چه خودروهایی جانشین پراید می‌شوند؟تاریخچه ورود پراید به ایران؟

0

چه خودروهایی جانشین پراید می‌شوند؟ قیمت اولین پراید در ایران ،اولین سال تولید پراید ۱۱۱ ،پراید از چه سالی انژکتوری شد ،تاریخچه پراید ،کدام مدل پراید بهتره؟ پراید از چه مدلی انژکتور شد ،پراید از چه سالی هیدرولیک شد ،پراید کره ای قدیمی

خبر بازنشستگی پراید این روزها همه رسانه‌ها را پرکرده است و بسیاری از توقف تولید این خودرو خوشحال هستند، اما برخی نیز از جمله یک نماینده سرشناس مجلس با خداحافظی پراید از جاده مخصوص کرج مخالفت کرده‌اند؛ در عین حال‌ می‌بایست بررسی کرد جایگزین‌های این خودرو بهتر از آن هستند یا خیر؟

 جام جم آنلاین، خبر بازنشستگی پراید این روزها همه رسانه‌ها را پرکرده است و بسیاری از توقف تولید این خودرو خوشحال هستند، اما برخی نیز از جمله یک نماینده سرشناس مجلس با خداحافظی پراید از جاده مخصوص کرج مخالفت ورزیده‌اند.

پراید فروردین نود و هفت از گردونه رقابت خارج می‌شود و راه را برای رقبا خالی می‌کند. این خودرو پش از بازنشستگی پیکان در سال ۸۳ کمترین سطح قیمتی بازار را رهبری می‌کرد.

ارزانی، هزینه استهلاک و مصرف سوخت پایین و دست آخر خرید و فروش آسان این خودرو از دلایلی بود تا اقشار متوسط و پایین جامعه به سوی این تابوت مرگ کشیده شوند.

از همان حدود ۳ – ۴ دهه گذشته و همزمان با بحران سوخت که این خودرو در ایالات متحده و توسط فورد طراحی گردید و با استانداردهای آن زمان آمریکا، به دلیل ضعف‌های متعدد ایمنی به‌سرعت مشمول قانون عدم استفاده در بزرگراه‌ها گردید و نیامده از برنامه خط تولید خارج شد اما دیری نپایید که ناکامی این خودرو که از شانسی برای حضور در خطوط کارخانه‌های مزدا و کیا بهره‌مند شده بود به اتمام رسید و خط تولید آن که توسط کارشناسان کیاموتورز کره جنوبی تجهیز شده بود در کارخانه سایپا واقع در جاده مخصوص کرج توسط مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت در ۳ شهریور ۱۳۷۲ افتتاح گردید و خودروهای نسیم و صبا به روی ایرانیان آغوش گشودند!

مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود درمورد افتتاح خط تولید پراید و سفر مدیرعامل کیاموتورز کره جنوبی اینگونه نوشته است:

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۷۲:

«ساعت هشت صبح به کارخانه خودرو سازی سایپا رفتم. آقای هادی‌نژاد حسینیان وزیر صنایع سنگین و مدیر عامل توضیحات دادند. مخصوصا در مورد دو اتومبیل کوچک جدید صبا و نسیم پراید که با تکنولوژی شرکت کیا کره جنوبی با ۵۰ درصد تولید داخلی ساخته اند. با سوخت ۶.۳ لیتر در صد کیلومتر. ماشین خوب و ارزانی است…»

سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۷۲:

«رئیس شرکت کیا از کره جنوبی آمد. درباره خودروهای ساخت شرکت اش که پراید است و در ایران هم به نام نسیم و صبا مونتاژ می شود توضیح داد… ده دستگاه آمبولانس به ایران هدیه کرد و گفت سیصد نفر نیروی کار متخصص برای ما تربیت می کنند؛ با آنها گرم گرفتیم.»

در بدو ورود و با توجه به تازگی و عطش در بازار، خودروهای نسیم و صبا اتومبیل‌ مخصوص افراد تحصیل کرده و متجدد و جوانان متمول اجتماع محسوب می‌شدند. گواه این داستان را می‌توان سریال‌ تلویزیونی تهران ۱۱ به کارگردانی هنرمند چیره دست کشور خانم مرضیه محبوب دانست که یک پراید هاچبک سبز رنگ عنصر اصلی آن بود و یا فصل اول سریال روزگار جوانی که آقای نصرالله رادش برای خواستگاری از یک دختر پولدار پراید قرمز تیره یکی از دوستان را قرض می‌گیرد!

اما سال‌های بعد و با افزایش تیراژ تولید خودرو در کشور بتدریج میزان بیشتری از مردم توانستند این خودرو را خریداری نمایند، اما از سال ۱۳۸۳ و با خروج پیکان بدست اسحاق جهانگیری وزیر صنایع وقت، پراید عنوان‌دار خودروی محرومان گردید. از زمان تاکنون رشد قیمتی بسیار بالایی را تجربه کرده است، تا جایی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در گفتگوی زنده تلویزیونی به این مساله واکنش نشان داد و گفت: پراید را کیلویی چند با مردم حساب می‌کنید؟!

در سال‌های بعد افزایش تیراژ تولید پراید سبب شد تا برای جوابگویی میزان بالای نیاز خط تولید قطعاتی با کیفیت پایین‌تر روی این خودرو نصب گردد که این خود عاملی بر افزایش سوانح دلخراش رانندگی این خودروی ناایمن شد و “فروپاشی کانون گرم بسیاری از خانواده‌ها و یتیم شدن کودکان” را بدنبال داشت.

هم‌اکنون قیمت پراید صفر در ایران در حدود ۲۱ میلیون تومان است که اگرچه ایربگ و ABS افزوده شده و پیشرانه نیز بهبود یافته اما مشخصاً قیمت بسیار بالایی نسبت به تجهیزات و ایمنی آن است، اما اگر خودروی پراید در فروردین ماه از گردونه رقابت خارج گردد، دیگر نمی‌توان خودروی صفرکیلومتری با این قیمت تهیه نمود، این مساله سبب خواهد شد که مصرف‌کنندگان به سوی خودروهای کارکرده متمایل گردند؛ خودروهایی که برخی از آنان نیز از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند و یا بواسطه کارکرد بالا مستهلک و ناایمن شده‌اند.

گزینه‌هایی که با این قیمت می‌توان تهیه نمود را در زیر مشاهده می‌کنیم:

تیبا

تیبا یا مینیاتور محصول دوم سایپا که پس از پراید با ۲۰ درصد افزایش بها، ارزان‌ترین خودروی سواری این شرکت است که توسط محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوروقت افتتاح گردید که قاعدتاً باید وارث این خودروی سبک‌وزن باشد. تیبا مشخصاً نتوانسته از نظر امنیتی عملکرد خاصی بهتر از پراید به نمایش بگذارد. این خودرو نیز مانند پراید مجهز به کیسه هوا است که در تصادفات سنگین، شاید عمل نکردن آن بهتر از عمل کردن باشد!! شما می‌توانید با مبلغ حدوداً ۲۰ میلیون تومان، یک تیبا تولید سال ۱۳۹۳ را خریداری کنید که حدوداً ۵۰.۰۰۰ کیلومتر پیموده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵

هاچ بک کهنه‌کار پژو، یکی دیگر از جایگزین‌های سرسخت این خودرو است که با توجه به بازنشستگی این خودرو، احتمالاً افزایش قیمتی را در سال آینده تجربه کند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور ۱۴۰۰ سی‌سی و تیپ ۵ با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی جزو رقبای باکیفیت هستند، اما به دلیل گران‌تر بودن تیپ ۵ این خودرو، طبیعتاً می‌بایست خودرویی پیرتر تهیه کرد. این خودرو در تصادفات عملکرد بهتری از محصولات سایپا دارد و در برخی محافل ۳ ستاره و ۴ ستاره ایمنی معرفی‌شده است و این موضوع به دلیل پایین رفتن موتور در هنگام تصادفات است. شما می‌توانید مدل ۱۳۸۷ تیپ ۲ و ۱۳۸۴ تیپ ۵ را برای خرید با قیمت ۲۰ میلیون انتخاب کنید که البته به دلیل عمر زیاد موتور و کارکرد حدوداً ۱۸۰.۰۰۰ و ۲۴۰.۰۰۰ کیلومتر، عملاً خرید آن تنها باعث می‌شود شما مخارج زیاد تعمیرات را متحمل شوید.

سمند معمولی

سنگین‌وزن ایرانی که با الهامات زیاد از پژو فرانسه تولید شد و علاوه بر ایران توانست بازار ونزوئلا، سوریه و بلاروس را درنوردد، خودرو گرانی نیست. این خودرو به دلیل مصرف سوخت زیاد در شهر و تجهیزات رفاهی کم، چندان خودرو مطلوبی برای خریداران نیست. علاوه بر آن نقص‌های فنی این خودرو که اولین آن پیشرانه قدیمی ۴ سیلندر با ۸ سوپاپ است که کشش مناسب و شتاب خوبی ندارد. این خودرو از نظر امنیتی ارزیابی جهانی ندارد، ولی به‌واسطه شاسی محکم‌تر نسبت به محصولات سایپا، کمی ایمن‌تر از این خودروها است. قیمت سمند معمولی تولید سال ۹۱ با کارکردی حدود ۱۰۰.۰۰۰ کیلومتر، در حدود ۲۰ میلیون تومان است که ازنظر سن خودرو، عددی متوسط‌ است. این تصویر از رضایت هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا از سمند ایرانیان حکایت دارد.

مزدا ۳۲۳

مزدا۳۲۳ یکی از اولین واردات نسل جدید مزدا به ایران بود. این خودرو که در ۲ مدل دنده‌ای و اتوماتیک به ایران وارد شد، به‌واسطه پیشرانه قوی و جعبه‌دنده اسپرت آن، می‌توانست شتاب و سواری خوبی به راننده بدهد. مزدا ۳۲۳ خودرویی مطلوب جوانان بود و طراحی آن در سال‌های تولیدش شیک و مطلوب بود. ازن ظر امنیتی این خودرو، سطح مطلوبی دارد و به لحاظ شاسی بندی، خطرات کمتری برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند. اما این کیفیت مربوط به سال‌ها پیش است و اکنون این خودرو با حدود ۱۵ سال پیشینه در ایران، احتمالاً ازنظر کیفی افت شدیدی داشته باشد. حتی بعضی از قطعات الکترونیکی در خودرو، به دلیل فرسودگی شاید عملکرد صحیح نداشته باشند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کیسه هوا اشاره کرد. قیمت مدل ۱۳۸۱ این خودرو در حدود ۲۱ میلیون تومان است.

زانتیا ۱.۸ لیتری

خودروی ناوارو کاراکتر پلیس سریال محبوبی به همین نام؛ پیرمرد فرانسوی بازار ایران که زانتیا نام دارد، مدت‌هاست از دور رقابت خارج‌شده است. با ظهور خودروهایی مثل سری کیا، هیوندا، مزدا و تویوتا و بسیاری دیگر، آپشن هایی نظیر حرکت با ۳ چرخ و تنظیم ارتفاع این خودرو محو شدند. این خودرو مسن، به دلیل “استحکام بسیار کم شاسی” در بخش میانی، برای خریداران آن بسیار خطرآفرین است و امکان بروز مشکلات زیادی را در هنگام تصادفات، خرید آن را کاملاً غیرمنطقی می‌کند. جالب اینکه این خودرو ازنظر امنیتی تنها ۱ ستاره امنیتی دریافت کرد و به معنی آسیب جدی به سرنشین و عابر پیاده است. نسخه تولیدی ۱۳۸۰ این خودرو با حدود ۳۲۰.۰۰۰ کارکرد که بسیار عدد بالایی است، در حدود ۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود که به‌هیچ‌وجه ارزش خرید نخواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.