معرفی ۱۰ روش برای افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت

11

آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها ،آموزش سرویس و نگهداری خودرو ، موتورسیکلت ،خورشیدی عقب موتور سیکلت ،افزایش حجم cdi125 به ۲۰۰cc ،تعویض خورشیدی موتور سیکلت ،قیمت خورشیدی موتور سیکلت ،تنظیم کاربراتور موتور سیکلت ،دستکاری کاربراتور موتور سیکلت ،تقویت برق موتور سیکلت ،دستکاری موتور

آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها

عشق به دست یابی سرعت هر چه بیشتر امری است که هر فردی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. دستیابی زمانی کمتر به شتاب اولیه از صفر تا صد چیزی است که هر شخصی که دارای موتورسیکلت و یا هر خودرویی باشد برای آن بسیار با اهمیت و لذت بخش است. امروز می خواهی ۱۰ راه حل جهت افزایش سرعت در موتورسیکلتها را بیان کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

یکی از بیشترین سوالاتی که طی دو سال گذشته تا کنون از ما شده است راه های افزایش بهبود در شتاب اولیه و سرعت می باشد. هر چند رانندگی با سرعت های بالا نیازمند درک مهمی از بسیاری از مسائل ایمنی و فنی می باشد. ما در اینجا راه های بهبود شتاب و سرعت را بیان می کنیم و امید واریم تا زمانی که به ترتیب گواهینامه، بیمه، افزایش مهارت رانندگی، لوازم ایمنی موتورسواری را کاملا تامین نکرده اید اقدام به رانندگی با سرعت بالا نکنید.

۱- سوخت:

برای دست پیدا کرده به قدرت و گشتاور بیشتر همیشه کیفیت و درجه اشتعال سوخت از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. برای دسترسی پیدا کردن به سرعت بالاتر همواره بهتر است به جای بنزین های معمولی از بنزین های سوپر که دارای درجه اشتعال بالاتری هستن و اکتان آنها بیشتر می باشد استفاده کنید. تمیز بودن بنزین خود بسیار با اهمیت است زیرا زنگار هایی که درون باک ایجاد می شود باعث می گردد تا اکتان بنزین کاهش پیدا کند و همینطور زنگار ها با بنزین واکنش داده و اثرات زیست محیطی خطرناکی را ایجاد می کنند که اکثرا باعث ایجاد سرطان می گردند. برای تمز کردن بنزین بهتر است از فیلتر های کاغذی درجه یک استفاده کنید تا بزین را به خوبی پاک سازی کند. فیلتر های کاغذی را باید در هر ۳۰۰۰ کیلومتر و یا معادل هر ۱۰ بار سوخت گیری تعویض نمائید.

تزریق گاز نیتروژن:

در موتورسیکلتها برای آنکه شتاب بشدت افزایش یابد با تزریق گاز نیتروژن به درون سیلندر میزان شدت گشتاور را بالا می برند.

اخطار:

میزان حجم و ترکیب هیدروژن دارای محاسباتی دقیق است و هر گونه اشتباهی باعث انفجار و وارد آمدن خسارات جانی می گردد.

۲- شمع:

شمع یکی از مواردی است که در بهتر سوختن بنزین کمک بسیاری می کند شمع های معمولی که در ولتاز ۵۰.۰۰۰ ولتی ایجاد جرقه می نمایند همواره جرقه های کوچکی را ایجاد می کنند. هرچقدر میزان جرقه بزرگتر باشد سوخت وارد شده در محفظه سیلندر کامل تر دچار انفجار شده و در نتیجه مصرف سوخت و قدرت و گشتاور افزایش پیدا می کند. بهترین شمع ها شمع های سوزنی ( EIX-D8 ) با یک الی چهار الکترود هستند که می توانند جرقه هایی تا ۱۰ برابر بزرگتر از شمع های معمولی ( D8RTC ) را ایجاد کنند. تنظیم نبودن پلاتین های شمع خود باعث کاهش راندمان می گردد و جرقه های کوچکی را ایجاد می کند. شمع ها باید در موتورسیکلت ها پس از هر ۱۰.۰۰۰ کیلومتر تعویض گردند.

توجه: شمع های سوزنی ویژه موتورسیکلت ها با کد استاندارد EIX-D8 می باشند.

تفاوت در شمع های معمولی و سوزنی

۳-فیلتر هوا و کاربراتور:

کیفیت و پاک بودن و مخلوط مناسب هوا و بنزین همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده زیرا اگر میزان نسبت ترکیب هوا و بنزین همواره مناسب نباشد و کاربراتور به خوبی این ترکیب را انجام ندهد نقطعه اشتعال سوخت کاهش پیدا نموده و در نتیجه انفجار صورت گرفته در محفظه سیلندر ضعیف می باشد و قرت و گشتاور کاهش پیدا می کند. هر چقدر فیلتر هوا توانایی تصویه هوای عبوری را از گرد و غبار های موجود معلق را بهتر انجام دهد کیفیت سوخت حاصل شده بالا تر می رود همین امر در زمانی که فیلتر هوا کثیف گردد باعث میگردد سطح هوای عبوری از فیلتر کاهش یابد و در نتیجه میزان ترکیب هوا و بنزین تغییر کند.

همواره توضیه می شود فیلتر ها را در هر ۵۰۰۰ کیلومتر با غوطه ور کردن فیلتر هوا در بنزین تمیز نمائید و کاربراتور را در هر ۱۲.۰۰۰ کیلومتر تمیز کنید البته برای تمیز نگه داشتن کاربراتور بهتر است قبل از ورود بنزین به کاربراتور از یک فیلتر کاغذی استاندارد و درجه یک استفاده نمائید.

امروزه برای افزایشت گشتاور در موتورسیکلتها و کاهش مصرف سوخت دیگر کاربراتور از رده خارج شده و سیستم های جدید و مدرن EFI یا همان انژکتور ها را بر روی موتورسیکلتهای گران قیمت و باکیفیت نصب می کنند.

http://www.tuning.behnovin.ir/Manage/catsBundle/data/1438784557/img4_1444365446.jpg

۴- گریس و تنظیم:

روانکاری قسمت های متحرک موتورسیکلت بسیار با اهمیت است زیرا که در صورت عدم روان کاری قسمت های متحرک اسطحکاک به وجود آمده باعث کاهش سرعت و شتاب می گردد. همیشه بایستی توپی های چرخ ها را با بهترین نوع گریس های نسوز در هر ۵۰۰۰ کیلومتر آغشتهکنید حتما دوشاخ عقب و گردن فرمان را هم در هر ۱۰.۰۰۰ کیلومتر گریس کاری نماوید. زنجیر چرخ موتورسیکلت همیشه باید به میزان ۱.۵ الا ۲.۵ سانیمتر آزاد باشد و زنجیر چرخ را همیشه با اسپری های تمیز کننده زنجیر چرخ تمیز کنید و یا با روغن موتور های تمیز در هر ۱۰۰۰ کیلومتر آغشته نماید.

۵- اگزوز و فیلر ها:

فیلر های موتورسیکلت در تعیین شتاب و سرعت نقش بسزایی دارند. عدم تنظیم بودن فیلر ها باعث می گردد تا توان و کارایی انجین موتورسیکلت کاهش پیدا کند. اگزوز خود به تنهایی قطعه ای است که در میزان شتاب و نفس هر وسیله نقلیه ای تاثیر بسزا دارد. اگزوز هایی که حجم خروجی دود حاصل از سوخت را بهتر و بیشتر  و سریعتر خارج می کنند باعث می گردند تا قدرت و شتاب تا ۲۰% الی ۵۰% افزایش یا کاهش پیدا نماید. البته امروزه به دلیل اثرات زیست محیطی که ذرات معلق در اثر سوختن بنزین ایجاد می شود را به واسطه کاتالیزورهایی در محفظه خمره اگزوز فیلتر می کنند. این کاتالیزورها خود یکی از دلایل کاهش  سرعت خروج دود و در نتیجه کاهش  گشتاور و قدرت هستند. توجه به این نکته که اگر کاتالیزور ها را از درون اگزوز خارج نمائید هم به خود و هم به سایر موجودات زنده خیانت نموده و عملا موجب قتل تدریجی آنها می شوید.

۶- وزن و شیب:

یکی دیگر از عوامل محم در افزایش سرعت وزن موتورسیکلت و سرنشین می باشد. هرچقدر وزن کاهش پیدا نماید در نتیجه سرعت نیز افزایش پیدا می کند. شیب مسر در هنگام موتورسواری بسیار مهم می باشد. شیب های موافق جهت حرکت باعث افزایش سرعت نیز می گردند.

۷- لباس:

یکی از مسائلی که افراد کمتر به آن توجه دارند لباس موتورسواری می باشد. لباس ها خود به دلیل منافظی که دارند جریان هوا را در خود جذب نموده و همچون یک بادبان جلوی سرعت را می گیرند. لباس های موتور سواری جریان باد را به واسطه سطح و بافت ریزی که دارند جذب نکرده و باعث می گردند تا همچون یک ماهی که دارای پولک است سرعت شما افزایش یابد. شکل کلاه موتورسواری بسیار مهم می باشد. کلاه های موتورسواری که در جهت سرعت های بالا استفاده می شوند کلاه های ۳/۴ ( سه چهارم ) می باشند که با دارا بودن شکل آیرو دینامیکی خود باعث می گردند تا جربان هوای عبوری را شکافته و سرعت شما افزایش یابد.

 

کلاه موتورسواری

لباس موتورسواری

۸- آیرو دینامیک:

شکل آیرو دینامیکی موتورسیکلت بسیار مهم می باشد. هر چقدر ارتفاع موتورسیکلت از سطح زمین کمتر باشد و شکل موتورسیکلت به صورت یک پیکان باشد ( توجه به شکل زیر ) سرعت افزایش پیدا می کند. و هرچقدر سطح کناره های موتورسیکلت توسط کایت های با کیفیت پوشیده شده باشد جریان هوا کمتر به درون قطعات وارد شده و در نتیجه سرعت افزایش پیدا می کند.

آیرو دینامیک در موتورسیکلت

۹- گیربکس:

به طور معمول بر اساس کلاس و رده موتورسیکلت ها گیر بکس های متفاوتی را بر روی موتورسیکلتها قرار می دهند معمولا گیر بکس های موتورسیکلت های درون شهری قدرتی هستند و برای حداکثر سرعت ۹۵km/h طراحی شده اند اما برخی از شرکت ها اقدام به قرار دادن گیربکس های ۵ دنده یا ۶ دنده بر روی موتورسیکلتهای درون شهری می کنند تا اگر شخص بخواهد باسرعت بالاتری رانندگی کند با افزایش حجم سیلندر مثلا از ۲۰۰cc به ۲۵۰cc بتواند در دنده ۵ یا ۶ میزان حدودا ۵% الی ۱۰% سرعت را افزایش دهد البته باید به این نکته توجه کرد که تداد دنده های بیشتر به معنای سرعت بالاتر نخواد بود بلکه تعداد دنده بیشتر در کنترل تقسیم سرعت و قدرت باعث کاهش مصرف بهینه سوخت موثر بوده و باعث می گردد تا در سرعت های بالا ۸۰KM میزان لرزش کاهش پیدا نموده و انجین به صورت نرم تری کار کند . که این کار می بایستی به شیوه صحیح و فنی توسط افراد خبره همچون تراش کاران صورت بگیرد.

۱۰- چرخ دنده ها:

http://uupload.ir/files/egzo_%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C_%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1.jpg

چرخ دنده هایی که بر روی شافت گیربکس در برون از انجین قرار دارد و چرخ دنده عقب که بر روی چرخ  وجود دارند و به خورشیدی ها معروف هستند با تغییر اندازه آنها می توان میزان سرعت و قدرت را افزایش داد. به گونه ای که هرچقدر خورشیدی جلو بزرگتر گردد و یا خورشیدی عقب کوچکتر گردد سرعت افزایش پیدا می کند و بر عکس هرچقدر خورشیدی جلو کوچکتر و خورشیدی عقب بزرگتر گردد قدرت بسیار افزایش می یابد.

جهت تعویض خورشیدی های پیشنهاد می گردد برای افزایش سرعت و شتاب خورشیدی جلو را فقط یک شماره بزرگ و یا خورشیدی عقب را یک شماره کوچک نمائید. برای افزایش قدرت خورشیدی عقب را می توانید تا دو شماره بزرگ نمائید.

توجه:

با تعویض خورشیدی ها باید به این نکته دقت کرد که با اعمال تغییرات برای افزایش سرعت قدرت به حد چشم گیری کاهش می یابد و برعکس با افزایش قدرت  به حد نسبی سرعت کاهش پیدا می کند.

هشدار:

تغییر غیر اصولی خورشیدی ها باعث افزایش فشار به میل لنگ و شاتون و گیربکس می گردد و در نتیجه انجین دچار آسیب های جدی می گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. الیاس قایمی می گوید

    من همه اینو را تعویض کردم ولی فایده نداشت

  2. ممد می گوید

    با سلام موتور 125 فقط جای والف هاش رو بکنین 150.با یک چرخ دنده جلو 15 عقب 36

    اگر موتور 200نگرفتین زیر همین یو کامت فهش بدید💙

    1. خسرو می گوید

      سلام

    2. سجاد می گوید

      سلام داداش اگه ۱۵۰ داریم چی؟

    3. حاجی می گوید

      والف رو بکنیم یعنی چی؟

    4. داریوش می گوید

      16 38 بهتر جواب میده

    5. Meyssam می گوید

      سلام داداش والف رو چه جوری 150 میکنن

    6. طاها می گوید

      من موتورم ۲۰۰ می‌خوام سرعتش بالاتر بره و شتابش چیکار کنم؟

    7. شاهین می گوید

      ببخشیدبیشترتوضیح بدین ممنونم

  3. Jamil می گوید

    مممممممممممممممممننننننننننننننوووووووووووووووننننننننممممممممممممم

  4. امیر می گوید

    سلام و عرض ادب.
    باد لاستیک ها و صفحه کلاچ رو فراموش کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.