فوت سالانه ١٧ هزار ایرانی در تصادفات رانندگی

0
اعتماد سعید در نشست خبری جشنواره کشوری سوانح و حوادث اعلام کرد؛

فوت سالانه ١٧ هزار ایرانی در تصادفات رانندگی

مدیر شبکه رادیویی سلامت گفت: سالانه ١٧ هزار نفر در کشور سنین ١۵ تا ۴۴ سال به دلیل حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

 خبرنگاران جوان؛ صدیقه اعتماد سعید مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر نخستین جشنواره کشوری سوانح و حوادث در نشست خبرى این جشنواره که در رادیو سلامت برگزار شد، اظهار کرد: محور این جشنواره پیشگیرى از سوانح و حوادث است، زیرا مردم بسیارى از حوادث را تقدیر و سرنوشت مى دانند.

وى ادامه داد: باید این گفتمان اجتماعى را تغییر بدهیم زیرا مى توان با یک انتخاب خوب، تصمیم هایى بگیریم که حادثه ساز نباشد و آسیب هاى حاصله را کاهش دهیم.

مدیر شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه بیشترین حوادث، در حوزه ترافیکى رخ مى‌دهد، افزود: سه عامل انسانى، امنیت خودرو و شاهراه هاى حادثه خیز جاده اى در بروز حوادث ترافیکى نقش دارند وعامل چهارمى که به این موارد اضافه مى شود، شرایط محیطى است.

وى افزود: از دهه ٨٠ تا ٩٠، کاهش قربانیان حوادث ترافیکى را شاهد بودیم که یکى از عوامل آن بستن کمربند ایمنى بود و با توجه به فرهنگ سازى گسترده انجام شده امروزه، کسى بستن کمربند ایمنى را شوخى نمى گیرد و این اقدام به عنوان فرهنگ پذیرفته شده است.

اعتماد سعید گفت: توجه به عوامل طبیعى، چون سیل و زلزله نیاز به آموزش هاى عمومى به جامعه دارد اگر حادثه اى مثل سیل و زلزله بیفتد باید نگرانى همراه با هوشمندى داشته باشیم تا باعث کاهش آسیب و پیشگیرى شود.

وى تصریح کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که اماکن مسکونى و تفریحى در بستر رودخانه‌ها ساخته مى شودو مردم در هنگام سیل از نقاط حادثه خیز دور نمى شوند.

مدیر شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه دومین علت مرگ کودکان در ایران سوانح و حوادث است، افزود: این اتفاق خوبى براى کشور محسوب نمى شود در حالى که مى توان با آموزش هاى لازم به خانواده ها، آمار مرگ و میر کودکان را کاهش داد.

وى عنوان کرد: بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکى تهران حوادث مرگبار براى کودکان مادران تحصیلکرده و آموزش دیده کمتر دیده مى شود و با آموزش براى خانواده ٧٠ درصد موفق عمل کنند.

اعتماد سعید بیان کرد: این جشنواره در سه بخش شنیدارى، دیدارى و مکتوب برگزار مى شود.

مدیر شبکه رادیویی سلامت با اشاره به مرگ و میر بالا در سنین ١۵ تا ۴۴ سالگى به دلیل حوادث گفت: سالانه ١٧ هزار سال در رنج ١۵ تا ۴۴ سالگى که نیروهاى کارآمد جامعه و سرپرست خانوار جان خود را از دست مى دهند و این موضوع خانواده‌ها را به زیر خط فقر مى برد.

وى تاکید کرد: ١٧ هزار نفر مرگ و میر معادل سقوط یک هواپیما با ٣۴٠ نفر در هفته است اگر هر هفته یک هواپیما سقوط کند همه مردم و رسانه‌ها به آن توجه مى کنند، اما کسى به این میزان مرگ و میر در اثر حوادث توجه نمی‌کند.

اعتماد سعید در خصوص استفاده از آثار شنیدارى ارسالی به این جشنواره در شبکه‌هاى رادیویى اظهار کرد: از اول شهریور که جشنواره آغاز می‌شود، جدول پخش برنامه پیشگیرى از حوادث بلایا در رادیو سلامت خواهیم داشت که دو برنامه به مدت یک ربع در صبح و عصر پخش خواهد شد، قطعا اگر آثارى که به دست ما برسد قابل پخش باشد، از توان شبکه‌هاى دیگر رادیو هم براى پخش آثار شنیدارى استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: پیشگیرى از سوانح و حوادث یک بحث ملى است و قطعا سایر بخش‌هاى سازمان صداوسیما نیز براى پخش آثار کمک خواهند کرد.

مدیر رادیو سلامت در پاسخ به سوالی درباره تاثیر این جشنواره در پای کار آوردن مسئولان و توجه بیشتر به حوادث و سوانح گفت: در واقع با این جشنواره می‌توانیم مسئولان را پای کار بیاوریم، با این کار مطالبه عمومی ایجاد می‌شود و قطعا مسئولین را تحت تاثیر قرار می‌دهد البته باید توجه کرد که در برنامه ششم توسعه نیز کاهش مخاطرات حوادث و سوانح پیش‌بینی شده است و با اجرای این جشنواره می‌شود حساسیت‌ها و توجه‌ها را نسبت به حوادث و سوانح افزایش داد.

اعتماد سعید در پاسخ به سوالى مبنى بر امنیت ضعیف خودروهاى داخلى در حوادث ترافیکى گفت: مطالبه ما ارتقا صنعت خودروسازى است البته باید توجه کرد که با حذف خودروهاى داخلى دلالان و سودجویان خودروهاى خارجى وارد صحنه مى شوند هر چند که در صنعت خودرو پیشرفت خوبى نداشتیم، اما با مطالبه عمومى ترمز و بدنه برخى خودرو‌ها تقویت شده است ضمن حمایت از تولیدهاى داخلى باید ارتقا صنعت خودرو را خواستار باشیم.

حوادث دومین عامل مرگ و میر کودکان در کشور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.