مقایسه ابعاد پژو ۲۰۰۸ با کراس اوور شهری هیوندای توسان ،تویوتا ،لکسوس ؟

0

پژو ۲۰۰۸: یک کراس اوور کوچک یا یک هاچ بک بزرگ؟ابعاد پژو ۲۰۰۸ ،مشخصات پژو ۲۰۰۸ ،قیمت پژو ،بررسی پژو ۲۰۰۸ ،معایب پژو ۲۰۰۸

بایستی محصول مشترک ایران خودرو و پژو با نام ۲۰۰۸ را یکی از جنجالی ترین اتومبیل های چند سال اخیر دانست، خودرویی که با یدک کشیدن القابی چون نخستین ماشین پسابرجامی، نگاه های زیادی را متوجه خودش کرده تا با توجه به فروش نسبتا موفق در خارج از مرزها، تولید آن توسط مجموعه ایکاپ زیر ذره بین بسیاری قرار بگیرد.

اینکه سرانجام و پس از عرضه محصولات قدیمی و از رده خارجی چون پژو ۴۰۵، پارس، ۲۰۶ و… این بار ایران خودرو سرانجام به عرضه محصولی جدید تن داده است، خود می تواند نقطه عطفی باشد، اگرچه همچنان محصولات قبلی تولید شده و می دانیم که همین محصول هم اگر قرار بر تکرار روال گذشته باشد، تا زمان نامعلومی تولید خواهد شد و اگر پژو بنا بر استانداردهای جهانی اقدام به تولید محصولات جدیدتری با نام هایی چون ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ هم بکند، اما اینجا چون ایران است ما بایستی برای سالیان دراز همین ماشین جدید فعلی را به عنوان یک نمونه موزه ای آینده در خیابان های خودمان مشاهده کنیم!

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/134280481212062058241.jpg

در ارتباط با بحث قیمت گذاری و شرایط عجیب و غریب فروش پژو ۲۰۰۸ که با روش هایی چون زوج و فرد کردن شماره ملی یا ایرادات بسیار زیاد در هنگام پیش فروش نقل محافل بود، پیش از این صحبت کردیم. سرانجام با آنکه در پیش فروش این خودرو تمام ظرفیت آن برخلاف بسیاری از پیش بینی ها به اتمام نرسید، اما بسیاری آن را خریدند. کسانی که شاید تا به حال حتی این محصول را از نزدیک ندیده و قیمتش را هم نمی دانستند! این خریداران فقط صرف داشتن نام پژو و شنیدن واژه هایی چون شاسی بلند، روی بدان آوردند.

از آنجایی که روند علاقه کاربران در چند سال اخیر نسبت به خودروهای شاسی بلند بسیار فزونی گرفته، پس سازندگان تلاش کردند تا با تنوع بخشیدن به این سگمنت، به چنین نیازی پاسخ بدهند. نتیجه این کار، ایجاد بخش هایی نسبتا تازه در بازار بود. جایی که پای کراس اوورها به مارکت باز شد، خودروهایی که علی رغم جثه نسبتا بزرگ از نظر فنی بیشتر به یک خودروی سواری شبیه بودند و بر روی پلتفرم آن ها ساخته می شدند.

https://cdn01.zoomit.ir/2017/1/9e7378e4-7f18-4bc9-a583-ac3bcd14e611.jpg

اما این محصولات همچنان گران تر به فروش می رسند و از آنجایی که تردد در شهرهای پرترافیک امروزی با اتومبیل های بزرگ سخت است، این بار مینی کراس اوورها به بازار آمدند. محصولاتی که می توان آن ها را در رده ای میان کراس اوورها و هاچ بک ها قرار داد.

ولی به نظر می رسد این روند کوچک سازی همچنان ادامه یافته تا جایی که گاهی اوقات حتی نمی توان مرز روشنی بین یک خودروی به اصطلاح شاسی بلند با ۵درب و هاچ بک قائل شد. در اینجا مزیت اصلی کراس اوورها که همان بزرگ تر بودن و ارتفاع بیشتر است تا حد زیادی رنگ باخته و شاید تنها نمایی از یک محصول کمی بزرگ تر را جهت به دست آوردن دل مشتری بر چهره خودشان کشیده باشند. سازندگان این بخش تلاش دارند تا با قرار دادن باربند و یا فلاپ، این گونه به مشتری القا کنند که خودرویی بزرگ تر و بهتر را می خرد.

http://saten.ir/wp-content/uploads/2014/05/peugeot-2008-02-520x371.jpg

بسیاری از دوست داران کراس اوورها با دیدن چهره این محصولات، از پرداخت هزینه برای چنین خودرویی پشیمان شده و ترجیح می دهند به سراغ یک کراس اوور واقعی بروند اما وقتی شما در کشوری زندگی می کنید که حتی پس از پرداخت پول برای یک خودرو، هنوز قیمت دقیقش را نیز نمی دانید، پس دیدن خودرو و تست کردن آن، برای بسیاری تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی است و بایستی برخی اوقات برای داشتن آن حتی قمار کرد!

حال بیایید با هم ببینیم که آیا پژو ۲۰۰۸ را می توان یک مینی کراس اوور دانست یا باید آن را یک هاچ بک کمی قد بلند نامید؟

مقایسه با سایرین

خود سازنده هم اذعان می کند که محصولش یک کراس اوور با سایز استاندارد نیست! اما از آنجایی که بسیاری از ما با دیدن محصولاتی چون هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج با مفهوم کراس اوور شهری آشنا شده ایم، پس آن ها را از نظر سایز در کنار این خودرو می گذاریم تا ببینید که تفاوت ها چقدر زیاد است و آن احساسی را که از نشستن بر پشت یک خودروی شاسی بلند دنبال می کردید، در پشت فرمان ۲۰۰۸ به دست نخواهید آورد!

2008-vs-SUV

همان طور که مشاهده کردید، این محصول پژو تقریبا در تمام بخش ها یعنی ارتفاع، طول و عرض از خودروهای کراس اوور شهری کوچک تر است. البته ما محصولاتی چون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا پرادو و… را در این مقایسه قرار ندادیم زیرا در آن صورت فیل و فنجان را مقایسه کرده بودیم! در هر صورت با نگاهی کوتاه به همین مشخصات، می توان متوجه اختلاف زیاد ابعاد پژو ۲۰۰۸ شد.

از سوی دیگر، اگر به همین رده مینی کراس اوورها مراجعه کنیم، متوجه می شویم که در مهم ترین قسمت یعنی ارتفاع، پژو ۲۰۰۸ از تمامی رقبا کوتاه تر است! شما حتی اگر خودرویی چون سانگ یانگ تیوولی که در هنگام ورود بسیاری به ابعاد کوچکش ایراد می گرفتند را در کنار ۲۰۰۸ بگذارید، متوجه اندام بزرگ تر آن در همه بخش ها خواهید شد. حتی رنو کپچر با آن جثه کوچکش که بسیاری آن را به دیده هاچ بک می نگرند، باز ارتفاعی بیشتر از محصول پژو دارد. در تصویر زیر، این کراس اوورهای کوچک را از لحاظ ابعاد با یکدیگر مقایسه کرده ایم که ۲۰۰۸ کوتاه ترین اتومبیل در میان آن هاست!

جالب است بدانید که از نظر حجم صندوق عقب نیز این خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارد و در حالت عادی، فضای بار آن تنها به ۳۶۰ لیتر می رسد، در صورتی که رنو کپچر ۳۷۷ و سانگ یانگ تیوولی ۴۲۳ لیتر فضای بار دارند.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/05/New-Peugeot-2008-2016-trunk.jpg

بایستی اصلی ترین شاخص برای یک کراس اوور را ارتفاع آن دانست که هرچه بلندتر باشد، به اصطلاح عامیانه ظاهری شبیه تر به یک شاسی بلند پیدا می کند. اما ارتفاع کوتاه این خودرو سبب می شود تا وقتی در کنار هاچ بک های معمولی در شهر نیز قرار می گیرد، راننده احساس برتری خاصی در ارتفاع نداشته و خودش را تقریبا هم سطح با آن ها ببیند! در تصویر زیر، ارتفاع این اتومبیل با چند هاچ بک شهری مقایسه شده است.

http://s3.caradvice.com.au/thumb/480/240/wp-content/uploads/2015/03/Baby-SUV-comparo-7b.jpg

پژو ۲۰۰۸ چیست؟

باید این خودرو را در سگمنتی بین هاچ بک های شهری و کراس اورهای مینی قرار داد. سازنده با قرار دادن فلاپ و باربند تلاش زیادی به خرج داده تا به خریدار القا کند که صاحب یک کراس اوور می شود اما نگاهی به ابعاد، نشان می دهد که این گونه نیست. شاید هم باید آن را یک هاچ بک پف کرده و یا مینی کراس اوور کامپکت نامید! اما چیزی که مبرهن است، شما هنگام سوار شدن در پشت فرمان ۲۰۰۸، احساس سواری بر یک شاسی بلند شهری را نخواهید داشت!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.