انواع فرمان های هیدرولیکی +ساختمان و عملکرد (فرمان ساچمه ای، اره ای،میله ای)

0

سیستم فرمان و هیدرولیک ،فرمان هیدرولیک چیست ،سیستم هیدرولیک فرمان پژو ۴۰۵ ،جعبه فرمان چیست ،سیستم هیدرولیک فرمان خودرو ،فرمان هیدرولیک پراید ،طرز کار فرمان هیدرولیک ،سیستم هیدرولیک خودرو ،جعبه فرمان هیدرولیک

خودرویی که فرمان هیدرولیکی دارد به یک منبع انرژی برای کمک به راننده در هنگام پیچیدن و دور زدن مجهز است. بیشتر فرمانهایی که از چنین منبع انرژی برخوردار می شوند هیدرولیکی اند . وقتی راننده فلکه فرمان را می چرخاند پمپی روغن تحت فشار تأمین می کند روغن تحت فشار بیشتر تلاش لازم برای فرمان دادن به چرخها را انجام می دهد بعضی از اتومبیل ها سیستم فرمان الترونیکی دارند. در این خودروها نیروی کمکی به وسیله یک الکتروموتور تأمین می شود.

فرمان هیدرولیکی

 فرمان هیدرولیک خودرو و خرابی آن

خودرویی که فرمان هیدرولیکی دارد به یک منبع انرژی برای کمک به راننده در هنگام پیچیدن و دور زدن مجهز است. بیشتر فرمانهایی که از چنین منبع انرژی برخوردار می شوند هیدرولیکی اند. وقتی راننده فلکه فرمان را می چرخاند پمپی روغن تحت فشار تأمین می کند روغن تحت فشار بیشتر تلاش لازم برای فرمان دادن به چرخها را انجام می دهد بعضی از اتومبیل ها سیستم فرمان الترونیکی دارند. در این خودروها نیروی کمکی به وسیله یک
الکتروموتور تأمین می شود.

http://mhydraulic.ir/wp-content/uploads/2017/07/Capture.png

انواع فرمان های هیدرولیکی

بیشتر فرمان های هیدرولیکی اساسا همان فرمان دستی اند که یک بوستر به آنها اضافه شده است. در جعبه فرمان ساچمه ای هیدرولیکی
(شکل ۱ ) ، بوستر یک سیلندر و پیستون هیدرولیکی است که در جعبه فرمان تعبیه شده است . این سیستم را سیستم فرمان هیدرولیکی مجتمع می نامند زیرا بوستر با جعبه فرمان جمع شده است در شکل ۲  یک جعبه فرمان اره ای هیدرولیکی نشان داده شده است.

شکل ۱ – ساختمان جعبه فرمان ساچمه ای هیدرولیکی

در داخل این جعبه فرمان نیز یک سیلندر و پیستون هیدرولیکی تعبیه شده است .فرمان هیدرولیکی از نوع میله بندی (شکل ۳ ) را می توان به آن دسته از سیستمهای فرمان دستی متصل کرد که جعبه فرمان هزار خواری دارند . سیلندر هیدرولیکی بین اتاق یا شاسی خودرو و میله بندی فرمان بسته می شود تا به پیچیدن چرخها کمک کند.- طرز کار همه سیستمهای فرمان هیدرولیکی اساسا یکی است. پمپ روغن تحت فشار تأمین می کند.

شکل ۲ – سیستم فرمان اره ای هیدرولیکی

نیوریی که به فلکه فرمان وارد می شود شیر تنظیم را به کار می اندازد و این شیر مجراهای عبور روغن را باز و بسته می کند . این مجراها روغن تحت فشار را وارد سیلندر یا از آن خارج می کنند . روغن تحت فشار پیستون را به حرکت در می آورد و بخش عمده نیروی لازم برای فرمان دادن به چرخها را تأمین می کند .

 اجزای سیستم فر مان هیدرولیکی

سیستم فرمان اره ای هیدرولیکی شامل یک مجموعه شیر تنظیم و یک سیلندر هیدرولیکی است . به علاوه این سیستم دارای پمپ هیدرولیکی،مخزن روغن و شیلنگهای روغن تحت فشار است. مخزن ممکن است به پمپ متصل باشد (شکلهای ۲ و ۳ ) یا جدا از ان نصب شود (شکل ۴ ) . فیلتر روغنی در مخزن یا شیلنگ روغت تعبیه می شود تا گرد و غبار و ذرات جامد را از روغن جدا کند . بعضی از سیستمهای فرمان هیدرولیکی روغن سرد کن هم دارند . – پمپ فرمان هیدرولیکی این پنپ معمولا در جلو موتوذ نصب می شود و به وسیله تسمه ای که روی فلکه سر میلنگ می افتد کار می کند(شکل ۴ )در بعضی سیتمها این پمپ می تواند فشار زیادی تا حدود ۱۴۰۰۰ کیلو پاسکال (۲۰۰۰پوند بر اینچ مربع) ایجاد می کند . در شکل ۵  یک پمپ فرمان هیدرولیکی پره ای نشان داده شده است .

شکل ۳ – سیستم فرمان هیدرولیکی از نوع میله بندی

شکل ۴ – اجزای سیستم فرمان هیدرولیکی حساس به سرعت که نیروی کمکی آ متغیر است.

شکل ۵ – پمپ پزه ای فرمان هیدرولیکی

روتور این پمپ در یک حلقه بادامک نگهدار بیضی شکل، در داخل پوسته پمپ می چرخد با چرخش روتور ، حجم فضای بین رتور ، حلقه بادامک نگه دار و پره ها کم و زیاد می شود . در نتیجه روغن تحت فشار به داخل شیلنگ روغن رانده می شود. از پمپهای دنده ای و غلتکی نیز استفاده می شود بعضی از پمپها موتور برقی دارند و از موتور خودرو نیز نمی گیرند .

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Gear_pump_animation.gif

۲ شیلنگها و اتصالات

بیشتر سیستمهای فرمان هیدرولیکی یک شیلنگ روغن تحت فشار و یک شیلنگ برگشت روغن دارند(شکل ۴ ) شیلنگها و اتصالات مسیر حرکت روغن بین پمپ و شیر تنظیم را تأمین می کنند. این قطعات طوری ساخته شده اند که فشارهای زیاد ، دماهای بالا و خم و راست شدن مداوم را تحمل می کنند . شیلنگها به کاهش صدای ناشی از ضربان پمپ هم کمک می کنند .

۳. روغن سرد کن –
بعضی خودروهای کولردار و آنها که دمای محفظه موتورشان بالا می رود ، به یک روغن سرد کن کوچک مجهزند(شکل ۴ ) این روغن سرد کن مانع افزایش دمای روغن و آسیب دیدن کاسه نمدها ، پره های پمپ و سایر قطعات می شوند. روغن سرد کن ممکن است حلقه ای ساده از لوله باشد(شکل ۴ ) یا به صورت یک مبادله کن کوچک گرما باشد و در جلو خودرو نصب شود در بعضی خودروها ، مخزنی که در فاصله دورتری نصب شده است روغن را تا حد لازم سرد می کند .

۴. روغن فرمان

http://www.setno.net/images/stories/contentimage/hydrolic-streeng.png
هیدرولیکی – در سیستمهای فرمان هیدرولیکی از روغنهای مختلف استفاده می شود . بعضی از سازندگان مصرف روغن نوع f یا روغن جعبه دنده خودکار دکسرون II را توصیه می کنند . سایر سازندگان از روغن مخصوص فرمان هیدرولیکی استفاده می کنند . این روغن برای تحمل دما و فشار بالا ساخته شده است . در سیستم فرمان هیدرولیکی فقط باید از روغن استفاده کرد که سازنده خودرو آن را توصیه کرده است .

۵. کلید فشار
سیستم فرمان هیدرولیکی – در بعضی خودرو ها ، بین پمپ و جعبه فرمان یک کلید فشار نصب می شود این کلید به مدول هیدرولیکی بالا دست ، دور آرام موتور را افزایش دهد . وضعیت کلید (باز یا بسته) را می توان از طریق فیش عیب یابی و با استفاده از روبشگر تشخیص داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.