مهم ترین دلایل گرم نشدن بخاری اتومبیل چیست ؟

6

دلایل گرم نشدن بخاری اتومبیل ،بخاری پژو ۴۰۵ ،رادیات بخاری سمند ،سیستم بخاری پراید ،تنظیم بخاری پراید ،نحوه روشن کردن بخاری پراید ،بخاری ۲۰۶ ،تعمیر بخاری پراید ،شیر بخاری پژو ۴۰۵

گرم نشدن بخاری اتومبیل

در روزهای سرد پاییز و زمستان سیستم گرمایش اتومبیل یا همان بخاری از ضروری ترین امکانات هر اتومبیلی است که علاوه بر گرم کردن سرنشینان و ایجاد فضایی مطبوع با از بین بردن بخار و یخ زدگی شیشه جلوی اتومبیل به دید بهتر راننده کمک میکند.

کار نکردن یا درست کار نکردن بخاری اتومبیل به چند عامل بستگی دارد:

ترموستات-خراب-آدامک۱. باز ماندن ترموستات موتور باعث پایین ماندن دمای آب و در نتیجه گرم نکردن بخاری باندازه کافی می باشد ، در صورت خرابی ترموستات معمولا بخاری اتومبیل در هنگام کارکرد درجا و ترافیک تا حد قابل قبولی گرم میشود اما با حرکت در بزرگراه و بالا رفتن سرعت اتومبیل آمپر آب پایین آمده و بخاری سرد می شود . حتی در صورتی که بخاطر خاموش بودن فن دمای آب به اندازه کافی بالا برود، باز ماندن ترموستات باعث هدر رفتن فشار آب واتر پمپ به سمت رایاتور و در نتیجه عدم چرخش آب کافی در رادیاتور بخاری و کم بودن حرارت بخاری میشود ، به همین خاطر حتی وقتی رانندگان جلوی رادیاتور را برای جبران باز ماندن ترموستات میبندند و دمای آب به حد نرمال یا بالاتر میرسد باز هم نتیجه مطلوبی از بخاری دریافت نمیکنند . فشار واتر پمپ در صورت بازبودن یا نبودن ترموستات صرف چرخش آب در مسیر باز و آزاد رادیاتور شده و از مسیر تنگتر و کوچکتر رادیاتور بخاری کمتر عبور میکند .

کنترل-آب-رادیاتور

۲. پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ) باعث میشود گرمای بخاری تا حد زیادی کم و یا قطع شود . از آنجایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت میکند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه سرد شدن باد بخاری میشود . ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد ، در اینصورت گرمای بخاری حدودا نصف میشود و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه میشود. در اغلب اتومبیل ها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می شود .

آدامک-واترپمپ-خرابشکستن پروانه داخلی واترپمپ

۳. جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث میشود گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود . در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت اتومبیل یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم میشود.  در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته میشود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت کلفت بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش میدهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام میشود.

http://img.diytrade.com/cdimg/520742/3323685/0/1173261417/A_C_Evaporator.jpg

۴. مهمترین و شایع ترین دلیل گرم نشدن بخاری بعد از خرابی ترموستات مربوط به کثیفی و جرم گرفتن رادیاتور و لوله های آب بخاری است. به طوری که در مورد اغلب اتومبیل هایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند بدون تردید میتوان گفت بخشی از حرارت بخاری بدلیل کثیفی رادیاتور بخاری کم شده است، هر چند این افت حرارت محسوس و آزار دهنده نباشد. در اغلب اتومبیل ها شلنگ های بخاری روی لوله های فلزی بسته میشوند که به قسمتهایی از سیلندر و سرسیلندر متصل شده است. این لوله ها با گذشت زمان دچار زنگ زدگی میشوند و قطر داخلی آنها بوسیله لایه ای از جرم و پوسیدگی به نصف یا کمتر کاهش میابد که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری میشود، شلنگ های بخاری نیز ممکن است  دراثر پوسیدگی و جدا شدن لایه داخلی مسدود شوند .  عدم استفاده از بخاری درتابستان نیز باعث میشود حرارت شبکه های رادیاتور بخاری، بیشتر از حد مواقع استفاده در زمستان شده و شرایط برای جرم گرفتن مهیا شود، در طول ماههای گرم گاهی تا هشتاد درصد مسیر عبور آب در رادیاتور بخاری مسدود شده و با فرا رسیدن فصل سرما بخاری را از کار می اندازد. بهترین راه برای حل این مشکل باز کردن شلنگهای آب بخاری و تمیز کردن داخل رادیاتور بوسیله مخلوط پنجاه درصد آب و جرمگیر و فشار آب می باشد . میتوانید یکی از شلنگ ها را بالاتر نگاه داشته و بوسیله یک قیف کوچک محلول آب و جرمگیر را داخل آن بریزید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید، بطوری که جرم و کثیفی داخل رادیاتور از سمت دیگر شلنگ بخاری خارج شده و بیرون بریزد ، سپس با فشار شلنگ آب (ترجیها آب گرم) رادیاتور را از محلول پنجاه درصد جرمگیر و جرمهای باقیمانده پاک کنید و پس از تمیز شدن آب خروجی و عدم وجود زنگ و ذرات معلق در آن شلنگ بخاری را در محل خود نصب کنید.

maxresdefault-1

۵. یکی از دلایل گرم نشدن بخاری اشکال در دریچه های بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری میشود . در اتومبیل هایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آنها مکانیکی است و بصورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم میشود معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمیشود . معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمیگیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز میگردد . در اتومبیل هایی که دارای سیستم ایرکاندینیشن اتوماتیک الکترونیکی میباشند یک موتور الکتریکی کوچک دریچه تنظیم هوا را باز و بسته  میکند که دارای چرخ دنده های پلاستیکی کوچک و ظریف است . در صورت اشکال موتور درایو دریچه ها یا بخش فرمان به آن باد بخاری ولرم یا سرد میشود . تنظیم سیم و دریچه یا تعویض موتور درایور یا بخش فرمان باید بوسیله افراد متخصص در این زمینه انجام شود.

http://adamech.ir/wp-content/uploads/2017/07/20170728_164514.jpg

۶- یکسره کار کردن فن ها و خنک ماندن موتور باعث گرم نشدن بخاری می شود

۷-ترموستات درجه پاین روی موتور باشد

۸- مایع ضدیخ داخل موتور نباشد

۹- کیپ شدن منافذ موتور و رادیاتور بخاری

۱۰ – فشنگی آب خراب باشد و باعث روشن شدن زود بهنگام فن باشد

اگر با خواندن این مقاله سوالاتی در ذهنتان بوجود آمد و یا باقی ماند، لطفا بوسیله ایمیل یا در بخش نظرات به ما اطلاع دهید تا در اسرع وقت نسبت به تکمیل و اصلاح مقاله اقدام نماییم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. میلاد می گوید

    سلام یه سمند مدل ۸۵ دارم که تو هوای خیلی سرد اول صبح اصلا بخاری روشن نمیشه اما بعد از چند ساعت روشن بودن ماشین بین روز بخاری کار میکنه.ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. مهدی می گوید

    پژو ۲۰۶ دارم،رادیات بخاری،ترموستات ،واترپمپ،عوض کردم ولی هنوز گرمای خیلی کمی داره۔ممنون میشم راهنماییم کنین

  3. مسعود می گوید

    سلام من پژو۴۰۵دوگانه دارم بخاری روشن که میکنم گرم نمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید مشکل از کجاست

  4. حمید می گوید

    احتمالا فیوزی سوخته داخل جعبه فیوز

  5. امیدعلی سوری می گوید

    سلام
    یه پژو۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۱۳۸۹ دارم که در روزهای سرد بخاری و کولر و شیشه گرمکن عقب هیچکدام روشن نمیشن
    دلیلش چی می تونه باشه

  6. امیدعلی سوری می گوید

    من یه پژو ۴۰۵ دوگانه دارم که در روز های سرد بخاریش اصلا روشن نمیشه علاوه بر بخاری کولر و گرمکن شیشه عقب هم روشن نمیشه
    دلیلش چی میتونه باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.