چراغ های اخطار روی آمپر خودرو چیست و چه مفهومی دارند؟

1

چراغ های اخطاری روی آمپر خودرو چیستند و چه مفهومی دارند؟چراغ های هشدار دهنده پراید ،چراغهای پشت آمپر پژو پارس ،چراغ پشت آمپر ۲۰۶ ،چراغهای پشت آمپر پراید ،چراغ های هشدار دهنده پژو ۲۰۶ ،چراغ اعلام هشدار در موتور اتومبیل ،چراغ پشت آمپر پراید ،چراغ های پشت آمپر زانتیا

http://digiato.com/wp-content/uploads/2016/06/DASH-1.jpg
چراغ های روی آمپر خودرو از نظر رنگ نور به چند گروه تقسیم می شوند و هرگروه معنی خاص خود را دارد. رنگ قرمز یعنی خودرو دچار مشکل جدی شده و احتیاط یا توقف الزامی است، رنگ زرد یا نارنجی یعنی هر چه زودتر به تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز مراجعه کنید و رنگ سبز و آبی به راننده آگاهی می دهد که سیستم در حال کار کردن است. در این بین خودروهایی که از تجهیزات مدرن و پیشترفته تری برخوردارند ممکن است با علائم بیشتری به راننده آگاهی دهند.
به طور عمومی در صفحه نمایش جلوی داشبورد، چراغ هایی همچون چراغ اخطار بستن کمربند ایمنی، اخطار غیرفعال بودن کیسه هوای سرنشین، کیسه های هوا، نشانگر مه شکن جلو، ترمز ضد قفل، عیب یاب موتور، فعال بودن نور بالا، نشانگر درجه حرارت روغن موتور، چراغ اخطار خطر مرکزی، چراغ اخطار کمبود سوخت، میزان سوخت و… نصب شده که روشن بودن هرکدام نشانه ای از خطر پیش روی راننده است و در ادامه چند مورد از مهمترین آنها توضیح داده می شود.
چراغ عیب یاب موتور (CHECK):


روشن شدن این چراغ به معنای نقص در سیستم مدیریت موتور ، سنسورها و عملگرها  است .به طور خلاصه با روشن شدن این چراغ ،واحد کنترل موتور به راننده هشدار می دهد که در سیستم نقص فنی به وجود آمده است و راننده باید سریعا جهت رفع عیب به عاملیت مراجعه کند. نقص فنی که باعث روشن شدن این چراغ می شود عبارت است از:
۱٫ اطلاعات غلط از کلیه سنسورها که باعث ایجاد نا هماهنگی در سیستم می شود
۲٫ وقتی عملگرها دستورات واحد کنترل را به درستی انجام ندهند ،برای مثال وقتی انژکتور ها عمل پاشش را به خوبی انجام ندهند ازطرف واحد کنترل قابل فهم است و چراغ چک را روشن می کند .
چراغ اخطار مرکزی (STOP):


کارشناسان فنی معتقدند هنگامی که موتور روشن است، در صورت چشمک زدن این چراغ، توقف الزامی است، چرا که این چراغ با چراغ های روغن موتور، سیستم خنک کننده، ترمز دستی، پایین بودن سطح روغن ترمز و اشکال در سیستم الکتریکی ترمز مرتبط است.گاهی اوقات نیز روشن شدن این چراغ به این معنا است که موتور بیش از حد داغ شده که در این صورت باید خودرو را به کنار جاده بکشید و کمک بخواهید یا ممکن است تسمه پاره شده باشد که باید قبل از استارت تعویض شود.
چراغ روغن:


روشن شدن این چراغ با علامت یک روغن دان مشخص می شود. این در حالی است که این چراغ با چراغ خطر مرکزی در ارتباط است و به محض روشن شدن باید خودرو را متوقف کرد. این اخطار بیانگر کافی نبودن فشار روغن یا دمای بیش از حد بالای روغن است. باید ابتدا سطح روغن را بررسی کنید، چرا که ناکافی بودن سطح روغن خسارت جدی به موتور وارد می کند.

چراغ ترمز:


هنگامی که ترمز دستی را می کشید این چراغ روشن می ماند، اما روشن ماندن آن پس از خواباندن ترمز دستی ممکن است به علت کم کردن روغن ترمز باشد. این نکته را باید مد نظر داشته باشید که اگر روشن شدن این چراغ با روشن شدن چراغ اخطار مرکزی همراه باشد، توقف الزامی است.

چراغ اخطار ABS:


با هر بار باز شدن سوئیچ، این چراغ به مدت چند ثانیه روشن می ماند، اما اگر چراغ همواره روشن بماند یا در سرعت بیش از ۱۲ کیلومتر روشن شود، نشانگر اشکال در سیستم ای بی اس است.

چراغ اخطار شارژ باطری:


روشن شدن این چراغ به شما هشدار می دهد که در سیستم برقی خودروی شما اشکالی به وجود آمده است. این چراغ همچنین نشانگر آن است که دینام خراب شده و پارگی یا شل شدن تسمه دینام را یادآوری می کند.

چراغ کمربند ایمنی:


بعد از بازشدن سوئیچ این چراغ زمانی روشن می شود که راننده کمربند را نبسته باشد. بالاتر از سرعت ۲۰ کیلومتر چراغ اخطار به مدت دو دقیقه چشمک می زند. این چراغ تا زمانی که راننده کمربندش را نبندد روشن می ماند.

چراغ اخطار بنزین:


اولین باری که این چراغ روشن می شود حداقل تا ۵۰ کیلومتر بنزین خواهید داشت اما به طور کلی این چراغ وقتی روشن می ماند که سطح سوخت خیلی پایین باشد (معمولاً در حدود ۵ لیتر)

علائم و نشانه های روی تایر خودرو

بی شک یکی از مهمترین پارامترهای خودرو انتخاب تایر مناسب برای آن است. نوع تایر ممکن است در اتوبان‌ها و جاده‌های شهری متفاوت باشد. مشخصات هر تایر روی دیواره بیرونی هر تایر و به شکل اعداد و کدهایی درج شده است که در حقیقت شناسنامه تایر خودرو هستند و هرکدام معرف یکی از پارامترهای آن می باشند. در ادامه به شرح برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

 

 

الف) اندازه تایر

اندازه تایر خودرو با علائمی همچون P185/75R14 نشان داده می‌شود و مفهوم آن بدین صورت تفسیر می گردد:

P = تایر خودروی شخصی (Passenger)

۱۸۵= پهنا (عرض) تایر (برحسب میلی­متر)

۷۵= نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن یا ضریب منظری تایر (برحسب درصد)

R = رادیال (تایر از نوع رادیال یا سیمی)

۱۴= قطر رینگ (بر حسب اینچ)

ب)رده بار (حد بارگذاری)

این عدد نماینده حداکثر وزنی است که تایر در هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته ‌باشد می‌تواند تحمل کند، و بین صفر تا ۲۷۹ متغیر است. برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین ۷۵ تا ۱۰۵ است.برای مثال، حد بارگذاری برای خودروی جیلی امگرند سون، ۹۳ و معادل ۶۵۰ کیلوگرم بار است، یعنی این تایر هنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد، حداکثر ۶۵۰ کیلوگرم را می‌تواند حمل کند. توجه داشته باشید هرگز تایری را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه­شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید.

ج) حداکثر سرعت قابل­تحمل (درجه سرعت)

حداکثر سرعتی که تایر می‌تواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z بیان می‌شود.برای مثال روی جداره تایر خودروی جیلی امگرند سون، نماد V برای سرعت درج شده که نشان می­دهد هنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت تأثیر حداکثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن را اعمال شود، آسیب می بیند و یا ممکن است بترکد.

د) تاریخ ساخت تایر

کلیه تایر‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند که با چهار رقم انتهایی سلسله اعداد و حروف بعد از محل درج عبارت “DOT” نشان داده می­شوند. دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت تایر هستند. برای مثال عدد “۱۶۰۴″ نشان می‌دهد این تایر در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۴ میلادی تولید شده است. امروزه همراه تایر‌های نو خارجی، یک کارت دریافت می‌کنند که پس از وارد کردن مشخصات باید به آدرس شرکت سازنده پست شود یا تایر را از طریق اینترنت، ثبت می­کنند تا هرگونه کار­کرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد.

ه) ترکیبات سازنده تایر

این بخش، مواد سازنده تایر را توضیح می‌دهد. به عنوان مثال :

۲ + POLYESTER 2 + NYLON 1 PLIES: TREAD STEEL

یعنی رویه تایر مرکب از دو رویه پلی‌استری همراه یک رویه نایلونی و دو لایه سیم فولادی است.

و) حداکثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر

عددی که در مقابل عبارت “Maximum Pressure” روی تایر درج می­شود، مربوط به فشار بادی است که باید در زمانی که می خواهید حداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید داشته باشد. توجه داشته باشید که این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده برای استفاده نرمال نیست. مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یک پلاک که معمولاً در لبه داخلی یکی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده است. اگر آن را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ارش می گوید

    سلام لطفا علام مخصوصا پارس ۶ سوکت یا همان ipaco رو بزارین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.