آموزش تعویض روغن ترمز موتورسیکلت های دیسکی

2

آموزش تعویض روغن ترمز موتورسیکلت های دیسکی ،هواگیری ترمز موتور سیکلت ،هواگیری ترمز دیسکی موتور سیکلت، ترمز دیسکی موتورسیکلت ،قیمت لنت ترمز موتورسیکلت ،تعویض لنت عقب موتور سیکلت ،تعویض لنت ترمز موتور سیکلت ۱۲۵ ،تنظیم ترمز دیسکی موتور ،تعویض لنت ترمز موتورسیکلت ، آموزش سرویس و نگهداری خودرو ،  موتورسیکلت

آموزش تعویض روغن ترمز موتورسیکلت های دیسکی

یکی از مهارت های هر موتورسوار حرفه ای، توانایی بررسی و کنترل میزان عملکرد ترمز های موتورسیکلت خود است. امروز میخواهیم طریقه تعویض روغن ترمز و تنظیم صحیح ترمز را بریان کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

قبل از هرچیز بیاد خاطر نشان کنیم که در هنگام تعویض روغن ترمز ختما از دستکش و عینک و یک رپوش مطمئن استفاده کنید زیرا روغن ترمز دارای خاصیت اسیدی قوی می باشد و می تواند به چشم و پوست و اندام های حیاتی بدن آسیب جدی وارد نماید.

ابتدا باید از نوع روغن ترمز ویژه موتورسیکلت خود آگاهی کامل پیدا کنید معمولا نوع روغن ترمز ها بر اساس رنگ یا کد اختصاصی بیان می گردند. انواع مختلفی روغن ترمز با درجه های هیدرولیکی مختلف وجود داردند که در صورتی که با اشتباه از آنها استفاده کنید ترمز های شما عمل نخواهند کرد. اگر وغن ترمز شما سفید، زرد، آبی و یا قرمز بود می بایستی حتما از همان روغن ترمز با همان رنگ استفاده کنید.

یکی از زاه های شناخت روغن ترمز خراب یا فاسد شده تغییر رنگ آن به قهوه ای و یا قهوه ای تیره سوخته می باشد که نشان دهنده جذب رطوب توسط روغن ترمز می باشد. در شکل زیر یک روغت ترمز فاسد شده را مشاهده می نمائید.

تعویض روغن ترمز

تعویض روغن ترمز

روغن ترمز سالم دارای رنگی شفاف و روشن است و میزان سطح روغن مناسب و کافی در هر سیلندر ترمز می بایستی به اندازه یک یک لوبیا بزرگ باشد.

تعویز روغن ترمز

اگر میزان سطح روغن کاهش پیدا کرده بود تنها کافیست با باز نمودن در مخزن روغن ترمز میزان مناسبی روغن ترمز را به درون مخزن اضافه نمائید و دوباره در مخزن را محکم ببندید.

در ترمز جلو معمولا مخزن روغن بر روی فرمان می باشد.

تعویض روغن ترمز

تعویض روغن ترمز

در ترمز عقب معمولا مخزن روغن در قسمت پشت هندل در بالای دوشاخ عقب می باشد.

هواگیری ترمز

اگر به هر دلیلی مجبور شده اید که کل روغن ترمز را تعویض کنید می بایستی به ترتیب راحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا در پوش لاستیکی شیر تخلیه بر روی سیلندر های ترمز را بردارید.

سپس یک شلنگ لاستیکی به قسمت شیر تخلیه متصل نمائید. بهتر است از شلنگ های تراز که در بنایی استفاده می شوند را انتخاب کنید.

سر دیگر شلنگ را به درون یک بطری خالی فرو کنید.

سپس با یک آچار مناسب پیچ تخلیه روغن را به آرامی باز نمائید. دقت کنید نباید پیچ را تا انتها باز نمائید..

اکنون صبر کنید تا روغن ترمز به آرامی و تا انتها خالی گردد.

اکنون پیچ تخلیه روغن ترمز را کمی سفت کنید. میزان سفت کردن باید به حدی باشد که زمانی که روغن ترمز جدید را درون مخزن میریزید از شیر تخلیه مقدار کمی روغن خازج گردد. توجه داشته باشید باید روغن جدید را به آرامی درون مخزن ترمز بریزید تا به آرامی هوای درون لوله ها از قسمت پیچ تخلیه روغن خارج گردد.

اکنون به آرامی با دست چندین بار پدال ترمز را فشار دهید تا هر آنچه حباب هوا درون سیلندر ترمز وجود دارد خارج گردد. پس پیچ تخلیه را سفت کنید و درب مخزن روغن ترمز را ببندید.

حال می توانید با خیال راحت اقدام به رانندگی نمائید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. علی می گوید

    ممنون بدرد بخور بود

  2. حمید می گوید

    سلام خسته نباشید ، یه سوال داشتم ، من ترمز عقب موتورم کاسه ای بود ، رینگ و سیستم ترمزش رو با دیسکی عوض کردم ، الان موقعی که پدال رو فشار میدم لنت ها قشنگ دیسک رو قفل میکنن ولی نمیتونن نگهش دارن و دیسک بینشون سر میخوره ، خیلی هم داغ میشه ، من یه دقیقه تو سرعت ۳۰ تا پام رو ترمز بود تو سراشیبی ، اونقدری داغ کرد که نمیشد دیسک رو با دست بگیری ، گفتم شاید بد هواگیری شده ، چندین بار هوا گیریش کردم ، از همین روش هم استفاده کردم ولی بازم نمیگیره ، ممکنه دیسک مشکل داشته باشه؟ لنت ها و حتی سیلندر ترمز رو هم عوض کردم ، پمپ رو هم از این پایه بلند ها و هم از اون چکشی ها انداختم ولی تغییری حاصل نشد. ایا طریقه عمودی یا افقی بودن پمپ مهمه؟ من به صورت شیب دار رو تنه نصبش کردم ، خیلی ممنون میشم اگه راه حلی داشتین کمکم کنین ، با ایمیل البته ، شاید سایت رو نتونم هی چک کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.