راه های شناخت کلاهبرداران لیزینگی خودرو؟ مشکلات خرید خودروی لیزینگی

0

راه های شناخت کلاهبرداران لیزینگی خودرو؟ +شگردها

وضعیت مبهم قیمت ها در بازار خودرو نیز یه کمک شرکت های لیزینگی آمده است تا خرید اقساطی خودرو را توجیه کند و بساط تبلیغات این شرکت ها را پرهیاهوتر از همیشه نمایش بدهد. اینکه شما در این وضعیت بازار بتوانید تنها با هفت میلیون تومان پول نقد، صاحب خودرو شوید موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و همین می شود که لیزینگ ها به عنوان یک گزینه مهم مورد توجه خریداران خودرو باشند اما دست نگه دارید. قبل از سرک کشیدن به شرکت های لیزینگ خودرو نکات مهمی وجود دارد که باید حتما از آن مطلع باشید، در غیر اینصورت ممکن است به راحتی آب خوردن، تمام داشته تان را از دست بدهید و از بازار خودرو تنها یک خاطره تلخ برایتان به جا بماند.
لیزینگ خودرو بدون مجوز .لیزینگ چیست .کلاهبرداری لیزینگ خودرو. خودرو لیزینگی. بهترین لیزینگ خودرو. آموزش و راهنمای خرید خودرو.
وقتی به شرکت های لیزینگ خودرو مراجعه می کنید آنها یک لیست فروش به شما ارائه می دهند و در این لیست فروش مشخص شده است که شما برای خرید هر مدل خودرو باید چه شرایطی داشته باشید. حداقل میزان پول نقد، میزان تسهیلات و سود آن، مدت بازپرداخت اقساط و مبلغ ماهیانه هر قسط، زمان و شرایط تحویل خودرو از مهمترین نکاتی است که در این لیست فروش به شما اطلاع رسانی می شود.
حداقل میزان پول نقد یا پیش پرداخت برای خرید هر خودرو، معمولا به اندازه نصف قیمت آن مدل خودرو در بازار است و ۵۰ درصد باقیمانده به صورت تسهیلات یا وام از سوی شرکت فروشنده به شما ارائه می شود که شما موظفید مطابق با شرایط آن شرکت، نسبت به بازپرداخت وام در اقساط معین اقدام کنید. شرکت های لیزینگ خودرو در ایران معمولا طول مدت سه تا چهار سال را برای بازگرداندن وام هایشان تعیین می کنند و میزان اقساط ماهیانه وام نیز با تقسیم مبلغ تسهیلات به ۳۶ یا ۴۸ مشخص می شود. آنها برای تسهیلاتی که به شما ارائه می دهند سود مشخصی نیز در نظر می گیرند که میزان این نرخ سود به طور معمول بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است. این میزان سود در نهایت پس از گذشت سه سال شما را مجبور می کند که چیزی حدود دو برابر مبلغی که وام گرفته اید به شرکت لیزینگ برگردانید؛ بنابراین با توجه به اینکه شما برای خرید از لیزینگ ها ناچارید حداقل نیمی از مبلغ خودرو را به صورت نقد بپردازید و دو برابر آن را به صورت اقساط پرداخت کنید، بنابراین قیمت تمام شده یک خودرو در صورت خرید از لیزینگ ها چیزی حدود ۱.۵ برابر قیمت نقد آن برایتان آب می خورد.این نخستین گام خرید از لیزینگ هاست که اگر فکر می کنید برایتان صرفه ندارد که خودرویی را با ۱.۵ برابر قیمت واقعی آن بخرید، می توانید در همین نقطه انصراف دهید و قید خرید از لیزینگ ها را بزنید.
خودرو را با چه شرایطی واگذار می کنند؟
شرکت های لیزینگ در همان ابتدا برای شما تعیین می کنند که خودرویتان را چند روزه تحویل می دهند. برخی از این شرکت ها مدعی هستند که خودروی شما را یکروزه تحویل می دهند، برخی زمان یک هفته تا ۱۰ روز را برایتان تعیین می کنند و شماری از آنها به شما می گویند که ۳۰ تا ۴۵ روز دیگر برای تحویل گرفتن خودرویتان مراجعه کنید. به هر حال پس از گذشت مدت زمان تعیین شده شما تنها با پرداخت چیزی حدود نصف قیمت خودرو، اتومبیل تان را می گیرد و به خانه می برید. هزینه بیمه بدنه خودرو و سایر بیمه های آن نیز یا به عهده خود شما گذاشته می شود یا شرکت لیزینگ، خودرو را به صورت بیمه شده به شما تحویل می دهد و هزینه آن را روی اقساطش می کشد
اما تکلیف سند خودرویتان چه می شود؟
خرید اقساطی خودرو به شیوه لیزینگ فریب تان ندهد! شرکت های لیزینگ در اینگونه مواقع به دو شیوه عمل می کنند؛ یا از شما به اندازه کل مبلغ خودرو چک و سفته دریافت می کنند و به شرط معرفی دو ضامن معتبر، در همان ابتدا سند اتومبیل را به نام تان می زنند یا آنکه خودرو را به صورت اجاره به شرط تملیک به شما تحویل می دهند که این به آن معناست که خودرویتان تا زمان پایان پرداخت اقساط در مالکیت شرکت می ماند و پس از پایان اقساط، سند آن به شما منتقل می شود. شرکت های لیزینگ ایرانی معمولا شیوه دوم را انتخاب می کنند یعنی اجاره به شرط تملیک؛ زیرا این روش دردسرهای حقوقی کمتری برای مالک دارد و اگر شما نتوانید از عهده پرداخت اقساط خودرویتان برآیید، مالک به راحتی می تواند خودرو را از شما پس بگیرد اما اگر سند را از همان ابتدا به نام شما منتقل کند، شما از نظر قانونی حق فروش خودرو را دارید و در این صورت اگر مالک در دریافت اقساط خودرو دچار مشکل شد، دیگر به راحتی نمی تواند خودرو را پس بگیرد و دچار دردسرهای قانونی می شود.
با چشم باز قرارداد امضا کنید اگر با خواندن این بند همچنان مشتاق خرید از شرکت های لیزینگ هستید، یادتان باشد به دقت قرارداد را مطالعه کنید و از شرایط واگذاری و انتقال سند خودرو به سادگی نگذرید. ببینید فروشنده برای انتقال سندخودرو به شما، چه شرط هایی گذاشته است و اگر متوجه معنا و بار حقوقی شروط فروشنده نشدید قبل از اینکه قرارداد را امضا کنید حتما با یک مشاور حقوقی صحبت کنید. بعضی از فروشنده ها در ازای دیرکرد اقساط خودرو برای خود حق بازگرداندن خودرو را قائل شده اند و طبیعی است که آنها به یک خودروی دست دوم که مدت ها مورد استفاده شما بوده است اکتفا نمی کنند و مبالغی را به عنوان جریمه و خسارت برایتان در نظر می گیرند. مثلا اینکه کلیه اقساط پرداخت شده را به عنوان خسارت تلقی می کنند و اینجاست که شما متوجه می شوید بی دقتی در امضا کردن قراردادهای خرید می تواند چه دردسرهایی برایتان درست کند.
مرحله خطرناک: انتخاب شرکت لیزینگ ما فرض را بر آن می گیریم که شما با دانستن تمام این نکات عزم خود را جزم کرده اید حتما از یک شرکت لیزینگ خودرو، خرید کنید. مبارک است! اما هیچ از خودتان پرسیده اید که چطور شرکت مورد نظرتان را انتخاب کنید؟ متاسفانه باید یک نکته تلخ اما بسیار مهم را در ابتدای این بند به شما یادآوری کنم؛ کلاهبرداری های بسیار زیادی در زمینه فروش لیزینگی خودرو به وقوع پیوسته است. روش های کلاهبرداری لیزینگی ها گاهی آنقدر دقیق و هوشمندانه بوده است که اگر نخواهید ششدانگ حواستان را جمع کنید باید پس از پرداخت پولتان انتظار هر نوع پیشامدی را داشته باشید.
در اینجا به چند روش شناسایی لیزینگ های کلاهبردار اشاره می کنیم که باید به محض مشاهده این نکات، محتاطانه برخورد کنید. گول تبلیغات روزنامه ها را نخورید اینکه فکر کنید هر شرکت لیزینگی که نام آن در تبلیغات روزنامه ها آمده شرکت قابل اعتمادی است، یک تصور ساده انگارانه است. بسیاری از افرادی که قربانی کلاهبرداران لیزینگی شده اند، آگهی فروش خود را از همین روزنامه ها پیدا کرده اند؛ بنابراین برای انتخاب لیزینگ مورد نظرتان هرگز به صورت صددرصد به تبلیغات روزنامه ها اعتماد نکنید. بانک مرکزی اسامی حدود ۲۶ لیزینگ دارای مجوز فروش خودرو را روی سایت خود منتشر کرده است که برای دیدن اسامی این لیزینگ های مجاز می توانید به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید یا به صورت تلفنی درباره مجوز شرکت انتخابی تان از این بانک استعلام بگیرید.
آیا استعلام بانک مرکزی کافی است؟
استعلام بانک مرکزی هم می تواند به تنهایی کافی نباشد زیرا نیروی انتظامی شرکت های لیزینگی را معرفی کرده است که با مدارک هویتی و شناسنامه و کارت ملی مشتریان خود، شرکت شان را به ثبت رسانده اند و پس از گرفتن پول های شهروندان متواری شده اند. در اینجا به شما توصیه می کنیم برای آنکه از یک شرکت لیزینگی با اطمینان خاطر کافی خریداری کنید از لیست بانک مرکزی تنها شرکت های شناخته شده را انتخاب کنید. شرکت هایی که مربوط به موسسات اعتباری و بانک ها هستند یا سابقه فعالیت طولانی دارند و سال هاست در زمینه فروش لیزینگ فعالیت می کنند. هرگز به سادگی با شرکت های تازه کار و آنهایی که سابقه مدت فعالیت شان بیشتر از یک سال نیست وارد معامله نشوید. چند نشانه کلاهبرداران لیزینگ مطالعه آگهی شرکت های لیزینگ کلاهبردار نشان می دهد که آنها برای فروش خود شرایط عجیب و غریبی گذاشته اند، مثلا فروش زیر قیمت بازار. هیچ شرکت لیزینگی حاضر نیست از سودآور بودن بنگاه خود چشم بپوشد. فروش زیر قیمت بازار، ترفند جذب مشتری است و به محض ورود شما به معامله، با هزینه های ریز و درشتی که برایتان می تراشند قیمت واقعی خودرو را تامین می کنند. یکی دیگر از موارد مشکوک شرکت های کلاهبردار این است که آنها نرخ سود تسهیلات شان را پایین تر از شرکت های دیگر اعلام می کنند.
در حالی که بانک ها به طور معمول نرخ سود ۲۱ درصد را برای تسهیلاتشان اعمال می کنند، هر نرخ سود عجیبی که بسیار پایین تر از این عدد باشد باید شما را به فکر وادار کند. علاوه بر این کلاهبردارها در شرایط واگذاری خودرو هم اغراق می کنند. مثلا تحویل یک ساعته و یک روزه و … به محض شکار شما و دریافت پول تان کم کم بهانه گیری ها و وعده و وعیدهایشان شروع می شود تا در موقعیت مناسب جیم شوند! یک نکته دیگر را هم بگویم و آن اینکه کلاهبردارها ممکن است بعد از دریافت رسید پیش پرداخت پولتان، به شما حواله معرفی به بانک هم بدهند؛ هرگز به این موضوع دلخوش نشوید و تصور نکنید که با یک معامله گر واقعی مواجه شده اید. بعضی شرکت های لیزینگی هم برای مشتریانشان قرعه کشی راه می اندازند که این قرعه کشی ها را هم باید به عنوان یک نشانه کلاهبرداران جدی بگیرید زیرا آنها با دریافت مبالغ اندک زیر ۱۰۰ هزار تومان مشتری هایشان را ترغیب به شرکت در قرعه کشی می کنند و بعد از جمع آوری این پول ها متواری می شوند.
این دسته از کلاهبرداران تصور می کنند افراد برای مبالغ کم زیر ۱۰۰ هزار تومان به مراجع قانونی شکایت نمی کنند اما سودجویی این شیادان در آن است که تعداد زیادی از شهروندان را با همین مبالغ کوچک فریب می دهند و پول خوبی به جیب می زنند. نیروی انتظامی شکایت گروهی از شهروندانی را که به اینصورت مال باخته اند جدی می گیرد و به تعقیب کلاهبردار می پردازد، بنابراین حتی در صورت اینکه با پول اندکی مورد کلاهبرداری واقع شده اید، شکایت کنید. همه این تب و تاب ها و اینکه مورد سوء استفاده قرار گرفته اید یا نه، تا زمان دریافت خودرو به قوت خود باقی است. اگر خودروی تان را با همان کیفیت وعده داده شده تحویل گرفته اید، یک نفس راحت بکشید و به فکر پرداختن اقساط تان باشید. اگر می توانید چند قسط را هم زودتر پرداخت کنید که سود کمتری از شما دریافت شود و خریدتان به صرفه تر باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.