خودرو ملی دنا به‌عنوان چندمین تجربه ملی ایران‌خودرو شاید نسبت به محصولات گذشته کمی رشد داشته باشد، اما پیشرفت آن به‌حدی نبوده که بتوان به آینده این محصولات امیدوار بود، چرا که بسیاری ترجیح می‌دهند در همین رنج قیمت به‌سراغ محصولات چینی بازار بروند که در برخی از موارد نسبت به دنا عملکرد بهتری دارند، اما، باید بخش حمایت از تولید کنندگان داخلی را نیز مدنظر قرار دهیم. در این مطلب تصمیم داریم چند مورد از معایب دنا را که با بررسی خودرو و همچنین شنیدن نظرات خریداران، تهیه شده، برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید…

۱- موتور ضعیف

اگر دنا به‌عنوان فیس‌لیفت سمند و با افزایش قیمت مناسب‌تر عرضه می‌شد، شاید استفاده از موتور EF7 که بیش از این در سمند بکار گرفته شده بود به‌عنوان ضعف خودنمایی نمی‌کرد، اما حالا که به‌عنوان یک محصول مجزا عرضه شده باید در قسمت موتور نیز تغییرات بهتری اعمال می‌شد. دنا با پیشرانه چهارسلندر ۱۶۴۵سی‌سی، قادر است ۱۱۴ اسب بخار قدرت را در گشتاور ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. شتاب صفرتاصد دنا به گفته ایران‌خودرو ۱۲ ثانیه است اما در تست دنا این شتاب در زمان بالاتری ( حدود ۱۴ ثانیه ) ثبت شده است. با مقایسه مشخصات موتور متوجه خواهید شد که هیچ تغییری در موتور رخ نداده و عملا قدرت دنا در حد سمند سورن و EF7 خواهد بود. سر و صدای موتور نیز در دورهای بالا بسیار زیاد است. درکل قدرت موتور دنا با توجه به‌ قیمت آن یک شوخی خنده‌دار محسوب می‌شود.

ایرانخودرو به‌تازگی از موتور جدید دنا با فناوری توربوشارژر رونمایی کرده است که ما در این مطلب مدل پایه دنا را بررسی کرده‌ایم.

۲- کیفیت مونتاژ

متاسفانه خودروهای مونتاژ داخل، همیشه در بسیاری از قسمت‌ها دچار ضعف بوده‌اند. دنا نیز مانند سایر محصولات کشور در مونتاژ ضعف دارد. البته کیفیت مونتاژ دنا از برخی محصولات داخلی بهتر است، اما در قسمت‌هایی مانند درب‌ها هنوز مشکل مونتاژ مشاهده می‌شود. فاصله بین درزهای دنا واقعا ناامید کننده است و باید اعتراف کنیم که خودروهای چینی بسیار بهتر از دنا در این بخش ظاهر شده‌اند. اگر شما به شرکت‌های داخلی که مونتاژ خودروهای چینی را انجام می‌دهند مراجعه کنید، دقت مهندسان چینی این شرکت‌ها را در کنترل مونتاژ خودرو تحسین خواهید کرد. فاصله درزها توسط این مهندسان به دقت کنترل می‌شوند.

۳– سیستم تعلیق

اگر چه دنا از کیفیت سواری خوبی بهره می‌برد اما اگر در قسمت سیستم تعلیق آن کمی بیشتر دقت می‌شد، سواری نرم آن لذت‌بخش‌تر بود. اشکال کوبیدن محور عقب در دنا نیز مانند سمند به‌چشم می‌خورد و در ناهمواری‌های خیابان‌ها، ضربه‌ها به کابین وارد می‌شود. این نوع فنربندی و سیستم تعلیق برای یک خودرو ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومانی واقعا ضعیف است.

۴- پلاستیک خشک کابین

طراحی کابین دنا در بین رقبای خود فوق‌العاده است، اما کیفیت مواد بکار گرفته شده در آن چندان چنگی به‌دل نمی‌زند. البته باید بگوییم که جنس پلاستیک خشک کابین دنا چندان با محصولات چینی متفاوت نیست، اما سازندگان این خودرو باید به فکر این موضوع باشند که در محصول خود چیزی را ارائه کنند که بهتر از رقبا باشد تا مردم جلب آن شوند. در غیر این صورت، مشابه این خودرو با عیوب کمتر در بازار وجود دارد.

۵- قیمت

دنا با قیمتی بین ۴۲ تا ۴۴ میلیون تومان در نمایندگی و بازار آزاد معامله می‌شود، در این رنج قیمت، برای شما محصولاتی متنوع و با تیپ و شاسی مختلف وجود دارد از رنو ساندرو دنده‌ای گرفته تا برلیانس H330 دنده‌ای که به مراتب از کیفیت ساخت و تکنولوژی بهتری نسبت به دنا برخوردار‌ هستند. اگر دنا قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان داشت، ارزش خرید آن نیز بیشتر می‌شد و طرفداران بیشتری را به خود جلب می‌کرد. متاسفانه قیمت‌گذاری محصولات در کشور ما قانون خاصی ندارد و این رنج قیمت برای دنا، ناعادلانه است.

کلام آخر

ما امروز برخی از ایرادات خودرو دنا را بررسی کردیم، این خودرو به‌عنوان محصول ملی به بازار داخلی معرفی شد و هدف آن رقابت با محصولات چینی بوده است، اما در این رقابت دنا احتمالا به عنوان آخرین شرکت کننده به پایان مسیر برسد چرا که نقاط ضعف این خودرو شاید زیاد نباشند اما بسیار قوی هستند. موتور ضعیف و کیفیت مونتاژ پایین، ایراداتی نیستند که بخواهیم به‌راحتی از آن بگذریم. حمایت از تولید ملی یکی از واجبات موفقیت صنعت خودروسازی کشور است، اما خودروسازان باید به‌نحوی عمل کنند که مردم حس کنند این حمایت دوجانبه بوده است.

چرخان