باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آموزش اورهال کردن گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ (AL4)

آموزش اورهال کردن گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ (AL4)

آموزش اورهال کردن گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ (AL4)

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ ،شیر برقی گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ ،تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ ،نحوه تعویض روغن گیربکس ۲۰۶ اتوماتیک ،قیمت گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ ،تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ ،تقه زدن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ ،تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ایران خودرو

من ماشینم به تازگی توی حرکت کند شده مخوصا وقتی میره دنده ۲ یا زمانی که دور موتور میاد پایین به جای معکوس تو همون دور با زحمت راه میره این در حالیه که تو دنده ۱ فوق العاده سریع و تیز حرکت میکنه ممکنه مشکل از چی باشه؟؟؟
از کجا بفهمم تورک کانورتورم سالمه یا نه؟

 گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ (AL4)

تورک کانورتر اگر ایراد پیدا کنه یا سوراخ میشه (فرار روغن ) یا استاتر اون لغزش پیدا میکنه دیگه سرعت و قدرت کافی نداره بلکه صدای تقه میشنوی تست اون خیلی راحته روغن گیربکس فول باشه ،موتور گرم بشه ،ترمز دستی را بکشی پا روی ترمز دنده در D یکدفعه گاز را تا انتها فشار بدی بعد دور موتور را نگاه کنی اگر پائین تر از حد استاندار باشه یعنی تورک کانور تر لغزش داره و خرابه در موتور ۴ سیلندر بیت ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ RPM باید دور موتور بالا بیاد یا ایراد دیگه اگر باشه و خروجی ناکافی موتور هست که موتور ایراد داره البته کم پیش میاد
اگرسرعت استال بیشتر باشه یعنی فشار روغن پائینه یا ترمز ها لغزش دارن درست به باند ها نمیچسبن درنتیجه یکدفه دور موتور بالا تر میره البته در دنده R هم میتونی تست کنی
صدای فلز به فلز در دور ارام از تورک کانورتره چون پیچهای صفحه محرک سه گوش تورکانور تر شل بشه باعث این ایراد میشه باید با اچار درجه ای چک بشه
در صورت خرابی شیر برقی pps کیپ بودن فیلتر گیربکس رو هم اعلام میکنه؟
برای موتور ماشینهای پارس اتومات که دمای موتور بالایی دارندچه روغن موتوری توصیه میکنید
مشکل گیربکس چیه ؟

این مراحل اورهال کردن گیربکس خودش لیسانس میخواد به این راحتی نیست مثلا یه نمونه همون صفحه کلاچها را با ساعت اندیکاتور کلیرنس که صفر بشه و فشار هوا از سمت اوریفیس کاسه کلاچ لقی یا خلاصی اون ها را اندازه گیری کرد تا به اون عدد که جدول داره رسید بین ۲ و۲.۴ میلیمتر باید باشه اگر خلاصی زیاد از حد استاندارد باشه باید صفحه پایه را عوض کرد تا ضخامت اون بیشتر باشه تا لغرش صفحه کلاچ ها از بین بره

تصویر

تصویر
میخواستم وقتی که شیربرقی داره تعویض میشه به اصطلاح یه آچار کشی انجام بدن
درباره نحوه محکم کردن پیچ های تورک کانورتور بدون باز کردن گیربکس بعضی از دوستان اطلاع داشته باشن که نحوه اورهال کردن گیربکس و یا حتی یه موتور اگر واقعا طبق گفته سازنده خودرو باشه واقعا سواد کافی و زمان میخواد باید قبول کرد تا حداقل بتونیم به نتیجه ای برسیم
البته اون گیربکسی که در کارخانه خودرو سازی جمع میشه و یا به صورت ckd جمع شده و وارد شده با چیزی که مکانیک اورهال میکنه فرق داره مسلما در کارخانه ابزاز و یا مهندسین یه مسائلی را جهت اورهال کردن میدونن و نصب می کنن

اول از همه اینو عرض کنم که گیربکس dpo از دو میل شفت تشکیل شده
۱. میل شفت ورودی
۲.میل شفت خروجی
۳.پوسته عقب
۴.پوسته جلو

میل شفت ورودی گیربکس از سمت پوسته عقب که سمت چرخ میشه همراه صفحه کلاچ ها و باند ترمز و… نصب شده و به سمت دنده فلایول رفته و به اویل پمپ بعد هزارر خاری اون به هزار خاری استاتر تورک کانورتر وصل شده و تورک کانتورتر هم به یه پلیت سه گوش به دنده فلایول نصبه

عکس اول پوسته جلویی نصبه روی پوسته عقب و تورک کانورتر هم دید ه میشه که توسط سه پیچ به دنده فایول نصب میشه

تصویر

عکس دوم نگاه کنی وقتی تورک کانورتر را برداشتی اون پوسته جلویی در اصل بولت پاترن گیربکسه که به کلوث اپ شکل گلدانی موتور پیچ میشه و چند تا پیچ داره باز که کردی

پوسته جلویی جدا میشه و واشر فلزی تنظیم بین دوپوسته برداشته میشه و بعد مجموعه
پمپ روغن= همراه فیلتر پیچ شده یعنی فیلتر هم پیچش باید باز بشه ویه اهن ربا هم روی بدنه فیلتر نصبه تا ذرات براده اهن را جذب کنه حالا مشخص نیست که برای گیربکس شما نصبه یا نه
دنده واسطه= که کارش اول توسط ضامن دنده p را قفل میکنه دوم توسط چرخ دنده وسط ارتباط بین چرخ دنده دف را برقرار میکنه که نیرو را به دف و چرخها انتقال میده سوم نیرو را به چرخ دنده شفت ورودی انتقال میده =

تصویر
همینطور که می بینید با این تفاسیر باید گیربکس پیاده بشه تا پیچ های تورک کانورتر چک بشه
برای تعویض فیلتر گیربکس هم باید گیربکس پیاده بشه پوسته جلو باز بشه تا چک بشه

شیر های برقی اگر ایراد داشته باشن با pps میشه متوجه شد
اما فیلتر گیربکس را نشون نمیده چون فیلتر که مثل سلوئوئید الکتریکی نیست ولی میشه مقدار کنترل الایندگی عدد روغن را چک کرد و این فیلتر تا زمانی که روغن بوی سوختگی نده مشکلی نداره چون کارکرد گیربکس اینه میگه اون لنت باند ترمز و صفحه کلاچها به مرور اگر روغن بیش از حد گرم بشه ذرات اونا جدا میشه میره سمت فیلتر و میگیره

تورک کانورتر وقتی پیچهای اون از تنظیم خارج بشه شما در دور ایدل که موتور روشنه صدای فلز به فلز می شنوی یا موقع استارت زدن صدا میشنوی که باید پیچ های صقحه سه گوش وتورک کانورتر چک بشه
یکی از ایراد های شل شدن پیچ های تورک کانورتر حرکت در جاده چاله چوله هست که به مرور از تنظیم خارج میشه تجربه داشتم به هیچ عنوان در این مسیر ها حرکت نکن یا با سرعت خیلی کن از دست انداز و…جرکت کن
نقص این گیربکس این مسائلی هست که میبینید یعنی برای تعویض یه فیلتر باید کل گیربکس باید پیاده بشه که مثلا در گیربکسهای مکانیکی فیلتر روغن پشت کاور گیربکسه وبه راحتی باز میشه تعویض میشه

اینم محل نصب مگنت یا اهن ربا که این فیلتر نداره =

تصویر

آخه چندین صفحه قبل یکی از دوستان گفته بود که با باز کردن استارت و از گلدونی میشه با آچار رینگی۱۳ پیچ های کانورتور رو چک کرد.
چیز خاصی نداره از سیمت استارت یه محل باز در گلدانی داره میتونی چک کنی

البته ما در گیربکس اتومات فلایول نداریم یعنی فلایول خونده نمیشه چون گیربکس اتوماتیک دیگه فلایویل نداره و تورک کانورتر داره، به همین خاطر دیگه بهش نمیگن دنده فلایویل!… میگن صفحه چرخاننده کانورتر! یا Converter Drive Plate… یه صفحه هست که عین همون فلایویل و دنده اش هست! ولی دیگه فلایویل نیست

این نمونه از گیربکس های الکترونیکی ، زمان تعویض دنده دقیق تری دارن و هوشمندانه تر عمل میکنن!…

بدی که این سیستم جدید کامپیوتری داره!، اینه که اگه آشغال یا پلیسه ای، به هر دلیلی از فیلتر عبور کنه و زیر دهنه سلنوئیدهاش قرار بگیره، نمیتونن جریان روغن رو ببندن و به همین خاطر کامپیوتر هم هی بهشون دستور بسته شدن میفرسته! و برق بهشون ارسال میشه!…
نتیجه این میشه که این ارسال های پیاپی برق و عدم توانایی سلونوئید در بستن مجرا، باعث سوختنش میشه

تصویر

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است