ده نکته مهم در خرید لاستیک خودرو پراید ،پژو ،سمند ،ال ۹۰ ،مزدا

0

 ده نکته حائز اهمیت در خرید تایر خودرو ،تاریخ انقضا لاستیک بارز ،تاریخ انقضا لاستیک بارز ،علائم روی لاستیک خودرو ،لاستیک فاق کوتاه ،تشخیص لاستیک اصل ،مشخصات لاستیک بارز ،کد سایش لاستیک چیست ،راهنمای خرید رینگ و لاستیک

بیش از ۱۰۰ سال است که تایرها مهمترین عامل ایمنی یک وسیله نقلیه به حساب می‌آیند‌‌ و موتورهای قدرتمند، ترمزهای قوی و سیستم‌های ضد لغزش پیشرفته به واسطه تایر‌ها، کار خود را به خوبی انجام می‌دهند. ولی متاسفانه رانندگان به اندازه کافی در مورد لاستیک‌ها اطلاعات ندارند؛ چراکه برخی از آن‌ها لاستیک‌ها را براساس قیمت و در دسترس بودن و برخی دیگر به‌دلیل شهرت و یا ظاهرشان انتخاب می‌کنند. لذا ما لیستی از ۱۲ نکته مهم را تهیه نموده‌ایم که باید در هنگام خرید تایر جدید در نظر بگیرید.

۱– درک اصول بنیادی تایر

می‌توان گفت که تایر، یک محفظه انعطاف‌پذیر از هوای فشرده است که از بار ماشین پشتیبانی می‌کند. تایرهای امروز دارای ۱۹ تا ۲۵ جزء مختلف هستند. این تایرها از داخل به سمت خارج ساخته شده‌اند و قلب هر تایر دارای یک لایه داخلی است که کار آن شکل دادن به تایر است و هوا را در قسمت داخلی خود نگه می‌دارد.

یک تسمه پارچه‌ای در اطراف این قسمت داخلی پیچیده شده‌است و یک مهره در پایین این تسمه پارچه‌ای ‌تعبیه شده که تایر را به چرخ‌ها متصل می‌کند. در سمت چپ هر تایر ماشین مسافرتی و کامیون سبک، یک کد الفبایی و عددی وجود دارد که ابعاد تایر را توصیف می‌کند. در اکثر لاستیک‌ها، این کد با”P” شروع می‌شود و در برخی دیگر ممکن است با “LT”، برای نشان دادن کامیون سبک، شروع شود.

۲- انتخاب تایر درست

ده نکته حائز اهمیت در خرید تایر خودرو

مهمترین نکته در هنگام خرید تایر، انتخاب تایری با اندازه صحیح است. در قسمت کناری هر تایر. کدهایی قرار دارد که اندازه تایر و قابلیت‌های آن را بیان می‌کند:
P195 / 60R16 63H M + S
P – نوع تایر
۲۰۵ – عرض تایر در طول لاستیک بر حسب میلیمتر
۶۵ – نسبت ابعاد جانبی در مقابل عرض
R – ساختار شعاعی
۱۵ – قطر لبه بر اساس اینچ
۹۴ – رتبه‌بندی بار تایر
H – رتبه‌بندی سرعت تایر
M + S – تایر مناسب برای رانندگی در تمام فصول
اگر کد تایر به‌جای P با LT شروع شود، یعنی این تایر، تایر مورد استفاده در کامیون‌های سبک وزن می‌باشد. نکته بعدی درجه سرعت تایر است که به کاهش گرما و یا جلوگیری از گرم شدن تایر‌ها مربوط می‌شود. باید گفت که سرعت چرخش تایر از ۹۹ تا ۱۸۶ مایل در ساعت است و رایج ترین نرخ های سرعت، T و H هستند.

۳- محل خرید تایر

ده نکته حائز اهمیت در خرید تایر خودرو

گزینه‌های زیادی برای خرید تایر وجود دارد. گران‌ترین گزینه، نمایندگی تایر است که هزینه آن دوبرابر خرید تایر از فروشگاه‌های محلی می‌باشد. در فروشگاه‌های محلی قیمت‌ها معقول‌تر است و مدیر خدمات در انتخاب تایر به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند. یکی دیگر از گزینه‌ها نیز خرده‌فروشان تخفیفی تایر هستند که تایرها را در قیمت عمده از عمده‌فروشان خریداری می‌کنند. روش دیگر، خرید آنلاین تایر است. اگر از یک فروشگاه آنلاین لاستیک خود را خریداری می‌کنید، باید تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بفهمید که هزینه خریدن تایر تا زمانی که به‌دست شما می رسد چقدر خواهد بود.

۴- نحوه رانندگی

چند نکته در مورد نحوه رانندگی وجود دارد که شما باید ان‌ها را به ذهن بسپارید:

– اندازه و نوع تایر توصیه شده توسط کتابچه راهنمای خودرو را درنظر بگیرید.
– نیازها و اولویت‌ها و نحوه رانندگی خود را درنظر بگیرید.
– مطمئن شوید تایری را می‌خرید که می‌تواند میزان بار وسیله نقلیه را تحمل کند.
– بیش از میزان نیاز خود تایر نخرید.
– به یاد داشته باشید که انتخاب تایر، ترکیبی از کیفیت رانندگی، کاهش سرو صدا، صرفه جویی در مصرف سوخت، قابلیت تحمل بار و کاهش هزینه است.
یک روند جدید در صنعت لوازم یدکی خودرو، براورد اضافی است که شامل نصب چرخ‌های بزرگ و لاستیک‌ها در یک وسیله نقلیه برای بهبود ظاهر و یا راحت تر شدن کار با آن می‌شود. ضمن اینکه همین براورد اضافی، معمولا باعث افزایش سرعت چرخش و کشش می‌شود. اما نکاتی در رابطه با همین براورد اضافی وجود دارد که لازم است رعایت شود:
– باید مطمئن شوید که تایر و چرخ ارائه شده مخصوص خودرو شماست.
– اطمینان حاصل کنید که تایر جایگزین دارای همان ظرفیت حمل بار است.
– ترکیب جدید چرخ و تایر باید در حدود ۳+/- درصد قطر اصلی تایر باشد.

۵- داشتن اطلاعات در مورد فناوری تایر خود

ده نکته حائز اهمیت در خرید تایر خودرو

تایرهای اولیه حلقه‌های محکمی از لاستیک بودند که به‌دور چرخ‌های ارابه پیچیده شده بودند و بسیار محکم و بادوام بودند. درحالی که لاستیک های معمولی ،ران فلت امروزی، حاوی هوا هستند و دارای ساختار پیچیده‌تری نسبت به حلقه‌های لاستیکی می‌باشند. چند نمونه از انواع تایرها، تایرهای ران فلت (پنچر رو) با جداره محکم و تایرهای ران فلت با جداره داخلی ‌می‌باشد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. دونوع متفاوت از لاستیک‌های ران فلت وجود دارد. نوع اول دارای جداره بسیار محکم است و می‌تواند وزن خودرو را در شرایط کاهش فشار تحمل کند و نوع دوم، سیستم PAX نامیده می‌شود که شامل چهار جزء تایر، چرخ، حلقه درونی و یک مانیتور ناظر بر میزان باد تایر می‌باشد.

۶- صرفه‌جویی در مصرف سوخت

ده نکته حائز اهمیت در خرید تایر خودرو

باید گفت که همه تایرها باعث میزان مشخصی صرفه جویی در سوخت نمی‌شوند و اگر شما از تایر دیگری که متفاوت از تایر خود ماشین باشد استفاده کنید، می‌تواند بر میزان مصرف سوخت شما تاثیر بگذارد. طبق گفته “وندواتر”، اگر مصرف کننده می‌خواهد واقعا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند، بهترین انتخاب خرید دوباره تایر اصلی خود ماشین است. با این حال اکثر مصرف کنندگان هیچ اطلاعاتی در مورد تاثیر مثبت یا منفی تایرها بر میزان مصرف سوختشان ندارند.

۷- تایر جدید یا تایرهای استفاده شده

در این بخش می‌خواهیم ببینیم خرید تایرهای جدید بهتر است یا تایرهای استفاده شده که باعث صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌های شما می‌شوند:

مطمئنا خرید تایرهای جدید بهتر است اما برخی مردم خرید تایرهای دست دوم را انتخاب می‌کنند که دارای مشکلات و نقص‌ها و ضایعات زیادی هستند. استفاده از این لاستیک‌ها اگرچه ممکن است باعث صرفه‌جویی شود اما ایده خوبی نیست؛ زیرا ممکن است ساییده شده باشند و با ترمز گرفتن به سرعت متوقف نشوند که می‌تواند در محیط‌های مرطوب بسیار خطرناک باشد.

۸- انتخاب تایر بر اساس پوشش لاستیک

ده نکته حائز اهمیت در خرید تایر خودرو

طول عمر تایر وابسته به عوامل متعددی است که شامل عادات رانندگی، ارتفاع جائی که در ان زندگی می‌کنید، آب و هوا، شرایط جاده و برآورد طول عمر تایر توسط تولید کننده می‌شود. لذا برای تعیین میزان پوشش تایر خود باید UTQG تایر را بررسی کنید که همان سیستم برچسب گذاری دپارتمان حمل و نقل ایالت متحده برای پوشش لاستیک، مقاومت در برابر حرارت و کشش در هرنوع لاستیک است. با این که UTQG می‌تواند به شما در مقایسه طول عمر تایرهای یک برند کمک کند، سیستم درجه بندی را می‌توان به صورتهای مختلف بین برندهای متفاوت تفسیر کرد لذا استفاده از UTQG برای مقایسه دو برند مفید نیست.

۹- توصیه های تولیدکننده

ما قبلا ذکر کردیم که تولید کنندگان وسایل نقلیه اغلب اندازه و نوع تایر مورد نظر هر خودرو را دارند و این توصیه‌ها معمولا براساس اندازه خودرو، وزن، ظرفیت بار و قابلیت جابجایی برای یک وسیله نقلیه خاص ارائه می‌شوند. لذا تغییر اندازه تایر می‌تواند بر روی عوامل زیادی نظیر خواندن سرعت‌سنج تاثیر بگذارد؛ زیرا خواندن سرعت‌‌ سنج معمولا براساس یک دور کامل تایر خودرو انجام می‌شود. باید گفت که کاهش اندازه تایر نیز می‌تواند تاثیرات منفی داشته باشد و تنش‌های اضافی را به تایر اعمال کند که ممکن است قادر به تحمل آنها نباشد.

۱۰- تعمیر وسیله نقلیه

ده نکته حائز اهمیت در خرید تایر خودرو

همه ما می‌دانیم که تعمیر وسیله نقلیه می‌تواند هزینه‌بر باشد. اما بدتر از آن پرداخت پول اضافی در زمان مواجهه با مشکلات جدی است. بنابراین اگر در اتصالاتِ CV، پیچ‌ها، مهره‌ها و حتی ترمزها مشکلی وجود دارد، زمان نصب تایر جدید، بهترین زمان برای برطرف نمودن آنها است؛ چراکه اگر این مشکلات برطرف نشوند، ممکن است باعث شوند که عمر تایر جدید کوتاه‌تر شود و خیلی زودتر فرسوده گردد. همچنین اگر سیستم تعلیق شما دچار مشکلی شده باشد، بهتر است قبل از جایگذاری تایرهای جدید، در جهت رفع آن اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.