چرا برای خرید دنا باید تامل کرد؟! بررسی معایب DENA

0

چرا برای خرید دنا باید تامل کرد؟!

قیمت خودرو دنا اتوماتیک ،قیمت دنا ۹۴ ،قیمت دنا صفر ،دنا پلاس باما ،شرایط فروش دنا ،قیمت روز دنا،دنا مشکی ،مشخصات خودرو دنا

دنا، خودروی بظاهر ملی ایران که در سال ۱۳۹۳ پای به میدان پررقابت گذاشت؛ خودرویی که در نگاه اول ظاهری زیبا دارد و توانست به‌واسطه این خصوصیت نسبی از بسیاری از رقبای هم‌رده خود اندکی جلو بزند و راه را برای فروش هموار کند.

 جام جم آنلاین، دنا خودروی بظاهر ملی ایران که در سال ۱۳۹۳ پای به میدان پررقابت گذاشت؛ خودرویی که در نگاه اول ظاهری زیبا دارد و توانست به‌واسطه این خصوصیت نسبی از بسیاری از رقبای هم‌رده خود اندکی جلو بزند و راه را برای فروش هموار کند.

طراحی این خودرو که مانند همه خودروهای دیگر تولید ایران، یا عیناً و یا بخش به بخش کپی‌برداری از خودروهای موفق خارجی است، ارث زیادی از طراحی‌های موفق دنیا برده است و ظاهر آن را به یک خودرو معقول تبدیل کند.

اگر بخواهیم نقاط ضعف این خودرو را نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره‌کنیم:

طراحی بدنه:

طراحی بدنه این خودرو، قطعه‌قطعه هایی از خودروهای مختلف دنیا است! شاید همین موضوع باشد که ناهمگونی بخش جلو و عقب این خودرو را رقم می‌زند. نمونه بارز این ناهمگونی در سپرهای عقب و جلو قابل‌مشاهده است. همچنین زمانی که از کنار خودرو را نگاه می‌کنید، شاهد کاپوت مانند خودروهای آمریکایی و صندوق عقبی قوس‌دار مانند سمند هستید. عدم هماهنگی چراغ‌های جلو و عقب را هم می‌توان به جمع ایرادات اضافه کرد. چراغ‌های عقب ترکیبی از نیسان تیانا و ب‌ام‌و است و چراغ‌های جلو هم چراغ‌های به کیا اپتیما شباهت دارد که شاید به همین دلیل ظاهر این خودرو کمی دل‌چسب شده است. از طرفی اگر خودرو را از جلو ولی کمی مایل نگاه کنید، رگه‌هایی از میتسوبیشی لنسر را نیز در آن مشاهده می‌کنید. اگر ایران‌خودرو می‌توانست بخش‌های مختلف بدنه را از ۲ خودرو بردارد، شاید ظاهر محصولش کمی منطقی‌تر و یکدست‌تر می‌شد!

طراحی داخلی:

طراحی داخلی این خودرو که از مدل‌های نسل قبل محصول خودروساز کره‌ای برداشته‌شده، ظاهر بسیار زیبایی دارد و حس لوکس بودن خودرو را به سرنشینان القا می‌کند!! بااینکه طراحی داخلی از نسل قدیم سوناتا کپی‌برداری شده، باید بررسی کرد کیفیت پلاستیک‌های به‌کاررفته در این خودرو به چه نحو است؟ در مقام مقایسه جنس پلاستیک به‌کاربرده شده، می‌بایست به کیفیت پایین این محصولات اشاره کرد و می‌توان نمونه‌های این جنس پلاستیک، به‌خوبی در خودروهای چینی یافت می‌شود. اگر کیفیت این بخش از خودرو بیشتر می‌بود، در کاهش سروصدای اتاقک و البته زیبایی بیشتر تأثیر مستقیم می‌داشت.

پیشرانه:

این خودرو به‌عنوان فیس لیفت خودرو سمند وارد بازار شد. اما به دلایلی نتوانست سمند را از دور خارج کند. دنا از شاسی سمند استفاده کرد و پیشرانه آن را در دل خود جای داد. پیشرانه‌ای که ب EF7 شهرت داشته و با چهار سیلندر، گنجایش ۱۶۴۵ سی‌سی را دارد. موتور این خودرو می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار تولید کند و با گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر، ظاهراً موتوری پرقدرت است.‌ اما زمانی که به‌شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو برمی‌خوریم، این ادعا به‌طور کامل رد می‌شود. شتاب اعلامی این خودرو ۱۳.۵ ثانیه اعلام‌شده که البته در آزمون‌های انجام‌شده این عدد هیچ‌گاه به زیر ۱۴ نیامده است. شتاب ۱۴ ثانیه به معنی خودرویی تنبل است که حجم موتور آن برازنده جثه آن نیست.

کیفیت مونتاژ:

چندین سال است که کیفیت قطعات و البته کیفیت مونتاژ محصولات ایران‌خودرو و سایپا محل انتقاد خریداران آن است. خودروهای ایرانی به دلیل کیفیت پایین مونتاژ، ظاهری ناموزون دارند. البته استانداردهای موردنیاز در دنا بهتر از بسیاری دیگر از خودروهای ایرانی است. ولی درزهای ناموزون هم به زیبایی خودرو لطمه می‌زند، و همچنین پس از مدتی به دلیل افت قطعات، بستن درب‌ها دچار مشکل می‌شود.

سیستم تعلیق:

سیستم تعلیق دنا و سمند، از یک خانواده است! این دو سیستم تعلیق به دلیل شباهت، ایرادات مشابهی هم دارند. یکی از اشکالات اصلی این خودرو، ضربه‌های صندلی عقب است که از سیستم تعلیق تکراری نشات می‌گیرد. انتظار می‌رفت که خودرویی که بیش از ۴۰ میلیون تومان است، ایرادات تکراری را به نسل جدید منتقل نکند که متأسفانه این اتفاق رخ داد.

قیمت:

قیمت دنا از مدل ۱۳۹۳ که اولین سری تولید آن است، در حدود ۳۴.۵ میلیون تومان بوده و اکنون مدل‌های صفرکیلومتر آن در حدود ۴۵ میلیون در بازار معامله می‌شود.

تفاوت قیمت صفر دنا در بازار و کارخانه در حدود ۲.۳۰۰.۰۰۰ تومان است که با توجه به تأخیر تحویل محصول، می‌توان به خرید حواله‌های کارتکس هم اندیشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.