المنت گرمکن شیشه خودرو چیست ؟

0

المنت گرمکن شیشه خودرو ،تعمیر گرمکن شیشه عقب پژو ،گرمکن شیشه عقب سمند ،مدار گرمکن شیشه عقب ماشین ،کلید گرمکن شیشه عقب پراید ،چسب گرمکن یا چسب نقره ،تعمیر المنت شیشه عقب سمند ،گرمکن شیشه عقب ۲۰۶

https://top-tuning.ru/images/catalog/obves_hamann_bmw-7-e65-Nakladka_na_steklo-5.jpg

باز هم می‌خواهیم در مورد فصل سرما و امکانات مورد استفاده در این فصل توضیح بدهیم. حتماً مشاهده کرده‌اید که وقتی هوا سرد است، با افزایش دمای داخل خودرو، شیشه‌ها بخار گرفته و دید راننده کم می‌شود. شیشه‌های جانبی در این بحث چندان مهم نیستند ولی می‌توان گفت شیشه عقب نقش بسیار اساسی دارد به نحوی که اگر بخار بگیرد راننده کارایی آینه‌ها را نیز از دست داده و نمی‌تواند کنترل کافی روی خودرو داشته باشد.

گاه فقط به علت بخار گرفتن شیشه تار نمی‌شود، در بسیاری مواقع به علت بارش برف و باران، شیشه عقب کاملاً پوشیده می‌شود. در هوای سرد، آب روی شیشه به راحتی یخ می‌زند و راننده را دچار مشکل بزرگی می‌کند. همچنین وقتی برف روی شیشه می‌نشیند، شیشه کاملاً پوشیده شده و دید راننده مسدود می‌شود. در این حالت راننده نمی‌تواند از طریق آینه‌های داخل خودرو عقب را مشاهده کرده و خودروهای پشت‌سر را ببیند. این وضعیت می‌تواند در بسیاری مواقع موجب حادثه شود. پس برای رفع آن باید دستگاه و یا سیستمی از محدودشدن دید عقب جلوگیری کرد. در این مورد از شیشه گرمکن استفاده شده، بخار آب درون اتاق خودرو وقتی به شیشه سرد برخورد کرده به دلیل میعان تبدیل به قطرات آب شده و شیشه کاملاً مرطوب و خیس می‌شود.

http://parts-automobile.ir/wp-content/uploads/2017/02/0001093_--520x245.jpeg

شاید سرمای شیشه جلو و عقب بیشتر از شیشه‌های جانبی باشد. سرمای شیشه جلو را می‌توان با حرارت بخاری از بین برد به گونه‌ای که دمای سطح داخلی شیشه با دمای داخل خودرو یکسان شود. اما عقب خودرو و شیشه عقب به دلیل طولانی بودن مسافت نمی‌توانند از حرارت بخاری استفاده کنند. در بسیاری مواقع هوا نیز آنقدر سرد نیست که از بخاری استفاده کنید. پس شیشه عقب باید به صورت موضعی گرم شود. این وضعیت توسط شیشه گرمکن عقب کاملاً امکان‌پذیر است. اگر به شیشه عقب بسیاری از خودروها دقت کنید، خط‌های افقی را می‌بینید که به موازات هم در طول شیشه کشیده شده‌اند. در حقیقت این خط‌ها همان شیشه گرمکن هستند.

شیشه گرمکن یک المنت است که با برقراری جریان در آن شروع به گرم‌کردن شیشه می‌کند. زمانی که سوئیچ باز است، شما با فشار دادن کلید گرمکن عقب، باعث می‌شوید جریان برق وارد گرمکن عقب شده و شیشه عقب گرم شود.

در اثر همین گرم شدن، یخ شیشه عقب آب می‌شود. بخار گرفتگی آن از بین رفته و قطرات آب روی آن کنار می‌رود. در نتیجه شیشه عقب کاملاً تمیز شده و راننده می‌تواند از طریق آینه داخل خودرو به راحتی پشت‌سر را ببیند. حاصل این امر جلوگیری از بسیاری از حوادث احتمالی است.   اما شیشه گرمکن چگونه کار می‌کند؟ گفتیم که این سیستم یک المنت ساده است. قدرت این المنت بسته به شیشه و خودروها متفاوت است اما برای اطلاع از طرز کار این سیستم مدار آن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مدار این سیستم از هفت بخش تشکیل شده است. ۱- باتری ۲- اتومات استارت ۳- آمپرمتر ۴- سوئیچ ۵- جعبه فیوز ۶- کلید روی داشبورد ۷- چراغ نمایانگر روشن بودن شیشه گرمکن.

المنت موردنظر کاملاً به صورت فابریک در شیشه‌ها جای داده شده و دو سر سیم آن بیرون گذاشته می‌شود. یک سر سیم اتصال به بدنه داشته که برای تخلیه بار الکتریکی است، سر دیگر آن نیز به جریان مثبت متصل است. اما این جریان مثبت ابتدا از باتری شروع شده و سپس وارد اتومات استارت می‌شود. بعد از اتومات استارت این جریان وارد آمپرمتر شده و در نهایت به قسمت BT   سوئیچ می‌رود.

http://photo-hosting.winsoftmagic.com/1/q4g8sgowab.jpg

وقتی سوئیچ را باز می‌کنید، جریان برق وارد جعبه فیوز می‌شود. این جریان به فیوز اختصاصی شیشه گرمکن می‌رود. بعد از عبور از فیوز وارد کلید مخصوص شیشه گرمکن می‌شود. سپس با فشردن کلید، جریان وارد لامپ نمایانگر روشن بودن سیستم نیز می‌شود. بعد از این لامپ وارد سر اصلی المنت شیشه شده، بعد از عبور از المنت عقب در بدنه تکمیل می‌شود. در حقیقت بعد از المنت در بدنه تخلیه می‌شود.

می‌توان گفت با فشردن کلید شیشه گرمکن، مدار برقرار می‌شود. جریان مثبت باتری وارد المنت می‌شود و با گرم کردن شیشه و عبور از مسیر آن در بدنه تخلیه می‌شود. این سیستم تا زمانی فعال است که کلید آن فشرده باشد. در هنگام فعال بودن آن نیز چراغ مخصوص سیستم در صفحه آمپر جلو روشن می‌شود.

http://www.glazier.ir/wp-content/uploads/2016/11/54c8893469744_-_defroster-2-0907-300x200.jpg

البته برق این سیستم و سایر سیستم‌ها چون شیشه بالابر و … همگی با بازکردن سوئیچ تامین می‌شود. شاید بسیاری به نقش این سیستم زیاد اهمیت ندهند ولی همیشه از مزایای آن سود ببرند. ولی می‌توان به جرأت گفت این سیستم در عین سادگی عملکرد بسیار مفید و مناسبی دارد به نحوی که در فصل سرما و در هوای سرد می‌توان به راحتی دید عقب راننده را تامین کرد و وی را از وضعیت پشت‌سر خود مطلع سازد.

در خودروهای جدید حتی‌الامکان سعی شده از المنت‌های ظریف و بی‌رنگ استفاده شود تا در زیبایی شیشه عقب تاثیر خاصی نگذارد. کیفیت المنت شیشه بستگی به تولیدکننده شیشه داشته و نمی‌توان در آن تغییری ایجاد کرد. این المنت به صورت استاندارد در هنگام تولید شیشه درون آن کار گذاشته می‌شود

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.