شمع موتور چیست ؟ساختار اصلی شمع خودرو

0

شمع موتور چیست ،مشخصات فنی شمع خودرو ،شمع ماشین پراید ،کد حرارتی شمع ،عمر مفید شمع خودرو ،فاصله دهانه شمع خودرو ،اندازه فیلر شمع پژو ۴۰۵ ،تاثیر شمع در شتاب خودرو ،انواع شمع ماشین

http://www.cargeek.ir/images/spark-plug-ngk-autolite.jpg

اولین عمل موثر شمع درموتور اتومیبل (یا انواع موتور)، آتش زدن مخلوط هوا و سوخت دراحتراق داخلی موتور است.

شمع ماشین باید پالس الکتریکی با ولتاژ بالا را همراه با ٢۵٠٠٠ ولت بصورت مکرر به داخل محفظه احتراق موتور انتقال دهد.الکترودهای با دوام را از بین آنهایی که جریان الکتریکی را می توانند قوس داده یا جرقه بزنند تا مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را محترق، پیش بینی و تهیه کنند. تحت شرایط فشار و حرارت شدید آماده اند تا میلیونها بار جرقه بزنند. میزان عملکرد شمع در موتور خودرو همزمان با افزایش توان خروجی خودرو ، سخت تر و شدید تر می شود.

http://khodroha.com/sham-chist3.jpg

ساختار شمع : 

شمع‌ها بطور کلی از چندین بخش تشکیل شده‌اند:

۱)بخش فلزی

۲)عایق چینی

۳)الکترودها

۴)واشرها

۵)مهره سرشمع

۶)پودرهوا بند

بخش فلزی یا بدنه:

هر شمع دارای یک بخش فلزی است. بالای این قسمت فلزی به شکل شش گوش است تا شمع به طور محکم درجای خود نصب شود.

قسمت پایین این بخش رزوه شده به روی سر سیلندر پیچیده می‌شود یک الکترود منفی از قسمت پایینی بخش بیرون آمده است، یک واشر نسوز در زیر رزوه‌ها قرار دارد که در مقابل لبه بیرون آمده جای گرفته است در محل قرار گرفتن شمع در   سر سیلندر موتور واشر مسی با ترکیبی از مس و آزبست با مقطع یو شکل (U) قرار گرفته تا از نشت گاز در اتاقک احتراق به خارج جلوگیری شود، در ضمن محل نصب بعضی از شمع‌ها به شکل اوریب بوده و به خوبی آب بندی می‌شود. بیشتر شمهای امروزی دارای پیچی به قطر ١۴ میلیمتر می باشد. هر چند بعضی از شمع ها دارای ١٨ میلیمتر قطر و بعضی دیگر قطرشان١٠ میلیمتر است. معمولاً رزوه ها با گام ٢/١ یا ۵/١ میلیمتری می باشند که   طبق مشخصات پیچ پایه   شمع ها عبارتست از ٢۵/١ گاهی هم پیچ های قطورتراز ١۴ برای موتورهای دو زمانه و قطر کمتربرای موتور سیکلتها ساخته می شود.پایه شمع وقتی در سر سیلندر قرار گرفت بایدبا اطاق احتراق تراز باشد.چنانچه کوتاه تر انتخاب شود موجب جرم گیری شده و اگر بلندتر باشد قسمت بیرون زده داغ می ماندو در هر دو صورت ایجاد خودسوزی می کند.

عایق شمع :

عایق شمع از جنس نوعی سرامیک است که دربرابرحرارت، فشار و ولتاژ بالا بسیار مقاوم است.این عایق طوری قرار داده شده که از پوسته صدفی بیرونی، به وسیله یک واشر نسوز داخلی و ترکیبات آب بندی کننده کاملا جدا است.

شمع

این عایق علاوه براین که الکترود مرکزی را نگه می‌دارد به منزله یک محافظ برای الکترود نیز هست و جریان الکتریسیته مجبور است فقط از داخل الکترود بگذرد.عایق باید در مقابل حرارت زیاد، خنک شدن و لرزش مقاومت داشته باشد قسمت بالایی عایق که درمعرض گرد و خاک است باید همیشه تمیز نگه داشته شود تا از هدر رفتن الکتریسته جلوگیری شود. در بعضی از انواع شمع‌ها، عایق‌های پشته‌ای وجود دارند که گاه گاه می‌توان از طریق این پشته گثافت‌های جمع شده را دور انداخت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.