اجزا قفل مرکزی خودرو (بادی کنترلر و اکچواتورِ قفل برقی چیست)

1

قفل مرکزی خودرو چگونه کار میکند؟قفل مرکزی پژو ،قفل مرکزی پراید کجاست ،رله قفل مرکزی پراید ،عمل نکردن قفل مرکزی پراید ،رله قفل مرکزی سمند ،قفل مرکزی پیکان ،نقشه قفل مرکزی پراید ،نقشه قفل مرکزی پیکان ،سویچ خودرو

http://www.ra2ed.com/big/6-4764.jpg

سیستمی که درب های اتومبیل را باز می کند جالب است. ما در ادامه یاد میگیریم که چه چیزی در درون درب ها است و باعث باز شدن آن می شود.نحوه ی کار محرک ها(actuator) را بررسی می کنیم و این که چگونه موجب باز شدن درب می شود.

باز وبسته کردن قفل:

در اینجا برخی از روش های مختلف باز کردن درب را مرور می کنیم:

· به وسیله کلید

· با فشردن دکمه باز کردن قفل درب درون اتومبیل

· با استفاده از قفل های ترکیبی در بیرون از اتومبیل

· با کشیدن دستگیره درب

· به وسیله کترل ریموت

· به وسیله سیگنال فرستاده شده از یک مرکز کنترلhttp://injectronic.persiangig.com/shematic/central_locking_samand_lx.jpg

 

قفل

در بعضی اتومبیل ها که دارای قفل های برقی هستند سوییچ باز/ بسته کردن قفل، نیروی لازم برای باز کردن درب را به اکچواتور می فرستد. ولی در سیستم های پیشرفته تر که از چندین روش برای باز وبسته کردن قفل استفاده می کنند بادی کنترلر( body controller) وظیفه باز و بسته کردن را بر عهده دارد.

بادی کنترلر یک کامپیوتر در اتومبیل است که وظیفه ی آن مراقبت ازلوازم کوچکی است که موجب محبوبتر شدن اتومبیل شما می شود ( به عنوان مثال این کامپیوتر تا زمانی که شما استارت نزده اید ، چراغ داخلی را روشن نگه می دارد و یا اگر شما چراغ اتومبیل را روشن یا سوییچ استارت را باز بگذارید به شما هشدار می دهد و…)

در مورد قفل های برقی، بادی کنترلر تمامی منابع سیگنال های ممکن برای باز/ بسته کردن قفل را تحت نظر دارد. بادی کنترلرمی تواند علایمی که به وسیله صفحه لمسی نصب شده بر روی دستگیره، فرستاده می شود را تعقیب و اگر رمز صحیح وارد شده باشد قفل را باز کند یا فرکانس رادیویی ارسال شده از فرستنده ی کنترل ریموت شما را دریافت وهنگامی که کد دیجیتالی آن صحیح باشد درب را باز کند.در صورتی که بادی کنترلر سیگنالی را از هر کدام از منابع ذکر شده دریافت کند، نیروی لازم را برای اکچواتور می فرستد تا درب را باز کند.

در ادامه به بررسی داخل درب می پردازیم و اینکه اجزای آن چگونه به هم متصل می شوند.

بررسی اجزای داخلی درب:

اکچواتورِ قفل برقی، زیر چفت درب قرار گرفته است و یک میله، اکچواتور را به چفت وصل می کند. میله ی دیگری نیز چفت را به دستگیره ای که از بالای درب بیرون آمده است متصل می کند.

در خودرو:

هنگامی که اکچواتور، چفت را به سمت بالا حرکت می دهد، دستگیره بیرونی درب را به مکانیزم باز شدن متصل می کند.اما زمانی که چفت پایین است، دستگیره از مکانیزم باز شدن درب جدا شده و درنتیجه درب باز نمی شود.

قفل مرکزی

بررسی اکچواتور (actuator) :

اکچواتور وسیله ی بسیار ساده ایست:

قفل مرکزی

این اکچواتور می تواند قلاب فلزی نشان داده شده را به سمت چپ یا راست حرکت دهد. هنگامی که در ماشین نصب می شود به صورت عمودی است در نتیجه قلاب می تواند به سمت بالا یا پایین برود و حرکت شما را دنبال کند. زمانی که چفت را به سمت بالا می کشید به طرف بالا و زمانی که به سمت پایین می کشید به طرف پایین حرکت می کند.
این سیستم بسیار ساده است. یک موتور الکتریکی کوچک یک سری از چرخ دنده ها را به حرکت در می آورد که به عنوان چرخ دنده کاهشی عمل می کنند. آخرین چرخ دنده، میله ی دندانه دار را که به میله ی اکچواتور وصل است، می راند. در واقع میله ی دندانه دار حرکت چرخشی موتور را به حرکت خطی لازم برای جابجایی قفل تبدیل می کند.

 

درون یک اکچواتور

موضوع جالبی که در این مکانیزم وجود دارد این است که با وجودی که موتور الکتریکی می تواند چفت را حرکت دهد، چفت نمی تواند موتور را به حرکت در آورد. و این به خاطر به کارگیری گیره ی گریز از مرکز است که به چرخ دنده متصل شده و به وسیله موتور به کار گرفته می شود.

قفل مرکزی
گیره ی گریز از مرکز

هنگامی که موتور چرخ دنده را می چرخاند ، گیره ی گریز از مرکز تاب خورده ودر نتیجه چرخ دنده کوچک فلزی به چرخ دنده پلاستیکی بزرگتر قفل می شود و به موتور اجازه می دهد تا حرکتش را به چفت منتقل کند. اما اگر چفت حرکت داده شود همه ی چرخ دنده ها به جز چرخ دنده پلاستیکی و گیره درون آن می چرخند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رحمانی می گوید

    این کلمه های قلمبه سلمبه بی معنی یعنی چی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.