افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » چگونه پمپ بنزین، برق و وایرها را کنترل کنیم؟
چگونه پمپ بنزین، برق و وایرها را کنترل کنیم؟

چگونه پمپ بنزین، برق و وایرها را کنترل کنیم؟

چگونه پمپ بنزین، برق و وایرها را کنترل کنیم؟

تا به حال برای شما پیش آمده است، هنگامی که سوار خودروی خود شده اید هرچه تلاش کرده‌اید و سوئیچ را چرخانده‌اید، آب از آب تکان نخورده باشد؟ این یعنی شروعی برای شکل‌گیری یک پرسش، چرا و به چه علت خودرو روشن نمی‌شود؟ آنوقت به طور حتم این نگرانی‌ها به ذهن شما هجوم آورده است که امروز نه تنها به کارهایم نمی رسم، بلکه به احتمال زیاد کلی هم خرج روی دستم می‌ماند. دانستن اینکه چرا چنین مشکلی برای وسیله نقلیه شما پیش آمده است؟ سئوالی است که به طور قطع می‌تواند موجبات تسریع در روند حل مشکل موجود را فراهم آورد. اما اینکه چرا گاهی چنین شرایطی پیش می‌آید، موضوعی است که برای اطلاع از آن باید کمی با حوصله به سراغ سطرهای بعدی بروید.

  قدم اول؛ عقربه بنزین را کنترل کنید ،رله پمپ بنزین پراید ،خرابی پمپ بنزین پراید ،محل فیوز پمپ بنزین پراید ،علائم خرابی پمپ بنزین ،تست پمپ بنزین ،نیم سوز شدن پمپ بنزین ،فیوز پمپ بنزین ۴۰۵ ،فیوز پمپ بنزین پراید کجاست

http://abinarenji.ir/img/contents/40.jpg
عجله نکنید، دلیل بروز این شرایط  ممکن است حاصل یک حواس‌پرتی ساده و فراموشی برای پرکردن باک بنزین خودرو باشد. پس در گام نخست ببینید وسیله نقلیه شما بنزین دارد یا نه. اگر علت نداشتن سوخت باشد راهکار مشخص است، باید این فراموشکاری‌تان را جبران کنید. اما گاهی دلیل چنین شرایطی می‌تواند نرسیدن سوخت به موتورخودرو باشد. برای این کار سوئیچ را بچرخانید و ببینید آیا برق جریان دارد و به نحو مناسبی به سرشمع می‌رسد؟ درصورتی که تا به اینجا همه چیز درست بود، این موارد را نیز به نوبت کنترل کنید. اگر وسیله نقلیه شما انژکتوری است که بیشتر خودروها امروزه در این دسته جای می‎گیرند، پیچ گوشتی چهارسو و ۲سو، همچنین انبردست را از جعبه ابزار بیرون بیاورید. ریل سوخت را که دربالا و پشت انژکتور قرار دارد، پیدا کنید. لوله‌ای را می‌بینید که به انژکتور متصل بوده و به سر آن نیز یک شیلنگ متصل شده است. بستی که لوله و شیلنگ را به هم متصل می‌کند ممکن است فشاری یا پیچی باشد. البته در بیشتر موارد بست مورد نظر فشاری است. به هر‌حال باید آن را باز کرده و آرام شیلنگ را آزاد کنید. مراقب باشد باید بنزینی که درون آن وجود دارد را درون یک ظرف بریزی بی‌توجهی به این موضوع ممکن است موجب پاشیده شدن بنزین روی موتور و سایر قسمت‌های وسیله نقلیه شود، که این خود باز دردسر جدید را ایجاد خواهد کرد مهمتر اینکه خطرساز است. حال سوئیچ را باز کنید، لوله را کنترل کنید، یادتان باشد اگر بنزین از آن خارج شد، مشکل به وجود آمده ارتباطی به نرسیدن بنزین به موتور ندارد.اما اگر این اتفاق نیفتاد یا مقدار آن بسیار کم بود باید چند کار دیگر نیز انجام دهید.

  قدم دوم؛ پمپ بنزین را کنترل کنید

https://www.acopart.ir/upload/aco-1118/dsc0005111425143.jpg
اکنون نوبت کنترل کردن پمپ بنزین است. برای این کار باید سوئیچ را باز کنید. اگر صدای کارکردن آن را که شبیه وز وز کردن است در قالب صدای یکسان است، در عقب خودرو شنیدید، این قطعه از وسیله نقلیه‌تان سالم است و باید به دنبال دلایل دیگر باشید. البته یادتان باشد این صدا تنها برای چند ثانیه به گوش می‎رسد و بعد قطع خواهد شد. پس دقت کنید. ولی اگر هیچ صدای به گوش شما نرسید، اینجاست که مشکل مشخص شده است. پمپ بنزین سوخته و دلیل روشن نشدن خودرو نیز این عامل است.
این را هم بگویم اگر وسیله نقلیه شما کاربراتوری است، پمپ بنزین روی سرسیلندر قرار دارد. پس برای اطلاع از نحوه کار آن باید شیلنگ خروجی را کشیده و سپس استارت بزنید. بقیه روند کنترل شرایط نیز مانند خودروهای انژکتوری است. توصیه‌ای که برای شما داریم این است که بعد از ۲ یا ۳بار تعویض روغن خودرو صافی بنزین آن را نیز عوض کنید. زیرا در اثر گذشت زمان با توجه به کیفیت بنزین‌ها و‌ ناخالصی‌های موجود در آن یا پوسیدگی‌های باک ممکن است این صافی دچار مشکل شده و مواد زاید وارد باک شده و پمپ را بسوزاند. علاوه براین اگر هربار زمانی بنزین بزنید که چراغ کنترل سوخت روشن شده و بنزین به پایین‎ترین حد خود رسیده باشد بیشتر ممکن است این اتفاق برای شما بیفتد یا مسیر عبور بنزین سد شود.

   قدم سوم؛ گرفتگی مسیر هوا هم مهم است


اگر همه این موارد را کنترل کردید و مشکلی وجود نداشت، حالا نوبت به بررسی رسیدن یا نرسیدن هوا به موتور است. مشکلی که بیشتر ممکن است در خودروهای کاربراتوری پیش آید. زیرا در مدل انژکتوری بروز چنین شرایطی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد؛ اما در انواع کاربراتوری برهم خوردن نسبت هوا به سوخت حالتی را ایجاد می‌کند که در اصطلاح تخصصی به آن  فلوت کردن می‌گویند.
در این حالت برهم خوردن نسبت سوخت به هوا گاهی موجب افزایش میزان وارد شدن بنزین به کاربراتور می‌شود. در چنین اوضاعی شما باید هواکش را باز کرده و بنزین‌های داخل کاربراتور را خالی کنید. البته می‌توانید شیلنگ ورودی به کاربراتور را به آرامی بیرون بکشید، در گام بعدی خودرو را روشن کنید. این کار باعث خواهد شد تا بنزین وارد شده به کاربراتور مصرف شود، اکنون باید شناور را کمی به سمت پایین تنظیم کرده و بعد شیلنگ را به حالت قبل بازگردانید. اگر با این اقدام مشکل رفع شد، به این امید رفتن به تعمیرگاه را فراموش نکیند. بلکه به نزدیکترین تعمیرگاه بروید تا شناور را به درستی تنظیم کنید.

  قدم چهارم؛ برق خودرو


گاهی اما روشن نشدن خودرو هیچ ارتباطی به نداشتن سوخت، نرسیدن آن به موتور یا برهم خوردن توازن هوا و بنزین ندارد. در این حالت گزینه جدیدی طرح می‌شود که همان برق خودرو است.  جعبه فیوز وسیله نقلیه‌تان را پیداکنید.  در بیشتر موارد این بخش در زیر داشبورد و سمت چپ مکانی است که راننده می‌شیند. فراموش نکنید هریک از فیوزها مربوط به کارکرد بخشی از خودرو می‌شود. بنابراین سوختن یکی از فیوزها ممکن است روند روشن شدن وسیله نقلیه شما را مختل کرده باشد. اگر می‌خواهید فیوزها را بیرون آورده و کنترل کنید این کار را با انبرپلاستیکی که روی در جعبه قرار دارد انجام دهید. توصیه ما این است که همیشه یک یا دو عدد فیوز نو در خودرو داشته باشید تا در صورت بروز مشکل آنها را تعویض کنید. اگر هم این کار را انجام نداده‌اید و اکنون باید فکر برای راه افتادن دوباره خودرو کنید، پیشنهاد می‌کنم، فیوزهای غیر ضروری مانند فندک را بکشید و به طور موقت جای فیوز سوخته بگذارید.

  قدم پنجم؛ وایر


همچنان مبحث برق خودرو که بسیار هم مهم است، ادامه دارد. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که خودرو روشن نشد یا به یکباره خاموش کرد و دیگر هم کار نکرد، مشکلی در زمینه بنزین و سایر مواردی که اشاره کردیم نیز وجود نداشت نوبت به وایرها می‌رسد. وایر کابل‌های به نسبت قطوری هستند که برق را از دلکو یا کویل دوبل به شمع‌ها انتقال می‌دهند. یادتان باشد چهار وایر برق را به سر شمع می‌رساند. در چنین حالتی یکی از آنها را بکشید. بعد از این اقدام یک پیچ گوشتی داخل قسمت فلزی وایر کنید تا قسمت فلزی پیچ گوشتی با نقطه‌ای فلزی در تماس باشد. دست‎تان را از روی آن بردارید. از فردی کمک بخواهید تا خودرو را استارت بزند.باید جرقه‌ای آبی رنگ بین پیچ گوشتی و قسمت فلزی ایجاد شود، در غیر این صورت مشخص خواهد شد که برق به سر شمع نمی‌رسد که این امر هم علت‌های مختلفی دارد. به طور مثال امکان دارد مشکل مربوط به کویل دوبل در وسایل نقلیه انژکتوری یا دلکو در انواع کاربراتوری باشد. این را هم بگویم که اگر مشکل در ارتباط با کویل دوبل باشد نمی‌توانید کاری بکنید و باید با تعمیرکار تماس بگیرید که به محل بیایند یا وسیله نقلیه را تا آنجا بوکسور کنید. نکته دیگر اینکه می‌تواند دلیل بروز مشکل کمی پیچیده تر باشد، به عنوان نمونه سوختن چشمی گیربکس یا اختلال در کار کویل‌ها خودرو روشن نشود.  در مورد کنترل و تعمیر بخش‌های الکتریکی خودرو در شرایط خاص توجه داشته باشید در بعضی موارد کار خاصی از دست شما ساخته نیست و خودرو تنها توسط مکانیک و با داشتن ابزار خاص همچنین قطعات یدکی قابل تعمیر است.  سخن آخر اینکه داشتن خودرو جدا از همه مزایایی که دارد گاهی خود به دغدغه‌ای تبدیل می شود، مشکلاتی که جدا از هزینه‌هایی که برای مالک وسیله نقلیه دارد، معطلی، سردرگمی از دلیل خراب شدن یا درست کار نکردن و مواردی از این قبیل خواسته و ناخواسته بخشی از ذهن ما را درگیر خود می کند، حتی ممکن است ما را در راه بگذارد یا موجب شود یک روز کامل از کارها و برنامه های خود باز بمانیم. بنابراین دانستن برخی نکات مواردی که به ان اشاره کردیم گاهی به ما کمک کند تا با مشکلات کمتری در روند تعمییر وسیله نقلیه خود روبرو شویم.

امتیاز 2.00 ( 1 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. مطالب یخورده پیچیده بود ولی قابل فهم تقریبا
    میخوام اینو اضافه کنم شاید روزی به درد بخوره
    اگه ماشینتون برق پشت امپر اومد و استارتم خورد ولی روشن نشد حتما تو ماشینی مثل پراید اون ۳تا سیم فیوز برق اصلی رو چک کنید؛اگر برق اومد ولی روشن نشد سیم فیوز سمت راستی رو حتما چک کنید ک لق نباش یا امپر نکشیده باشه اگر کلا برق پشت امپر نیومد میتونه از از سیم وسطی باش ایراد که اصلی؛این تا اینجا بعضی وقتا ایراد از دزدگیر ماشینه هست ک نمیذاره روشن بشه اون رو از مدار خارج کنید؛بعضی وقتا زیر ماشین پراید مخصوصا مدل پایین ها دوتا کابل ضخیمه اونجا احتمال داره اتصالی داشته باشه که اگر دقت کنید چند روز قبلش یه بوی سوختنی ضعیفی تو ماشین میپیچه ؛یا همون زیر داشتبور سمت راننده یک رله اکثرا سبز رنگی هست ک شنیدم میگن رله سبز اون خراب و باید عوض بشه
    همه اینا رو قبل تعمییرگاه رفتن چک کنید چون به سر خودم اومده که با نهایت ۸هزارتومن تعمییر کردم ولی تعمییرکارا هزینه ۲۰۰-۳۰۰تومنی براش پیش بینی کردن
    موفق باشید

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است