نمونه سوالات عملی پایان ترم برق خودرو درجه ۲(قسمت اول)

0

نمونه سوال عملی پایان ترم برق خودرو درجه ۲(قسمت اول) ،نمونه سوالات برق خودرو درجه ۲ فنی حرفه ای ،نمونه سوالات برق خودرو فنی حرفه ای ،نمونه سوالات برق خودرو کاردانش ،نمونه سوالات برق خودرو درجه ۲ با جواب ،دانلود رایگان نمونه سوالات برق خودرو ،دانلود کتاب برق خودرو درجه ۲ ،دانلود رایگان سوالات برق خودرو درجه ۲ ،تعمیرکار برق خودرو درجه ۱

نمونه سوالات آزمون عملی                     با سمه تعالی                برق خودرو درجه ۲

۱- مقدار کولیس داده شده در شکل زیر چه مقدار می باشد؟  

جواب: دقت کنید که در آزمون عملی ، به طور معمول از کولیس با دقت ۰.۰۲ استفاده می شود شما می توانید از تقسیمات صفر تا یک ورنیه پی به دقت کولیس ببرید

باطری

۲- صفحات باطری داخل هر خانه به چه صورتی قرار می گیرند و هر خانه باطری از کدام مدار استفاده می کند؟

جواب: صفحات مثبت و منفی هر خانه به طور جداگانه از هم و به صورت موازی در هر خانه قرار می گیرند و برای افزایش ولتاژ کل باطری،هر خانه ۲ ولتی را به صورت سری می بندند تا در مجموع ۱۲ ولت برق تولید نماید.

۳– قطب های مثبت و منفی باطری را در صورت نداشتن هیچ علائمی بر روی بدنه آن چگونه می توان تشخیص داد؟

جواب: الف) ضخامت مخروطی قطب مثبت ضخیم تر از قطب منفی است ب) در صورت اتصال ولت متر به قطب ها، چنانچه عدد منفی نشان داده شود بدین معناست که فیش های ولت متر را درست اتصال نداده ایم. فیش قرمز دستگاه  مثبت و فیش مشکی منفی می باشد. ج) چنانچه دو سیم را به قطب ها اتصال دهیم و سر آزاد جدا از هم شده سیم ها را در داخل محلول آب و نمک کنیم هر کدام از سیمی که در اطراف آن حباب بیشتری تولید شود قطب منفی را نشان می دهد

 د) در روش آخر دو سیم را به قطب های باطری وصل کرده، سپس سیم ها را به طور معکوس درون خانه قطب های باطری قرار داده( سیمی که به قطب اول باطری وصل شده درون خانه ای قرار گیرد که قطب دوم باطری از آن خارج شده و سیمی که به قطب دوم باطری وصل شده است، درون خانه ای قرار گیرد که قطب اول باطری از آن خارج شده است)، از اطراف هر سیمی که حباب بیشتری خارج شد آن سیم به قطب منفی وصل است

۴- وظیفه درپوش باطری چیست؟

جواب: الف) از نفوذ گرد و خاک و مواد دیگر بداخل باطری جلوگیری می کند ب)  از ریختن آب اسید بخارج جلوگیری می شود ج) در هنگام شارژ شدن و گرم شدن الکترولیت باطری، اجازه خروج گازها را می دهد و از انفجار باطری جلوگیری می کند د) در هنگام دشارژ شدن و سرد شدن باطری از مچاله شدن باطری جلوگیر ی می کند.

۵- مقدار شارژ باطری را توسط هیدرومتر را بیان کرده و مقدار آنرا تعین کنید؟

جواب: توسط هیدورمتر مقدار سطح مایع الکترولیت باطری را توسط شناور آن خوانده و با توجه به مقدار ۲۸۵/۱ گرم بر سانتی متر مکعب( حالت شارژ) ، وضعیت آن را مقایسه می کنیم. برای تست شارژ باطری از ولت متر مخصوصی نیز استفاده می شود(ص۶۱جزوه)

قدرت و سالم بودن باطری را می توان با چند بار  استارت زدن  و یا از ضعیف بودن چراغ های نور بالا یا پایین پی برد.

۶- جنس صفحات باطری و رنگ آن در هنگام شارژ به چه رنگی می باشد؟

جواب: جنس صفحات مثبت(پراکسید یا دی اکسید سرب اسفنجی و به رنگ قهوه ای یا قرمز))، منفی(سرب اسفنجی و به رنگ خاکستری) است. جنس صفحات عایق از میکا یا لاستیک مخصوص  است که به علت فعل و انفعالات زیاد صفحات مثبت ، برجستگی صفحات عایق را به سمت مثبت قرار می دهند.

۷- جنس الکترولیت باطری از چه چیزی بوده و نسبت وزنی، حجمی و مقدار شارژ آنرا بیان نمائید؟

جواب: محلول آب مقطر و اسید سولفوریک است که به نسبت حجمی حدود ۷۳%  آب مقطر و ۲۷% اسید و به نسبت وزنی حدود ۶۳% آب مقطر و ۳۷ % اسید ساخته می شود. بدین ترتیب چگالی الکترولیت در درجه حرارت ۲۵ سانتی گراد حدود(گرم بر سانتی متر مکعب (  gr/cm3  ۲۸۵/۱ و یا ( کیلوگرم بر متر مکعب) Kg/m3 1285 خواهد بود

۸- ظرفیت باطری به چه معناست و عدد بر روی بدنه باطری ۶۶A.h به چه منظوری است؟

جواب: به حاصل ضرب شدت جریان ثابت، در زمانی که باطری قادر است این شدت جریان را تامین کند گویند. و عدد حک شده بدین معناست که چنانچه مصرف کننده ای ۶۶ آمپری را به باطری وصل نموده و مدار را کامل کنیم در مدت زمان یک ساعت باطری توانایی جریان دهی را دارد و یا بالعکس اگر مصرف کننده ای ۱ آمپر ساعتی را به باطری متصل نمایم، باطری حدود ۶۶ ساعت کارایی دارد.

۹- تفاوت باطری خودروهای سواری با موتور سیکلت در چیست؟

جواب: ظرفیت و اندازه باطری آن دو باهم متقاوت است. ظرفیت باطری به عواملی هم چون مساحت(سطح مقطع صفحات)،  تعداد صفحات(PL)، حجم ماده فعال صفحات(پراکسید و سرب اسفنجی)، قدرت الکترولیت(مقدار خورندگی و تولید جریان برق)، درجه حرارت و سن باطری بستگی دارد.

۱۰- وظیفه دستگاه شارژ و شارژ کند را شرح داده و دو باطری با ظرفیت متفاوت را به دستگاه شارژ متصل نمائید؟

http://emdadbattery.ir/wp-content/uploads/2015/03/car-battery-charging.jpg

جواب: وظیفه دستگاه شارژ، تبدیل جریان متناوب برق شهر به جریان مستقیم است.

درنوع شارژ کند آمپردستگاه شارژ، کمتر از ۳۵ آمپر است. . در حین شارژ باطری باید درب خانه ها را باز و مداوما توجه نمود که در تمام خانه ها گاز یکنواخت تولید شود و مقدار آن زیاد نباشد و نیز ساعت به ساعت ولتاژ خانه ها و غلظت اسید تحت کنترل قرار گیرد. در حین شارژ نباید دمای الکترولیت از ۴۳ درجه سانتی گراد بالاتر رود زیرا ایجاد خطر و باعث خرابی صفحات باطری خواهد شد. . وقتی باطری کاملا شارژ است که با جریان ملایم شارژ، از تمام خانه ها گاز متصاعد شود در این صورت وزن الکترولیت در دمای ۲۷ درجه سانتیگراد بین ۲۷/۱ تا ۲۹۹/۱ و ولتاژ هر خانه ۴/۲ ولت برای یک ساعت ثابت باقی  می ماند. اگر در شروع کار ، در یکی از خانه های باطری گاز متصاعد شود و در سایر خانه ها گازی مشاهده نگردد نشانه خرابی آن خانه و اتصال کوتاه صفحات می باشد.در صورت نیاز و کاهش سطح الکترولیت، فقط آب مقطر به آن اضافه می گردد.

دو باطری ۷۷A.h  و ۴۰A.h را به صورت سری به متصل نموده و خروجی باطری ها را به صورت موازی با دستگاه متصل می کنیم. و مقدار ولتاژ و جریان دستگاه را از طریق رابطه شکل بدست می آوریم.

۱۱- شارژ تند را شرح داده و نحوه اتصال باطری به دستگاه شارژ را توضیح دهید؟

جواب: اگر جریانی بالاتر از ۳۵ آمپر برای شارژ باطری انتخاب شود به آن شارز سریع اطلاق می گردد و هیچ گاه نباید جریانی بیشتر از ۸۰ آمپر انتخاب کرد آن هم برای زمان ۳۰دقیقه که باید بتدریج جریان شارژ را از ۸۰ به ۱۵ آمپر کاهش داد. در شارژ تند فقط یک باطری به دستگاه شارژ متصل می گردد(به صورت موازی و فرمول آن جهت تنظیم مقدار جریان و ولتاژ دستگاه) به عنوان مثال رابطه باطری ۱۲ ولت ۷۷A.h به صورت تصویر فوق  است

دینام

۱۲- ساختمان و اجزاء دینام را بیان کنید؟

جواب:

https://www.bargozideha.com/static/portal/36/364498-635032.gif

۱۳- کدام قطعه در دینام و آلترناتور باعث یکسوسازی جریان می شود؟

جواب: در دینام از دو نیم حلقه و یا از لامل ها استفاده می شود که به مجموعه آنها کموتاتور یا کلکتور می گویند و در آلترناتور دیود های شارژ و منفی وظیفه یکسو سازی را بر عهده دارند.

۱۴- تفاوت سیم بندی یا سیم پیچی موجی با حلقوی چیست؟

جواب: در سیم پیچی حلقوی ابتدا و انتهای کلاف روی دو تیغه (لامل) مجاور قرار می گیرد ، اما در موجی ساده ابتدا و انتهای کلاف بر روی دو لامل مقابل یکدیگر واقع می شوند. در تمام دینام های دو قطبی سیم پیچی حلقوی انجام می گیرد، در حالیکه بیشتر دینام هایی که دارای بیش از دو قطب و قدرتی بالاتر از ۷۵ کیلو وات و ولتاژ ۱۱۵ ولت دارند از سیم پیچی موجی استفاده می شود. لازم به ذکر است که نحوه پیچیدن آرمیچر استارت نیز شبیه آرمیچر دینام است، فقط نوع ضخامت سیم  بکار برده شده برای این دو با هم تفاوت می کند.

۱۵- نحوه تست دینام اتصال داخلی و خارجی را بیان نمائید.

جواب: برای آزمایش دینام اتصال بدنه خارجی، قطعه سیمی را که به F  اتصال داده و سر آزاد آنرا به بدنه اتصال می دهیم. موتور را روشن کرده و دور آن را بالا می بریم. سر سیم آزاد ترمینالA  را به بدنه می زنیم. اگر جرقه قوی و سفید مایل به آبی ظاهر شود، دینام سالم است. در صورت ضعیف بودن و یا نبودن جرقه، دینام معیوب بوده و یا ممکن است از نوع اتصال بدنه داخلی باشد

برای آزمایش دینام اتصال بدنه داخلی دو سر سیم آزاد اتصال های A و F  را به هم متصل نموده و در حالیکه موتور روشن بوده و دور بالا می رود، سر مشترک دو سر سیم را به بدنه دینام می زنیم. در صورت عدم مشاهده جرقه آبی قوی، دینام معیوب بوده و باید از روی اتومبیل خارج شده و تعمیر شود.

۱۶- آزمایش آرمیچر دینام را بیان نمائید

جواب:  الف) برای تست پارگی سیم پیچ از دستگاه اهم متر استفاده می شود در این حالت باید اهم متر عدد نشان دهد و یا در نوع آوومتر، عقربه آن حرکت کند ب) جهت تست اتصال کوتاه نبودن سیم پیچ های آرمیچر از دستگاه گرولر استفاده می شود که در صورت ارتعاش تیغه ، نشان دهنده اتصال کوتاه بودن آن کلاف می باشد(نیم سوز شدن و یا سوختگی سیم) ج) برای آزمایش اتصال بدنه نبودن سیم پیچ مطابق شکل عمل می نمائیم که نباید اهم متر عدد نشان دهد.

۱۷- آزمایش بالشتک دینام را بیان نمائید؟

جواب: در صورت تست کلی دو عدد بالشتک، نیازی به جدا سازی سیم های بالشتک نیست و می بایست توسط اهم متر، سه تست پارگی، اتصال کوتاه و بدنه را انجام داد. اما چنانچه هرکدام از بالشتک ها را بخواهیم تست نمائیم باید سیم مشترک(سری شده) انها را جدا نمود و سپس سه تست فوق را انجام داد.

۱۸- وظیفه رله ولتاژ، جریان و کت- اوت را بیان نموده و اتصالات آنها به چه صورتی است؟

جواب: . برای ثابت نگه داشتن ولتاژ خروجی دینام و تابع سرعت موتور نبودن ولتاژ، از این رله استفاده می شود. بهترین روشبرای ثابت نگه داشتن ولتاژ، کنترل نمودن شدت میدان، به کمک شدت جریان مصرفی قطب های آنست که توسط رله ولتاژ کنترل می شود. ضخامت سیم بوبین آن از سایر بوبین ها نازکتر است . . حداکثر ولتاژ عبوری از این رله در دور ۳۰۰۰ دور در دقیقه، ۱۵ ولت است.

 برای جلوگیری از سوختن سیم پیچ های آرمیچر در اثر بالا رفتن جریان مصرفی از رله جریان استفاده می شود که وظیفه آن کنترل نمودن مقدار جریان خروجی تا حدودی که خطر سوختن سیم پیچ های دینام از بین برود، می باشد. ضخامت سیم بوبین آن ضخیم تر از سیم پیچ رله ولتاژ است.

وظیفه رله کت – اوت  تنظیم مقدار شارژ باطری (در موقعی که ولتاژ دینام بیشتر از باطری باشد) و قطع مدار بین باطری و دینام(در زمانیکه ولتاژ دینام کمتر از ولتاژ باطری باشد)، می باشد. این رله دارای دو سیم پیچ است که بر عکس هم سیم پیچی شده اند و ضخامتشان نیز متفاوت است.

اتصالات رله ها نیز به مانند شکل زیر است:

۱۹- وظیفه مقاومت های  R1وR2  و همچنین مقاومت های R3وR4 چیست؟

جواب: وظیفه مقاومت های  R1وR2  جلوگیری از سوختن سیم پیچ رله بوده و به صورت سری در مدار قرار می گیردو به مقاموت های جبران کننده نامگذاری می شوند. وظیفه مقاومت های R3وR4 یا مقاومت های تعدیل کننده، کاهش نوسانات ولتاژی دینام می باشد که به صورت موازی در مدار قرار می گیرند.

۲۰- تفاوت بین آلترناتور و دینام در چیست؟

جواب: ۱- تولید قدرت کافی در سرعت های کم در صورتی که دینام در دور آرام نمی تواند برق تولید کند ۲- استهلاک کم و در نتیجه عمر زیادتر و احتیاج به بازرسی و نگهداری کمتر ۳- دارای آفتامات ساده تر و مراقبت کمتر ۴- دارای حجم و وزن کمتر

۲۱- تفاوت بین روتور و بالشتک و همچنین آرمیچر دینام با استاتور در چیست؟

جواب: روتور آلترناتور متحرک بوده و در آن میدان تولید می شود ولی بالشتک دینام ثابت بوده و میدان مغناطیسی ایجاد می کند. آرمیچر دینام متحرک می باشد و جریان تولید می کند ولی استاتور همین وظیفه را در حالت ثابت بودن انجام می دهد.

۲۲- حلقه مثبت و منفی روتور آلترناتور و قطب های N و  S روتور کدامند؟

۲۳- روش سیم پیچی استاتور به چه شکلی است؟

جواب: روش ستاره

http://adamech.ir/wp-content/uploads/2017/03/554d392713324.jpg

۲۴- تفاوت سیم پیچی ستاره با مثلث در چیست؟

جواب: سیم پیچی با اتصال ستاره دارای مقطع سیم بیشتر و تحمل ارتعاشات مکانیکی بالاتریست و ولتاژ باری هر حلقه سیم پیچی کمتر بوده و نیاز به عایق کاری قوی نمی باشد. تحمل بار یا جریان کمتری را نسبت به اتصال مثلث دارد.

سیم پیچی با اتصال مثلث دارای مقطع سیم کمتر و لذا تحمل کمتری در برابر ارتعاشات و ضربات مکانیکی دارد و نیز تحمل بار یا جریان را تحمل می نماید. همچنین این روش نیاز به عایق کاری قوی تری نسبت به ستاره دارد.

۲۵- وظایف مجموعه دیودها یا رکتی فایر را بیان نموده و ذکر کنید که اتصالات آن به کدام قسمت متصل می گردد؟

جواب: وظیفه دیودهای تحریک، اجازه عبور جریان تولیدی سیم پیچ های استاتور به سیم پیچ روتور جهت تولید میدان مغناطیسی در موقع باز بودن سوئچ است. فیش کوچک صفحه دیود تحریک IND اندیکاتور نامیده شده و به چراغ شارژ و IGسوئیچ متصل می گردد. دیودهای تحریک نسبت به بدنه عایق بندی نمی شوند.  وظیفه دیودهای شارژ باطری، جلوگیری از ورود جریان باطری به سیم پیچ های استاتور، درهنگامی که سوئیچ روشن و موتور خاموش است(در این وضعیت سیم پیچ روتور بوسیله جریان باطری و سوئیچ، مغناطیسی می گردد) می باشد. دو فیش بزرگ صفحه دیود شارژ که با علامت(+) نشان داده می شود به آمپر متر یا مصرف کننده ها و باطری متصل می گردد. ورودی دیودهای منفی  به بدنه متصل می گردند. هر سه دیودها، به یک سر سیم آزاد استاتور متصل می شوند. در آلترناتور ها، جریان اولیه برای تحریک یا مغناطیس شدن سیم پیچ روتور از باطری است و پس از روشن شدن موتور و شروع کار آلترناتور، جریان مورد نیاز از جریان تولیدی استاتور جهت تولید میان مغناطیسی تامین می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.