خودروی پیکان چگونه ایرانی شد؟

0

خودروی پیکان چگونه ایرانی شد؟پیکان چراغ بنزی ،پیکان کارلوکس ،مشخصات فنی پیکان دولوکس ،پیکان موتور پژو ،مشخصات فنی پیکان پژو ،انواع پیکان ،پیکان پژویی صفر ،پیکان قدیمی

خودروی پیکان چگونه ایرانی شد؟

وقتی پیکان وارد ایران شد، انگلیسی بودنش مخفی شد. به تبلیغات ایران‌ناسیونال نگاه کنید؛ نه فقط هیچ حرفی از انگلیسی بودن پیکان در میان نیست، بلکه جمله بسیار معروفی را در تبلیغات می‌بینیم: «ثمره نبوغ مهندسان و دسترنج کارگران ایرانی». حس ناسیونالیستی و تبدیل کردن پیکان به نمادی از پیشرفت باعث شد انگلیسی بودن آن پنهان شود و از‌‌ همان ابتدا آن را به خوبی نشناسیم. این خودرو در اصل “پیکان هیلمن‌هانتر” (paykan hillman-hunter) است. مدل جوانان این خودرو در انگلیس به GT معروف بود.

پیکان جوانان

اگر ما پیکان نداشتیم، به یک معنی نمی‌توانستیم پژو هم داشته باشیم. با خرید کمپانی اصل انگلیسی ارتباط پژو و ایران حفظ شد.

با احتساب زمان ۳۸ سال تولید، هر ۱۰ دقیقه یک پیکان در طول این سالها تولید شده است. از همان روز اول تولید، پیکان در همه جا پخش می‌شود، شکل و شمایل تهران و به تبع ایران را عوض می‌کند.

بعد از انقلاب، ماهیت این ماشین تغییر می‌کند. پیکان که قبلا سمبل رفاه، آسایش و اوقات فراغت بود، تبدیل می‌شود به محصولی کاملا کاربردی، ساده و غیرلوکس. تقریبا همه پیکان‌ها سفید می‌شوند و حتی در برخی مدل‌ها رادیو هم به عنوان وسیله‌ای اضافی از ماشین حذف می‌شود. پیکان از ابتدا هم ماشین طبقه متوسط بود و سرانجام در سال ۱۳۸۳ با خطوط تولید ایران خودرو خداحافظی کرد و میدان را برای خودروی پراید خالی کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.