جدول سطح کیفیت روغن موتور ماشین های بنزینی

0

API و منظور از سطح کیفیت روغن چیست؟

استاندارد ها و سطح کیفی روغن موتور
سطح کیفی روغن موتور با استاندارد های متفاوتی بیان می شود که این استاندارد ها عبارتند از: استاندارد آمریکایی انیستیتو  نفت آمریکا API، استاندارد اروپایی ACEA ، استاندارد ژاپنی JASO و استاندارد روسی AAE, GOST. در اینجا استاندارد روغن موتور مربوط به API آورده شده است:

API: انیستیتو نفت آمریکا برای طبقه بندی و جداسازی روغن ها بر حسب کیفیت و فناوری ساخت آن ها اقدام به کد گذاری خاصی نموده است. این کد ها شامل دو حرف می باشند؛ حرف اول معرف بنزینی یا دیزلی بودن روغن موتور است. حرف C نشان دهنده ی این است که روغن برای استفاده در خودروهای دیزلی است و حرف S نشان دهنده ی این است که روغن موتور برای خودروهای بنزینی طراحی شده است. حرف دوم نمایانگر کیفیت و فناوری ساخت روغن می باشد که بر حسب حروف الفبای انگلیسی، از حرف A شروع شده و تا کنون در مورد خودروهای بنزینی تا حرف N و در مورد خودروهای دیزلی تا حرف J ارتقا یافته است. برای خودروهای دیزلی بعد از حرف مذکور، در مواردی اعداد ۲ یا ۴ نیز دیده می شود که نشان دهنده ی این است که روغن برای موتورهای ۲ یا ۴ زمانه طراحی شده است.

همواره نوع ارتقا یافته ی روغن، خواص روغن های قبلی را نیز دارد؛ یعنی می توان از آن روغن برای خودروهایی که در دفترچه راهنمایشان انواع قدیمی تر روغن پیشنهاد شده است، استفاده نمود. اما عکس این موضوع صحیح نیست؛ یعنی استفاده از روغن موتور قدیمی تر (با کد پایین تر) برای موتوری که روغنی با کد جدید برای آن پیشنهاد شده است، بسیار مضر می باشد. در حال حاضر اکثر روغن ها قابلیت تامین نیازهای هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی را دارند که برای این روغن ها استاندارد به صورت دو کدی نوشته می شود، برای مثال API CD/SH.

http://rozup.ir/view/1919419/635405743332474490.jpg

در جدول زیرکدهای API برای خودروهای بنزینی بر اساس سال ساخت خودرو، آورده شده است.

سطح کیفیت

وضعیت

توضیحات

SA

از رده خارج

روغن پایه، گاهی مواد ضد کف و کاهنده ی نقطه ریزش دارد. برای هیچیک از موتورهای امروزی قابل استفاده نیست.

SB

از رده خارج

مقدار کمی مواد ضد اکسید شدن و ضد ساییدگی دارد. برای موتورهای مدل سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۳ مناسب بوده است.

SC

از رده خارج

مواد افزودنی ضد خوردگی، ضد ساییدگی و مقداری مواد افزودنی پاک کننده در آن وجود دارد. برای خودرو های بنزینی مدل ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ مناسب است.

SD

از رده خارج

مانند روغن SC است با این تفاوت که مواد افزودنی بیشتری دارد. مناسب برای موتور های مدل ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ است.

SE

از رده خارج

مانند روغن SC  و SD است ولی سطح بالاتری دارد. برای موتورهای مدل ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۹ مناسب است.

SF

از رده خارج

مانند روغن SE است ولی خاصیت ضدساییدگی و ضد اکسید شوندگی بیشتری دارد. برای موتورهای مدل ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ مناسب است.

SG

از رده خارج

دارای مواد افزودنی روغن SF است و برای خودروهای بنزینی مدل ۱۹۳۳ تا ۱۹۸۹ مناسب است.

SH

از رده خارج

دارای مواد افزودنی روغن SG با مقدار بیشتر است و موارد مربوط به ایمنی محیط زیست نیز در آن لحاظ شده است. برای مدل های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ مناسب است.

SJ

رایج

دارای سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی ممتاز است و برای موتورهای مدل ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ مناسب است.

SL

رایج

بالاترین سطح کیفی روغن موتور بنزینی در استاندارد API و مناسب برای خودروهای ساخته شده از نیمه دوم سال ۲۰۰۲ است.

SM

رایج

برای مدل های اواخر سال ۲۰۰۴.

SN

رایج

قابل استفاده در تمام موتور خودروهایی که از سال ۲۰۱۰,۲۰۱۱ طراحی شده است این روغن موتور با مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، پوشش دهی بیشتر و محافظت در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات و افزایش کارایی روغن موتور در دمای پائین بهبود یافته است. گرید های سبک این روغن موتور صرفه جویی قابل ملاحظه ی در مصرف سوخت فراهم می آورد. برخی روغنهای SN دارای استاندارد ILSAC  از نظر کیفیت حفظ انرژی هستند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.