معرفی ۱۲ خودروی چینی جدید در بازار ایران + قیمت و شرایط فروش

0

معرفی ۱۲ خودروی چینی جدید در بازار ایران ،ام جی جی تی(MG GT)؛ کامپکت ۱۰۷ میلیون تومانی ،رتبه بندی خودروهای چینی در ایران ،پرفروش ترین خودروهای چینی در ایران ،پرفروش ترین خودرو در چین ،قیمت ماشین های چینی موجود در ایران ،بهترین خودروهای چینی در ایران ،شرکتهای خودروسازی چین

معرفی ۱۲ خودروی چینی جدید در بازار ایران

مشهد، به‌عنوان دومین کلان‌شهر کشورمان، جایگاه اقتصادی ویژه‌ای دارد و با جمعیت ثابت بیش از ۳ میلیون نفر، بازار مهمی برای صنایع مختلف محسوب می‌شود. نمایشگاه خودروی مشهد، تابستان هر سال پذیرای علاقه‌مندان این صنعت است و معمولا با سیل بازدیدکنندگان مواجه می‌شود؛ به طوری‌که حتی عکاسی از خودروها را سخت می‌کند. این رویداد، فرصت مهمی برای شرکت‌های فعال در خودروسازی و شاخه‌های وابسته خواهد بود تا توانایی‌ها و محصولات خود را اطلاع‌رسانی کنند.

در مقایسه با سال گذشته، تعداد برندهای حاضر در نمایشگاه مشهد، با رشد چشمگیری مواجه شد که عمده‌ی آن‌ها از خودروسازان چینی بودند. از سویی دیگر، اندک شرکت‌های مشهور غیر چینی، صرفا با نمایش چند نمونه‌ی شناخته‌شده، حضور نسبتا محدودی داشتند که به رفع تکلیف، شباهت داشت. نیسان، میتسوبیشی، هیوندای، سانگ‌یانگ، و رنو، محصولات سابق خود را عرضه می‌کردند و فقط سیتروئن با مدل جدید C4، سعی در جلب توجه مخاطب داشت که البته به دلیل خودداری از فاش کردن قیمت و شرایط فروش، جذابیت خاصی برای بازدیدکنندگان ایجاد نکرد.

با توجه به نکاتی که ذکر شد، در مطلب پیش رو، به معرفی و بررسی خودروهای چینی نمایشگاه مشهد می‌‌پردازیم که پیش‌فروش بسیاری از آن‌ها آغاز شده است و به‌زودی در جاده‌های کشور تردد خواهند کرد.

ام جی جی تی(MG GT)؛ کامپکت ۱۰۷ میلیون تومانی

از نظر سابقه‌ی برند، MG فراتر از دیگر خودروسازان چینی به نظر می‌رسد، چراکه پیشینه‌ای انگلیسی دارد و هنوز هم با حضور مدیران و مهندسان اروپایی، در همکاری با گروه اصلی در چین، فعالیت می‌کند. در سال‌های گذشته، این شرکت با عرضه‌ی مدل‌های ۵۵۰ و ۶، توجه علاقه‌مندان سدان‌های اسپرت را به خود جلب کرد و فروش موفقی داشت، هرچند که استقبال خوب از کراس‌اور GS با قیمت نسبتا بالای ۱۶۰ میلیونی را تجربه نکرد.

نمایشگاه خودروی مشهد ام جی جی تی MG GT

مدل GT، به‌تازگی توسط مدیا موتورز، وارد‌کننده‌ی رسمی MG در ایران؛ آماده‌ی فروش شده و از حدود یک سال پیش، در بعضی نمایندگی‌های این شرکت به نمایش درآمده است. این خودرو در نمایشگاه خودروی مشهد، در دو تیپ ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ پیش‌فروش شد که دارای پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۲۷ اسب بخار با گشتارو ۲۱۰ نیوتن‌متر است. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰ ثانیه زمان می‌برد و حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف سوخت خواهد داشت.

خودروی GT در تیپ ۲۰۱۶، با قیمت ۱۰۷ میلیون تومان و در تیپ ۲۰۱۷ با قیمت ۱۱۵ میلیون تومان در نمایشگاه مشهد پیش‌فروش شد که به ترتیب، ۱۴ روز کاری و ۲۱ روز کاری، زمان تحویل خواهد داشت. خرید نقدی این خودروها با تخفیف ویژه همراه است و در نتیجه‌ی آن، تیپ ۲۰۱۶ به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان و تیپ ۲۰۱۷ به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان قابل خرید خواهد بود. تسهیلات اقساطی این خودرو، می‌تواند ۱۲ ماهه، ۲۴ ماهه و ۳۶ ماهه باشد که در حالت ۳۶ ماهه برای تیپ ۲۰۱۶، پس از پرداخت مبلغی نزدیک به ۴۲ میلیون تومان ظرف ۴۵ روز پس از ثبت نام، اقساط ماهیانه ۲.۴۷۰ میلیون تومان، با چک‌های سه ماهه، انجام می‌شود.

ام جی ۳۶۰؛ محصول سایک موتورز، مونتاژ تبریز

شرکت مدیا موتورز، نماینده‌ی رسمی فروش محصولات MG در ایران محسوب می‌شود، اما گروه پارس‌موتورز با تأسیس کارخانه و خط مونتاژ در تبریز، اقدام به عرضه‌ی مدل ۳۶۰ خواهد کرد. جای خالی پارس‌موتورز و محصولات آن‌ در نمایشگاه خودروی مشهد احساس می‌شد؛ اما با خبر شدیم که تولید MG 360، در تبریز آغاز شده است و به‌زودی پیش‌فروش می‌شود. برند MG که حدود ۹۳ سال پیش در انگلستان بنیان نهاده شد، امروزه در مالکیت گروه صنعتی سایک موتورز قرار دارد. با اینکه خط مونتاژ MG در بیرمنگام انگلیس، همچنان فعال است و دفتر مرکزی این شرکت هم محسوب می‌شود؛ بخش اصلی قطعات، در چین تولید می‌شوند و خودروهایی نظیر ۳۶۰، در این کشور عرضه نخواهند شد. با این اوصاف، نمی‌توان پیش‌داوری کرد و مدل ۳۶۰ را بی‌کیفیت دانست؛ چراکه نسخه‌ی قبلی این خودرو به نام ۳۵۰، عملکرد قابل قبولی داشت.

نمایشگاه خودروی مشهد MG 360 ام جی

پیشرانه‌ی مدل ۳۶۰، مشابه مدل ۳۵۰ است و همچنان با نمونه‌ی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر خواهد داشت. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۱۱ ثانیه زمان می‌برد و مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارائه می‌کند. نمونه‌ی دیگری از MG 360، با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۴ لیتری وجود دارد که فعلا خبری مبنی بر فروش آن در ایران نیست. این مدل، قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر فراهم می‌کند که با جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی خودکار و دوکلاچه، در زمانی حدود ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

آپشن‌های به‌کاررفته در MG 360، راضی‌کننده و مواد به‌کاررفته قابل قبول هستند و صندلی‌ها راحتی مناسبی برای ۴ نفر ارائه می‌کنند. نمایشگر لمسی ۷ اینچ، دوربین عقب،کامپیوتر سفری با ناوبری ماهواره‌ای، سنسورهای جلو و عقب، سیستم‌های ABS ,EBD ,BA ,TCS ,ESP و TPMS، فناوری Start-Stop، تهویه هوای خودکار، صندلی چرمی، سیستم صوتی مجهز به ورودی USB و AUX همراه ۶ بلندگو و اتصال بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،رینگ ۱۶ اینچی آلومینیوم، چراغ‌های روشنایی روز و سانروف، از مهم‌ترین امکانات این خودرو محسوب می‌شوند.

خودروی MG 360، در کشور چین با برند سایک موتورز عرضه می‌شود و خط مونتاژ آن با برند MG، هم‌اکنون در تبریز فعال شده است. گفته می‌شود که این کارخانه، حاصل سرمایه‌گذاری مشترک و ۵۰-۵۰ بین سایک موتورز چین و پارس‌موتورز ایران خواهد بود تا نهایتا به‌عنوان پایلوت تولید MG در خاورمیانه با تیراژ ۱۰ هزار دستگاه در سال، فعالیت کند. طی تماس تلفنی با روابط عمومی پارس موتورز در تبریز، خبر از پیش‌فروش این خودرو تا هفته‌ی آینده داده شد. نمونه‌ی دنده‌ی دستی، با قیمتی در حدود ۵۳ میلیون تومان و نسخه‌ی مجهز به گیربکس اتوماتیک و آپشن‌های بیشتر، با قیمت ۶۲ میلیون تومان فروخته خواهد شد.

BYD E6؛ ون تمام الکتریکی با رنج مسافت ۴۰۰ کیلومتر

هرچند برند BYD برای مردم کشورمان، ناشناخته و کم‌اهمیت به نظر می‌رسد؛ در کشور چین شهرت بالایی دارد و البته با محبوبیتی فراتر از شرکت‌های چری و جک، فعالیت می‌کند. پیش از این با شاسی‌بلند S6 از برند BYD آشنا شده بودیم که پلت‌فرم و بدنه‌ای مشترک با لکسوس RX 350 داشت؛ اما در نمایشگاه مشهد، متوجه یک ون مدرن با پیشرانه‌ی الکتریکی شدیم که بنا به ادعای BYD، با هر شارژ کامل باتری‌های ۹۰ کیلووات ساعت، می‌تواند مسافتی نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر بپیماید. این خودرو با نام E6 شناخته می‌شود و در کمال ناباوری، برای فروش در ایران آماده می‌شود.

نمایشگاه خودروی مشهد BYD E6

موتور برقی E6، قدرت ۱۲۱ اسب بخار با گشتاور ۴۵۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند و می‌تواند به نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد. شارژ کامل این خودرو با استفاده از برق شهری، حدود ۹ ساعت طول می‌کشد اما به کمک شارژر مخصوص به خود، می‌تواند در زمان ۲ ساعت شارژ شود. باتری‌های مدل E6، حدود ۳۰ کیلووات ساعت انرژی در ۲ ساعت ذخیره می‌کنند که همین میزان، برای حرکت تا مسافت ۱۴۰ کیلومتر کافی خواهد بود. BYD زمان رسیدن این خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ۷.۷ ثانیه عنوان کرده است.

باخبر شدن از قیمت خودروی E6، عجیب‌ترین رویداد نمایشگاه خودروی مشهد برای بازدیدکنندگان بود؛ چراکه مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان توجیه‌ناپذیر به نظر می‌رسید. با توجه به قیمت برق در ایران، محصول جدید BYD برای حرکت در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۴ هزار تومان انرژی مصرف می‌کند که در مقایسه با خودروهای مشابه با میانگین مصرف بنزین ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و احتساب بنزین هزار تومانی، به‌سختی می‌تواند خریدار پیدا کند.

BYD F3؛ بیرون جذاب، داخل ناامیدکننده

برند چینی BYD، با یک سدان چهاردر و نسبتا خوش‌سایز در نمایشگاه خودروی مشهد حضور داشت که با توجه به قیمت و ظاهری بیرونی زیبا، علاقه‌مندان زیادی به دور خود جمع کرده بود. مدل F3، از نظر اندازه و کلاس بدنه، قابل مقایسه با تویوتا کرولا است و از همان پلت‌فرم هم استفاده می‌کند. نمای روبرو و پشت این خودرو، انصافا جذابیت زیادی برای مشتری ایرانی دارد و البته به‌سختی می‌توان ایرادی از آن گرفت. در بحث طراحی خودرو، مدل‌های مثل F3، نشانه‌ی بارز پیشرفت در صنعت خودروسازی چین هستند.

نمایشگاه خودروی مشهد BYD F3

نکته‌ی ناراحت‌کننده درباره‌ی F3، به محض ورود به کابین رخ می‌نماید و سرنشین را با ضعیف‌ترین مواد ممکن در داشبورد و دستگیره‌ در، مواجه می‌کند. شاید اگر جنس اصلی داشبورد را پلاستیک بازیافتی از ضایعات توصیف کنیم، مبالغه نکرده باشیم. این درحالی است که ترکیب و طراحی فضای داخلی، زیبایی قابل قبولی دارد و با نمایشگر ۸ اینچی، همراه امکاناتی نظیر دوربین عقب، دوربین زیر آینه، ناوبری ماهواره‌ای و سانروف، آپشن‌های مناسبی ارائه می‌کند. پیشرانه‌ی F3، از نوع ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۷ اسب بخار است که فعلا با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته عرضه می‌شود.

قیمت نهائی F3، دقیقا ۴۹ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان اعلام شده است که با سود مشارکت ۲۵ درصد، پیش‌پرداخت ۲۵ میلیون تومان و زمان تحویل بهمن و اسفند امسال، قابل خرید خواهد بود.

جیلی GC6؛ تنها و سردرگم

شرکت جیلی، نه‌تنها در چین که در سطح جهانی نیز صاحب جایگاه و شهرت است. این برند، هم‌اکنون مالکیت خودروسازی ولوو سوئد را در اختیار دارد و پیش‌بینی می‌شود بالاترین سطح فناوری و کیفی در میان خودروهای چینی را در آینده‌ی نزدیک تصاحب کند. از سویی دیگر، دلیل کاهش فعالیت این شرکت در ایران، پس از عرضه‌ی موفق مدل‌های امگرند ۷ و امگرند X7 مشخص نیست.

نمایشگاه خودروی مشهد  جیلی GC۶

امسال جیلی، تنها با یک محصول به نام GC6 و توسط خودروسازی بم به نمایشگاه مشهد آمده بود. جالب است بدانید که این خودرو در سایت اصلی برند جیلی به نشانی Global.geely.com وجود ندارد و در میان مدل‌های GC2 و GC5 و GC7، اثری از GC6 نیست. به نظر می‌رسد که مدل GC6، صرفا برای عرضه در بازارهای خاص مثل ایران و روسیه، تولید شده باشد.

ظاهر این خودرو جذابیت چندانی ندارد؛ هرچند ممکن است از دید علاقه‌مندان خودرو، بهتر از بعضی تولیدات وطنی باشد. فضای داخلی GC6، طراحی عجیب و نابسامانی دارد که به‌سختی می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. مواد به‌کاررفته در داشبورد، نسبتا ضعیف و در سطح خودروهای چینی قدیمی است، هرچند که اندکی بهتر از BYD F3، ارزیابی می‌شود. پیشرانه‌ی GC6، از نوع ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۵ اسب بخار است که با دو نوع جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی یا ۴ سرعته‌ی خودکار، قابل خرید خواهد بود.

قیمت نهائی GC6 با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است که با شیوه‌های بسیار متنوعی فروخته می‌شود. سود مشارکت خریداران این خودرو، ۲۴ درصد خواهد بود و می‌توان با پرداخت ۱۰ میلیون تومان به هنگام ثبت نام و اقساط ۳۶ ماهه‌ی حدودا یک میلیون تومان، GC6 را مهرماه امسال دریافت کرد. از سویی دیگر، خریدار می‌تواند ۳۶ میلیون تومان بپردازد و با اقساط ۳۶ ماهه‌ی ۴۵۰ هزار تومانی، تا حدود یک ماه دیگر صاحب جیلی GC6 شود.

فاو B30؛ بسترن جدید با طراحی جذاب

گروه خودروسازی بهمن که برای ما، یادآور مونتاژ و عرضه‌ مزدا ۳ است؛ به‌عنوان نماینده‌ی رسمی شرکت فاو (FAW) نیز شناخته می‌شود. مدیران بهمن، خودروی B30 را ساخت ایران معرفی می‌کنند؛ هرچند میزان استفاده از قطعات داخلی در این محصول، هنوز مشخص نیست. فاو، بیش از ۵۰ سال در خودروسازی چین سابقه دارد و مثل جک، در تولید کامیون شهرت بیشتری دارد، اما از نظر خودروسازی، فراتر از جک محسوب می‌شود و با حدود ۲ دهه تجربه، فعالیت می‌کند.

نمایشگاه خودروی مشهد فاو B30

محصول قبلی فاو در ایران، بسترن B50 بود که همچنان توسط گروه بهمن عرضه می‌شود. آنچه در مورد B50 قابل تامل به نظر می‌رسید، ظرافت بدنه و طراحی استادانه‌ی فضای داخلی بود که جذابیت خاصی به این خودروی چینی می‌داد. حال برادر کوچک‌تر با کد B30، می‌تواند خریداران در رنج قیمتی پایین‌تر را جذب خود کند، چراکه B50 با قیمتی نزدیک به ۷۷ میلیون تومان، فروش بالایی به دست نیاورد.

خودروی B30، در کلاس بدنه‌ی سدان سایز متوسط قرار می‌گیرد و طراحی قابل قبولی دارد. فرم کلی چراغ‌ها و جلوپنجره، شاید الهام‌گرفته از پرفروش‌ترین سدان‌های دنیا باشد، ولی مدرن و چشم‌نواز به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه با چراغ‌های روشنایی روز و سپر سه‌بعدی، کاملا هماهنگ با ظاهر خودروهای امروزی است. از نمای جانبی، با طرح رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ؛ شباهت زیادی به بی‌ام‌و سری ۲ دارد، هرچند که از پشت، کاملا ساده و معمولی ارزیابی می‌شود.

نمایشگاه خودروی مشهد فاو B30

در فضای داخلی، سرمایه‌گذاری و تلاش بالای فاو در ساخت محصولی با ظاهر جهانی، ستودنی است، چراکه نمایشگر ۷ اینچی لمسی، ناوبری ماهواره‌ای، سانروف، پنل پشت فرمان سیلندری با مانیتور دیجیتال، صندلی‌های راحت همراه با ترکیب خوب ادوات داشبورد، حس قدیمی خودروهای چینی را به فراموشی می‌سپارد. فضای نشیمن، برای زانوهای ۴ سرنشین کافی است، هرچند که برای بالای سر افراد با قد بیش از ۱۸۵ سانتیمتر در صندلی عقب، می‌تواند مشکل‌ساز شود. صندوق عقب B30ا، حدود ۴۸۰ لیتر حجم دارد که در این کلاس بدنه، ایده‌آل است.

پیشرانه‌ی B30، چهار سیلندر خطی ۱.۶ لیتری است که قدرت ۱۰۷ اسب بخار با گشتاور ۱۵۵ نیوتن‎متر ارائه می‌دهد. نکته‌ی مثبت و البته بسیار مهم فنی، درباره‌ی این خودرو، استفاده از جعبه‌دنده‌ی خودکار ۶ سرعته و غیر CVT ساخت آیسین ژاپن است. سیستم‌های ایمنی و حفظ تعادل، نظیر ترمز ABS همراه ESC ،EBD ،TCS و کنترل حرکت در سربالایی HHC، در B30 پیش‌بینی شده‌اند که با فرمان برقی ساخت Thyssenkrupp آلمان، ارائه می‌شود. فاو ادعا می‌کند که خودروی B30 را مجموعا در مسافتی به طول ۳ میلیون کیلومتر، آزمایش و بهینه‌سازی کرده است.

نمایشگاه خودروی مشهد فاو B30

هم‌اکنون شرکت بهمن، B30 را به قیمت ۵۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌کند که با پیش‌پرداخت ۲۰ میلیون تومان، سود مشارکت ۱۸ درصد و تحویل مهر، آبان و آذر امسال، همراه خواهد بود. این خودرو در حال حاضر، دارای ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر گارhنتی و فاقد شرایط فروش اقساطی است.

چانگان ایدو XT؛ هاچبک چشم‌گیر

از نظر زیبایی و جذابیت ظاهری، هر روز شاهد پیشرفت محصولات چینی هستیم و در نمایشگاه خودروی مشهد هم پس از بسترن B30، می‌توان به تحسین چانگان ایدو XT پرداخت. حدود دو سال از عرضه ناموفق چانگان ایدو توسط سایپا می‌گذرد که با بدنه‌ی سدان (صندوقدار)، در جذب مخاطب ایرانی ناتوان بود. حال با نمونه‌ی مدرن و هاچبک ایدو روبرو هستیم که هرچند در نمای روبرو، با تویوتا کرولا ۲۰۱۴ و از نمای پشت با نسل جدید مزدا ۳، شباهت غیر قابل انکاری دارد، طراحی چشم‌نواز و قابل قبولی ارائه می‌کند.

نمایشگاه خودروی مشهد چانگان ایدو XT

چانگان ایدو XT، با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. قدرت ۱۷۰ اسب بخار در کنار گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر، برای خودرویی به وزن ۱۳۸۰ کیلوگرم، جذاب به نظر می‌رسد. این مدل هم با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۶ سرعته، ساخت آیسین ژاپن عرضه می‌شود و می‌توان پیش‌بینی کرد در زمانی حدود ۸ تا ۹ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این احتمال وجود دارد که چانگان ایدو XT، با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی نیز قابل خرید باشد که در این صورت، قدرت ۱۲۵ اسب بخار خواهد داشت و حدود ۱۰ ثانیه بعد از شروع حرکت، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

فضای داخلی چانگان ایدو XT، به خوبی نمای بیرونی آن است. نوع پلاستیک داشبورد و فرم کلی کابین، قابل قبول به نظر می‌رسد و با حالت سیلندری پنل پشت فرمان، حس اسپرت و جوان‌پسند خودرو، تقویت شده است. سنسور عقب، شش ایربگ، دی‌لایت و اتولایت، سیستم کمکی حرکت در شیب، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، مانیتور ۷ اینچی لمسی همراه ناوبری ماهواره‌ای، ترمز ABS با توزیع نیروی ترمز، کروز کنترل، میریت کشش و حفظ پایداری، از آپشن‌های خودروی ایدو XT هستند.

نمایشگاه خودروی مشهد چانگان ایدو XT

قیمت نهائی این خودرو هنوز نامشخص است؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد که نسخه‌ی ۱۲۵ اسب بخار با قیمتی در حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان و نمونه‌ی ۱۷۰ اسب بخار با قیمتی نزدیک به ۷۰ میلیون تومان فروخته شود. این ارقام، نتیجه‌ی معادل‌سازی قیمت چانگان ایدو XT در بازار چین، با احتساب نرخ تبدیل یوآن به تومان و احتساب ۴۰ درصد اضافه قیمت برای خودروهای مونتاژ داخلی است؛ چراکه نمونه‌ی ضعیف‌تر، ۸۰ هزار یوآن و نسخه‌ی قوی‌تر، ۱۰۰ هزار یوآن، در بازار چین قیمت‌گذاری شده‌اند.

فوتون ساوانا؛ غول چینی با ادعای جهانی

ساخت شاسی‌بلندهای پهن‌پیکر، به‌تازگی مورد توجه خودروسازان چین قرار گرفته است و حالا، با برند فوتون وارد ایران خواهد شد. پیش از این، فوتون تونلند در کلاس پیکاپ فول‌سایز در کشور عرضه شده بود که با توجه به قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان، با استقبال زیادی مواجه نشد. فوتون، زیر مجموعه‌ی گروه صنعتی BAIC چین است که با نام خودروسازی بجینگ نیز شناخته می‌شود. مهم‌ترین محصولات فوتون، تریلر، اتوبوس، کامیون، ون و مینی‌بوس هستند، درحالی‌که وانت تونلند و شاسی‌بلند ساوانا، تنهای خودروهای سواری این شرکت محسوب می‌شوند.

نمایشگاه خودروی مشهد فوتون ساوانا

مدل ساوانا همچون پیکاپ تونلند، در تلاش است تا با فضای بزرگ و جادار، توانایی‌های بالای حرکت در مسیرهای سخت و اصطلاحا آفرود را در اختیار بگذارد. ساوانا به‌عنوان محصولی جدید در سبد فوتون، از همکاری برندهای اروپایی در ساخت خود، استفاده کرده است. ظاهر این خودرو، حالتی بی‌تفاوت دارد و به نظر می‌رسد عمدا ساده طراحی شده است تا برای افرادی که به رانندگی در مسیرهای خشن عادت دارند، قابل قبول باشد. طول خودرو ۴.۸۳ متر ، عرض آن ۱.۹۱ متر و ارتفاع آن ۱.۸۹ متر است که بی‌تردید، بزرگ و جادار محسوب می‌شود. فوتون ادعا می‌کند که خودروی ساوانا، به‌راحتی از مسیری با شیب ۶۰ درصد (۵۴ درجه) بالا و پایین می‌رود درحالی‌که می‌تواند در شیب عرضی ۴۰ درجه، تردد کند. از سویی دیگر، رانندگی با این خودرو در آب به عمق ۶۰ سانتیمتر، ممکن خواهد بود. ساونا برای ۷ سرنشین، صندلی دارد و با چهار کیسه‌ی هوا، برای صندلی جلو و به‌صورت پرده‌ای برای برای تمام فضای جانبی کابین، ارائه می‌شود.

ساوانا از پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربودیزل استفاده می‌کند که در نمونه‌ی استاندارد و مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته، ۱۹۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور از دور موتور ۱۷۵۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. تیپ مجهز به گیربکس اتوماتیک، از همین پیشرانه، قدرت ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیو‌تن‌متر می‌گیرد. میانگین مصرف سوخت برای هر دو مدل، کمتر از ۱۰ لیتر گازوئیل در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است، درحالی‌که به‌صورت دو دیفرانسیل و با وزن نزدیک به ۲ تن ارائه می‌شود. جعبه‌دنده‌ی دستی، ساخت گتراگ (Getrag) آلمان و نمونه‌ی خودکار ۶ سرعته ساخت ZF آلمان است. رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ با لاستیک‌های بزرگ به عرض ۲۶۵ میلی‌متر، ساوانا را آماده‌ی حرکت در مسیرهای سخت نشان می‌دهند.

نمایشگاه خودروی مشهد  فوتون ساوانا

شرکت عظیم خودرو، نماینده‌ی فروش رسمی محصولات فوتون در ایران است و مدل ساوانا را با قیمت ۱۳۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان، در آینده‌ی نزدیک عرضه خواهد کرد. این شرکت، صرفا واردکننده و تامین‌کننده‌ی خدمات پس از فروش ساوانا نخواهد بود و تا زمستان امسال، مونتاژ این شاسی‌بلند را در ایران آغاز خواهد کرد.

جک S3؛ کراس‌اور کوچک با تبلیغات بزرگ

در روزهای اخیر، تبلیغات گسترده‌ای برای مدل S3 توسط کرمان موتور انجام شده است که در شهرهای مختلف ایران، دیده می‌شود. استقبال از جک S5، فراتر از انتظار شرکت واردکننده بود و حالا نسخه‌ی اتوماتیک آن، با قیمت ۹۷ میلیون تومان عرضه می‌شود. این وضعیت، کرمان موتور را به گسترش سبد محصولات تشویق کرده است و حالا با کراس‌اور S3، خریدار ایرانی را آزمایش می‌کند. شرکت جک (JAC) که سابقه‌ای طولانی در کامیون‌سازی دارد، از حدود ۵ سال پیش اقدام به تولید خودروی سواری کرده است و حالا یک خودروساز مشهور برای ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

نمایشگاه خودروی مشهد جک S3

کراس‌اور S3 از نظر طول بدنه، قابل مقایسه با S5 است و فضای راحتی برای ۴ سرنشین دارد، هرچند که عرض خودرو کمتر از برادر ارشد است و نمی‌تواند ۵ سرنشینه باشد. در قسمت زانو و بالای سر، افراد بلند قد هم شرایط بسیار خوبی در S3 خواهند داشت، ضمن اینکه چرم مصنوعی صندلی‌ها و مواد به کاررفته در داشبورد، قابل قبول به نظر می‌رسد. طراحی S3، در بخش ظاهر بدنه و فضای داخلی، برگ‌ برنده‌ی جک محسوب می‌شود؛ چرا که پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۰۷ اسب بخار، ضعیف و ناکافی خواهد بود.

نمایشگاه خودروی مشهد جک S3

قیمت جک S3، ۶۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که صرفا به‌صورت پیش‌پرداخت ۳۵ میلیون تومانی با زمان تحویل آذر، دی یا بهمن، همراه سود مشارکت ۲۰ درصد، قابل خرید خواهد بود. این نوع ثبت نام، نشان می‌دهد که شرکت واردکننده، از فروش و استقبال عمومی مردم کشورمان به S3، اطمینان دارد.

چری تیگو ۷؛ در آرزوی فروش جهانی

پیش از این، به بررسی کامل شاسی‌بلند تیگو ۷ در زومیت پرداختیم. این خودرو، گران‌ترین مدل چینی بازار ایران محسوب می‌شود که در حال پیش‌فروش است. طراحی بدنه و کابین این خودرو، فراتر از محصولات چینی و قابل قبول به نظر می‌رسد؛ هرچند با استانداردهای جهانی فاصله دارد و خصوصا در قسمت عقب، فاقد پختگی در طراحی است. تمامی نسخه‌های تیگو ۷، فارغ از نوع پیشرانه، صرفا به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند و نسخه‌ی دو دیفرانسیل، برای هیچ‌کدام از آن‌ها، قابل سفارش نیست. تیگو ۷ درچهار سطح از آپشن‌های پایه، الایت، دلوکس واکسلنت عرضه می‌شود.

نمایشگاه خودروی مشهد چری تیگو 7

پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ، ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که از دور موتور ۱۷۵۰ دور بر دقیقه، در اختیار خواهد بود. با توجه به گشتاور بالاتر در دور موتور پایین، می‌توان پیش‌بینی کرد که این نسخه از تیگو ۷، در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ درحالی‌که نهایت سرعت آن، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت با میانگین مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

از آپشن‌های رفاهی این خودرو، می‌توان به فناوری دید پرنده یا دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد که به هنگام حرکت یا پارک خودرو در مسیرهای سخت، مفید خواهد بود. چری ادعا می‌کند با استفاده از ۸ سنسور مختلف که در پیرامون تیگو ۷ قرار گرفته‌اند، فاصله‌ی مجاز خودرو با اجسام، از هر جهت اندازه‌گیری می‌شود و با اعلام هشدار به راننده، از حوادث گوناگون جلوگیری خواهد شد. چراغ‌های مه‌شکن در مدل‌های با آپشن بالا، قابلیت چرخش دارند و می‌توانند در صورت گردش خودرو، سمت داخل پیچ را روشن کنند.۶ کیسه‌ی هوا در تیگو ۷ وجود دارد و ترمزها، ساخت بوش آلمان هستند و در همه‌ی نسخه‌ها، از سیستم‌های ABS ,EBD و TCS پشتیبانی می‌کنند.

شرکت مدیران خودرو، نماینده‌ی فروش رسمی چری در ایران است و برای نسخه‌ی فول‌آپشن (اکسلنت) تیگو ۷، مبلغ ۱۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، جهت فروش نقدی و تحویل ۳۰ روزه‌ی این خودرو، دریافت می‌کند. این نسخه از تیگو ۷ با پیش‌پرداخت ۳۲ میلیون تومان و اقساط ۱۲ ماهه، ۱۸ ماهه، ۲۴ ماهه و ۳۰ ماهه قابل خرید است که در ارزان‌ترین حالت، ماهیانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۳۰ ماه، هزینه خواهد داشت و در ازای چک‌های سه ماهه، فروخته می‌شود.

چانگان CS75؛ تحفه‌ی جدید سایپا

استقبال از برند چانگان، ناامیدکننده و ضعیف بود، اما سایپا بر واردات خودروهای این شرکت اصرار دارد و حالا کراس‌اور CS75 را برای عرضه در ایران آماده می‌کند. در مقایسه با CS35 که چند ماه پیش، در زومیت به بررسی کامل آن پرداختیم، CS75 دارای بدنه‌ای بزرگ‌تر و پیشرانه‌ای قوی‌تر است تا رقیبی برای جک S5 و تیگو ۵ باشد، هرچند که از نظر ظاهری، شباهت انکارناپذیری با تیگو ۵ دارد.

چانگان CS75

بنا به اظهارات شرکت سازنده، طراحی CS75 در ایتالیا انجام شده است و شاید به همین دلیل، جذابیت قابل قبولی دارد. این خودرو در فضای داخلی هم ترکیب زیبایی ارائه می‌کند؛ اما با پلاستیک خشک داشبورد و متریال ارزان‌قیمت عرضه می‌شود. راحتی صندلی‌ها با نشیمن ۵ سرنشین، در CS75 وجود دارد، ضمن اینکه ظرفیت فضای بار این شاسی بلند، ۵۹۰ لیتر در حالت عادی و ۱۵۶۰ لیتر در حالت صندلی‌های خوابیده خواهد بود.

از جمله امکانات چانگان CS75 می توان به آینه‌های جانبی گرم و جمع شونده، چراغ‌های اتوماتیک هالوژنی، LED-های روزتاب و چراغ‌های عقب LED، سانروف برقی، شیشه‌های ضد اشعه، سیستم استارت-استاپ، کروز کنترل، قفل مرکزی، چراغ جلو با کنترل‌های روی غربیلک، روکش چرم چراغ جلو و صندلی‌ها، کامپیوتر سفری، پخش صوت با ۶ بلندگو، صندلی راننده الکتریکی، سیستم ناوبری، سیستم تهویه مطبوع و تجهیزات متنوع دیگر اشاره کرد.

CS75 Changan

پیشرانه‌ی این خودرو، ۱.۸ لیتری توربوشارژ خواهد بود که قدرت ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی اتوماتیک، ساخت آیسین ژاپن است و می‌تواند CS75 را در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. میانگین مصرف سوخت، ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این خودرو، فاقد سیستم دو دیفرانسیل خواهد بود؛، اما با رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ و لاستیک‌های حجیم ارائه می‌شود.

سایپا، قیمت نهائی این مدل را اعلام نکرده است، اما می‌توان مطمئن بود که با هزینه‌ای بیش از ۹۰ میلیون تومان فروخته شود.

برلیانس کراس C3؛ ادعای کراس‌اور با فنرهای جدید

کسی نمی‌داند فرمول خنده‌دار ساخت کراس‌اور با استفاده از کشیدن فنرها یا تعویض آن‌ها با نمونه‌ی بزرگ‌تر، اولین‌بار توسط کدام خودروساز جهان استفاده شد؛ اما به هر حال، امروزه مورد توجه شرکت‌های چینی واقع شده است و حتی سایپا با مدل کوئیک و رنو (داچیا رومانی) با ساندور استپ‌وی، از آن استقبال کرده‌اند تا محترمانه، عاشقان خودروهای شاسی‌بلند را با کمترین هزینه، صاحب محصولی بزک‌کرده و البته سودآور کنند.

برلیانس C3 Cross کراس

عرضه و مونتاژ ناموفق محصولات برلیانس توسط سایپا، بر کسی پوشیده نیست و این خودروها در سال‌های اخیر، توانایی جذب مخاطب ایرانی را نداشته‌اند. از سویی دیگر، فروش نسبتا بالای کراس‌اورهای چینی، مدیران سایپا را به ماهیگیری از این آب گل‌آلود تشویق کرده است تا با عرضه‌ی کراس C3، هاچبک H330 را به اسم محصولی جدید، عرضه کنند. فضای داخلی این خودرو، با رقبای چینی آن هم قابل مقایسه نیست و حتی با نمایشگر ۷ اینچی هم کاملا عقب‌افتاده به نظر می‌رسد. البته نباید فراموش کرد، که این برلیانس مدرن، حالا با رینگ‌های ۱۶ اینچ، سانروف، سپرهای جدید و ریل باربند تولید خواهد شد.

پیشرانه‌ی کراس C3، نمونه‌ی همیشگی در خودروهای برلیانس است که با حجم ۱.۵ لیتر و قدرت ۱۰۳ اسب بخار عرضه می‌شود. بنا به ادعای شرکت سازنده، جعبه‌دنده‌ی خودکار ۴ سرعته و ساخت هیوندای، این مدل را در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌ر‌ساند و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت هم، ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است؛ ضمن اینکه نباید از چنین محصولی، انتظار آپشن‌هایی مثل سیستم دو دیفرانسیل داشت.

روز گذشته، مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در حاشیه بازدید از نمایشگاه خودروی مشهد، خبر از آغاز پیش‌فروش برلیانس کراسC3، در ۲۲ مرداد ماه داد، درحالی‌که قیمت نقدی و نهایی، ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. این خودرو با ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر، گارانتی عرضه می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.