مقایسه مشخصات فنی لیفان X50 و دانگ فنگ H30 کراس
مقایسه لیفان ایکس ۵۰ و اچ سی کراس – لیفان X50 یا H30 کراس بخریم؟ مشخصات فنی لیفان ایکس ۵۰ ،امکانات دانگ فنگ اچ ۳۰ کروس ،مشخصات فنی دانگ فنگ اچ ۳۰
فهرست مطالب
مقایسه لیفان ایکس ۵۰ و اچ سی کراس – لیفان X50 یا H30 کراس بخریم؟
لیفان ایکس ۵۰ و دانگ فنگ اچ سی کراس هر دو خودروهای چینی هستند که تحت گارانتی کرمان موتور و ایران خودرو به بازار این وارد شده اند. موتور اچ سی کراس موتور معروف تیو فایو هست که هر چند قدیمی هست ولی پیشرانه قابل قبولی برای طرفداران محصولات ایران خودرو می باشد.
مقایسه مشخصات فنی لیفان X50 و دانگ فنگ H30 کراس
مشخصات فنی | H30 Cross | X50 |
نوع موتور | ۴سیلندر TU5 | ۴ سیلندر |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۱.۵ لیتر |
حداکثر توان موتور | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه | ۱۰۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۳۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰-۴۵۰۰ دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۲ ثانیه | – |
حداکثر سرعت | ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
سیستم انتقال قدرت | در دو نوع گیربکس ۵ دنده دستی و اتوماتیک ۴ سرعته | اتوماتیک CVT |
وزن خالص | ۱۲۳۰ کیلوگرم | ۱۱۷۵ کیلوگرم |
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و عقب | ۲۶۱۰ میلی متر | ۲۵۵۰ میلی متر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۴لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر | ۶.۵ لیتردرهر ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد حد آلایندگی | Euro4 | Euro 5 |
طول خودرو | ۴۳۵۱ mm | ۴۱۰۰ mm |
عرض خودرو | ۱۷۶۰ mm | ۱۷۲۲ mm |
ارتفاع خودرو | ۱۵۲۸ mm | ۱۵۴۰ mm |
حجم باک | ۵۱ لیتر | ۴۲ لیتر |
مقایسه آپشن های لیفان ایکس ۵۰ و دانگ فنگ اچ سی کراس
مشخصات | H30 cross | لیفان x50 |
پایداری و ترمز | سیستم ترمز ABS و EBD | سیستم ترمز ضد قفل ABS-سیستم ترمز کمکی BAS-سیستم ترمز ضد قفل ABS |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب | سیستم پخش CD به همراه ۴ بلندگو + خروجی AUX و USB |
دیگر تجهیزات | چراغ های جانبی راهنما دار به همراه گرمکن-سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک-فرمان هیدرولیک و مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری-روکش چرمی غربیلک فرمان-سیستم ضد سرقت ( ایموبلایزر (-قفل میکرو سوئیچی درب ها-سنسور پارک و دوربین عقب-چراغ مه شکن جلو و عقب-کامپیوتر سفری-سان روف برقی-جاعینکی | مجهز به سیستم ISOFIX- سان روف- شیشه های جلو و عقب برقی-تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ های جلو- رینگ آلومینیومی-کامپیوتر سفری-صندلی چرمی-کنترل سیستم صوتی از روی فرمان-سنسور دنده عقب |
در اینجا قصد داریم دو خودرو چینی دانگ فنگ اچ سی کراس ( H30 CROSS ) را با لیفان ایکس ۵۰ ( Lifan X50 ) مقایسه نماییم و با برشمردن مزایا و معایب این دو خودرو در تصمیم گیری بهتر شما را یاری نماییم.
طراحی ظاهری :
از نظر ظاهری اچ سی کراس یک خودرو اسپرت محسوب نمی شود ، اینکه این خودرو در کدام پلتفرم قرار میگیرد جای بحث و تردید است که آیا این خودرو هاچ بک هست یا کراس اوور . از نمای جلو داشتن جلو پنجره با طراحی قدیمی و از نمای جانبی استفاده بیش از حد قطعات پلاستیکی در بدنه و لاستیک کوچک چهره نازیبایی برای H30 کراس ایجاد کرده است و از نمای پشت هرچند سعی شده چراغ هایی شبیه ولوو تعبیه کند ولی به هیچ عنوان به زیبایی محصولات ولوو نیست ، در مقابل لیفان X50 طراحی به روزتری دارد و درب صندوق عقب و چراغ های عقب زیبایی خاصی به این خودرو داده و در جلو نیز همگونی سپر و چراغ ها بخوبی مشهود هست داخل کابین هر دو خودرو در مقایسه با قیمت آنها در بازار طراحی خوبی و قابل قبولی دارند هر چند از لحاظ کیفیت متریال استفاده شده در داخل کابین نمره قابل قبولی ندارند. سرعت سنج دیجیتالی لیفان ایکس ۵۰ هم با زیبایی که دارد ، نمی تواند بیانگر سرعت لحظه ای خودرو به راننده به سرعت باشد و به نوعی باعث از بین بردن تمرکز راننده می شود. جالب آنکه برای لیفان X50 تنظیم ارتفاع صندلی راننده نیز در نظر گرفته نشده و همین مسئله تا حدی ممکن است استفاده از این خودرو را برای برخی افراد سخت کند، به خصوص که حتی رانندگان بلند قد علیرغم دید خوب، تا حدی با مشکل نزدیکی بیش از حد سر به سقف روبرو می شوند.
موتور و گیربکس :
اچ سی کراس از موتور تیوفایو بهره می برد که می تواند ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه تولید نماید و لیفان ایکس ۵۰ از موتور ۱.۵ لیتری بهره می برد که می تواند ۱۰۲اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید نماید .حداکثر سرعت اچ سی کراس از لیفان ایکس ۵۰ بیشتر است و مصرف سوخت لیفان ایکس ۵۰ کمتر از اچ سی کراس می باشد که شاید یکی از دلایل آن وزن بیشتر اچ سی کراس می باشد .
ایرادی که باعث عدم هماهنگی موتور و گیربکس لیفان X50 شده است و دارندگان این خودرو از تنبلی و کم شتاب بودن خودرو (که یکی از علت های اصلی آن گیربکس خودرو است)گله مند هستند. در ضمن ما در لیفان ایکس۵۰ شاهد یک گیربکس CVT متوسط هستیم که تعویض دنده ها اصلا رضایت بخش نبوده و نیست.
رانندگی با ایکس ۵۰ حس خوبی ندارد و حتی سرنشینان لیفان ایکس ۵۰ سواری خوب و راحتی با این خودرو نخواهند داشت و همواره شاهد سواری خشک و کوبنده ، سیستم تعلیق و جلوبندی ضعیف و هندلینگ سطح پایین این خودرو چینی خواهند بود.
دانگ فنگ اچ س کراس از گیربکس AISIN بهره می برد ، هر چند برند AISIN جزء برندهای معتبر دنیا می باشد ولی این نوع گیربکسی که در اچ سی کراس استفاده می شود مربوط به سال ۲۰۰۴ می باشد و برند AISIN در حال حاضر گیربکس های جدید و به روز تری را تولید می کند ولی در مقایسه با همتای خود یعنی لیفان ایکس ۵۰ هندلینگ و سواری بهتری دارد.
ایمنی :
هر دوخودرو داری کیسه هوای سرنشین و راننده و ترمز Abs هستند و از لحاظ ایمنی حداقل های ایمنی را فراهم کرده اند ولی در حال حاضر هر دوخودرو دارای گواهینامه تست ایمنی از مراکز وموسسات تست ایمنی خودرو نمی باشند.