معاینه سرپایی برق کشی ساختمان موتور (زمان تعویض شمع و وایر)

0

معاینه سرپایی برق کشی ساختمان موتور ،معاینه برق خودرو ،بررسی برق وایر شمع

شمع و وایر‌ها اثر بالایی در سوخت و ساز پیشرانه دارند

وایر‌ها را باید در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر بسته به نوع آنها و میزان کارکردی که کمپانی سازنده برای آن اعلام کرده است، تعویض کرد. اما می‌توان با یک معاینه سرپایی از سلامت آن نیز باخبر شد. ‌وایر‌ها در اثر کارکرد در دمای بالا در کنار پیشرانه دچار شکستگی و پارگی در روکش خود می‌شوند. اول از همه باید بدانیم که وایر‌های سیمی امروزه منسوخ شده‌اند و تنها کاربرد آنها، استفاده برای رساندن برق از کویل به دلکو در خودرو‌های قدیمی و کاربراتوری است.

تست وایر با اهمتر، زمان تعویض شمع خودرو ،زمان تعویض شمع ۲۰۶ ،زمان تعویض شمع ال۹۰ ،زمان تعویض شمع پراید، زمان تعویض شمع پژو ۴۰۵ ،زمان تعویض شمع و وایر پراید ،زمان تعویض وایر و شمع،زمان تعویض وایر خودرو

http://smedia.asrekhodro.com/AsreKhodro/Uploaded/Image/1394/04/18/13940418123409223996703.jpg
این وایر‌ها دارای مقاومت‌های ناچیزی هستند اما چون سیستم برق خودرو را دچار نویز و اختلال می‌کنند، برای برق‌رسانی به شمع‌ها مناسب نبوده و وایر‌های ابریشمی امروزه جایگزین آنها شده‌اند. وایر را از روی موتور بردارید و آن را دقیقا کنترل کنید که از جایی شکستگی پیدا نکرده باشد. این بررسی را خصوصا در سر وایر که روی شمع موتور قرار می‌گیرد، دقیق‌تر اعمال کنید؛ چرا که بیشترین مشکلات در همین ناحیه رخ می‌دهد و برق‌دزدی‌ها از این قسمت به وجود می‌آید.
سپس با یک اهم‌متر مقاومت وایر را می‌سنجیم. مقاومت وایر در ازای هر ۳۰ سانتی‌متر از طول آن نباید بیشتر از ۴ کیلو اهم باشد (‌اشتباه نکنیم که مقاومت وایر‌های سیمی کمتر از یک کیلو اهم است اما به خاطر مشکلاتی که دارند امروزه استفاده نمی‌شوند). البته کمی بیشتر از این مقدار نیز مشکلی نخواهد داشت و حتما نیاز به تعویض نخواهد بود. اما وایری که تا حدود دو برابر این میزان مقاومت دارد را حتما باید تعویض کرد. مقاومت زیاد وایر باعث می‌شود تا جریان برق ضعیفی به سر شمع‌ها برسد.  همچنین با یک بررسی ساده نگاه کنید که اگر قسمت فلزی سر وایر که برای اتصال آن به کار می‌رود دچار کثیفی و سولفاته شده است، آنها را حتما تمیز کنید. فراموش نکنیم که اثر وایر در کارکرد خودرو‌های دوگانه سوز بسیار بیشتر از یک خودرو بنزینی است، چرا که گاز CNG به برق خودرو حساسیت بالاتری دارد.

در قدم بعدی به سراغ شمع‌ها برویم. شمع‌ها نیز بسته به نوع و عمر آنها معمولا باید در هر ۲۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر تعویض شوند. البته این میزان کارکرد برای شمع‌های گران‌تر می‌تواند بیشتر باشد. اول از همه به فیلر یا همان فاصله سر شمع با نوک الکترود آن دقت کنیم. اهمیت این فاصله در اندازه و کیفیت جرقه تولیدی است. اگر فاصله کم باشد، جرقه ضعیف می‌شود و نوک شمع دوده خواهد زد و اگر فاصله زیادتر از استانداردش باشد، جرقه برای دور‌های بالای موتور کمی با تاخیر زده می‌شود و در کارکرد موتور اثر منفی خواهد گذاشت. این فاصله همیشه روی جعبه شمع نوشته شده است و با یک آچار فیلر و یا با استفاده از یک ورقه فلزی که تا حدودی قطر آن را دقیق بدانیم، می‌توان سر شمع را فیلر‌گیری کرد. این میزان برای شمع خودرو‌های انژکتوری در حدود ۰.۹ تا یک میلی‌متر و برای خودرو‌های کاربراتوری ۰.۶۵ تا ۰.۸ میلی‌متر است.

نکته بعدی در خصوص انتخاب شمع، این است که حتما در زمان خرید شمع به بازه دمایی آن دقت کنیم. بعضی از شمع‌ها برای یک موتور که در دمای بالایی کار می‌کند مناسب نخواهند بود. به همین خاطر حتما از دمای مناسب شمع‌ها برای پیشرانه خودرو خود و همچنین دمای کاری شمع خریداری شده مطمئن شوید.
امروزه شمع‌های سوزنی ارزان‌تر نیز به بازار آمده‌اند. ساختار سوزنی نوک شمع باعث می‌شود تا چگالی بار الکتریکی در سر آن بیشتر شده و جرقه بهتری تولید شود. تجربه نشان داده است که استفاده از این شمع‌ها می‌تواند تا حدودی در کارکرد نرم‌تر پیشرانه اثر بگذارد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.