تورک کانورتور یا گشتاور گیربکس اتوماتیک چیست؟

0

تورک کانورتور ،مبدل گشتاور هیدرولیکی ،مبدل گشتاور گیربکس اتوماتیک ،مبدل گشتاور چیست؟ تفاوت اینورتر و کانورتر ،کلاچ هیدرولیکی چیست

کانورتور جای دیسک و کلاچ را گرفته و وظیفه آن افزایش تدریجی گشتاور در اغاز حرکت است .کانورتور از طریق ارتباط هیدرولیک حرکت موتور را به گیربکس منتقل می کند .

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Torque_Multiplier.jpg

عملکرد تورک کانورتر                                                     

عملکرد آن بر اساس هیدرودینامیک مایعات می باشد کانورتور با روغن تحت فشار پمپ گیربکس پر شده است و شامل این قسمتها میباشد :

پمپ که به وسیله موتور به حرکت در می آید .

توربین که در مقابل پمپ قرارگرفته است .

یک راکتور ( واکنشگر. استاتور ) که به یک طرف آ‌زادانه می چرخد.

هنگام اغاز حرکت پمپ باعث حرکت دورانی در روغن می شود و روغن تحت اثر نیروی گریز از مرکز وارد توربین می شود که هنوز ساکن است در این حالت جریان روغن برگشتی از توربین بر خلاف چرخش پمپ است و نیروئی عکس نیروی پمپ و موتور اعمال می کند .

-برای جلوگیری از این موضوع استاتور که به یک طرف ازادانه میچرخد جریان روغن را هدایت می کند (مسیر برگشت روغن از توربین را می شکند ) در اغاز حرکت پمپ روغن را به درون شیارها ( پره ها ) توربین می فرستد استاتور به دلیل اینکه نیروی وارده از روغن برگشتی بر پره های ان خلاف حرکتش میباشد ثابت می ماند و جریان روغن را شکسته و در جهت حرکت پمپ هدایت می کند این مرحله مرحله تبدیل نامیده می شود.

http://s3.picofile.com/file/8226453926/torque_cutaway.jpg

  توربین شتاب می گیرد و جهت جریان روغن عوض میشود وقتی سرعت توربین به سرعت پمپ برسد نیروی وارده به استاتور کم شده و مسیر روغن نیز مستقیم میشود در نتیجه استاتور هم به همراه پمپ به حرکت در امده تا مانع جریان روغن نشود این مرحله مرحله جفت شدن نامیده می شود.

.با این حال هنوز بین پمپ و  توربین لغزندگی وجود دارد و انتقال نیرو به صورت کامل و صد درصد نمی باشد به همین دلیل در کانورتر ازسیستمی استفاده کرده اند که پس از بالا رفتن دور وبه منظور پائین آوردن مصرف سوخت توربین را با  بدنه کانورتر یک پارچه کرده تا انتقال قدرت و سرعت به صد در صد برسد که به این عمل مرحله قفل شدن یا لاک آف LOAK OFF  گویند.

در صورت خرابی کنورتور مشکلات زیادی ممکن هست که بوجود بیاید .

http://www.exedy.com/imgs/EXD_ja/product/LockupTC_img2.jpg

۱-ضعیف شدن حرکت خودرو در کفی و در سربالایی.

۲-ایجاد صدا در خودرو.

۳-در مواردی باعث تغه زدن در حالت  Drive 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.