گرم کردن موتور خودرو در زمستان تا چه اندازه درست است؟

0

فلسفه گرم کردن موتور خودرو در زمستان ،درجا کار کردن ماشین ،گرم شدن ماشین ،گرم کردن موتور ۲۰۶ ،گرم کردن خودرو در زمستان ،جوش آوردن ماشین ،بخاری برقی داخل کابین خودرو

فلسفه گرم کردن موتور خودرو در زمستان

یکی از معروف‌ترین باورها درباره خودرو، گرم کردن موتور آن در فصل زمستان است. اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که این باور تا چه اندازه علمی و درست است؟

برخی از توصیه‌ها و نکاتی که راجع به نحوه نگهداری از خودرو دهان به دهان منتقل می‌شوند، مفید هستند اما بسیاری از آنها کاملا منسوخ بوده یا از درجه اعتبار ساقط هستند و بیشتر به درد زمانی می‌خورند که پیکان خودروی روز بوده است!

باور عمومی درباره گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان از آنجا نشات گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد تا اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد. باور عمومی و فرض بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید تا دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

http://images.khabaronline.ir//images/2016/2/16-2-2-232846ColdCar_1024.jpg

اما به اعتقاد «جان پائول»، تعمیرکار باسابقه خودرو، این باور بیشتر شبیه افسانه است؛ چراکه حتی در زمستان سخت و یخبندان که از شدت سرما دندانهایتان به هم می‌خورد هم نیازی نیست پیش از حرکت موتور خودرو را گرم کنید. البته این بدان معنا نیست که به ‌محض سوار شدن در خودرو استارت بزنید و تخت گاز برانید؛ اما نیازی نیست چند دقیقه موتور درجا کار کند تا گرم شود فقط باید در شروع حرکت کمی مدارا کنید و رفته رفته سرعت را افزایش دهید.

درجا کار کردن موتور خودرو در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست .خودرو را در حال حرکت گرم کنید.

بسیاری از خودروهای مدرن امروزی، حتی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبی رنگ دارند که نشان می‌دهد موتور خودرو هنوز گرم نشده و مادامی که این چراغ روشن است باید از شتاب‌گیری ناگهانی و شدید اجتناب کرد اما وقتی این چراغ خاموش شد، می‌توان با خیال راحت سرعت را افزایش داد.

درجا کار کردن موتور برای خودرویی که دست کم ۴ ساعت خاموش بوده، فرسودگی مکانیکی را به بار می آورد. وقتی موتور خودرو، درجا کار می کند، این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می آورد درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.

http://digiato.com/wp-content/uploads/2017/01/Engine-Startup-in-cold-weather-1.jpg

در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.