مرد پارسی دروغ نگوید حتی بهنگام مرگ در جنگ
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آموزش تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی در خودرو پژو پارس ،سمند ،پژو ۴۰۵
آموزش تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی در خودرو پژو پارس ،سمند ،پژو ۴۰۵

آموزش تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی در خودرو پژو پارس ،سمند ،پژو ۴۰۵

آموزش تبدیل ترمز کاسه ای عقب به ترمز دیسکی پژو پارس ،سمند ،پژو ۴۰۵ ،تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی پارس ،ترمز دیسکی عقب سمند ،ترمز دیسکی بهتر است یا کاسه ای ،تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی ،دیسکی کردن ترمز عقب ،مقایسه ترمز دیسکی با کاسه ای ،تقویت ترمز پژو ۴۰۵


من برای پارس اتومات خودم، مدل ۹۱ که چهار چرخ ABS & EBD داره، ترمز عقب دیسکی نصب کردم.
بسیار هم از نتیجه کار راضی بودم و دیگه مشکلاتی از قبیل چوب شدن در دست انداز و … رو هم ندارم، البته در کنار نصب ترمز عقب دیسکی، بوستر ترمز ۱۰ اینچ هم نصب کردم و هواگیری کاملی انجام دادم، طوری که در حال حاضر ترمز ها خیلی بالا پر میکنه و با کمی فشار بیشتر توقف کامل رو به ارمغان میاره

حالا مراحل نصب :
شما برای نصب ترمز عقب دیسکی به قطعات زیر نیاز دارین :
۱ – صفحه محافظ ( گردگیر )
۲ – پایه نگهدارنده کالیپر
۳ – کالیپر ترمز
– دیسک ترمز عقب
– لنت ترمز عقب
– شلنگ ترمز
– سیم ترمز دستی مخصوص ELX
http://s6.picofile.com/file/8198177534/ec96a7f7.jpg

صفحه محافظ، پایه نگهدارنده، کالیپر ترمز و سیم ترمز، چپ و راستشون فرق میکنه ! بقیه یکیه.
من صفحه محافظ و پایه نگهدارنده یه طرف رو نو خریدم از نمایندگی ( برام درخواست خرید از ایساکو زد و اومد – میگفت تو سایت هم فقط همینا موجوده )
دو تاش رو خریدم ۵۳ حدوداً.
و صفحه محافط و پایه نگهدرانده یه طرف دیگه رو هم استوک از شوش خریدم ۷۰ هزار تومن

دیسک ترمز عقب ( با جلو فرق میکنه ) هم از نمایندگی خریدم، مارک سیتروئن، جفت ۱۱۶ هزار تومن.
لنت ترمز هم مارک چینی Germantex از طرفای خیابون اکباتان، ۳۵ هزار تومن.
جالبه بدونین لنت ترمز عقب با لنت عقب مگان یکیه !

شلنگ ترمز هم دو عدد شلنگ حدود ۱۵ سانتی دو سر مهره خریدم و یه تبدیل براش درست کردم، چون شلنگ مورد نیاز شما باید یه سر مهره باشه، یه سر رزوه . ( یه سر ماده، یه سر نر )

حالا به ترتیب مراحل کار رو اینجا میذارم :
اول از همه چرخ عقب رو باز میکنید و کاسه ترمز رو هم باز میکنید، نتیجه میشه عکس زیر :
تصویر
توی این عکس کاسه ترمز بنده روغن زده بود ! ( سمت چپ )

مرحله بعد هر چی پیچ هست باز میکنید تا تشکیلات مربوط به ترمز کاسه ای، شامل لنت ها و … از جا در بیان، نتیجه میشه عکس زیر :
تصویر

مرحله بعد باید توپی چرخ رو در بیارین، برای این کار نیاز به آچار بوکس شماره ۴۰ دارین که اون پیچ وسط توپی رو باز کنید، بعد هم نیاز به فولی کش دارین تا توپی رو در بیارین که البته ما از فولی کش ابتکاری خودمون استفاده کردیم، دو تا چکش پشت توپی گذاشتیم، بعد پیچ های چرخ رو بستیم و سفت کردیم، البته به صورت متقارن باید این کار رو انجام داد، سفت شدن پیچ ها باعث فشار به چکش ها و کم کم در اومدن توپی میشه …
شکل زیر :
تصویر

بعد از در اومدن توپی شما به این مرحله میرسین :
تصویر
دقت کنید تو این عکس سه تا پیچ یه شکل آلن خور وجود داره که باید ایجا بازش کنیم تا اون صفحه مشکی در بیاد، بعداً از همین پیچ ها برای بستن پایه نگهدارنده کالیپر استفاده میکنیم.

راستی یادتون باشه قبل از در آوردن توپی، سنسور ABS رو هم باز کنید ( یه پیچ از پشت بسته شده ) تا صدمه نبینه و آخر سر میتونین ببندینش.

بعد از باز کردن همه قسمت های مربوط به ترمز کاسه ای، یکی یکی لوازم ترمز دیسکی رو میبندیم، اول صفحه محافظ رو میذاریم سر جاش، بعد پایه های نگهدارنده رو میذاریم و اون سه تا پیچ آلی رو که گفتم میبندیم و محکم میکنیم، بعد هم کالیپر ترمز رو روی پایه نگهدارنده با دو تا پیچ که باید بخریم، می بندیم :
تصویر

توی عکس یه سری شماره هست، شماره ۱ همون صفحه محافظه که کارش گرد گیری و جلوگیری از کثیف شدن کالیپر و … هستش.
شماره ۲ همون پایه نگهدارنده هستش که الان با سه تا پیچ آلن ( شماره ۴ داخل عکس ) بسته شده. شماره ۳ هم که کالیپر ترمز هستش.
توی عکس دقت کنید، شماره ۵ به دو تا پیچ اشاره میکنه که از پشت بسته میشن، این پیچ ها روی رزوه های کالیپر بسته میشن، خیلی دنبالشون گشتم، فقط یه مدل وجود داشت که خدا رو شکر به کار من خورد، باید رزوه “ژاپنی” باشه ( البته در صورتی که شما همین کالیپر های بنده رو پیدا کنید ! ). رزوه اّلمانی و آمریکایی … بهش نمیخورن. طول پیچ هم مهمه، باید ۲۸ میلیمتر باشه !
اگه بیشتر باشه از این ور بیرون میزنه و به دیسک ترمز گیر میکنه ! البته بلند تر باشه میتونین با دستگاه سنگ کوتاهش کنید یا یکی دو تا واشر از پشت براش بذارین تا اندازش میزون بشه …

توی این عکس هم سوارخی که بعداً برای نصب سنسور ABS استفاده میشه نشون داده شده :
تصویر

شما وقتی ترمز کاسه ای رو باز میکنید، یه لوله ترمز میبینید که بهش وصل شده، شما باید اون لوله رو به کالیپر ترمز جدید وصل کنید، من برای این کار تونستم این شلنگ رو پیدا کنم و یه مغزی براش درست کنم که کارم رو راه بندازه، چون شلنگی که پیدا کردم دو سر مهره بود، ولی من یه سر مهره و یه سر رزوه نیاز داشتم :
تصویر
راستی اون لوله ترمزی که از قبل وجود داره رو میتونین در صورت نیاز تا حدی خم و راستش کنید تا در موقعیت مناسب قرار بگیره …

بعد از نصب این ها، باید توپی چرخ رو وصل کنید :
تصویر
بعدش هم سنسور ABS یادتون نره ( تو این عکس هنوز نصب نشده )

بعد از نصب این قطعات، باید دیسک ترمز رو نصب کنید، دیسک ترمز با یه پیچ کوچیک ( همون پیچی که قبلاً قاب ترمز کاسه ای باهاش بسته شده بود ) روی توپی مهار میشه و بعداً که چرخ رو میبندین، با پیچ های چرخ کامل محکم میشه …
برای جا زدن دیسک ترمز، باید کالیپر ترمز رو آزاد کنید …

بعد از این مراحل باید هواگیری انجام بدین، هواگیری کالیپر عقب یه نکته ای داره و اون اینکه باید کالیپر به حالتی قرار بگیره که پیچ هواگیریش به سمت بالا باشه !
کالیپر عقب، مثل کالیپر جلو، مثل وقتی که میخواین لنت ترمز جلو رو عوض کنید، نیاز نیست کلاً باز بشه، دو تا پیچ داره که فک دوم کالیپر رو نگه میداره، اگه پیچ پایینی رو کامل باز کنید و پیچ بالایی رو کمی شل، کالیپر رو میتونین تاب بدین تا بیاد بالا و پیچ هواگیریش بالا بمونه و عملیات هواگیری رو به صورت ضربدری انجام بدین …
موقع هواگیری هم که باید حواستون باشه یه چیزی به ضخامت دو تا لنت و دیسک بین پیستون و فک بذارین تا پیستون داخل کالیپر بیرون نزنه که به این راحتی ها نمیشه برش گردوند !!!

بعد از اتمام کار لنت ترمز رو جا میزنین و کالیپر رو میبندین …

یه نکته هم اینکه قبل از باز کردن ترمز های کاسه ای، میتونین مخزن روغن ترمز رو باز کنید، یه پلاستیک بذارین و بعد درش رو ببندین ! چون درش یه سوراخ کوچیکی داره که اجازه میده روغن پایین بره، وقتی میبندین، در طول زمان نصب سیستم ترمز دیسکی، روغن کمتری از لوله ترمز باز مونده عقب میریزه بیرون …

بعد از همه این مراحل هم نوبت وصل سیم ترمز دستی میرسه، شما از سیم های ترمز دستی قبلی نمیتونین استفاده کنید، تلاش نکنید !، کردم، بی فایده بود !
باید سیم ترمز دستی عقب چپ و راست ELX رو پیدا کنید، کم پیدائه ولی پیدا میشه …
پوسته سیم ترمز کمی بلند تر از سیم ترمز دستی معمولیه . فنر هم نداره !

نیازی به تعویض سیم ترمز دستی که از دسته ترمز داخل کابین به عقب میره نیست. ( بهش سیم ترمز شاخه اصلی هم میگن )
جا زدن سیمش هم کار سختی نیست، مشخصه، روی کالیپر یه جایی داره که پوسته سیم دستی گیر میکنه و مغزیش ( سیم ) به جای مخصوصش روی کالیپر وصل میشه. بعد هم میتونین با پیچی که داره رگلاژش کنید.

امیدوارم اطلاعاتی که دادم مفید بوده باشه.

امتیاز 3.91 ( 11 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون 20 نظر ثبت شده است.

  1. سلام خوبی
    میشه کامل از سیستم دیسکی سورن استفاده کرد و روس سمند نصب کرد؟

  2. سلام اگه امکان داره یه توضیحی در مورد هزینه ها هم بدید و اینکه هر مکانیکی میتونه انجام بده یا قلق خاصی داره

  3. آیا می توان ترمز عقب سراتو سایپایی را به دیسکی تبدیل کرد؟
    تاثیر منفی روی عملکرد ای بی اس میگذاره؟

  4. دنا داشتم فروختم، سراتو خریدم، هر بار ترمز می گیرم به خودم فحش می دم که چرا دنا را فروختم و این همه پول دادم بابت خرید این آشغال سایپایی

  5. سلام. اینکار را هم میشه روی روا سال انجام داد

  6. سلام آیا میشع ترمز های عقب پژو روآ رو دیسکی کرد چون ترمز هاش راضی کننده نیس دوس دارم ترمزاش دیسکی باشه چقدر هزینه داره ؟؟؟

  7. سلام مطلب خوبیه ولی من حوصله انجامشو ندارم کجا انجام میدن من مشهدم در ضمن ال نود دارم.میشه روش کاری کرد و کجا.راستی دیسکی خنک شونده با اینا چ فرقی داره

  8. سلام ایا روی ۴۰۵ slx میشه دیسک نصب کرد
    هزینش حدودا چند میشه
    بعد میشه وسایلشون خودتون تهیه کنید برام بفرستین
    اگه زحمت نبود با من تماس بگیرید ممنون میشم
    ۰۹۱۶۷۳۲۲۱۴۸

  9. سلام
    ایا روی ۴۰۵ slx دیسک میشه نصب کرد
    حدودا چقد خرج داره
    ایا میشه خودتون وسایل را برام تهیه وبفرستین
    اگه زحمت نبود بامن تماس بگیرید ممنون میشم
    ۰۹۱۶۷۳۲۲۱۴۸

  10. سلام
    روی ۴۰۵ slx میشه دیسک عقب نصب کرد
    حدودا چقد خرج داره
    میشه وسایلشو برام تهیه کنی وبفرستی
    اگه زحمت نبود براتون با من تماس بگیرید ممنون میشم ۰۹۱۶۷۳۲۲۱۴۸

  11. سلام واسه ساینا میشه عقبو دیسکی کنیم هزینش چقد میشه؟؟

  12. واسه پراید هم میشه دیسکی کرد واسه تیبا و ساینا چی

  13. سلام وسایل مورد نیاز واسه ساینا رو برام پیامک میکنین ممنون
    ۰۹۳۵۴۰۴۲۵۰۰

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است