مرسدس بنز GLS در برابر آئودی Q7 + قیمت ، مشخصات فنی و امکانات

0

نبرد پرچم‌داران، مرسدس بنز GLS در برابر آئودی Q7

SUVهای بزرگ لوکس در حال کسب محبوبیت بیشتری هستند و به همین دلیل خودروسازان مدل‌های جدیدی را برای بهره‌برداری از این بازار پُرسود عرضه کرده‌اند و حتی شرکت‌هایی مثل مازراتی، بنتلی و رولزرویس نیز پای به این بخش نهاده‌اند. یکی از نمایندگان اصلی بخش SUVهای بزرگ لوکس، مرسدس بنز GL است که پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی، نامش به GLS تغییر پیدا کرده است. اضافه شدن S به نام این خودرو بدین معنا است که GLS نسخهٔ آفرود سدان S کلاس محسوب می‌شود؛ اما این SUV لوکس اشتوتگارتی رقبای سرسختی را در برابر خود می‌بیند که یکی از آن‌ها هم‌وطنش، آئودی Q7 است. البته نسل دوم Q7 به بزرگی GLS نیست اما سبک‌تر، قدرتمندتر، کارآمدتر و ارزان‌تر است؛ بنابراین سؤالی پیش می‌آید که آیا مرسدس بنز GLS به‌اندازهٔ کافی خوب هست که بتواند در برابر آئودی Q7 پیروز شود؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال، این دو SUV پرچم‌دار آلمانی را به میدان مبارزه دعوت کرده‌ایم.

مرسدس بنز GLS350d

GLS هم‌اکنون در چارت سازمانی مرسدس بنز هم‌ردهٔ S کلاس قرار دارد. این خودرو به‌صورت استاندارد به سه ردیف صندلی مجهز است که ردیف آخر به‌صورت برقی درون صندوق بار جمع می‌شوند. برای نشستن در ردیف سوم صندلی‌ها نیز با فشار یک دکمه صندلی‌های ردیف دوم تا می‌شوند. در بخش قیمت نیز نمونهٔ مورد آزمایش ما که از نوع GLS350d است، با تمام آپشن‌های اضافی ۸۵ هزار یورو قیمت دارد. GLS در ظاهر تفاوت‌های کمی با مدل کوچک‌تر GLE دارد که تمایز آن‌ها را لااقل از نمای جلویی کمی دشوار می‌کند درحالی‌که نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت این دو خودرو یعنی GL و ML تفاوت ظاهری بیشتری با یکدیگر داشتند.

قیمت مرسدس بنز gl450 ،بنز gls63 ،بنز شاسی بلند در ایران ،قیمت بنز شاسی بلند gla ،قیمت بنز شاسی بلند ۲۰۱۷ ،ماشین gls ،بنز gls63 amg ،بنز glc

یکی از ارتقاءهای بزرگ GLS پس از فیس‌لیفت، صفحه‌نمایش مرکزی TFT آن است که در مکان بالاتری قرار گرفته و ترکیبی تازه بین کنترلر چرخان و پد لمسی روی کنسول مرکزی برای کنترل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ایجاد شده است. البته برای کنترل عملکردهای مختلف خودرو هنوز هم نیاز به چرخاندن، فشار دادن، لمس کردن و کلیک کردن کنترلرهای مختلف وجود دارد؛ اما صندلی‌های جلوی عریض GLS مکانی عالی برای سفرهای چندین ساعته هستند درحالی‌که نگه‌دارنده‌های لیوان آن نیز قهوه را گرم نگه می‌دارند و می‌توان با پرداخت ۲۵۰ یورو سردکن را هم به آن‌ها اضافه کرد تا در GLS احساس راحتی خانه را داشته باشید. خانه‌ای که روی چهار چرخ قرار گرفته است.

https://zoomtech.ir/wp-content/uploads/2016/06/23.jpg

با فشردن دکمهٔ استارت، پیشرانهٔ ۳ لیتری توربودیزل GLS از خواب بیدار می‌شود اما صدای این موتور V6 به داخل اتاق وارد می‌شود. هردو خودروی GLS و Q7 در هنگام رانندگی احساس خودروی کامپکتی را دارند اما در اندازه و وزن، این مرسدس است که بدون تردید غالب می‌شود. البته این موضوع هرچند در بزرگراه‌ها راحتی بیشتری را به همراه دارد اما در شهرهای شلوغ و هنگام پارک کردن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در GLS350d، گیربکس ۹ سرعتۀ اتوماتیک به‌آرامی دنده‌ها را تعویض می‌کند و سیستم تعلیق بادی استاندارد آن نیز موجب آرامش سرنشینان می‌شود؛ اما رینگ‌های کاملاً غیرضروری ۲۱ اینچی باعث می‌شود که دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده در کابین احساس گردد.

در GLS حالت رانندگی اسپرت برای فرمان، گیربکس، پیشرانه و تعلیق وجود دارد اما در دنیای واقعی کاملاً غیرضروری است؛ ولی رانندگی با GLS کاملاً ایمن است چراکه به‌عنوان‌مثال ترمزهای آن تقریباً به‌طور کامل به سیستم‌های جدید مجهز است. این در حالی است که با تکیه بر سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic قدرتمند آن می‌توان با خیال راحت به مسیرهای خشن و آفرود رفت. برای این سیستم، قفل دیفرانسیل مرکزی نیز قابل سفارش است. البته این مورد را هم باید در نظر داشت که GLS350d در نمونهٔ مورد آزمایش ما ۱۶,۵۰۰ یورو گران‌تر از آئودی Q7 است.

http://mihanpost.com/wp-content/uploads/2015/12/mercedes-benz-2017-2.jpg

آئودی Q7 3.0 TDI ،آئودی q7 در ایران

audi q5

شاید بیان این عدد دشوار باشد که Q7 به میزان ۳۵۵ کیلوگرم سبک‌تر از GLS است. این در حالی است که رقیب اینگولشتاتی ۱۴ اسب بخار قدرت بیشتری هم دارد که موجب میشود در شتاب کاملاً GLS را مغلوب کند. علاوه بر این، Q7 مورد آزمایش ما به شیشه‌های عایق مجهز بود که موجب شد همواره در اندازه‌گیری‌های سطح صدا، دو دسی‌بل پایین‌تر از مرسدس بنز قرار گیرد درحالی‌که نویز کمتری هم در کابین آن به گوش می‌رسید. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این SUV لوکس به سرعت و با هوشمندی دنده‌ها را تعویض می‌کند که به همین دلیل مصرف سوخت آن به‌طور قابل‌توجهی کمتر از GLS است به‌گونه‌ای که Q7 با مصرف ۹.۵ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر در برابر مصرف ۱۰.۹ لیتری GLS قرار می‌گیرد.

http://fruityloops.su/autophoto/foto/novyij-audi-q7-2016-foto-tzena-12.jpg

علاوه بر این، آئودی در همهٔ جهات مدرن است هرچند که ماهیت سنتی مرسدس بنز بخشی از مفهومش بوده و ویژگی منحصربه‌فرد آن محسوب می‌شود. با سفارش صفحه آمپر کاملاً دیجیتالی کابین مجازی آئودی به قیمت ۶۰۰ یورو و همین‌طور پد لمسی روی کنسول مرکزی، آئودی از میزان دکمه‌های فیزیکی کابین Q7 بدون پیچیدگی کارایی، کاسته است به‌نحوی‌که حتی تا وقتی‌که با تمامی منوها آشنایی نداشته باشید، بازهم انجام کارها با آن کوتاه‌تر از GLS صورت می‌گیرد. در داخل Q7 فضای بیشتری دارد چراکه شش سانتیمتر عرض داخلی آن بیشتر بوده و ۳.۵ سانتیمتر هم فضای بیشتری در صندلی‌های عقب دارد.

صندلی‌های عقب Q7 شامل سه صندلی مجزا می‌شود که هریک به‌صورت جداگانه قابلیت تنظیم و جابجایی دارند. علاوه بر این، این صندلی‌ها از قسمت بار دور هستند تا فضای بار مسطحی ایجاد گردد. البته می‌توان در بخشی از صندوق بار با پرداخت ۱۳۹۰ یورو ردیف سوم صندلی‌ها شامل دو صندلی را سفارش داد که نمونهٔ مورد آزمایش ما فاقد آن بود اما در عوض برای افزایش راحتی به تعلیق بادی عالی به قیمت ۲۰۵۰ یورو و صندلی‌های راحت شخصی به قیمت ۳۴۰۰ یورو و برای بهبود دینامیک به رینگ‌های ۲۰ اینچی و فرمان گیری چهارچرخ به قیمت ۱۱۵۰ یورو مجهز بود.

سیستم فرمان گیری چهارچرخ Q7 در سرعت‌های پایین چرخ‌های عقب را تا پنج درجه به سمت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخاندن که سرعت هندلینگ را افزایش می‌دهد درحالی‌که در سرعت‌های بالا چرخ‌های عقب به همان سمت چرخ‌های جلو می‌چرخند که موجب تثبیت هندلینگ می‌شود. علاوه بر این، محور عقب از طریق سیستم چهارچرخ محرک کواترو تا ۶۰ درصد از قدرت پیشرانه را دریافت می‌کند. Q7 در جاده‌ها بسیار ایمن و بی‌نظیر احساس می‌شود چراکه عریض و سنگین نیست اما سبک‌تر و سریع‌تر از حد انتظار است؛ اما فرمان هرچند دقیق است ولی حتی در حالت رانندگی پویا نیز بازخورد مناسبی ندارد.

نتیجه

رتبهٔ اول آئودی Q7

چرا نباید آئودی Q7 پیروز این رقابت شود؟ این خودرو سریع‌تر، چابک‌تر، ارزان‌تر و راحت‌تر از مرسدس بنز GLS است پس بدون شک به‌عنوان برندهٔ این مبارزه انتخاب می‌شود.

رتبهٔ دوم مرسدس بنز GLS

GLS به مدرنی و چابکی Q7 نیست و هرچند راحتی فوق‌العاده‌ای دارد اما توجیه قیمت بالای آن سخت است چراکه با وجود قیمت بیشتر، به‌خوبی Q7 نیست.

مشخصات فنی

مرسدس بنز GLS350d آئودی Q7 3.0 TDI
قیمت پایه ۷۵,۱۵۴ یورو ۶۱,۷۰۰ یورو
قیمت تست‌شده ۸۵,۰۰۰ یورو ۶۸,۵۰۰ یورو
طول/عرض/ارتفاع ۵.۱۳/۱.۹۳/۱.۸۵ متر ۵.۰۵/۱.۹۷/۱.۷۴ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۰۷ متر ۲.۹۹ متر
حجم صندوق بار ۶۸۰/۲۳۰۰ لیتر ۸۹۰/۲۰۷۵ لیتر
پیشرانه ۳ لیتری V6 توربودیزل ۳ لیتری V6 توربودیزل
قدرت ۲۵۸ اسب بخار ۲۷۲ اسب بخار
گشتاور ۶۲۰ نیوتن متر ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ ۴Matic چهارچرخ کواترو
حداکثر سرعت ۲۲۲ کیلومتر در ساعت ۲۳۴ کیلومتر در ساعت
شتاب صفرتاصد ۷.۸ ثانیه ۶.۳ ثانیه
مصرف سوخت ۱۰.۹ لیتر در صد کیلومتر ۹.۵ لیتر در صد کیلومتر

منبع:پدال

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.