چرا نباید تندر ۹۰ خرید ؟ بررسی معایب و محاسن ال ۹۰

0

بررسی محاسن و معایب تندر ۹۰-معایب ال ۹۰ ،مشکلات ال ۹۰ ،تفاوت پارس تندر با ال ۹۰ ،معایب تندر ۹۰ e2 ،تندر ۹۰ پارس خودرو ،مشخصات ال ۹۰ ،موتور ال ۹۰ ساخت کجاست ،ال ۹۰ اتومات ،قیمت ال ۹۰ جدید

تندر ۹۰ در کلاس B خودرویی قرار دارد. به اعتقاد خیلی از کارشناسان بهترین عملکرد را در میان خودروهای موجود در بازار ایران کسب کرده است، این خودرو در ایران با نام های متفاوتی شناخته می شود که از آن جمله می توان به مواردی همچون تندر ۹۰ ، ال ۹۰ و لوگان اشاره کرد، تندر ۹۰ سالها قبل طی یک قرارداد میان رنو فرانسه و ایران وارد کشور شد، تندر ۹۰ به بازارهای مختلفی همچون مراکش، روسیه، برزیل، هند، کلمبیا و آفریقای جنوبی عرضه شد و بعد از مدتی سر از ایران هم در آورد، ال ۹۰ توسط دو کمپانی ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می شود، ال ۹۰ در اصل نتیجه تفکر مسئولین رنو فرانسه به جهت ساخت محصولی با قیمت ۵ هزار یورو است، ال ۹۰ در سال ۱۹۹۹ میلادی به بازارهای مذکور عرضه شد، داچیا رومانی که زیر مجموعه ی رنو فرانسه است اعلام کرد که لوگان حاصل ۴ سال تحقیق ما بوده و این تحقیقات تحت پروژه X90 به سرانجام رسیده است، داچیا از مهمترین خصوصیات تندر ۹۰ اقتصادی بودن آن را عنوان نمود و هدف از طراحی این خودرو را ارزان بودن و در عین حال کم مصرف بودن ذکر کرد. تندر نود در ابتدا ورودش نگاه مثبتی را از سوی ایرانیان شاهد نبود، چرا که عده زیادی معتقد بودند که تندر ۹۰ خودرویی با ظاهر بد است، اما در کمال تعجب این خودرو مورد استقبال زیادی قرار گرفت، تندر ۹۰ به واسطه مشخصات فنی خوب به راحتی توانسته است با رقبای هم قیمتش در بازار ایران رقابت کند. تندر ۹۰ در حال حاضر با توجه به عملکرد خوبش دارای طرفداران زیادی در ایران است. ال ۹۰ موفق شده ۳ ستاره ایمنی از موسسه معتبر اروپایی ENCAP کسب کند.

تندر 90

در ابتدا به بیان معایب این خودرو خواهیم پرداخت…

۱-میدان دید عقب محدود:

خیلی از دارندگان تندر ۹۰ از میدان دید کم عقب در هنگام رانندگی شکایت دارند و معتقدند که میدان دید عقب تندر ۹۰ از مهم ترین معایب این خودرو به حساب می آید، اگر شما هم پشت فرمان ال ۹۰ نشسته باشید مطمئنا با این دوستان هم عقیده خواهید بود. چراکه ارتفاع زیاد درب صندوق عقب باعث کمتر شدن میدان دید راننده شده است، تا جایی که برخی معتقدند که اگر راننده تازه کاری پشت تندر ۹۰ بنشیند به راحتی قادر به دنده عقب رفتن با ال ۹۰ نخواهد بود.

۲-سیستم صوتی:

تندر ۹۰ به هیچ وجه دارای سیستم صوتی خوبی نیست در زیر به بیان ایرادهای آن خواهیم پرداخت:

  1. نکته دیگر و ناامید کننده در این بخش هم این است که سیستم پخش کننده تندر ۹۰ در کمال تعجب قابلیت اتصال USB و بلوتوث را ندارد(AUX دارد فقط)و شما نمی توانید که آهنگ های خودتان را به وسیله ی موبایل و یا فلش پخش کنید.
  2. راننده تندر ۹۰ هرگز نمی تواند از طریق این خودرو به مکالمه بپردازد.

پس اگر قصد خرید ال ۹۰ را دارید و سیستم صوتی برایتان مهم است پس از خرید خودرو به فکر تعویض سیستم صوتی باشید.

تندر 90

۳-صندلی ها:

از مهمترین قسمت های یک خودرو صندلی های آن است، چراکه باید هم بزرگ و هم راحت باشند، اگر این چنین نباشد در مسیرهای طولانی سرنشینان دچار خستگی می شوند، در تندر ۹۰ ما شاهد صندلی های کاملا معمولی هستیم به طوری که برخی از افراد معتقدند طراحان رنو از نیمکت پارک برای طراحی صندلی های عقب این خودرو کمک گرفته اند، جالب تر آن است که در نسخه کم آپشن تندر ۹۰ حتی پشت سری هم برای صندلی های بخش عقب تعبیه نشده است. البته بالا بودن ارتفاع سقف باعث دلگرمی افراد قد بلند در سفرهای برون شهری خواهد بود. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

تندر 90

۴-طراحی داخلی و خارجی:

همان طور که در ابتدا مقاله هم اشاره کردم تندر ۹۰ به اعتقاد خیلی از افراد اصلا خودرو زیبایی به حساب نمی آید، و خیلی از خریداران خودرو(در این بازه قیمتی)به علت طراحی این خودرو بیخیال خرید تندر ۹۰ می شوند، تندر ۹۰ نه فقط در بخش بیرونی بلکه در بخش داخلی هم دارای طراحی بسیار ضعیفی است به طوری که حتی در برابر خودروهای ساخت ایران هم حرفی برای گفتن ندارد، البته چند وقتی است که محصولی با نام تندر پارس(فیس لیفت جدید تندر ۹۰)ارائه می شود، و طراحان ایرانی در بخش هایی تغییراتی را به تندر ۹۰ داده اند تا شاید بتوانند کمی از این ایراد کم کنند اما متاسفانه این کار هم باعث رفع این ایراد نشده است.(حتی برخی معتقدند زشت تر هم شده است.)

تندر 90

اما به هر تدبیر برخی ها هم هستند که معتقدند طراحی تندر ۹۰ خوب و با توجه به قیمتش منطقی است، پس این بخش را می توان برای آنها عیب به حساب نیاورد، چرا که طراحی یک خودرو تا حد بسیار زیادی سلیقه ای است.

تندر 90

۵-قیمت لوازم یدکی:

تندر ۹۰ در کل خودروی کم خرجی است اما متاسفانه دارای قطعات پر خرجی است، البته ناگفته نماند که تندر ۹۰ بعد از پژو ۲۰۶ در این رده قیمتی دارای قطعات گران تری نسبت به رقبایش است، و قیمت قطعات تندر ۹۰ در حد قیمت دیگر خودروهای بالارده خودش در بازار می باشد.

تندر 90

۶-امکانات رفاهی:

تندر ۹۰ که در اصل محصول داچیا رومانی است به هیچ وجه خودروی پر آپشنی نیست و مانند برادر بزرگترش داستر همه را از این لحاظ ناامید کرده است، ابتدا به بیان تیپ ها و نسخه های گوناگون ال ۹۰ خواهیم پرداخت:

تندر ۹۰ نسخه E0:

این نسخه کم آپشن ترین و طبیعتا ارزان ترین نسخه تندر ۹۰ است، ساده ترین راه تشخیص نسخه مذکور این است که به سپرهای آن توجه کنید چرا که کل سپر جلوی آن سیاه رنگ می باشد. سطح امکانات رفاهی در این نسخه بسیار کم است به طوری که سرنشینان این خودرو باید شیشه های جلو را با دست باز و بسته کنند و یا در قسمت داشبورد چراغی تعبیه نشده است و در تاریکی مطمئنا باید از نور چراغ قوه برای پیدا کردن محتویات داشبورد کمک بگیرید. همچنین این نسخه دارای بدترین نوع رینگ است.

تندر 90
تندر ۹۰ نسخه E0

تندر ۹۰ نسخه E1:

این نسخه دارای آپشنهای بیشتری نسبت به نسخه قبل است، و راه تشخیص آن این است که در بخش سپر جلو رنگ این سپر با رنگ خود ماشین یکی است و فقط جلو پنجره اش در پشتش رادیاتور قرار گرفته و مشکی رنگ است. در زیر امکانات رفاهی و ایمنی این نسخه قابل مشاهده است:

تندر 90
تندر ۹۰ نسخه E1
  • کیسه های هوا (نوع و تعداد): یک عدد ، کیسه هوای راننده
  • سیستم های پایداری و کمک راننده: ترمز ضد قفل ABS
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی: سامانه ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری: قدرت کمکی هیدرولیکی
  • نوع غربیلک: سه شاخه
  • سیستمهای تهویه مطبوع: کنترل دستی
  • سیستم صوتی و تصویری: رادیو پخش CD به همراه پخش MP3
  • سیستم صندلیهای جلو: تنظیم دست
  • سیستم آیینه ها: آیینه های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم دستی از داخل
  • سیستم شیشه ها: شیشه های جلو با تنظیم برقی
  • سیستم روشنایی جلو: چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور
  • سیستم روشنایی عقب: چراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز
  • سنسورهای پیش فعال: چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور

تندر ۹۰ نسخه E2:

این نسخه پر آپشن ترین و طبیعتا گران ترین نسخه تندر ۹۰ است و راه تشخیصش هم این است که در بخش سپر جلو، رنگ سپر و جلو پنجره با رنگ خودرو یکی است. نسخه مذکور دارای با کیفیت ترین رینگ در بین سه نسخه ال ۹۰ می باشد. این نسخه هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک عرضه می شود. در زیر امکانات رفاهی و ایمنی این نسخه قابل مشاهده است:

تندر 90
تندر ۹۰ نسخه E2
  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ): دو عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • سیستم های پایداری و کمک راننده:ABS  دارای ۴ کاناله به همراه  EBD
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی: سامانه ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری: قدرت کمکی هیدرولیکی
  • نوع غربیلک: سه شاخه
  • سیستمهای تهویه مطبوع: کنترل دستی
  • سیستم صوتی و تصویری: رادیو CD به همراه MP3 به همراه ۴ بلند گو
  • سیستمهای مولتی مدیا: دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده
  • سیستم صندلیهای جلو: دارای تنظیم دستی ، پشت سری صندلیهای جلو با تنظیم برقی ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • سیستم آیینه ها: آیینه های جانبی به همراه تنظیم برقی
  • سیستم شیشه ها: بالابر شیشه های جلو و عقب برقی
  • سیستم روشنایی جلو: چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
  • سیستم روشنایی عقب: چراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز
  • سنسورهای پیش فعال: چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور

خوب نوبت می رسد به بررسی محاسن تندر ۹۰:

اولین حسن موتور پرقدرت و پرتوان:

به طور قطع مهمترین حسن تندر ۹۰ موتور این خودرو می باشد، داچیا رومانی در زیر کاپوت این خودروی پرفروش موتوری با حجم ۱۵۹۸ cc قرار داده است، بی شک بالا بودن دور موتور در دنده های مختلف باعث کشش بالای این خودرو شده است، اگر دنده عقب را هم حساب کنیم گیربکس ال ۹۰ را باید ۶ دنده ای حساب کنیم، البته نسخه اتومات ال ۹۰ پنج دنده ای است، موتور ال ۹۰ شانزده سوپاپه است و سیستم انژکتور چند نقطه ای هم دارد، قدرت تندر ۹۰ به چرخهای جلو منتقل می شود، در زیر مشخصات موتور ال ۹۰  قابل مشاهده است:

  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار): ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر): ۱۴۰ نیوتون متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر): ۶۵٫۶ اسب بخار بر لیتر

دومین حسن شتاب و مصرف سوخت:

با توجه به بالا رفتن قیمت سوخت در چند سال اخیر مطمئنا مصرف سوخت از فاکتورهای بسیار مهم برای خرید یک خودرو می باشد، ال ۹۰ از لحاظ مصرف سوخت در بازه قیمتی خود بهترین جایگاه را دارد، مصرف سوخت شهری، جاده ای و ترکیبی این خودروی فرانسوی به ترتیب برابر با ۱۱٫۱، ۶٫۶ و ۸٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. حجم باک این خودرو هم ۵۰ لیتر است.

در خصوص شتاب تندر ۹۰ هم باید گفت که ال ۹۰ قادر است در مدت زمان ۱۱٫۷ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، در ضمن حداکثر سرعت تندر ۹۰ هم ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است.

مشخصات تندر ۹۰ دنا ۲۰۶ صندوق دار رانا
حداکثر توان خروجی (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۱۴ ۱۱۰ ۱۰۵
مصرف سوخت ترکیبی(لیتر) ۸٫۳ ۷٫۷ ۶٫۶ ۶٫۶
حجم باک بنزین(لیتر) ۵۰ ۶۰ ۵۰ ۵۰
حجم صندوق عقب(لیتر) ۵۱۰ ۵۰۰ ۳۲۵ ۴۰۰
حداکثر سرعت(کیلومتر در ساعت) ۱۷۵ ۱۹۰ ۱۹۳ ۱۸۹
شتاب صفر تا صد(ثانیه) ۱۱٫۷ ۱۳٫۵ ۱۱٫۴ ۱۲

سومین حسن صندوق عقب:

حجم صندوق عقب تندر ۹۰ یکی از مهم ترین محاسن این خودرو محسوب می شود چرا که در این بازه قیمتی و حتی در این کلاس خودرویی بیشترین حجم را دارد، حجم صندوق عقب تندر ۹۰ از سمند هم کمی بیشتر است و این امر باعث می شود که در مسافرت خیال سرنشینان را راحت کند.

  1. حجم صندوق عقب رانا : ۴۰۰ لیتر
  2. حجم صندوق عقب ۲۰۶ صندوق دار : ۳۲۵ لیتر
  3. حجم صندوق عقب تندر ۹۰ : ۵۱۰ لیتر
  4. حجم صندوق عقب سمند LX (موتور ای اف ۷ ) :  ۵۰۰ لیتر
  5. حجم صندوق عقب پژو پارس : ۴۷۰ لیتر

تندر 90

چهارمین حسن استهلاک کم:

از مهمترین محاسن تندر ۹۰ باید به کارایی خوب این خودرو اشاره کرد، بخشی که در خودروهای چینی از بزرگترین معایبش به شمار می آید، اگر قیمت بالای لوازم یدکی تندر ۹۰ را فاکتور بگیریم این خودرو در کل یک خودروی کم هزینه به شمار می آید، بی شک اگر به خودرو رسیدگی کافی کنید، تا چندین سال احتیاجی به تعمیرش ندارید، این مزیت را در کمتر خودرویی(در این محدوده قیمتی)سراغ دارم.

پنجمین حسن ایمنی:

همان طور که در ابتدای مقاله هم گفتم تندر ۹۰ موفق شده ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی موسسه اروپایی ENCAP را دریافت کند، و بی شک در این بازه قیمتی عملکرد بسیار مناسبی محسوب می شود، چرا که اکثر رقبای تندر ۹۰ در هیچ آزمون ایمنی حتی شرکت هم نکرده اند و اطلاعاتی از آنها در این خصوص در دست نیست.

تندر 90

قطعات داخلی ال ۹۰ توسط مهندسین رنو به گونه ای طراحی شده است که در زمان تصادف فشرده می شوند، در ضمن باک بنزین تندر ۹۰ هم در کف خودرو و با فاصله از کمک فنرهای آن قرار گرفته شده است که همین امر باعث می شود که در زمان تصادف از عقب باک بنزین سوراخ نشود، مهندسین رنو در پشت صندلی های عقب تندر ۹۰ یک لایه ی عرضی قرار داده اند که همین امر باعث شده که از صندوق عقب جسمی به کابین خودرو راه پیدا نکند، داشبورد ها هم دارای ساختار لانه زنبوری جالبی هستند، که این ساختار در کنار جنس آن(پلی پرولین)باعث می شود که در زمان تصادف از جلو زانو فرد دچار آسیب دیدگی نشود.

ال 90

خوب با این تفاسیر فقط می توان سمند، پژو پارس و دنا را رقیب جدی تندر ۹۰ در بخش ایمنی دانست، چرا که بی تردید پراید، تیبا و… توان رقابت در برابر تندر ۹۰ را نخواهند داشت و اختلاف بین آنها با تندر ۹۰ به شدت زیاد است، اما در بین محصولاتی که ذکر کردم به جرات می توانم بگویم که سمند به اعتقاد من دارای بدنه مقاومی است و بدنه آن توان رقابت با تندر ۹۰ را دارد.

ششمین حسن ابعاد:

در بخش معایب از طراحی بد صندلی ها گفتیم اما در این بخش می خواهیم در خصوص فضای مناسب کابین برای شما بگوییم، چرا که عده زیادی اعتقاد دارند که با توجه به ارتفاع مناسب سقف در سفرهای طولانی صندلی ها باعث اذیت آن ها نمی شود، (با توجه به رقبا و قیمتش می توان حرفشان را تا حدودی منطقی دانست.)و به نوعی فضای مناسب در تندرو ۹۰ باعث خنثی شدن ایراد صندلی ها در این خودرو شده است، شاید داچیا این حسن را مدیون طراحی جعبه گونه تندر ۹۰ است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.