چگونگی عیب یابی سیستم خنک کننده خودرو پراید ،پژو ۲۰۶ ،سمند

0

چگونگی عیب یابی سیستم خنک کننده خودرو پراید ،پژو ۲۰۶ ،سمند، سیستم خنک کننده ۲۰۶ ،سیستم خنک کننده پراید ،سیستم خنک کننده سمند ،سیستم خنک کننده پژو ۴۰۵ ،سیستم خنک کننده موتور خودرو ،سیستم خنک کاری موتور ،مایع خنک کننده موتور چیست ،مایع خنک کننده موتور و ویژگی های آن

نکته مهم در مورد ضدیخ:
دوستانی که ۲۰۶ اونها بیشتر از سه سال کار کرده، مراقب باشن که به هیچ وجه از ضد یخ های به اصطلاح اسیدی استفاده نکنن!!! چرا که این نوع ضد یخ، رسوب داخل سیستم خنک کننده و بخاری رو از بین میبره و احتمال داره که سیستم سوراخ بشه و یا آب از یکی از درزهایی که قبلا با رسوبات گرفته شده بوده و الان رسوبش از بین رفته، بزنه بیرون! ضدیخ با برند کاسپین این خصوصیت رو داره و سعی کنید در خودروهایی که بیشتر از سه سال کار کرده بهیچ وجه ضدیخ کاسپین نریزید!!!

آیا شستوشوی سیستم آب لازم است؟
این کار رو بعضی ها انجام میدن و بعضی دیگر نه…. همونطور که میدونید سیستم آب ۲۰۶ یه سیستم بسته هست پس اگه شما از ضد یخ به همراه آب مقطر استفاده کنید نباید کثیفی در موتور وجود داشته باشه
حال اگه از آب معمولی استفاده میکنید و یا رنگ آب تغییر کرده شما سیستم آب رو عوض میکنید و چون خود مایع جدید در دمای بالا کار میکنه تقریبا مسیر آب شستوشو میشه مخصوصا وقتی از ضدیخ استفاده میکنید ولی با این حال رادیات بخاطر لوله های بسیار باریک و حساس امکان مسدود شدن رو داره که من به شخصه توصیه به تعویض میکنم نه شستوشو
در مورد ماده تمییز کننده برای شستوشو از مواد تمییز کننده مختلفی استفاده میشه که درصورت باقی ماندن این تمییز کننده ها در لوله ها باید به عواقب اون هم فکر کرد مخصوصا اگه ماده تمییز کننده باعث خوردگی و پوسیدگی شود

آمپر 206

اگه با تمام این موارد ماشین جوش آورد باید چکار کرد؟

جوش اوردن اتفاقی هست که برخی از مواقع رخ میده چون دلایل مختلفی داره. ما سعی می کنیم اون موارد رو بررسی کنیم.
دقت کنید که همیشه باید آماده جوش اوردن خودرو باشیم و در این زمان، بهترین کار رو انجام بدیم تا موتور آسیب نبینه و یا کم آسیب ببینه!

برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید!

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود برنگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟

http://mechassis.com/wp-content/uploads/2016/10/Radiateur_de_voiture_-_2-720x480.jpg

خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه درب مخزن انبساط را باز نکنید! زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.
سراغ فن رفته و کارکردش رو بررسی کنید اگر فن خاموش بود دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن وارد مدار بشه. اگر باز هم فن عمل نکرد مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. فراموش نکنید که به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن جدی به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود.

خرابی سنسور دمای آب یا رله فن از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.

اگر فن در حال کار بود ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب و یا نبود آب در سیستم وجود دارد! در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت درب رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب، مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید. فراموش نکنید که فقط در مواقع اضطراری از آب شهر استفاده کنید و تا حد امکان از مخلوط ضدیخ و آب مقطر استفاد نمایید.

اگر فن در حال چرخش بود و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن شدید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی ۳ حالت پیش می آید:

http://img.upload724.com/images/65525866882195367247.jpg

۱- وجود هوا در سیستم: همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها نکات ذکر شده در مورد بالا را رعایت کنید و پس خنک شدن موتور باید عمل هواگیری انجام شود تا مشکل رفع شود.

۲- قفل کردن ترموستات: روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است همانطور که در قبل گفته شد دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند

۳- مسدود شدن رادیاتور: برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و …) بروز کند.

۴- وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد

۵- از کار افتادن واتر پمپ: این حالت معمولا به ندرت اتفاق می افتد. اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

۶- مشکل سرسیلندر و واشر: در خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود. تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آنها را فشار دهید)، کم کردن مداوم آب رادیاتور، چرب شدن و یا قهوه ای شدن آب منبع، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین اومدن آمپر آب)، جوش زدن و سریز شدن آب از منبع در هنگام گاز دادن است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.

البته بعضی از نشانه ها بین خرابی چندین مورد از اجزا مشترک هستن و باید به نوبت توسط اشخاص ماهر مورد بررسی قرارگیرند. شما به عنوان دارنده ۲۰۶ باید اطلاعاتی از سیستم خنک کننده بدانید و همیشه مقداری آب درون بطری برای مواقع ضروری به همراه خود داشته باشید.

http://automotivet.com/uploads/posts/medium/1489412086_fixing-a-car.jpg
چگونگی عیب یابی سیستم خنک کننده:

زمانی که درجه آب افزایش دمای بیش از حد موتور اتومبیل را نشان می‌دهد.
عیوب احتمالی:

۱- پایین بودن سطح مایع خنک کننده: در این شرایط اولین اقدام کنترل کردن سطح مایع خنک کننده در مخزن مخصوصی است که در کنار رادیاتور تعبیه شده، توجه داشته باشید که در هنگام گرم بودن موتور از باز کردن درب رادیاتور خودداری کنید. این مشکل می‌تواند با سوراخ بودن رادیاتور یا شلنگ‌ها و یا خرابی درب رادیاتور ایجاد شود. (گام اول)

۲-خرابی فن‌ها: ممکن است فن‌های خنک کننده به هر دلیلی از جمله قطعی در سیم یا بروز مشکل در سیم پیچ‌های آنها روشن نمی‌شوند یا به اندازه کافی دور نمی‌گیرند. (گام دوم)

http://websavar.ir/files/fa/news/1393/1/20/8056_507.jpg

۳-خرابی ترموستات: ممکن است ترموستات اتومبیل پس از مدت طولانی کارکرد ضعیف شده و همانند روز اول توانایی باز و بسته کردن مسیر آب را نداشته باشد در این صورت با بسته ماندن و باز نشدن به موقع مانع گردش آب و فرآیند خنک سازی می‌شود. (گام سوم)

۴-خرابی فشنگی (سنسور دمای آب): خرابی و یا ایجاد قطعی در سنسور دمای آب یا فشنگی می‌تواند فرمان صحیح و لازم را برای فن‌ها صادر نکرده و در نتیجه باعث افزایش بی‌رویه دمای مایع خنک کننده شود. (گام چهارم)

۵-عملکرد ضعیف واتر پمپ‌: واتر پمپ‌ها بعد از مدتی کارکرد ممکن است عملکرد اولیه خود را از دست بدهند علاوه بر این شل بودن یا خرابی تسمه نیز می‌تواند باعث عدم چرخش کافی پروانه واتر پمپ شده و سبب بروز مشکل در گردش صحیح آب شود. (گام پنجم)

http://websavar.ir/files/fa/news/1393/1/20/8057_684.jpg

۶-خرابی فشنگی مربوط به آمپر آب: در برخی موارد خرابی فشنگی مربوط به آمپر دمای آب می‌تواند اطلاعات غلط را در اختیار راننده قرار دهد، ولی در عمل افزایش دمایی مشاهده نشود. (گام ششم)

۷-ضعیف بودن اتصال بدنه: در قسمت‌های مختلف بدنه تمامی خودرو‌ها اتصالاتی بنام اتصال بدنه تعبیه شده که این اتصالات به قطب منفی باتری خودرو متصل هستند. در بسیاری از موارد مشاهده شده ایجاد رسوب و سولفات در این اتصالات موجب ضعیف شدن آنها می‌شود و یکی از مشکلاتی که ضعیف شدن این اتصالات ایجاد می‌کنند ایجاد خطا در دمای آب مایع خنک کننده یا اختلال در کار فن‌هاست. (گام هفتم)

۸-خرابی موتور اتومبیل: خرابی واشر سرسیلندر اتومبیل یا تاب برداشتن سرسیلندر می‌تواند باعث ورود آب به داخل سیلندر‌ها شود که این آب ورودی در پروسه احتراق بخار می‌شود و از طریق اگزوز خودرو خارج می‌گردد. بنابراین مهم‌ترین نشانه بروز این مشکل ورود بخار آب و رطوبت قابل احساس توسط دست انسان در گاز خروجی از اگزوز است.(گام نهایی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.