تشریح اجزاء سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری کیا طرح زیمنس

30

تشریح اجزاء سیستم در سوخت رسانی کیا طرح زیمنس ،پراید نیمه انژکتور مدل ۸۲ ،معایب پراید نیمه انژکتور ،تبدیل پراید نیمه انژکتور به انژکتور ،دلکو پراید نیمه انژکتور ،دیاگ پراید نیمه انژکتور ،استپر موتور پراید نیمه انژکتور ،تعمیرگاه پراید نیمه انژکتور ،کویل پراید نیمه انژکتور

a – سنسورها
۱: سنسور دمای هوا (ats)
این سنسور در مسیر ورود هوا به هواکش قرار گرفته است و اطلاعات مربوط به دمای هوا ورودی را به موتوررا به واحد کنترل الکترونیکی ارسال میدارد.
واحد کنترل این اطلاعات را به جهت تنظیم مقدار پاشش سوخت در منیفولد ورودی بکار میبرد . این سنسور در واقع یک سنسور حرارتی میباشد که نوعی مقاومت منفی است . یعنی مقاومت آن با افزایش دمای هوای ورودی کاهش می یابد
بر اساس ولتاژ خروجی کامپیوتر موتور . دمای هوا ورودی را تعیین کرده و مطابق با آن میزان سوخت تزریقی را تنظیم میکند.
محل قرار گیری این سنسور برروی محفشه هواکش میباشد

۲ : سنسور دمای آب ( CTS )
این سنسور بر روی سر سیلندر قرار دارد و اطلاعات مربوط به درجه حرارت مایع خنک کننده را توسط یک مقاومت حساس در برابر حرارت به واحد کنترل موتور ارسال میدارد .
این سنسور نیز سنسور حرارتی نوعی مقاومت منفی بوده و مقاومت آن با افزایش دمای موتور کاهش می یابد
واحد کنترل موتور بر اساس ولتاژ خروجی سنسور مربوطه گرم شدن موتور را تشخیص داده و در نتیجه مخلوط مناسبی از هوا و بنزین را در هنگامیکه موتور سرد است فراهم میکند

۳ : سنسور فشار مطلق منیفولد هوا ( MAP)
این سنسور توسط یک شیلنگ, میزان خلاء داخل منیفولد ورودی را حس کرده و اختلاف ولتاژ را به واحد ECU ارسال میدارد . این سنسور بر روی بدنه خودرو و در کنار شیر برقی EGR و کنیستر قرار دارد
ECU توسط این اطلاعات , نیازمندیهای سوخت سیستم را تعیین کرده و به انژکتور ها دستور پاشش سوخت را ارسال میدارد . ضمنا این سنسور دارای ولتاژ ۵ ولت است . فشار مطلق برابر است با فشار بارومتریک منهای خلایی که توسط پیستون ها ایجاد میشود .
به طور مثال اگر فشار بارومتریک در سطح دریا برابر ۳۰mmHg باشد و خلاء منیفولد برابر ۲۰mmHg در این صورت فشار منیفولد برابر ۱۰mmHg میباشد

۴ : سنسور وضعیت دریچه گاز (TPS)
این سنسور از یک مقاومت متغیر دورانی تشگیل شده است و با گردش محور دریچه گاز میگردد این تعغیر ولتاژ به ECU ارسال شده تا آنرا از میزان باز و بسته بودن دریچه گاز مطلع سازد
واحد ECU مناسب با درجه باز شدن دریچه گاز و یا به عبارتی ولتاژ خروجی این سنسور میزان شتاب را تعیین میکند و مطابق با آن بهترین تزریق سوخت را انجام میدهد . اتصال لغزنده این سنسور با محور دریچه گاز هم محور بوده و با کوچکترین حرکت دریچه گاز میزان باز بودن آن را حس کرده و در اثر باز و بسته دریچه گاز ولتاژ خروجی سنسور تعغیر میکند و بر اساس این تعغیر ولتاژ اطلاعات ECU ارسال شده و واحد کنترل موتور نیز نسیت به مخلوط سوخت ( هوا و بنزین ) مورد نیاز را محاسبه مینماید . محل نصب این سنسور بر روی دریچه گاز می باشد

۵: سنسور اکسیژن O2 Sensor
این سنسور مقدار اکسیژن گازهای خروجی را که در منیفولد دود میباشد . را اندازه گیری کرده و ولتاژ مناسب با اکسیژن موجود در سیستم که نشانه رقیق و یا غنی بودن مخلوط میباشد به واحد ECU ارسال میکند . ولتاژ کم نشانگر زیاد بودن اکسیژن و ولتاژ زیاد نشانه کم بودن اکسیژن است
کنترل سوخت در این سیستم به صورت حلقه بسته انجام میشود بنابراین سنسور اکسیژن زمانی فعال میشود که دمای موتور به حد نرمال رسیده باشد . , وحرارت نوک سنسور به ۳۰۰ درجه رسیده باشد . این سنسور به سنسور تک سیم) (UNHEATED معروف است که فاقدر گرمکن است
روش حلقه بسته به این جهت به کار میرود . تا موتور را تا حد امکان در یک نسبت استوکیومتریک ( سوخت / هوا ۱به ۱۴.۷ ) نگه دارد

۶ : سنسور دورموتور و موقعیت زاویه ای میل لنگ
این سنسور از یک دیسک فلزی تشگیل شده که برروی شکافهایی در دوردیف شعاعی با زاوریه معلوم نسبت به یکدیگر ایجاد شده است و دیسک را به چهار ناحیه ۹۰ درجه تقسیم میکند .دو عدد دیود نورانی( LED) و فتو دیود در مقابل این شکافها قرار داده شده است . در اثر گردش دیسک هنگامیکه یک شکاف در مقابل دیود مربوطه قرار میگیرد با ولتاژ ۵ ولت در خروجی سنسور ظاهر میگردد . بدین ترتیب دور موتور و موقعیت زاویه ای را به واحد ECU هدایت میکند . محل نصب این سنسور در داخل دلکو می باشد . ECU زمان جرقه را انتخاب میکند و هنگام روشن شدن موتور زمان جرقه توسط دلکو کنترل میگردد وقتی موتور ره کار می افتد زمان جرقه به واحد کنترل ارسال شده و یا با این عمل روشن شدن موتور کنترل میشود. هدف از زمانبندی در این است که با تنظیم زمان جرقه در رابطه با نقطه مرگ بالا حداکثر قدرت در موتور بدست می آید ادوانس کلی جرقه از روی محاسبه اطلاعات دریافت شده از سنسورهای موتور که روی زمانبندی جرقه تاثیر میگذارد محاسبه میگردد . واحد کنترل موتور این اطلاعات را از سنسورها و دور موتور حس کرده و مقدار زمان پاشش سوخت نسبت به میزان هوای ورودی را محاسبه میکند

ادامه دارد …

ممکن است شما دوست داشته باشید
30 نظرات
  1. Ali می گوید

    سلام وسایل لازم برای انژکتور کردن پراید نیمه انژکتور چیه

  2. علی بکتاش می گوید

    سلام خسته نباشید من یک پراید نیمه انژکتور دارم میخوام انژکتور کامل کنم چقدرهزینه داره ممنون راهنمایی کنید

    1. عباس می گوید

      حدود ۲۰ تومن

  3. بهروز می گوید

    کلا تعمیرکار نیمه انژکتور خیلی کمه

  4. بهروز می گوید

    دلایل روشن نشدن ماشین:
    1-پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین )

    2 – رله اصلی(به احتمال زیاد در پراید نیمه انژکتور)

    3 – گیرکردن شافت استپر موتور یا ضعیف شدن و خرابی استپر در پراید نیمه انژکتور

    4– با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر 40- یا 215+ را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد).واسه نیمه انژکتور خاربغل هست ک کم یابه اما اگه گیرتون نیومد کله سبز خار وسط سامفر بهش میخوره.

    1. سجاد می گوید

      سلام من ی پراید نیمه انژکتور دارم شستم موتورش بعدش روشن نمیشه رله هم عوض کردم پمپ بنزین کار میکنه ولی روشن نمیشه کسی می‌تونه راهنمایی م کنه

  5. بهروز می گوید

    رله اصلی نیمه انژکتور با رله شیشه بالابر پژو یکی هست.

  6. Kiean می گوید

    سلام هزینه نیمه انژکتور به انژکتور چقدر میشه امروز تاریخ 1402

  7. سیوان می گوید

    سلام لطفاً یه شماره تماس از مکانیک نیمه انژکتور بگذارید ممنون

  8. آرین می گوید

    نیمه انژکتوره

  9. آرین می گوید

    سلام کسی هست بدونی چرا از سوزن انژکتورام بنزین نمیاد؟

  10. آرین می گوید

    سلام پراید نیمه انژکتور دارم
    کویل و مگنتو تعویض کردم
    شلنگ بنزینم چک کردم بنزینم میده
    اما روشن نمیشه

    1. ابوالفضل می گوید

      سلام رله دوبل و عوض کن دوست عزیز چرا کویل ومگنت و عوض کنی اونا اصلا خراب نمیشه

  11. مسلم می گوید

    بچه ها من که کسی و ندیدم از نیمه انژکتور راضی باشه
    کاش این چند مدل نیمه رو هم کاربراتور میزدن

  12. سیامک می گوید

    سلام سیامک هستم من یک پراید نیمه انژکتور دارم در دنده دو ودور پایین حرکت می کنم ماشین قطع و وصل میشه چکار کنم مرسی

    1. کاوه می گوید

      درود وقت بخیر جهت تبدیل نیمه انژکتور به تمام انژکتور چه قطعاتی می‌بایست تعویض گردد

    2. سینا می گوید

      سلام درود بر شما آیا موفق شدید علت قطع و وصل کردن رو بفهمید؟

  13. امیر می گوید

    دوستان لطفا این شماره کارتمه درحد اینکه بتونم یه پنج میلیون جمع کنم بذارم روی پول ماشینم کمک کنید توروخدا ثواب داره میخوام مسافرکشی کنم ندارم میتونید مطمئن شید بعد کمک کنید
    ۶۰۳۷۹۹۸۱۷۶۶۰۹۸۸۰امیر

    1. محسن می گوید

      درود
      من خودم 8ساله که نیمه انژکتور دارم
      وتاحالا مشکلی نداشتم
      یک شتاب بالایی که داره از انژکتور و کاربراتور بیشتره و مصرف سوختش هم پایین
      منکه راضیم و قصد فروش ماشین هم ندارم چون میدونم نیمه انژکتور کره ای هست حتی نرم افزارش کیا هست نه سایپا

      1. بخشایی می گوید

        سلام ، دوست عزیزم میشه کمک کنید من ماشین نیمه انژکتور خودم رو بفروشم
        09103468300

        1. یاسر‌گودرزی می گوید

          سلام یه پراید نیمه انژکتور دارم صبح که روشن میکنم دور موتورم پایینه پنج دقیقه که پا رو پدال گاز میزارم درست میشه یا طول روز که ماشین سه چهار ساعت خاموشه بازم اینجوریه..

          1. چویا می گوید

            بده یه مکانیک گاز خوری ماشینتو تنظیم کنن

      2. مددکار می گوید

        منم دارم شتاب خوبی داره ، فقط تعویضی عوض کردم ، هرجا هم به خرج افتادم ناشی گری میکانیک بوده ، ازبس تبلیغ کردن نیمه انژکتور ال و بل ، تعمیر کار که نمیشه گفت ، تعویض کارا ، علمش کردن میکوبن سر آدم که قطعاتش پیدا نمیشه و اوستاش نیست و وووو
        پس تا حالا اینارو کی تعمیر میکرد ؟

  14. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید من ۱۸سالمه پولمو واسه رهن خونه گذاشتم الان پولم به پراید انژکتور نمیرسه که بخوام بخرم یه نیمه انژکتور هست نمیدونم خوبه واسه ماسفر کشی میخوام پولمم حدود یه ۳۰تومن هست میشه خواهش کنم راهنمایی کنید الان با این پول کاربراتورهم نیست

  15. کامبیز می گوید

    سلام سعید میشه بهم زنگ بزنید

  16. سعید می گوید

    سلام و عرض ادب من سعید هستم میخواستم ماشین پراید نیمه انژکتوی ام را به پراید انژکتوری تبدیل کنم بدلیل مشکل مالی و خانه و جراحی دیسک کمر در دو فقره بدون ماشین نمیتوانم راه بروم میخواستم لطفی به بنده کنید بفرمایید الان ۱۴۰۰/۱۱/۷قیمت تبدیل پراید نیمه انژکتوری به انژکتور کامل چقدر است و کجا این کار را انجام میدهند سپاسگزارم از مدیر محترم سایت بدلیل اطلاعات عالی و ممنون میشم مبلغ بگید

    1. سعید می گوید

      سلام و عرض ادب در اردبیل این کار رو انجام میدن و در تهران اگه همه چی رو نو بخرین ۱۳ تومن هزینه ورمیداده

      1. مهدی می گوید

        سلام الان چقدر هزینه بر میداره اگه نو بخریم

      2. محمد اوکاتی می گوید

        سلام من محمد اوکاتی هستم از زاهدان خواستم بدونم اگه بخوابم پراید نیمه انژکتور ی خودم.رو به انژکتوری تبدیل کنم چقدر هزینه داره

    2. Amir می گوید

      سلام پیش برق کار ببرید هزینه حدودی تقریبا 15 میلیونی خواهید رفت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.