دلیل روشن شدن چراغ چک در استارت سرد(صبح) چیست ؟

0

چراغ چک (چراغ خطا)، دلایل روشن شدن چراغ چک ،روشن شدن چراغ چک پراید ،روشن شدن چراغ چک رانا ،روشن شدن چراغ چک ۲۰۶  ،علت روشن و خاموش شدن چراغ چک پراید روشن شدن چراغ چک در حالت سرد


چراغ چک

چراغ چک یا چراغ خطا که در بین رانندگان بعنوان چراغ موتور نیز شناخته میشود، نام یکی ازچراغ های هشدار یا آلارم اتومبیل است که معمولا در پنل نشانگرهای اتومبیل قرار دارد. استفاده از چراغ چک در اتومبیل ها بعد از تغییر سیستم سوخت رسانی از کاربراتوری به انژکتوری عمومیت پیدا کرد اما از اوایل دهه هفتاد میلادی در برخی از خودروهای سبک و سنگین استفاده میشد.

عملکرد چراغ چک

چراغ چک در اتومبیل معمولا بطور مستقیم توسط  ECU یا باصطلاح “کامپیوتر” اتومبیل کنترل میشود. بعضی از اتومبیل ها فقط دارای یک ECU ساده هستند که صرفا برای کنترل سیستم جرقه و سوخت رسانی (انژکتورها) استفاده میشود. اتومبیلهای انژکتوری اولیه با طراحی دهه نود اغلب در این گروه قرار دارند که شامل بسیاری از اتومبیل های تولید داخل میشود. روشن شدن چراغ چک در این اتومبیل ها به معنی اشکال در سیستم جرقه و سوخت رسانی می باشد. اتومبیل های امروزی اغلب یا دارای ECU های مرکب ویا چندین ECU میباشند که قسمتهای مختلف اتومبیل مانند موتور، گیربکس، ترمز ، تهویه مطبوع و…. را کنترل میکنند. ECU ,(کامپیوتر) اتومبیل اطلاعات تمام قطعات و عملگرها را بصورت پیش فرض در اختیار دارد و درصورت تغییر هر کدام از پارامتر ها چراغ چک یا اخطار روشن میشود. به طور مثال تغییر مقاومت یا ولتاژ الکتریکی یکی از قطعات سیستم باعث روشن شدن چراغ چک میشود

خطاهای ECU (کامپیوتر اتومبیل)

به طور کلی خطاهایی که باعث روشن شدن چراغ چک میشود، به دو دسته موقت و دائمی تقسیم میشوند. خطاهای موقت یا لحظه ای خطاهایی هستند که برای چند لحظه بوجود می آیند و در حافظه ECU ثبت میشوند. خطاهای موقت میتوانند کاملا طبیعی و قابل چشم پوشی و یا علامتی برای شروع یک خطای دائمی و اشکال جدی باشند. خطاهای دائمی خطاهایی هستند که در صورت بروز اشکال طولانی در قطعات الکتریکی اتومبیل یا تغییر در داده های سنسورها به طوری که نشانه خرابی قطعات مکانیکی اتومبیل باشند در ECU ثبت میشوند.

دلایل روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک اتومبیل دلایل گوناگونی دارد که ممکن است بسیار ساده و یا بدلیل یک اشکال اساسی باشد. در اینجا به تعدادی از مهمترین دلایل روشن شدن چراغ چک و مقدار اهمیت آن در شرایط متفاوت اشاره میکنیم.

چراغ چکروشن شدن چراخ چک در حین رانندگی بسیار نگران کننده است اما همیشه چراغ چک نشانه خرابی قطعات اتومبیل نیست. بسیاری از قطعات الکتریکی و الکترونیکی اتومبیل میتوانند باعث روشن شدن چراغ اخطار یا چک اتومبیل شوند در صورتی که اتومبیل میتواند حتی در هنگام خرابی این قطعات هزاران کیلومتر را طی کند.

اولین نکته قابل توجه در هنگام روشن شدن چراغ چک توجه به چراغ های اخطار دیگر مانند چراغ ABS ، ایربگ ، ترمز دستی یا موارد دیگر است. بطور مثال واضح است که روشن شدن چراغ چک همراه با چراغ ABS نشانه اشکال در سیستم ترمزABS است و یا روشن شدن چراغ چک همراه با چراغ ترمز دستی معمولا بخاطر پایین بودن سطح روغن ترمز (مایع ترمز) میباشد . در این گونه موارد با توجه به اهمیت آلارم همراه چراغ چک میتوان تصمیم به ادامه مسیر یا مراجعه به تعمیرگاه گرفت. بهتر است در هنگام روشن شدن چراغ چک به هر شکل موتور اتومبیل را خاموش کرده و سوییچ را از محل خود بیرون بیاورید و بعد از چند دقیقه مجددا موتور اتومبیل را روشن کنید. تکرار این عمل در صورت جدی نبودن دلیل روشن شدن چراغ چک باعث خاموش شدن آن میشود.

روشن شدن چراغ چک در استارت سرد(صبح)

روشن شدن چراغ چک هنگام روشن کردن موتور اتومبیل بعد از چندین ساعت یا همان استارت سرد یکی از شایع ترین موارد آلارم چک میباشد که باعث نگرانی رانندگان میشود. هرچند روشن شدن چراغ چک در هر زمان را میتوان نشانه بروز اشکال در اتومبیل دانست اما میتوان گفت الارم صبحگاهی چک در اغلب موارد قابل چشم پوشی است. در اتومبیل هایی با کارکرد چند ساله، افت فشار بنزین ، افت ولتاژ باطری، خالی شدن استکانی های اتوماتیک سوپاپ ، نشتی جزئی یکی از انژکتورها و حتی آشکار شدن رطوبت حاصل از احتراق صبحگاهی توسط سنسور اکسیژن و موارد بسیار دیگر میتواند باعث روشن شدن چراغ چک در هنگام صبح یا سرد بودن موتور اتومبیل شود. معمولا در این موارد چراغ چک پس از طی مسافتی نسبتا کوتاه و یا روشن خاموش کردن موتور اتومبیل خاموش میشود اما در صورت روشن ماندن دائمی چراغ چک یا تکرار این مساله در روزهای آینده باید جهت تشخیص و رفع اشکال اتومبیل به تعمیرگاه مراجعه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.