سمند LX بخرم یا پژو ۲۰۶ صندوقدار، کدام بهتر است ؟

2

سمند LX یا پژو ۲۰۶ صندوقدار؟ مساله این است! دو خودروی پرفروش بازار ،۲۰۶بخرم یا سمند ،مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با سمند lx  ،مقایسه ۲۰۶ v8 با سمند ال ایکس ،مقایسه سمند و ۲۰۶ ،سمند یا ۲۰۶ v8

مقدمه

با توجه به این‌که در فصل تابستان هستیم، بر میزان تقاضای خودرو در بازار افزوده شده است. بر همین اساس بخش عمده‌ای از خریداران خودرو با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شده، روی به خودروهای کارکرده می‌آورند.
اما دسته‌ای دیگر از مردم هستند که با توجه به علایق خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند که این موضوع می‌تواند شامل خودروهای کارکرده هم شود. از همین‌رو ما در این مقاله قصد داریم دو خودروی پرفروش بازار کارکرده را با یکدیگر از لحاظ فنی و افت کیفیت مقایسه کنیم تا در پایان به یک نتیجه‌گیری منطقی برای خرید آن برسیم. سمند LX و پژو ۲۰۶ صندوقدار خودروهایی هستند که باتوجه به فضای نسبتاً کافی مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها قرار می‌گیرند.

به همین دلیل این دو خودرو از بازار داغ‌تری نسبت به خودروهای هم‌رده خود برخوردار هستند. گفتنی است در شرایطی که امکان عرضه خودروهای خارجی با قیمت مناسب در بازار مهیا نیست، چاره‌ای جز خرید خودروهای بی کیفیت داخلی با امکانات رفاهی بسیار کم نیست. در ابتدا بد نیست نگاهی به طراحی داخلی و ظاهری دو خودرو داشته باشیم تا ببینیم کادام یک از این دو خودرو برای خریداران جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

ظاهر قدیمی با طراحی ساده
اصولاً بررسی طراحی خودروهای داخلی کاری نه‌چندان منطقی به نظر می‌رسد. از آن‌جایی که خودروهای تولید داخل عموماً برای چندین سال قبل و یا چند دهه قبل هستند، نگاهی به طراحی آن‌ها کاری بیهوده و عبث به‌شمار می‌رود. با این حال برای این که قیاسی درست مابین این دو خودرو داشته باشیم، به‌صورت مجزا هر یک از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.
مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد که سمند وجود دارد، این است که این خودرو را خودروی ملی می‌دانند و خودروسازان کشور مدعی‌اند طراحی این خودرو در داخل کشور انجام شده و نشان‌دهنده اصالت خودروسازی ایران است. اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هر بخش از سمند چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ فنی و ساختاری، از خودروسازان جهان به امانت گرفته شده ‌است.

http://www.inter4.ir/wp-content/uploads/2014/09/2014-09-19_001529.jpg

این بدان معناست که سمند نه تنها اصالت ظاهری ندارد بلکه مشتری وقتی از این موضوع اطلاع پیدا می‌کند کمی نسبت به امنیت و اصالت سمند مردد می‌شود. درون کابین فضای نسبتاً کافی برای سرنشینان وجود دارد و صندلی‌های نرم و راحت از اصلی‌ترین مشخصه‌های آن به‌شمار می‌رود که همین موضوع باعث می‌شود مردم سمند را خودرویی مناسب برای سفرهای بین شهر انتخاب کنند. اما آن سوی میدان خودرویی است که از لحاظ ظاهری از وضعیت بهتری بهره می‌گیرد، همچنین در میان مردم به خصوص جوانان از مقبولیت بیشتری برخوردار است. ﭘﺮﻭژﻩ ﺗﻮﻟﻴﺪ ۲۰۶ ﺻﻨﺪﻭقدﺍﺭ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺣﺮﻛﺖﻫﺎﻯ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﻯ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ. ﭘﺮﻭژﻩ‌ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺸـﺘﺮک ﺑﻴﻦ ﺷـﺮﻛﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ‌ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﭘﮋﻭ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷـﺪ ﻭ ﻣﺎﺣﺼﻞ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺳﺮﻯ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ۲۰۶ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷـﺪ. ۲۰۶ ﺻﻨﺪﻭﻕﺩﺍﺭ ﺑـﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻇﺎﻫﺮ ﻋﺠﻴـﺐ ﺑﺨﺶ ﻋﻘﺒﺶ ﻛﻪ ﻣﺪﺗـﻰ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺩ ﺗﺎ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﺎﺩﺕ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﺑﻬﻴﻨﻪﺳـﺎﺯﻯﻫﺎﻯ ﻣﺘﻌﺪﺩ، ﺍﺭﺗﻘﺎﻯ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳـﺎﺧﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤـﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮ ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪﻯ ﺍﺯ ﺻﻨﺪﻭﻗﻰ ﺟﺎﺩﺍﺭﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﺪﻝ ﻫﺎچﺑک ﺁﻥ، ﺗﻮﺍﻧﺴـﺖ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻣﻨﺎﺳﺒﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺑﻴﺎﺑﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ۲۰۶ ﻫﺎچ‌بک ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﭘﺮﻓﺮﻭﺵﺗﺮﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺷﻮﺩ.
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/206-sd.jpg

ﺑﺪﻭﻥ‌ﺷـک ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﭘﺮﻓﺮﻭﺵﺗﺮﻳﻦ ﺗﻴـﭗﻫﺎﻯ ۲۰۶ صندوقدار، ﺗﻴﭗ V8 ﺁﻥ ﺍﺳـﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺳـﺖ ﺑـﻪ ﺑﺮﺭﺳـﻰ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﻝ ﺯﺩه‌اﻳﻢ. بدون در نظر گرفتن این موضوع سمند LX آن‌چنان چهره زیبایی ندارد و کم‌تر کسی ‌است که از نگاه کردن به این خودرو لذت ببرد و بیش از حد ساده است. اما ۲۰۶ صندوقدار با وجود اینکه پروژه‌ای مشترک میان ایران و فرانسه است، اما به هر حال از یک اصالت ذاتی برخوردار است و اسم پژو را یدک می‌کشد. درست است که پژوهای این روزها بیشتر از اینکه فرانسوی باشند چینی شده‌اند، اما اگر چینی بودن قطعات ۲۰۶ را ملاک قرار دهیم، سمند LX هم آن‌چنان مزیتی نسبت به آن پیدا نمی‌کند. بسیاری از متقاضیان و خریدارن این دو خودرو هم عنوان کرده‌اند که ظاهر ۲۰۶ صندوقدار را دوست‌ دارند و آ‌ن‌ را نزدیک‌تر به محصولات روز می‌دانند. این در حالی ‌است که سمند ظاهری قدیمی و از مد افتاده دارد. شاید پارامتر ظاهر خودرو دست‌ کم گرفته شود اما به هر حال این موضوع می‌تواند تاثیری اساسی در خرید خودرو داشته باشد. بنابراین تا اینجا گردونه به نفع ۲۰۶ صندوقدار چرخیده است و سمند LX بازنده این مقایسه شده است.
http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1393/2/16/289318_867.jpg

هزینه و مخارج جانبی
از آن‌جایی که هر دو خودرو مربوط به یک خودروسازی هستند، از نظر کیفیت و متریال بکار رفته تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. میزان افت کیفی در خودروها به پارامترهای زیادی بستگی دارد که اصلی‌ترین آن‌ را نوع کاربری و مصرف خودرو می‌توان نام برد. هر دو خودرو در کلاس سدان قرار دارند که همین موضوع باعث می‌شود کاربری‌های شهری مانند استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی از آن‌ها انتظار رود که سمند کاملاً برای این کار مناسب است. زیرا از استهلاک کمتری نسبت به پژو ۲۰۶ برخوردار است.

http://www.wandaloo.com/files/Voiture-Neuve/peugeot/206-Berline-02.jpg

از طرفی یکی از مخارج دوره‌ای شایع در پژو ۲۰۶، هزینه‌های مربوط به تعمیر و تعویض بخش جلوبندی است که ممکن است مصرف کننده در طول یک‌سال حداقل یکبار با این موضوع دست و پنجه نرم کنند که با وجود شرایط اقتصادی حاکم، هزینه‌ای حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان را در پی خواهد داشت. اما این موضوع در سمند ممکن است بازه زمانی بیشتری را شامل شود. از طرفی اگر بخواهیم هزینه‌های مرتبط با میزان مصرف سوخت را در نظر بگیریم، باید بگوییم که ۲۰۶ صندوقدار از سمند LX مقرون به صرفه‌تر است.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی

http://www.car.ir/files/cache/files_cars_4377958%5B38b79778db8b367b6ffc39874d3af9a9%5D.jpg
باید توجه داشت که سمند LX و ۲۰۶ صندوقدار از نظر موتوری تقریباً نزدیک به یکدیگر هستند. یعنی سمند از موتوری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی‌سی بهره می‌برد. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V8 نیز دارای موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی ‌است. پیشرانه سمند قادر به تولید ۱۱۳ اسب‌بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتون‌متر گشتاور است، همچنین ۲۰۶ صندوقدار V8 نیز قادر به توانایی تولید ۱۱۰ اسب‌بخار نیرو و ۱۴۲ نیوتون‌متر گشتاور است که از لحاظ ارقام و اعداد برتری با سمند LX خواهد بود.
http://gheymatkhodro.ir/wp-content/uploads/2015/08/206-sd-v8-.jpg
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    پژو ۲۰۶ صندوقدار یک اتومبیل فوق العاده زشت و بی تناسب است و طراحی آن اصلا قابل قیاس با سمند نیست / سمند نمونه زیبای یک خودروی سدان اواخر دهه نود و اوایل دوهزار میلادی است – این خودرو اگر با یک موتور آلفا رمویو جولیتا ۱۷۰ اسب بخار با ترمز عقب دیسکی از اروپا یا کره جنوبی وارد میشد مردم ایران براش خودکشی میکردند اما در کمال تعجب اونو با تغییر طراحی به سورن و دنا به شکل زننده ای از فرم انداخته و همان کاری را با آن کرده اند که با پژو ۲۰۶ هاچ بک (تبدیل به صندوق دار و همچنین به اصطلاح ۲۰۷) کرده اند – واقعا جای تاسف دارد

    1. مرتضی می گوید

      پژو ۲۰۶ صندوقدار یک اتومبیل فوق العاده زشت و بی تناسب است و طراحی آن اصلا قابل قیاس با سمند نیست / سمند نمونه زیبای یک خودروی سدان اواخر دهه نود و اوایل دوهزار میلادی است – این خودرو اگر با یک موتور آلفا رمویو جولیتا ۱۷۰ اسب بخار با ترمز عقب دیسکی از اروپا یا کره جنوبی وارد میشد مردم ایران براش خودکشی میکردند اما در کمال تعجب اونو با تغییر طراحی به سورن و دنا به شکل زننده ای از فرم انداخته و همان کاری را با آن کرده اند که با پژو ۲۰۶ هاچ بک (تبدیل به صندوق دار و همچنین به اصطلاح ۲۰۷) کرده اند – واقعا جای تاسف دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.