آموزش تعویض شمع پژو ۲۰۶ تیب ۲ و ۳ + تصاویر

0

آموزش تعویض شمع پژو ۲۰۶ تیب ۲ و۳ + تصاویر ،آموزش تصویری تعویض شمع ۲۰۶ تیپ ۲ ،قیمت شمع ۲۰۶ ،زمان تعویض شمع ۲۰۶ تیپ ۵ ،بهترین شمع برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ،شمع مناسب پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ،زمان تعویض وایر شمع ۲۰۶ ،زمان تعویض شمع رانا ،زمان تعویض وایر ۲۰۶

آچار شمع

اینکه مقدار عمر و کار کرد شمع موتور چه مقدار است، بستگی به نوع آن و البته نوع استفاده خودرو دارد اما معمولا هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر آنها را تعویض می کنند. در واقع تعمیر کارها اولین کاری که می کنند تعویض شمع است. اما در موازات و یا حتی مهمتر از شمع، سرویس انژکتور است که آن هم بستگی به طرز استفاده و شرایط آب و هوای منطقه دارد. همانطور که به احتمال زیاد می دانید، در ۲۰۶، فاصله طی شده بین هر سرویس توسط شمارنده ای که در خود کیلومتر شمار درج می شود سنجیده می شود و مقدار آن ۲۰۰۰۰ کیلومتر است. وقتی خودرو سرویس می شود این شمارنده توسط سرویس کننده Reset شده و به مقدار ۲۰۰۰۰ برمی گردد و در طی مدت از آن کم می شود تا به صفر برسد و بعد از آن به مقدار آن اضافه می شود بعلاوه علامت آچار که بطور دائم در کنار شمارنده کیلومتر نشان داده می شود که نشانگر گذشتن از سررسید سرویس دوره ای است.

http://www.i3s.ir/up/1386888520.jpg

۶۰۰۰۰ کیلومتر از زمان تعویض شمع ها می گذشت. تصمیم گرفتم خودم این کار را انجام دهم. شمع های قبلی Bosch Super Plus بودند، من هم از همین نوع گرفتم و آنها را تعویض کردم. مدتی بعد که به تعمیر گاه رفتم، شمع ها را عوض کرد و نوع “ایکیوم” گذاشتند.

 با اینکه ۶۰ هزار کیلومتر شمع ها را تعویض نکرده بودم، هیچ مشکلی در مصرف سوخت نداشتم اما چند بار چراغ هشدار موتور روشن می شد. ابتدا به تعمیر گاه مراجعه کردم و “دیاگ” (Diag) ، خطای “پالس مجمع احتراق” را نشان داد و تعمیرکار گفت که احتمالا از شمع ها باید باشد. آنها پیشنهاد کردند سرویس انژکتور هم انجام دهم که هزینه اش ۶۸ هزار تومن بود. به جای آن ترجیح دادم یک قوطی تمیز کننده انژکتور PROFI-CAR به قیمت ۵ هزار تومان در باک بریزم و شمع ها را خودم تعویض کنم. این اقدامات برای مدت کوتاهی خوب بود.

http://hooman.org/auto/injector_nozzle/peugeot_206_injector_nozzle.jpg

مشکل انژکتور

اما از آنجایی که با گذشت ده ها هزار کیلومتر، انژکتور سرویس نشده بود موتور خوب کار نمی کرد و اندکی لرزش داشت همچنین از قدرت وکشش ماشین نیز کاسته شده بود. به تعمیر گاه که رفتم، تعمیر کار گفت که شمع های Bosch Super Plus برای پژو ۲۰۶ مناسب نیستند و آنها را با شمع “ایکیوم” (Eyquem) تک پلاتین عوض کرد و انژکتور را نیز سرویس کردند. بعد از این کار کرد موتور به مقدار قابل توجهی خوب شد. این بار “دیاگ” (Diag) سه نوع خطا را گزارش کرده بود.

نتیجه گرفتم که ریختن مکمل های سوخت و تمیز کننده ها در فاصله بین سرویس ها خوب هستند اما جای آنها را نمی گیرند. هرچند که برخی عقیده دارند که استفاده از مکمل ها نه تنها چندان سودمند نیست و بلکه مضر هم هست و دلیل آنرا خورنده بودن این مواد عنوان می کنند. اما آنها استفاده از مکمل افزایش اکتان بنزین را مفید می دانند. همچنین اخیرا مکانیک توصیه کرد که به هیچ وجه از بنزین سوپر استفاده نکنم زیرا کیفیت آنرا نامناسب دانست و حتی برای مدل تیپ پنج مضرتر دانست.

اگر سیستم سوخت رسانی و یا موتور اتومبیل نقص فنی نداشته باشد هیچ تمهیدی به اندازه “شیوه راندن” بر روی مقدار مصرف سوخت تاثیر نمی گذارد.

شمع هایی هستند که ۲ یا ۴ پلاتین دارند. این نوع شمع ها برای پژو ۲۰۶ مناسب نمی باشد.

وضعیت بد انژکتور!

۳۲۰۰۰ کیلومتر از سرویس قبلی می گذشت و موتور به ریپ زدن افتاده بود! ریپ زدن موقع شتاب گرفتن اتفاق می افتاد و موتور صدای تراکتور می داد و لرزش داشت! با همه اینها برای بردن ماشین به تعمیرگاه امروز و فردا می کردم. یک روز دریچه گاز را باز کردم و با فشار باد و الکل حسابی تمیز کردم اما هیچ فرقی نکرد. شمع ها را هم باز کردم اما شکل شان معمولی بود! بالاخره بعد از اتفاقی که افتاد و آنرا تحت عنوان جوش آوردن و گرفتگی در جاده نوشته ام، ماشین به تعمیر گاه رفت که مشخص شد سوزن ها خراب شده اند و نیز مپ سنسور و پتانسیومتر دریچه گاز تعویض شد و وقتی ماشین را تحویل گرفتم به وضعیت مطلوبی برگشت.

تعویض شمع ها

ضمناً در آن زمان که خودم شمع ها را عوض کردم نوع Bosch (super plus) استفاده کردم که بعداً در جای مختلف گفتند برای ۲۰۶ مناسب نیست. آخرین بار Denso انداختم که از آن زمان تا کنون یک سال و یک ماه می گذرد با بیش از ۴۰۰۰۰ کیلومتر طی مسافت.

یک عدد آچار تعویض شمع به قیمت ۳ هزار تومن خریدم بعلاوه ۴ عدد شمع.  یکی اینکه برای باز کردن شمع ابتدا به نیروی زیادی نیاز است اما پس از آن راحت باز می شود. دیگر اینکه باید مواظب افتادن براده و چیزهای دیگر به داخل محفظه موتور بود. همچنین در مطلبی درباره نحوه سفت کردن شمع خواندم چون برای مثال بر روی جعبه همین شمع Bosch نوشته شده که شمع با گشتاور ۲۸ نیوتن متر سفت شود.

به لحاظ رعایت ایمنی سر باطری را باز کردم، لوله هوای موتور را باز کردم، سوکت های الکتریکی را باز کردم و بعد دو پیچ کویل را باز کردم و کویل را بیرون آوردم. در ۲۰۶ کویل مستقیما به شمع ها متصل می شود و بین آنها کابل وجود ندارد و فقط یک فنر است.

کویل پژو 206

از شمع سمت چپ شروع کردم. از آنجایی که انژکتور بالای شمع ها هست نمی توان آچار را در راستای محور چرخش پیچ شمع به کار برد و برای همین آچار شمع دارای دو مفصل است که می توان به آن خم داد اما با این کار – اجتناب ناپذیر – مقداری از نیرویی که وارد می آوریم هرز می رود. تا جای ممکن سعی کردم آچار را مستقیم به کار برم و دسته آنرا که کوتاه نیز هست با تکه دستمالی گرفتم تا بتوانم آنرا محکمتر بگیرم. شمع در ابتدا سفت است اما وقتی از جا تکان بخورد دیگر به راحتی باز می شود.

باز کردن کویل

یک بار دیگر که شمع ها را باز کردم یکی از آنها خیلی سفت بود، آنقدر سفت بود که وقتی لوله کوتاهی در دسته آچار شمع گذاشتم تا اهرم شود، دسته آچار شکست! و در نهایت مجبور شدم دریچه گاز را کلا باز کنم و با استفاده از سر آچار قبلی و میلگرد یک آچار دیگر درست کردم! در تعمیرگاه هم اینطور شد که روغن ترمز ریختند. بعد که ماشین را روشن کردم چند دقیقه دود سفید و غلیظی از اگزوز خارج می شد.

داخل آچار، واشر لاستیکی قرارداشت که وقتی شمع کاملا باز می شود آنرا می گیرد و شمع با آچار بیرون می آید. در غیر این صورت باید از انبر باریکی برای بیرون آوردن شمع از داخل محفظه استفاده کنید.

سعی کردم شمع را آهسته بیرون بیاورم تا براده های احتمالی به داخل محفظه احتراق نیفتند. برای بیرون آوردن براده ها از خاصیت آهنربایی پیچ گوشتی استفاده کردم. در گلوگاه دو تا از شمع ها چند تکه براده قابل توجه بیرون آمد. شاید خوب باشد اگر بتوانید از جارو برقی استفاده کنید!

پس از باز کردن همه شمع ها شروع به بستن شمع های نو کردم. سعی کردم سفتی نهایی شمع ها مقدار مطمئنی باشد، اما آنها را به حد انفجار سفت نکردم! و این یعنی ۲۸ نیوتن!!!

و پس از آن، همه آنچه باز کرده بودم بستم و از درست بودن آنها مطمئن شدم و استارت زدم و مشکلی پیش نیامد!

نکته بسیار مهمی که در شمع ها وجود دارد فاصله الکترود از پلاتین است. در این شمعی که استفاده کردم این فاصله ۰.۹ mm است. برای اندازه گیری این فاصله از وسیله ای که به آن فیلر می گویند استفاده می شود که مجموعه ای از تیغه هایی با ضخامت های مختلف است. یکی از موارد استهلاک شمع مصرف شدن پلاتین و افزایش فاصله آن با الکترود است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.