و پررنگ‌تر است مدنظر قرار گرفته است. علاوه بر این قطعه‌سازان کشور می‌توانند در زنجیره مدنظر قرار گیرند و اگر این توانایی را داشته باشند و قطعات آنها مشابه سایر کشورها باشد از آنها خریدهای لازم صورت می‌گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ایجاد خط تولید موتور مستقل براساس قرارداد مذکور خبر داد و گفت: کارخانه‌ای در این راستا شکل می‌گیرد که به غیر از تولید موتور برای رنو و سایر محصولات هم موتور تولید خواهد شد. در قرارداد رنو و ایدرو تولید و صادرات در زیر سایه همکاری مشترک مدنظر قرار گرفته است.

در ایران حضور بلند مدت خواهیم داشت

در این مراسم تیری بلوره قائم مقام ارشد گروه خودروسازی رنو گفت:ما به ایران آمده‌ایم تا بمانیم و دیگر با تحریم‌ها هم نخواهیم رفت. وی اظهارداشت‌: توافق مذکور تفاهمی استثنایی در تاریخ صنعت خودرو ایران به جهت سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی، داخلی‌سازی و پرورش استعدادهای ایرانی به شمار می‌رود. علاوه بر این، ایجاد مرکز مهندسی و توسعه تولید خودروهای به روز و صادرات در جهت تکمیل و توسعه زنجیره کامل ارزش در ایران مدنظر قرار گرفته است.

بلوره با بیان اینکه رنو با حضور بدون وقفه در ایران از سال ٢٠٠۴ تعهد خود را ثابت کرده است، عنوان کرد: امضای این قرارداد تعهد و خواست قوی ما را برای حضور بلند مدت در ایران تأیید می‌کند تا به‌عنوان شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران همکاری‌های لازم را داشته باشیم و خوشحالیم که این سرمایه‌گذاری مشترک را با دو شریک قابل اعتماد خود یعنی ایدرو به‌عنوان نماینده دولت و گروه نگین به عنوان نماینده بخش خصوصی انجام می‌دهیم، همکاری ما با دو شریک قدیمی خود ایران خودرو و سایپا همچنان ادامه خواهد داشت و در آینده گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: این قرارداد قدمی رو به جلو و بلند برای همکاری مستمر میان ایران و رنو به شمار می‌رود و ارزش‌های مشترکی برای طرفین خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.