فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق/ کمک فنرهای کنترل شونده با سونار

0

سیستم تعلیق و کنترل سواری الکترونیکی – کمک فنر های کنترل شونده با سونار ،سیستم تعلیق و کنترل سواری الکترونیکی ،کمک فنر ماشین ،کمک فنر گازی بهتر است یا روغنی ،انواع کمک فنر ،کمک فنر بادی ،کمک فنر اسپرت

سیستم تعلیق و کنترل سواری الکترونیکی

بسیاری از خودروها به سیستم کنترل سواری الکترونیکی یا سیستم تعلیق ضریب متغیر مجهزند(شکل ۱)در این خودروها راننده می تواند کمک فنرهای هر چهار چرخ را برای کالر کردن نرم، عادی یا سفت تنظیم کند. ساختمان اساسی کمک فنر تنظیم پذیر الکترونیکی در سمت راست شکل ۲ نشان داده شده است . در سمت چپ همین شکل ساختمان داخلی مکانیسم تنظیم کمک فنر نشان داده شده است.

Description: شکل 1 - سیستم کنترل سواری الکترونیکی با کمک فنر هایی که راننده بتواند آنها را به شیوه الکترونیکی تنظیم کند تا سیستم تعلیق نرم ، عادی یا سفت کار کند.

شکل ۱ – سیستم کنترل سواری الکترونیکی با کمک فنر هایی که راننده بتواند آنها را به شیوه الکترونیکی تنظیم کند تا سیستم تعلیق نرم ، عادی یا سفت کار کند.

Description: شکل 2 – ساختمان یک کمک فنر تنظیم پذیر الکترونیکی

 

شکل ۲ – ساختمان یک کمک فنر تنظیم پذیر الکترونیکی

وقتی راننده شستی «نرم» یا «سفت» را فشار می دهد (شکل ۱ ) مدول کنترل الکترونیکی به یک سنولوئید یا الکتروموتور کوچک، که در بالای هر کمک فنر قرار دارد، سیگنال می دهد سپس موتور اندکی می چرخد و منفذهایی با اندازه های  مختلف را در پیستون باز می کند یا می بندد. در نتیجه مقاومت در برابر حرکت سیال در داخل کمک فنر تغییر می کند. – این سیستم فقط کیفیت سواری را کنترل می کند و در کنترل ارتفاع خودرو دخالت ندارد.

در بعضی از خودروها می توان کمک فنرها را طوری تنظیم کرد که به طور خودکار میرایی مناسب را ، با توجه به شاریط جاده و رانندگی، انتخاب کنند در بعضی از سیستمها از فنرهای بادی کمکی برای کنترل ارتفاع خودرو نیز استفاده می شود با استفاده از حسگرهای مختلف می توان در مورد سرعت خودرو ، پستی و بلندی جاده و غلتش اتاق، اطلاعاتی به مدول کنترل الکترونیکی داد. مدول کنترل الکترونیکی براساس این اطلاعات به کمک فنرها سیگنال می دهد تا آنها خود را ، با توجه به شرایط بهره برداری ، در بهترین وضعیت ممکن تنظیم کنند.

کمک فنرهای کنترل شونده با سونار

کمک فنرهای تنظیم پذیر را می توان، با استفاده از حسگر سطح جاده(شکل ۳ ) به صورت خودکار کنترل کرد . حسگر سطح جاده نوعی حسگر سونار است که برای تعیین فاصله های کوتاه امواج صوتی ارسال و دریافت می کند. سونار در حقیقت نوعی رادار صوتی دریایی است که در کشتیها و زیر دریایی ها برای آشکار سازی اجسام در زیر سطح آب به کار می رود . – حسگر سونار در جلو خودرو نصب می شود سونار به صورت پیوسته ، وضعیت سطح جاده را در جلو خودرو بررسی می کند. سونار این کار را با ارسال پالسهای صوتی کوتاه انجام می دهد . مدت زمانی که طول می کشد تا امواج به سطح جاده برسند و پژواک آنها به سونار باز گردد به مدول کنترل الکترونیکی اطلاع داده می شود. این زمان نشان دهنده ارتفاع اتاق خودرو و ناهماریهای سطح جاده است . مدول کنترل الکترونیکی براساس این اطلاع، کمک فنرها را تنظیم می کند تا بتوان به نحو احسن از خودرو  بهره برداری کرد.

شکل ۳ – خودرویی با کمک فنر های کنترل شونده با سونار

Description: شکل 3 – خودرویی با کمک فنر های کنترل شونده با سونار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.