سایپا کوییک بخریم یا ساینا؟کدام یک بهتر است ؟

0

سایپا کوییک بخریم یا ساینا؟ خرید کدامیک منطقی تر است؟مقایسه کوییک با ساینا

مدتی‌ است که از عرضه ساینا توسط شرکت سایپا گذشته اما مدل هاچ‌بک و شاید هم کراس آن با نام جدید یعنی کوییک هنوز وارد بازار نشده و قرار است اولین پیش فروش این خودرو در شهریور ۹۶ صورت بگیرد. بعد از عرضه کوییک، سایپا قصد دارد تا ساینا را هم با گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند. با ما در این مطلب همراه باشید تا این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم.

طراحی خارجی:
هر دوی این خودروها فیس‌لیفتی از تیبا‌ (۱و۲) را ارایه کرده‌اند و ظاهر این دو خودرو از نمای جلو و جانبی، (بدون توجه به صندوق عقب) بسیار شبیه به یکدیگر است.

طراحی جلوی این دو خودرو تفاوت زیادی ندارد و کاپوت و چراغ‌ها مشابه هم هستند، اما در قسمت جلو‌پنجره و سپر خودرو تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در کوییک با اینکه جلوپنجره کوچک‌تر طراحی شده است و شاید کمی هم ما را یاد پراید‌های قدیمی بیندازد اما طراحی سپر کمی بهتر و قابل قبول‌تر است. دی‌لایت‌های کوییک در کنار مه‌شکن‌ها جلوه سپر را بهتر کرده‌اند. در صورتی‌که در ساینا دی‌لایت وجود ندارد و طراحی فرم مه‌شکن‌ها همراه خطوط اغراق‌آمیز اطرافش هماهنگی چندانی با سایر اجزای خودرو ندارد. با تغییرات ایجاد شده در کوییک و استفاده از انحناهای منطقی‌تر و متناسب‌تر، سپر جلو با فرم کلی خودرو هماهنگ‌تر است.

نمای جانبی هیچ‌کدام از خودرو‌ها چنگی به دل نمی‌زند. در هر دو محصول، طراحی سطح پایین تیبا با استفاده زیاد از منحنی‌های ملایم و یکنواخت قسمت سقف و ستون و درب عقب تکرار شده است. اما کوییک با یک سری تزئینات همانند فلاپ دور گلگیر و روف‌ریل، چهره یک خودروی “کراس” را به خود گرفته که شاید این موضوع برای برخی از افراد جذاب‌تر باشد و نمای جانبی این خودرو را برایشان قابل تحمل‌تر کند. کوییک با داشتن دستگیره‌های آسان‌ بازشو و حذف دستگیره‌های پول‌آپ قدیمی یک گام به جلو برداشته است. همچنین رینگ‌های آلومینیومی کوییک زیباتر و جوان‌پسند‌ترند. البته نباید از ظاهر یک‌دست‌تر و ساده‌تر ساینا نیز غافل شد، چرا که یک‌دست‌تر بودن آن می‌تواند باعث شود دیر‌تر دل آدم را بزند.

و اما در نمای عقبی دو خودرو که عمده تفاوت ظاهری این خودرو ها در این قسمت دیده می‌شود؛ کوییک دارای طراحی به‌روز‌تر و زیبا‌تری‌ست‌. به لطف کپی برداری هرچند ضعیف از چراغ‌های خودرو‌های سری X بی.ام.دبلیو، سایپا توانسته چهره کوییک را در نمای پشتی کمی زیبا‌تر طراحی کند. درحالی‌که نمای عقب ساینا با چراغ‌های کوچک زاویه‌دار با منطق طراحی مبهم و خطوط عضلانی و منحنی‌های ناهماهنگ روی درب صندوق جذابیتی ندارد و چهره‌ای خسته‌کننده به خود گرفته است. به‌طور کلی می‌توان گفت با اینکه هر دو خودرو طراحی ضعیفی داشته و با طراحی روز دنیا فاصله زیادی دارند اما به هر حال می‌توان گفت که کوییک چهره‌ بهتر و کمی به‌روز‌تر و جوان‌پسندتری بر رویش نقش بسته است.
کابین:
طراحی داخلی این دوخودرو به هم شبیه بوده و هر دو کابین بسیار معمولی و کسل‌کننده هستند. پلاستیک مصرفی، نامرغوب و ناهمگون است و مونتاژ ضعیف سایپا، زیبایی خاصی ندارد. البته سایپا تلاش کرده با تعبیه یک نمایشگر لمسی و تغییراتی در پشت آمپر فرمان، کمی هیجان را به محصول جدیدش اضافه کند و غربیلک فرمان هم دارای کنترل‌های مالتی مدیا بوده تا بدانیم که حداقل کوییک، جدیدتر از ساینا است!

تزئینات، صندلی‌ها، رودری و تودوزی‌های هر دو خودرو مشابه است و فقط در برخی موارد کوییک دارای رنگ‌های تیره‌تری است.

نمایشگر ۷ اینچی کوییک از نظر تجهیزات یک نقطه قوت برای این خودرو است اما از منظر طراحی واقعا چیزی نیست جز وصله ناجور برای این طراحی ضعیف داخلی که خیلی بهتر می‌توانست در میانه داشبورد خلوت این خودرو قرار بگیرد و طراحی بد دریچه‌های کولر را هم تغییر دهد.

فاصله محور به محور هر دوخودرو باهم برابر هستند لذا فضای سرنشینان در این دو خودرو یکسان است. البته عرض خودروی کوییک بدون احتساب آینه‌ها کمی از ساینا بیشتر اعلام شده که این موضوع به‌خاطر وجود تزئینات روی گلگیر‌هاست و به معنای بزرگ‌تر بودن اتاق کوییک به‌نسبت ساینا نیست.

http://gadgetnews.ir/wp-content/uploads/2017/01/929.jpg
مشخصات فنی :
علیرغم اینکه در کشورهای مختلف برای یک خودرو پیشرانه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود و به صورت انتخابی با هر محصول عرضه می‌شوند اما در ایران اوضاع کمی فرق دارد و یک موتور برای خودرو‌های مختلف استفاده می‌شود. در ساینا و کوییک هم این قضیه صدق می‌کند و موتور استفاده شده در این خودروها همان موتور M15 ساخت شرکت مگاموتور است که آن را در خودروی تیبا و تیبا‌۲ (همچنین در انواع پراید البته با کمی تفاوت) هم دیده بودیم. این موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۵۰۳ccدارای ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸نیوتون-متر گشتاور است. هر دو خودرو دارای گیربکس ۵ سرعته دستی مشابه هستند. همچنین کوییک گیربکس اتوماتیک CVT ساخت شرکت پانچ را هم ارایه می‌دهد. طبق اخبار، ساینا نیز قرار است در آینده با گیربکس اتوماتیک CVT و یا ATM چهار سرعته معرفی شود. هر دو خودرو از نظر آلایندگی و مصرف سوخت در یک سطح قرار دارند. در کوییک ورودی گاز موتور برقی شده و در تیپ‌های دارای گیربکس اتوماتیک از فرمان برقی نیز استفاده شده است که نقطه قوتی برای آن است.
تجربه رانندگی :
با اینکه موتور این خودروها ضعیف و قدیمی است و راندمان بالایی ندارد اما می‌توان با آن کنار آمد. هنگام فعال کردن سیستم تهویه مطبوع هم افت توان موتور آن‌چنان زیاد نیست. عایق‌بندی‌های ساینا آن‌چنان مناسب نیست و صدای باد در خودرو می‌پیچد، کوییک هم احتمالا همین وضع را خواهد داشت.
با توجه به اختلاف وزنی اندک این دو خودرو در تیپ‌های دارای گیربکس دستی، شتاب یکسانی را می‌توان توقع داشت. شتاب ۰تا۱۰۰ این دو به‌طور رسمی اعلام نشده است اما طبق منابع غیر رسمی هر دو خودرو می‌توانند سرعت خود را در ۱۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. مسئله دیگر بحث گیربکس CVT در کوییک است که معلوم نیست بعد از عرضه، این گیربکس با این موتور ضعیف و ویژگی‌های ماهوی گیربکس CVT چه‌طور از آب دربیاید. گیربکس‌های CVT به دلیل حرکت و شتاب گیری خودرو در دور موتور ثابت، رانندگی یکنواختی را ارائه می‌دهند که برای کسانی که به افت و خیز دور موتور و صدای آن عادت دارند، می‌تواند بسیار کسل‌کننده باشد. از طرفی به دلیل استفاده از تسمه در ساختار این گیربکس‌ها، گاهی اوقات سروصدای اضافی و ناخوشایندی شنیده خواهد شد. همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری این گیربکس‌ها بالا بوده و نیاز به تعمیرکاران متخصص دارد.

به هر حال خبرها حاکی از آن است که این گیربکس‌ در تست‌های انجام گرفته عملکردی مشابه با حالت دستی دارد و مشکلی از بابت ضعف در اجرا نیست اما باید همواره در نظر داشت که یکی از معایب گیربکس‌های CVT این است که در دور موتورهای بالا توان و کشش لازم را به واسطه استفاده از تسمه نخواهند داشت، بنابراین موتور ضعیف به همراه گیربکسی کم‌توان می‌تواند همه چیز را خراب کند. باید منتظر بود و دید که گیربکس‌های بلژیکی سایپا چه عملکردی را به‌نمایش خواهند گذاشت.

http://click.ir/wp-content/uploads/2017/03/4-12.jpg
امکانات و تجهیزات :
در این بخش قبل از مشخص شدن مشخصات ساینا اتوماتیک فعلا کوییک یک سر و گردن بالاتر است و امکانات مناسبی را ارایه می‌دهد. برای مقایسه نسخه فول‌آپشن هر دو خودرو را در نظر داریم. هردو خودرو دارای ترمزهای ABS ,‌EDB و ۲ ایربگ هستند. علاوه بر آن کوییک از سیستم ترمز کمکی BA نیز بهره می‌برد و کنترل پایداری خودرو را نیز می‌توان به صورت آپشن برای کوییک سفارش داد که نشان می‌دهد از نظر ایمنی از ساینا بهتر است. کوییک از نظر امکانات رفاهی تمامی تجهیزات موجود در ساینا را دارد و علاوه بر آن‌ها طیف قابل قبولی از تجهیزات دیگر شامل کروز‌کنترل، سیستم ورود بدون سوئیچ، استارت دکمه‌ای، صفحه نمایش ۷‌اینچی لمسی، دوربین دنده‌ عقب، سیستم مسیریاب، بلوتوث‌، فرمان برقی و… را به‌همراه خود دارد. در جدول ذیل تجهیزات نصب‌شده برای بهترین تیپ این دو خودرو را “براساس کاتالوگ شرکت سازنده” مشاهده می‌کنید که البته یک سری از آن‌ها فقط در ایران آپشن محسوب می‌شوند!

قیمت :

در بحث قیمت این دو خودرو شباهت زیادی به هم ندارند، چرا که ساینا SE با قیمت ۲۸ میلیون تومان و کوییک در مدل دنده‌­ای با قیمت ۳۳ میلیون تومان و اتوماتیک با قیمت ۴۰ میلیون تومان، اختلاف قیمت زیادی باهم دارند. اینکه این اختلاف قیمت‌ها منصفانه است یا خیر بحث دیگری است.
نتیجه‌گیری
به طور قطع نمی‌توان گفت که کوییک بهتر است یا ساینا چرا که این دو خودرو با رنج قیمتی متفاوت و امکانات رفاهی متفاوت عرضه شده‌اند و بازار هدف خود را بر اساس نیاز‌های مختلف خریداران در نظر گرفته‌اند. با توجه به طراحی بدنه و کابین، مشخصات فنی، تجهیزات و از همه مهمتر قیمت؛ باید دید که خرید کدام خودرو منطقی‌تر است؟ دیدیم که کوییک طراحی به‌روز‌تر و جوان‌پسند‌تری دارد و امکانات و تجهیزات کامل‌تری را هم ارائه می‌دهد اما باید در نظر گرفت که برای استفاده از تمام این امکانات بایستی ۱۲ میلیون تومان بیشتر از ساینا پرداخت کرد. با توجه به قیمت تمام‌شده ساخت برای کارخانه و کیفیت و صحت عملکرد تجهیزات به‌کار‌ رفته که بر روی کوییک نصب شده؛ آیا واقعا این مبلغ ارزش آن را دارد؟ ضمن اینکه همان‌طور که گفتیم کارایی گیربکس CVT روی موتور M15 این خودروها هنوز مشخص نیست و نیاز دارد تا امتحان خود را پس بدهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.