سیستم DBC یا HDC در خودرو به چه معناست؟(سیستم کنترل در سراشیبی و سربالایی)

0

سیستم DBC یا HDC در خودرو به چه معناست؟ سیسم کنترل سراشیبی چیست ،سیستم کنترل خودرو در سربالایی چیست ؟

سیستم DBC یا HDC

این سیستم از سوی خودروسازان مختلف با اسامی متفاوت و حروف اختصاری ویژه نامیده می‌شود و ممکن است در کاتالوگ خودروها یا تبلیغات شرکت‌ها نام‌هایی مانند DBC یا HDC را ببینید هرچند درنهایت تمام آن‌ها به یک سیستم اشاره دارند.

در زمان تردد در مسیرهای شیب‌دار خارج از جاده، راننده به‌طور معمول باید بر روی فرمان و جهت حرکت خودرو تمرکز کند و در این حین ممکن است سرعت خودرو بیش از حد افزایش پیدا کند که می‌تواند خطرناک باشد. برای این منظور، خودروسازان سیستم کنترل نزول در شیب را طراحی کرده‌اند که به‌وسیله فشردن یک دگمه فعال می‌شود. این سیستم وظیفه دارد سرعت خودرو را با ترمز زدن‌های پی‌درپی ثابت نگهدارد. این سرعت در خودروهای مختلف متفاوت است اما به‌طور معمول نهایت سرعت این سیستم (که در بعضی از خودروها قابل تنظیم است) از حدود ۱۵ کیلومتر در ساعت فراتر نمی‌رود و به‌طور معمول زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت است.

http://images.hamshahrionline.ir//images/2017/1/17-1-21-164648Hill-start-Assist-Control.jpg

توان ترمزها از پمپ ABS می‌آید و به این ترتیب با روشن بودن این سیستم، خودرو با درگیر کردن ترمزها، تلاش می‌کند سرعت خودرو در حدود ۱۰ کیلومتر در ساعت ثابت باشد تا راننده نیازی به فشردن پدال ترمز نداشته باشد و تنها به مسیر حرکت تمرکز کند. این سیستم در زمان تردد در جاده‌ها و در سرعت‌های بالا کارآیی ندارد و نمی‌توان در یک جاده کوهستانی از آن استفاده کرد چراکه تنها در سرعت‌های پایین کارآیی دارد. به‌طور معمول این سیستم خاموش است و راننده با فشردن دگمه‌ای آن را روشن می‌کند ضمن آنکه با روشن بودن آن و در صورت فشردن پدال ترمز یا گاز، این سیستم به حالت استند‌بای در می‌آید. در بسیاری از خودروها، حتی با روشن بودن این سیستم در صورتی که شیب مسیر از حد مشخصی کمتر باشد سیستم وارد مدار نمی‌شود ضمن آنکه حتی اگر سیستم روشن باشد و راننده پدال گاز را فشار دهد و سرعت خودرو از حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت تجاوز کند سیستم خاموش می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.