وظیفه کاسه نمد چیست و چرا روغن میدهد ؟

0

کاسه نمد ،کاسه نمد چیست ،کاسه نمد به انگلیسی ،انواع کاسه نمد ،کاسه نمد گیربکس ،ابعاد کاسه نمد ،قیمت کاسه نمد ،شماره کاسه نمد ،خرابی کاسه نمد

کاسه نمد قطعه ای برای آب بندی و درزگیری در قطعات و دستگاه های مکانیکی است که دارای حداقل یک شفت یا محور متحرک میباشد که از درون پوسته دستگاه خارج شده است. بدلیل وجود سیالات یا اجزاء درون قطعات و دستگاه ها بین پوسته و محور یا شفت خروجی کاسه نمد قرار میگیرد تا از خروج سیال به بیرون و ورود گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری نماید . امروزه به هر نوع واشر لاستیکی یا قطعه تفلونی که از آن برای آب بندی و جلوگیری از خروج سیالات استفاده شود کاسه نمد میگویند اما در تعریف اصلی، کاسه نمد از واشر کاسه ای شکل ساخته شده که روی آن یک لایه نمد مقاوم قرار دارد و بوسیله یک فنر روی لبه پوسته یا محور متحرک فشرده میشود تا از خروج سیال داخل پوسته جلوگیری کند. بعدها در این قطعات انواع فیبر و سرامیک نسوز جای نمد را گرفتند، به همین خاطر به این نسل از کاسه نمدها فیبر و فنر میگفتند.

mechanical-seal-for-gasoline-water-pump-b

کاسه نمد انواع متعدد و گوناگونی دارد که بر حسب مورد استفاده از ترکیب فلزات، انواع پلاستیک و لاستیک و مواد گوناگون ساخته میشود . کاسه نمدها بسته به محل استفاده دارای خصوصیات گوناگونی همچون مقاومت در برابر فرسایش، حرارت، برودت، مواد نفتی، مواد اسیدی و قلیایی و… هستند . به طور کلی میتوان گفت در هر دستگاهی که دارای یک محور متحرک و اجزاء داخلی باشد از کاسه نمد استفاده می شود.

در قسمت های مختلف اتومبیل مانند موتور، گیربکس، پمپ هیدرولیک، جعبه فرمان و… از کاسه نمد های متفاوتی استفاده میشود که هر کدام دارای خصوصیات منحصر به خود هستند .

http://esam.ir/sell/itemImages/405861/as97531727_160616-4520579!1.jpg

شیارهای مورب لبه کاسه نمد

لبه داخلی اکثر کاسه نمد ها دارای شیارهای مورب خاصی در جهت مشخص میباشند . این شیارها برای جلوگیری از خشک شدن لبه کاسه نمد و بازگرداندن روغن به داخل طراحی شده اند . جهت شیارهای داخلی کاسه نمد با توجه به محل نصب آن میتواند راست گرد یا چپ گرد باشد . بعنوان مثال کاسه نمد هایی که در اجزاء جلوی موتور نصب میشوند راست گرد هستند زیرا چرخش موتور پیوسته در جهت عقربه های ساعت یا همان راست گرد میباشد.

 

دلیل روغن ریزی از کاسه نمد

کاسه نمد به مرور زمان و بر اثر حرارت موتور خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و شروع به روغن ریزی می کند

بر اثر حرارت خشک می شود

جای کاسه نمد در اثر جا زدن خراب می شود

نحوه جا زدن کاسه نمد خیلی شرط می باشد

جنس کاسه نمد باید مرغوب و اصلی باشد

کاسه نمد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.