انواع شمع خودرو (معنای شمع سرد و شمع گرم چیست؟)

0

شمع موتور چیست قسمت دوم  ،شمع سوزنی ایریدیوم، شمع سوزنی برای پراید ،شمع سوزنی بوش ،شمع سوزنی ایریدیوم ngk ،بهترین مارک شمع سوزنی ،شمع لیزری ،بهترین شمع سوزنی ،قیمت شمع خودرو

الکترودها :

شمع دارای دو الکترود میانی (مثبت) و کناری (منفی) است که به بدنه آن متصل هستند. الکترود میانی در وسط عایق سرامیکی قرار گرفته و در مقابل فشار زیاد تا ۴٠ اتمسفر و حرارت بالا تا ٢٠٠٠ درجه سانتیگراد مقاوم است. الکترود کناری به پوسته فلزی چسبیده و با الکترود میانی فاصله هوائی دارد که فاصله دهانه شمع نامیده می‌شود. فاصله بین دهانه دو الکترود شمع، نخستین عامل جرقه زنی است. این فاصله باید مطابق خصوصیات موتور باشد،اگر فاصله دو الکترود خیلی کم باشد، جرقه ضعیف شده و موجب بد کار کردن و روشن نشدن موتور می‌شود.

اگر فاصله دو الکترودخیلی زیاد باشد، موتور در دورهای کم خوب کارخواهد اما در دورهای زیاد یا داشتن بار،به کوئل فشار زیادی می‌آید و موجب روشن نشدن و یا بد کارکردن موتور می‌شود. سطح الکترودها در قسمتی که روبروی هم قرار می‌گیرند باید کاملا موازی و به شکل چهار گوش باشند، به این طریق جهش جرقه از دهانه شمع راحت تر صورت می‌گیرد.

الکترود میانی شمع‌های جدید دو تکه بوده و وایر شمع به قسمت بالای آن وصل شده و قسمت پایینی تا داخل اتاقک احتراق ادامه پیدا می‌کند. در بعضی از مقاومت ١٠٠٠ اهم قرار داده شده است. این مقاومت پارازیت‌های رادیو و تلویزیون را گرفته و همچنین عمر شمع را افزایش می‌دهد. جنس الکتروها از فلز دیرگدازی مانند آلیاژ نیکل و یا آلیاژ آهن و کروم است که هم هادی جریان الکتریسیته خوبی بوده و نیز در مقابل حرارت   زیاد مقاومت می‌کند

http://khodroha.com/sham-chist7.jpg

عملکرد شمع :

شمع‌ها دارای دو قسمت هادی یا الکترود می‌باشند. یک الکترود به سیم درب دلکو و دیگری به بدنه، سر دیگر هریک از الکترودها در شمع و به فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند، موجی از ولتاژ قوی سبب القای اتصال می شود، جریان الکتریکی از کوئل به داخل درب دلکو گردیده و از آنجا از طریق وایرها به یکی از الکترودهای شمع می‌رسد.

سپس این جریان از شکاف و فاصله بین دو الکترود انتهای شمع جستن کرده و به طرف الکترود دیگر و بدنه می‌رود و به این ترتیب ضمن جهش جریان برق از شکاف و فاصله بین الکترودهای شمع، مدار کامل شده و عبور جریان برق همچنان ادامه می‌یابد.

کامل کردن مدار برق یکی از کارهای مهم سیم پیچ ثانویه است، حقیقت مهم دیگر آن است که وقتی که جریان الکتریسیته از شکاف و فاصله بین دو الکترود انتهای شمع ‌می گذرد، یک جرقه ایجاد می‌شود و این آخرین کاری است که مدار جرقه زنی انجام می‌دهد.

   انواع شمع خودرو ، بررسی برق وایر شمع، بهترین شمع خودرو. بهترین شمع خودرو کدام هست. تاثیر شمع در شتاب خودرو. تفاوت شمع ایریدنیم با پلاتینیم. شمع پایه کوتاه چیست .علائم خرابی وایر شمع .علت دوده زدن سر شمع .شمع سرد چیست. شمع گرم چیست. مشخصات فنی شمع خودرو. ویژگیهای فنی شمع سوپر ،مزایای شمع سوپر
http://khodroha.com/sham-chist10.jpg

معنای، شمع سرد و شمع گرم و محدوده حرارتی   :

 

به طور کلی شمع‌ها به دو نوع، گرم و سرد تقسیم می‌شوند.

شمع گرم به گونه‌ای طراحی شده است که دما به اندازه کافی در دماغه سرامیک نگهداری شود تا رسوبات روغن و کربن بسوزند، در این حالت حرارت، روی دماغه عایق پخش می‌شود.

 

نوع سرد به منظور جلوگیری از احتراق زودرس طراحی شده است. در این حالت حرارت، سریع‌ر انتقال می‌یابد و به همین دلیل است که این نوع شمع‌ها درزمانی که موتورها باید بار زیادی را تحمل کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نوع گرم، به دلیل جریان بیشتر، سطح دماغه بیش از نوع سرد در معرض گازهای احتراقی قرار دارد و در مقایسه با شمع سرد، به درجه حرارت بیشتری می‌رسد.

اما در محدوده حرارتی، مهمترین شاخص عملیاتی شمع موتور خودرو به شمار می‌رود،(توصیه می‌شود که شمع‌ها در محدودهای حرارتی گوناگون طراحی شوند). دلیل در نظر گرفتن محدوده حرارتی آن است که سر شمع‌ها باید دردماهای بالا عمل کنند تا از جرم گیری یا کثیف شدن جلوگیری شده و به اندازه کافی خنک بمانند تا ” پیش اشتغال ” نیز پیش نیاید سرعت انتقال حرارت- چه سریع، چه آهسته- به طراحی شمع مربوط می‌شود و تفاوت بین شمع گرم و سرد را نشان می‌دهد.

انواع شمع از نظرساختار جدید و کاربرد آنها :

شمع سوپر(C)

شمع مقاومتی یا رزیستور (R)

شمع‌های (سه الکترود) مسابقه‌ای یا سه پلاتینه (D)

شمع با الکترود پلاتین (P) .

ویژگیهای فنی شمع سوپر(C):

١(کاهش مصرف

۲)جرقه دقیق و مطمئن به محض استارت زدن، به ویژه در هوای سرد

٣)عملکرد مناسب موتور به دلیل داشتن الکترود میان مسی بسیار رسانا در وضعیت‌های آب و هوایی بسیار متفاوت

۴)برخورداری از طراحی مخصوص برای سوزاندن ذرات پس مانده و جلوگیری از جرم گرفتن دهانه شمع

۵)احتراق کامل سوخت

۶)صرفه جویی ارزی

٧)طول عمر بیشتر

٨)حذف سیستم پارازیت گیری

۹)مهمتر از همه کاهش آلودگی هوا .

http://jamalcar.com/shop/images/products/originals/40_115_spark-plug-ngk-autolite.jpg

شمع سوپر یا ترموالاستیک (CU-Electrode ) :

شمع ترموالاستیک یا سوپر CU-Electrode، شمعهایی با تکنولوژی برتر با الکترودهای آلیاژی CPPER-CORE   می باشند.این شمعها رسانایی حرارتی بهتر، دسترسی سریعتر به دمای خود پاکسازی (Self-Cleaning) و حذف لایه نرم ته نشین شده کربن   را باعث می شوند که به نوبه خود احتراق مناسب تر و جرقه قوی تر و کار آیی بهتر موتور را تضمین می ماید. شمع سوپر دارای نشانه( C ) بعد از شماره مشخصه می باشد.

شمعها با الکترود مغز مسی(COPPER CORED) برای بهبود بخشی به بخش حرارتی   و مقاومت در برابر رسوب گیری طراحی شده است. این موضوع خصوصاَ درموتورهای کوچک تر و مدرن مهم می باشد و اجازه می دهدکه درمحدوده داهای وسیع تری کارایی را داشته باشد، در بقیه خواص، شمعهای سوپر مطابق با شمعهای استاندارد(معمولی) می باشند.

شمع رزیستور یا شمع ضد تداخل (R ) :

با افزایش استفاده از باندهای VHF   و UHF   برای ارسال برنامه های رادیویی و تلویزیونی، بسیاری از کشورهای جهان قواعدی را برای کنترل تداخل امواج صادره از شمع اتومبیل در امواج مذکور وضع کرده اند،(زیرا ممکن است از رادیو و یا تلویزیون   که از باندهای فوق استفاده می کنند در اتومبیل استفاده شود).

روشهایی که سازندگان اتومبیل برای جلوگیری ازاین تداخل انجام می دهند متفاوت است.اما راه حل اساسی، استفاده از شمعهای مقاومتی است، عمل جلوگیری از تداخل عبارت از کاهش سقف جریان در تولید جرقه و در نتیجه حذف تداخل صوتی و برفکهای تلویزیونی ایجاد شده، می باشد. شمعهای سوپر مقاومتی یا رزیستور،با یک نشانه(R ) بعد از مشخصه، مشخص می گردند(FE65CPR ).

شمع (سه الکترود) مسابقه‌ای یا سه پلاتینه (D) :

http://www.autotrucktoys.com/chevy_silverado/images/e3splash.jpg

توسعه صنعت خودرو، اخیراَ نیازهای سرویس کردن و مونتاژ قطعات را بهبود بخشیده و قسمتهای مصرفی راکاهش داده اند، به این منظور عمر شمعها را افزایش داده اند.   سطوح جانبی الکترودها افزایش یافته که این امر بطور قابل توجهی مقدار سایش را کاهش می دهد و به همین خاطر فاصله بین الکترودها ثابت مانده و در نتیجه ولتاژ موردنیازبرای احتراق مخلوط   سوخت و هوا تقریباَ ثابت می ماند. نیز این موضوع باعث افزایش قابلیت روشن شدن   ماشین خصوصاَ در هوای سرد میگردد. شمعهای ذکر شده در کد گذاری با پسوند (D) مشخص می گردند.

شمع با الکترود پلاتین (P) :

الکترود مرکزی این گونه شمعها از آلیاژهای پلاتینی مقاوم به سایش که   تحت عملیات خاصی تولید شده اند، می باشد. آلیاژ پلاتین هادی حرارتی و الکتریکی خوبی می باشد. سرعت سایش الکترود مرکزی در اثر خوردگی، سایش و سوختن، در نتیجه جرقه زدن شدیداَ کاهش یافته است، در این روش فاصله بین الکترودها و ولتاژ مورد نیاز برای احتراق تقریباَ ثابت می ماند.

مشخصات قدرتی و دورثانویه موتوربهبود یافته، از آنجایی که الکترودها می توانند نسبتاَ کوچک تر و نازک تر با شند، در نتیجه جرقه راحت ترمی توانداز مخلوط سوخت و هوا عبورکند.

با توسعه دماغه عایق و جا زدن   الکترودهای پلاتینی، دماغه عایق می تواند به آسانی گرم شود. درفشارهای بالا موتور، پراکندگی حرارت افزایش می یابد، شمعهای   فوق روشن شدن موتور را آسان تر می کنند و اغلب با قدرت انباشتگی پایین ترکه عرضه می کند، مصرف سوخت پایین تر و بهره وری بالاتر می باشد. شمعها با الکترود پلاتینی، با پسوند(P) در کد گذاری مشخص می شوند

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.