بررسی ایرادهای شایع مربوط به سیستم قفل مرکزی

3

بررسی ایرادهای شایع مربوط به سیستم قفل مرکزی ،از کار انداختن ایموبلایزر ،ایموبلایزر ۲۰۶ ،نحوه از کار انداختن ایموبلایزر ،ایموبلایزر پراید ،ایموبلایزر پژو ۴۰۵ ،از کار انداختن ایموبلایزر پراید ،سیستم ضد سرقت منزل ،ایموبلایزر سمند

http://websavar.ir/files/fa/news/1393/1/12/7121_534.jpg

ترک‌کردن یک خودرو بدون هیچ‌گونه قفل و حفاظت کار ساده‌ای نیست. قفل مرکزی، تقریبا یکی از پیش پا افتاده‌ترین امکانات امنیتی یک خودرو است که امروزه باید ‌روی آن قرار گرفته باشد. اما همین سیستم در عین پیش پا افتادگی، ‌هنگام خرابی برای مالک دردسرساز شده و میزان اهمیت خودش را نشان می‌دهد.
 سیستم قفل مرکزی در اکثر خودروها مکانیسم پایه‌ای و مشابهی دارد. برای هر در، یک پمپ الکتریکی (قفل با موتور DC) به همراه زبانه نصب شده است. تمامی این پمپ‌ها، به صورت موازی به یونیت قفل مرکزی متصل شده‌اند. فرمان قفل درها می‌تواند از جانب یک کلید قفل مرکزی ‌روی داشبورد، سوئیچ قفل درِ راننده و یا ریموت خودرو صادر شود. در اکثر خودروها یک میکروسوئیچ در پمپ قفل درِ راننده جاسازی می‌شود. این میکروسوئیچ با قفل‌شدن درِ راننده عمل کرده و فرمان قفل‌شدن همزمان تمامی درها را به یونیت قفل مرکزی صادر می‌کند. بدین ترتیب می‌توان به صورت دستی از طریق قفل‌کردن درِ راننده، تمامی درها را قفل کرد. این میکروسوئیچ هنگام باز شدن در نیز خلاص‌شده و مجددا موجب باز شدن تمامی درها می‌شود. بسیاری از یونیت‌های قفل مرکزی، مجهز به فرستنده و گیرنده رادیویی و یا مادون قرمز هستند و می‌توانند با دریافت فرمان از روی ریموت، قفل مرکزی را فعال و غیر‌فعال کنند.
http://www.stephelp.ir/wp-content/uploads/2016/09/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C.jpg
یونیت قفل مرکزی یک مدار الکترونیکی است که از دوبخش اصلی تشکیل شده؛ قسمت اول آن یک مدار الکترونیکی کد‌گشا و تصمیم‌گیرنده و قسمت دوم آن یک مدار قدرت الاکلنگی یا Flip-Flop است. هرگاه که یونیت قفل مرکزی تصمیم به راه‌اندازی قفل مرکزی می‌گیرد، با تحریک رله‌های مدار الاکلنگی، به طور لحظه‌ای ‌روی موتورهای پمپ تمامی درها برق و بدنه اعمال می‌کند. به ازای هر بار باز و بسته کردن درها، جای برق و بدنه توسط یونیت عوض شده و جهت چرخش موتورها تغییر می‌کند و در نتیجه درها باز و یا بسته می‌شوند. این حالت تغییر متناوب برق و بدنه (مثبت و منفی) همان کاری است که مدار الاکلنگی انجام می‌دهد. در خودروهای امروزی، قطعه مستقلی به اسم یونیت قفل مرکزی وجود نداشته و وظیفه آن بر عهده ماژول کنترل بدنه یا یونیت BCM سپرده شده است. با توجه به اینکه یونیت BCM کنترل بسیاری از سیستم‌ها را بر‌عهده دارد، امکان اضافه‌کردن قابلیت‌های مختلفی بر سیستم قفل مرکزی به صورت یکپارچه وجود دارد. مانند قفل خودکار درها در سرعتی معین، بالا کشیدن شیشه‌ها ‌‌هنگام قفل کردن درها از روی ریموت، روشن کردن فلاشرها با الگویی مشخص هنگام قفل کردن درها و باز کردن قفل درها هنگام تصادف و …

سیستم قفل مرکزی نیز مانند هر قسمت دیگری از خودرو می‌تواند دچار اشکالاتی شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

قفل مرکزی پژو ،قفل مرکزی پراید کجاست،رله قفل مرکزی پراید ،نقشه قفل مرکزی پراید ،نقشه سیم کشی قفل مرکزی پیکان ،عمل نکردن قفل مرکزی پراید ،نقشه قفل مرکزی پیکان ،رله قفل مرکزی پیکان

http://sobhanehonline.com/files/fa/news/1393/12/26/64374_202.jpg

۱– قفل مرکزی کار نمی‌کند
ابتدا سلامت فیوز سیستم قفل مرکزی را بررسی کنید که نسوخته باشد. سپس سلامت سوکت یونیت قفل مرکزی و خود یونیت را بررسی کنید. در اکثر خودروها یونیت قفل مرکزی در بالای پای راننده قرار گرفته است. سوختن مدار قدرت الاکلنگی و یا خرابی رله‌ها از جمله مشکلات شایع این یونیت است. اگر خودروی شما جدید بوده و فاقد یونیت قفل مرکزی است، باید با دستگاه دیاگ مشکل یونیت BCM بررسی شود.

۲– ریموت قفل مرکزی کار نمی‌کند
ابتدا بررسی کنید که باتری ریموت کهنه یا سولفاته نباشد. اگر قفل مرکزی سالم است اما به فرمان ریموت عمل نمی‌کند، احتمال دارد که ریموت از سنکرون خارج شده باشد. در بسیاری از خودروها با هر بار فشردن کلید ریموت، کد متفاوتی رد و بدل می‌شود که امکان کشف کد توسط گیرنده ثالثی وجود نداشته باشد. حال اگر مالک به میزان قابل توجهی از خودرو دور شده و کلید ریموت به طور مکرر فشار داده شود، کد ارسالی ریموت دائم تغییر کرده اما چون دستورات آن به خودرو نمی‌رسد، در نتیجه گیرنده خودرو در انتظار کد آخرین دستور مانده و سنکرون ریموت و خودرو به هم می‌خورد زیرا عددی که ریموت ارسال می‌کند با عددی که گیرنده خودرو در انتظار آن است مغایرت دارد. برای سنکرون کردن مجدد، بسته به مدل خودرو باید یا کلید ریموت را در کنار خودرو به صورت پیوسته نگه دارید و یا یک‌بار سوئیچ را باز و بسته کنید. در نهایت آخرین دلیلی که ممکن است باعث عمل نکردن ریموت شود، خرابی گیرنده ریموت و یا چشمی مادون قرمز است.

 

۳- قفل مرکزی بی‌دلیل به صورت متناوب فعال و غیر‌فعال می‌شود
خرابی یا نیم‌سوز شدن یونیت قفل مرکزی و یا بروز اتصالی در مدارات آن، نصب غیر اصولی دزدگیرهای بازاری و یا پس زدن پمپ یکی از درها اصلی‌ترین دلایل بروز این مشکل هستند. در بسیاری از خودروها به منظور جلوگیری از صدمه دیدن سیستم قفل مرکزی هنگام فعال شدن متناوب، یک ترموستات سر راه آن قرار می‌گیرد که هنگام داغ کردن یونیت قفل مرکزی مدار تغذیه آن را قطع می‌کند.

۴- بعضی از پمپ‌ها کار نمی‌کنند
نیم‌سوزشدن پمپ یا سوختن کامل آن، گیر کردن شاسی قفل به رودری و یا گیرپاچ کردن موتور یا چرخ‌دنده‌های پمپ می‌تواند باعث این خرابی شود. نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که باید مشکل پمپی که کار نمی‌کند هر چه سریع‌‌تر برطرف شود. چون پمپ گیرکرده ممکن است باعث سوختن سایر پمپ‌ها و یا حتی یونیت قفل مرکزی شود. در چنین حالتی جریان برق بدون اینکه افت کند از سیم‌پیچ موتور پمپ گیر کرده عبور کرده و مجددا ‌روی مدار قفل مرکزی اعمال می‌شود و اتصال کوتاه ایجاد می‌کند. بهتر است تا زمان رفع عیب سوکت پمپ مربوطه کشیده شود.

۵- پمپ‌ها دائم می‌سوزند
وجود گیر در یکی از پمپ‌ها، خرابی شاسی قفل درها، وجود اتصالی در مدار و یا خرابی مدار قدرت یونیت قفل مرکزی باعث این مشکل می‌شود.

نویسنده: عارف منظری

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. محمد می گوید

    ماشی ۴۰۵ slx دارم ماشین بصورت خودکار قفل درب ها باز بسته میشه الانم سر باطری رو برداشتم که خراب تر نشه ممنون میشم کمکم کنید؟

  2. مجید می گوید

    اگر قفل مرکزی ماشین سالمه و کار میکنه، به احتمال زیاد مدار الاکلنگی دزدگیر سوخته یا معیوب شده

  3. میثم مهدی پور می گوید

    با سلام و تشکر از مطالب مفید مربوط به سیستم قفل مرکزی
    مشکلی برای قفل مرکزی ماشین من پیش اومده، لطف کنید جواب بدید.
    مشکل ماشین اینه که با کنترل دزدگیر، فرمان قفل کردن درها صادر نمیشه. اما از داخل کابین با قفل کردن یکی از درهای جلو هر چهار در قفل میشن، یعنی قفل مرکزی سالمه. دزدگیر هم سالمه چون نشون تعمیرکار دزدگیر دادم، گفت سالمه.
    این مشکل زمانی پیش اومد که در هنگام تعویض پمپ در سمت راننده، مجبور بودم سیم های متصل به پمپ قبلی یا سوخته را لخت کنم و پمپ جدید رو نصب کنم، در این حین، سیم لخت قرمز به بدنه وصل شد و جرقه زد. بعد از نصب پمپ جدید، فرمان قفل درها توسط ریموت صادر نمیشد. فقط جفت راهنما زده میشه. یعنی ارتباط بین دزدگیر و ریموت هم قطع نشده.
    خودم احتمال میدم (بر اساس مطالعه این بخش سایت کارستان) که یکی از رله های مربوط به مدار الاکلنگی سوخته اما نمی دونم این رله کجای ماشین هست. ماشین هم زانتیاست.
    با تشکر فراوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.