تعویض تسمه تایم ،تسمه دینام و کاسه نمد سر میل لنگ پژو ۲۰۶ تیپ ۲

0

تعویض کاسه نمد سر میل لنگ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ،تعویض تسمه تایم پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ،تعویض تسمه دینام پژو ۲۰۶ تیپ ،هزینه تعویض تسمه تایم ۲۰۶ ،آموزش تصویری تعویض تسمه تایم ۲۰۶ تیپ ۲ ،قیمت تسمه تایم ۲۰۶ تیپ ۲ ،قیمت تسمه تایم ۲۰۶ تیپ ۵ ،بهترین مارک تسمه تایم ۲۰۶ ،زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶ v8 ،آموزش تعویض تسمه تایم ۲۰۶ تیپ ۵ ،تعویض تسمه تایم ۲۰۶ tu5

نشت روغن از کاسه نمد سر میل لنگ ماشین به یک مشکل تکرار شونده تبدیل شده. هنوز دلیل این مشکل برایم روشن نیست اما احتمال دارد به دلیل کمپرس زیاد موتور باشد. چون در خلال تعویض این کاسه نمد به نظرم رسید که جایگاه تاثیرپذیری دارد.

نشت روغن از ناحیه کاسه نمد سر میل لنگ همیشه به مقدار زیاد باعث از دست رفتن روغن شده است و بسته به مقدار استفاده از ماشین از چند دهم لیتر تا چند لیتر ممکن است. اگر سطح روغن پایین باشد نشت از این ناحیه نیز کمتر می شود به همین خاطر خیلی مواقع روغن از دست رفته را جبران نمی کردم و ماشین با حدود دو لیتر روغن کار می کرد البته در مصارف درون شهری و کوتاه.

همچنین نشت روغن از کاسه نمد سر میل لنگ باعث می شود به تدریج روغن تمام تسمه تایم را آغشته کند و تمام تسمه و محیط اطراف آن زیر پوشش قاب تسمه تایم را در بر گیرد.

http://hooman.org/auto/crankshaft-seal/2017-03-27_16-37-27.jpg

هر بار که با مراجعه به تعمیرگاه کاسه نمد را تعویض کردم روغن ریزی قطع شد تا آخرین بار و قبل از سفری. تعمیرگاه که آشنا بود توصیه کرد که کاسه نمد اورجینال تهیه گردد به قیمت بیش از ۳۰ تومن در مقابل کاسه نمد های معمولی با قیمت حدود ۱۲ تا ۲۰ تومن. کاسه نمد به اصطلاح اورجینال جعبه خاصی داشت ولی خود کاسه نمد بر خلاف کاسه نمد های متعارف که دور دهنه شفت دارای فنر هستند، فنر نداشت و خیلی جدار نازکی داشت. متاسفانه نشت روغن از روز اول ادامه یافت. نشت روغن ادامه داشت تا تصمیم گرفتم خودم آن را عوض کنم.

 کاسه نمد سر میل لنگ همان جایی است که شفت میل لنگ از پوسته موتور خارج می شود و چرخ دنده ای که تسمه تایم به دور آن می افتد و میل سوپاپ را می گرداند. و نیز در انتهای شفت، پولی سر میل لنگ تسمه دینام را می گرداند تا دینام و پمپ هیدرولیک فرمان و کمپرسور کولر به گردش درآیند و نیرو بگیرند.

http://hooman.org/auto/crankshaft-seal/2017-03-27_16-32-37.jpg

کاسه نمد جدید را از ایساکو خریدم به قیمت ۱۷ تومن. چند قطعه آچار و ابزار هم تهیه کردم. اندازه پیچ سر میل لنگ ۲۲ میلیمتر است و نیز قبل از تهیه آچار، آن را اندازه گرفتم. سه پیچ دیگر پولی، شماره ۱۳ هستند. پیچ های قاب تسمه تایم اندازه بکس ۱۰ . شماره مهره هرزگرد تسمه تایم ۱۳است

خارج کردن تسمه دینام ملاحظات خاصی ندارد. تسمه دینام دارای هرزگردی است که پایه آن قابلیت فنری دارد تا بطور خودکار سفتی تسمه تنظیم شود. پیچ این هرزگرد آچار شماره ۱۳ و چپگرد است. اگر آنرا در جهت مخالف ساعتگرد بگردانیم که باعث سفت شدن آن می شود، فنر پایه آن جمع شده و تسمه شل می گردد و می توان آن را از روی پولی پمپ هیدرولیک کنار آورد و کلا درآورد. نمونه دیگری از پایه نیز در ۲۰۶ وجود دارند.

اگر قصد آن باشد که پولی تسمه دینام تعویض گردد، کاری به تسمه تایم نخواهیم داشت . اما برای خارج کردن کاسه نمد سر میل لنگ باید چرخ دنده تسمه تایم بیرون بیاید که آن هم بدون آزاد کردن تسمه تایم ممکن نیست.

http://hooman.org/auto/crankshaft-seal/2017-03-27_11-48-20.jpg

باز و بسته کردن تسمه تایم ملاحظات مهمی دارد. در اینجا قصد ندارم راجع به مفهوم تایمینگ در خودرو توضیح بدهم اما به طور خلاصه میل لنگ و میل سوپاپ دو محور چرخشی هستند که به موازات هم قرار دارند و بوسیله تسمه تایم (در ۲۰۶) به هم وصل هستند. این میل لنگ است که تسمه تایم را می چرخاند. این دو بایستی در هماهنگی مشخصی با هم بچرخند اگر غیر از این شود موتور خودرو کار نمی کند یا اصلا کار نمی کند یا موتور خودرویی مثل ۲۰۶ ممکن است صدمه بیند و نیاز به تعمیرات داشته باشد. علت هم برخورد سوپاپ ها با سطح پیستون ها است.

http://hooman.org/auto/crankshaft-seal/2017-03-29_11-54-46.jpg

خوشبختانه در ۲۰۶ تیپ ۲ یک سوراخ روی چرخ دنده میل سوپاپ هست و متناظر آن یک سوراخ روی سرسیلندر که باید با یک پیچ به قطر ۱۰ میلیمتر این دو را به هم قفل کرد. و همچنین روی پوسته موتور جایی در کنار محل فیلتر روغن روزنه ای هست که متناظر آن بر روی چرخ طیار (فلای ویل) سوراخی تعبیه شده که آنها را هم باید با یک مفتول به ضخامت ۶ میلیمتر به هم قفل کرد، پیدا کردن این یکی و قفل کردن آنها کمی مشکل تر است و به کمک شخص دوم نیاز است چون سوراخ روی فلای ویل قابل مشاهده نیست.

برای روبرو قرار دادن سوراخ ها با چرخاندن میل لنگ با استفاده آچار و پیچ سر میل لنگ اقدام می شود. که چون فلای ویل دور است کمک شخص دوم مفید خواهد بود. البته با قراردادن گیربکس در دنده سبک و چرخاندن چرخ ها یا هل دادن نیز ممکن است اما این کار صحیح نیست. چون تسمه تایم همیشه باید در یک جهت مشخص بچرخد و اگر خودرو در دنده سبک که قاعدتا دنده جلو هستند باشد و خودرو را به عقب هل بدهیم میل لنگ و درنتیجه تسمه تایم در جهت مخالف می گردد و ممکن است روی دنده ها جابجا شود. میل لنگ نیز همیشه باید در جهت عقربه های ساعت گردانده شود.

https://www.bargozideha.com/static/portal/28/289351-492751.gif

ابتدا میل لنگ را قفل کردم که در نتیجه سوراخ روی چرخ دنده میل سوپاپ رو بروی سوراخ روی سرسیلندر قرار خواهد گرفت. اگر غیر از این باشد حتما یک جای کار اشکال دارد.

با قفل شدن فلای ویل و میل سوپاپ به اصطلاح تایم موتور را نگه داشته ایم.

در شروع باید چرخ سمت راست (شاگرد) و شلگیر باز شود. در همان ابتدای کار روی پولی سر میل لنگ علامتی گذاشتم که مقدار گردش آنرا متوجه شوم. در برابر دو دور گردش میل لنگ، میل سوپاپ یک دور می چرخد.

http://i10.tinypic.com/2up5k50.jpg

باز کردن قاب بالایی تسمه تایم در کنار سرسیلندر با باز کردن دو پیچ با آچار شماره ۱۰ امکانپذیر است. پس از باز کردن تسمه دینام، باز کردن پولی سر میل لنگ (تسمه دینام) توسط سه پیچ. نوبت به باز کردن قاب تسمه تایم می رسد که چهار پیچ دارد،  دو تا در دسترس هستند اما یکی خیلی دور است و با باز کردن دسته موتور بالا راحت می توان دسترسی داشت اما من که حوصله چنین کاری را نداشتم و با زحمت آچار را به آن رساندم و باز کردم.

http://hooman.org/auto/crankshaft-seal/2017-03-27_15-33-37.jpg

با شل کردن پیچ هرزگرد (تنش گیر) تسمه تایم، این تسمه شل می شود و می توان آنرا بیرون آورد. نکته بسیار مهم قبل از خارج کردن تسمه تایم از جای خود اینکه اگر بخواهیم همان تسمه را جای خود ببندیم باید جهت گردش تسمه را روی آن مشخص کنیم چون نوشته ها و علائم تسمه بعد از مدتی که کار کند از روی آن پاک می شود. می توان از لاک غلطگیر برای اینکار استفاده کرد. جهت نصب تسمه تایم بسیار مهم است و گفته شده در صورت نصب برعکس به سرعت مستهلک شده و از بین می رود. اگر از سمت راست خودرو (شاگرد) که تسمه ها قراردارند به آن نگاه کنیم جهت چرخش میل لنگ و تسمه تایم، مثل جهت گردش عقربه های ساعت است.

بعد از آن می توان پیچ سر میل لنگ را باز کرد و چرخنده را خارج نمود. اگر قفل کن فلای ویل را نصب نکرده باشیم با سعی در باز کردن پیچ سر میل لنگ، میل لنگ می گردد و نه تنها باز نمی شود بلکه تایمینگ به هم می خورد و باید تایمینگ را تنظیم کرد. پس باید مطمئن شد که مفتول قفل کن فلای ویل در جای خود به خوبی فرو رفته است. من از یک مفتول که قطرش به ۶ میلیمتر نمی رسید اما خیلی سفت بود استفاده کردم. یک سر آنرا تیز کردم و میله را به شکل حرف L در آوردم. الکترود جوشکاری با قطر ۴ میلیمتر هم گزینه مناسبی است البته بدون روکش آن.

خارج کردن کاسه نمد نه خیلی سخت و نه خیلی راحت است. با استفاده از ابزار نوک تیز آنرا خارج کردم اما طی آن کاملا معیوب و غیر قابل استفاده مجدد می شود. مواظب بودم که کاسه نمد زیاد به داخل فرو نرود، هر چند که امکان افتادن آن به داخل موتور نیست اما بیرون آوردن آن سخت می شود.

کاسه نمد ها مشخصه های بسیاری دارند. از جمله جهت چرخش شفت. برخی برای چرخش شفت در دو جهت و برخی فقط در یک جهت ساخته می شوند که کاسه نمد سر میل لنگ فقط برای چرخش شفت در یک جهت است.جهت جا زدن کاسه نمد هم مهم است. قسمت تخت باید به سمت بیرون باشد.

وقتی کاسه نمد خارج شود زنجیر اویل پمپ که درست پشت آن است به خوبی دیده می شود. با پیچ گشتی (پیچ گوشتی) باریک زنجیر را تکان دادم، آزاد بودن آن برایم عجیب بود ولی نفهمیدم طبیعی بود یا نه.

هرزگرد تسمه تایم بلبرینگی است که محور پیچی که آنرا به بدنه موتور متصل می کند در مرکز دایره بلبرینگ قرار ندارد. بنابراین وقتی تسمه مماس با آن می شود با گردش قسمت ثابت بلبرینگ میتوان سفتی تسمه را تنظیم کرد. نوع هرزگردی که در مدل ۲۰۶ من بکار رفته دارای نشانگری است که با استفاده از دستورالعمل میتوان تسمه را به نحو مطمئنی سفت کرد. این دستورالعمل را در کتابچه تعمیرات موتور ۲۰۶ TU3 در صفحه ؟؟ پیدا کردم. البته بطور کلی گفته می شود که سفتی تسمه باید به اندازه ای باشد که اگر تسمه را با انگشتان در طولانی ترین بخش در راستای تسمه بچرخانیم، تا ۹۰ درجه بیشتر چرخیده نشود. منظور از طولانی ترین بخش یعنی هر قسمت از تسمه که از یک محور گردش تا محور بعدی با چیز دیگری در تماس نیست که در ۲۰۶ من بین دندانه های میل سوپاپ و میل لنگ است. درزمان کار موتور ممکن است تسمه تا چندین میلیمتر در این بخش لرزش کند. همچنین ابزار دقیقی برای اندازه گیری سفتی تسمه وجود دارد. توصیه می کنم در مورد سفت کردن تسمه تایم مطالبی که در منابع مختلف ارائه شده مطالعه نمایید.

مسر رفت تسمه دینام ۲۰۶

نتیجه تصویری

بطور کاملا تصادفی در جعبه ابزارم یک آچار ال L بود که مناسب تنظیم هرزگرد تسمه تایم بود.

مسئله ای که ممکن است در باز و بسته کردن برخی قطعات نه چندان حساس مهم به نظر نرسد مقدار سفت کردن پیچ ها و مهره ها است. اما موقع سفت کردن مهره هرزگرد تسمه تایم یا پیچ سر میل لنگ سوال برانگیز می شود.در منابع رسمی و معتبر گشتاور مشخصی در واحد نیوتون متر برای سفت کردن تمام پیچ و مهره ها گفته شده. در ابزار وسیله ای برای سفت کردن پیچ و مهره با گشتاور مشخص وجود دارد اما آنرا در اختیار نداشتم. پس سعی کردم آنقدر سفت کنم و دوباره بازکنم که موقع بازکردن در دفعه اول نیرو لازم داشتند!

تسمه تایم؛ شماره ۱ چرخ دنده میل سوپاپ است. شماره ۲ چرخ دنده سر میل لنگ. محیط و تعداد دندانه های چرخ دنده سر میل لنگ نصف چرخ دنده میل سوپاپ است پس در مقابل دو دور گردش میل لنگ میل سوپاپ یک دور گردش می کند. شماره ۳ چرخ دنده واتر پمپ است. شماره ۴ هرزگرد/سفت کن تسمه تایم می باشد.

پولی سر میل لنگ بر روی چرخ دنده سرمیل لنگ (شماره ۲) بسته می شود که تسمه دینام را به حرکت در می آورد.

http://hooman.org/auto/crankshaft-seal/2017-03-27_12-25-03.jpg

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.