عیب یابی سنسور ضربه (KNOCK SENSOR)

1

سنسور ضربه (KNOCK SENSOR):سنسور ناک ۲۰۶ ،سنسور ضربه پژو ۴۰۵ ،سنسور ناک پراید ،علائم خرابی سنسور ناک ،ناک سنسور ۴۰۵ ،ناک زدن موتور چیست ،سنسور ضربه پراید کجاست ،سنسور ضربه سمند

یک نوع سنسور پیزو الکتریک است (ضربه را تبدیل به تولید برق می کند) که داخل دو قاب مرتعش چدنی قرار دارد.

محل قرار گیری سنسور ضربه (KNOCK):

در موتور های چهار سیلندر در صورتی که یک سنسور باشد بین سیلندر ۲ و ۳ قرار دارد و در صورتی که دو سنسور داشته باشد بین سیلندر های ۱و۲ وبین ۳ و۴ می باشد و در موتور های شش سیلندر (V) شکل یا خورجینی معمولا دو عدد است یکی آن طرف بلوکه سیلندر و یکی این طرف بلوکه برای بدست آوردن ارتعاشات هر دو طرف موتور.

کار سنسور این است که ضربات ناشی از خود سوزی (احتراق زود رس) را که کوبش ایجاد می کند به (ECU) گزارش و (ECU) با ریتارد کردن جرقه ضربات حاصله را از بین می برد.

sensor10

برای بر طرف کردن خطا های سنسور ضربه پیچ سنسور را فقط حدودا ۲/۲ کیلو گرم متر باید محکم کرد چون شل بودن آن باعث لقی سنسور و ارسال سیگنال خطا به (ECU) و روشن ماندن چراغ عیب یاب می شود و سفت بودن بیش از اندازه آن باعث سری شدن دو قاب مرتعش می شود.

مدار برقی ناک سنسور(ضربه):

http://www.metricmind.com/audi/images/_0065_ecu.jpg

سنسور ضربه دو نوع است یکی دو سیم و دیگری سه سیم است که در صورت سه سیم بودن سیم سوم مربوط به پارازیت گیر (غلاف شیلد) است که معمولا سیم آن مثل کابل آنتن تلویزیون رنگی است و به رنگ سفید و مشکی است.

پایه ۱ تغذیه ۵ ولت مثبت

پایه ۲ ارسال سیگنال به (ECU) است

پایه ۳ غلاف شیلد یا همان پارازیت گیر است ( در صورت سه سیم بودن)

موج میرا :

موجی است که رو به از بین رفتن می کند و از نظر عملی صفر ولی از نظر تئوری صفر نمی شود.

اشکالات پدیده ضربه: باعث کاهش کارایی و قدرت موتور و افزایش انرژی وفشار حرارتی می گردد. در نتیجه باعث بوجود آمدن فشار حرارتی زیادی روی واشر سر سیلندر و پیستون و اطراف سوپاپ ها شده و آسیب دیده گی سیستم را بوجود می آورد این پدیده وقتی بوجود می آید که مخلوط سوخت و هوای جدید در قسمت بالای سیلندر منفجر شود این انفجار قبل از رسیدن جرقه شمع بوجود می آیداین احتراق ناخاسته را خود سوزی(مخلوط محترق نشده) می گویند.

وقتی این حالت در یکی از چهار سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات حاصل از پدیده خود سوزی به بلوکه را حس می کند و با ارسال یک ولتاژ حد اکثر، (ECU) را از این خود سوزی مطلع می کند و (ECU) با اطلاعات دریافتی از این سنسور، میزان آوانس جرقه را کاهش داده و به موازات آن، مخلوط سوخت وهوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد درجه حرارت گاز های خروجی اگزوز وارد سیلندر می کند.

عیب یابی سنسور ضربه (KNOCK SENSOR):

http://khodroha.com/sis-sokh-zanti2.jpg

در صورت خرابی این سنسور موتور با لرزش کار میکند و دمای آب نیز بالا می رود.

بدلیل ساختار داخلی این قطعه تست اهمی ندارد

در خودرو های جدید برای تفکیک ضربات حاصل از خود سوزی موتور و ضربات حاصل از لرزش خودرو در حین راننده گی سنسوری با همین کیفیت به نام سنسور شتاب روی بدنه خودرو نصب است.

تغییراتی که در هنگام رانندگی در جاده های ناهموار در دور موتور ایجاد می شود ممکن است به عنوان احتراق ناقص در سیلندر ها گزارش شوند تفاوت میان تغییرات دور موتور به دلیل ناهمواریهای جاده و احتراق ناقص توسط سنسور شتاب گزارش می شود و شتاب سنج در شرایط ناهموار جاده موقتا عملکرد سنسور ضربه را غیر فعال می کند .

در خودرو های جدید فقط پژو و سمند و پراید (S2000) و پژو ۲۰۶ و زانتیا و سمند (LX) و پارس (ELX) دارای سنسور ضربه هستند.

سنسور ضربه بدون سنسور کمکی است .

سنسور ضربه در خودرو های تولید داخل فقط روی زانتیا نصب است و خودرو های وارداتی جدید .

sensor11

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کورش می گوید

    سلام
    اگر سنسور ضربه را حذف کنیم چه میشه یعنی اصلا نباشه رو ماشین ۴۰۵ ممنونم جواب بدید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.