استفاده از تابلوی ایران‌خودرو برای کلاهبرداری از مردم

0

بیش از ۱۳۰ مالباخته ۱۰ روز است که جلوی نمایندگی ۵۰۵۴ ایران‌خودرو واقع در خیابان فرجام زیر پل سراج تجمع کرده‌اند تا شاید کسی صدایشان را بشنود و به دادشان برسد.

استفاده از تابلوی ایران‌خودرو برای کلاهبرداری

“وقتی برای نمایندگی که تا چند وقت پیش به‌عنوان نمایندگی مجاز ایران‌خودرو در سایت آمده، مجوز صادر می‌شود چرا هیچ نظارتی بر نحوه کار آن نمی‌شود تا افراد به راحتی از تابلوی ایران‌خودرو برای کلاهبرداری خود سوءاستفاده نکنند.”

بیش از ۱۳۰ مالباخته ۱۰ روز است که جلوی نمایندگی ۵۰۵۴ ایران‌خودرو واقع در خیابان فرجام زیر پل سراج تجمع کرده‌اند تا شاید کسی صدایشان را بشنود و به دادشان برسد.

آنچه از گفته مالباختگان مشخص است این نمایندگی تا ۱۰ روز پیش فعال بوده و حتی در سایت ایران‌خودرو هم به‌عنوان نمایندگی مجاز معرفی شده بود اما از ۱۰ روز پیش و از زمانی که مهدی. م به‌عنوان مدیر، نمایندگی را بسته و با تابلویی اعلام کرده که تمام اعضا و کارکنان نمایندگی به تعطیلات تابستانی رفته‌اند، سایت ایران‌خودرو وضعیت این نمایندگی را به حالت تعلیق درآورده است. البته در اطلاعیه‌ای که ایران‌خودرو در تاریخ ۳۱ مرداد منتشر کرده، آمده است: «گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن ابراز تاسف درخصوص مشکلات پیش‌آمده برای برخی هموطنان که محصولات این شرکت را از یک شرکت خصوصی به نام «خودرو تجارت یکتا» خریداری کرده‌اند، به اطلاع می‌رساند که شرکت مذکور هیچ گونه ارتباط و وابستگی به گروه صنعتی ایران‌خودرو نداشته و ندارد.»

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: «بدیهی است گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز از نظر معنوی در این رویداد متضرر شده است و پیگیری‌های حقوقی لازم جهت احقاق حق خود را به عمل خواهد آورد.»

شرکت «خودرو تجارت یکتا» که اقدام به دریافت وجه جهت فروش محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو کرده، دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده است. سوابق بررسی شده حاکی است هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی، قراردادی با ایران‌خودرو برای خرید این محصولات منعقد نکرده و در فرآیند انعقاد قرارداد و فروش این محصولات هیچ وجهی از سوی مشتریان و شرکت «خودرو تجارت یکتا» به حساب ایران‌خودرو واریز نشده است.

اما آنچه مالباختگان می‌گویند حاکی است که سامانه ۰۹۶۴۴۰ ایران‌خودرو این نمایندگی را تایید کرده و همچنین تا هفته گذشته آگهی نمایندگی ۵۰۵۴ ایران‌خودرو در روزنامه همشهری چاپ شده و نمایندگی آن با تایید و مجوز ایران‌خودرو فعالیت کرده است.

این فرد «مهدی. م» با ثبت شرکتی لیزینگی و با سربرگ آن در نمایندگی مجاز ایران‌خودرو فعالیت می‌کرده است و مالباختگان به دلیل اینکه در نمایندگی در حال ثبت‌نام هستند، به آن اعتماد کردند.

درددل مالباختگان زیاد است، وقتی می‌فهمند خبرنگاری و برای نوشتن مشکل‌شان آمده‌ای هر کس گوشه‌ای از جمله را می‌گوید. یکی گفت: «وقتی با تابلوی ایران‌خودرو(بلوباکس) فعالیت می‌کند ما هم اعتماد کردیم.»

یکی دیگر گفت: «قصه ما برای امروز و دیروز نیست، از سال ۹۵ این نمایندگی دارد فعالیت می‌کند چرا در تمام این مدت ایران‌خودرو اطلاعیه نداد که فعالیت این مرکز زیرنظر آنها نیست.» آن یکی گفت: «تمام قسط‌هایمان را تا همین ماه پیش‌پرداخت کرده‌ایم اما نمی‌دانستیم چه بلایی دارد به سرمان می‌آید، حالا هم که انگار با پول ما فرار کردند ترکیه.»

خانمی که در بین مالباختگان به دیواری تکیه داده بود و گریه می‌کرد به «فرهیختگان» گفت: «سال‌ها از دو بچه مریض نگهداری کرده‌ام و دار و ندارم برای درمان بچه‌هایم خرج شد، حالا هم که با کلی سختی، پول کارگری را جمع کرده‌ام تا بتوانم خودرو بخرم و بچه‌های مریضم را کمی بیرون ببرم، ۲۷ میلیون تومان پولم را برده‌اند و دستم به جایی بند نیست.»

مردی که ۷۰۰ میلیون پول به حساب این نمایندگی واریز کرده است، می‌گوید: «وقتی تابلوی ایران‌خودرو اینجا نصب شده و نمایندگی‌اش در سایت ایران‌خودرو مورد تایید بود من هم اعتماد و پول واریز کردم. هر جایی که سوال کردیم گفتند نمایندگی مجاز است و مورد تایید ایران‌خودرو است ما هم به همین دلیل اعتماد کردیم.»

خانم مسنی که بیش از ۴۰ میلیون تومان پول به این حساب واریز کرده است، با عصبانیت گفت: «اگر قرار باشد مردم به تابلوی یک شرکت خودروساز معتبر اعتماد نکنند به کجا باید اعتماد کنند؟ ما هم دوست داشتیم در این سن و سال خودرو داشته باشیم که همه سرمایه زندگی‌مان را بردند و دست‌مان هم به جایی بند نیست. روزی که می‌خواستیم ثبت‌نام کنیم همه‌چیز قانونی بود؛ مهر ایران‌خودرو، تابلو و… همه نمایندگی ایران‌خودرو را تایید می‌کردند اما حالا ایران‌خودرو می‌گوید که به ما ربطی ندارد.»

مسئول این تجمع در ادامه گفت: «آقای مهدی. م که گفته می‌شود هم‌اکنون در ترکیه به سر می‌برد، بیش از هفت میلیارد کلاهبرداری کرده است و دست‌مان هم به هیچ‌جا بند نیست. وقتی به ایران‌خودرو شکایت می‌کنیم می‌گوید این نمایندگی تعلیق شده و حق و حقوق‌تان را از همان آقا بگیرید. تمامی این بیش از صد نفر مالباخته که برای خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، به اعتبار تابلوی ایران‌خودرو (بلوباکس) آمده‌اند و پول به حساب این نمایندگی ریخته‌اند و حالا به جای اینکه از حق ما دفاع کنند، شانه خالی می‌کنند.»

دختری که سن و سالش از همه کمتر است، گفت: «زمانی که قرار شد خودرو ثبت‌نام کنم، تمام نمایندگی‌های ایران‌خودرو بسته بود و وقتی به سامانه ۰۹۶۴۴۰ زنگ زدم سه نمایندگی را برای ثبت‌نام خودروی «ال ۹۰» معرفی کردند که یکی از آنها همین نمایندگی ۵۰۵۴ بود که ما به دلیل آنکه ایران‌خودرو آن را تایید کرده بود و نزدیک خانه‌مان بود، اینجا ثبت‌نام کردیم؛ حالا هم که همه‌چیز کلا به‌هم ریخته است.»

خانم دیگری که در کنارش ایستاده است، می‌گوید: «آخرین قسط‌هایمان را همین چند وقت پیش پرداخت کرده‌ایم، تمام پولی که داشته‌ایم از ما گرفته‌اند و حالا هم هیچ جایی به فریادمان نمی‌رسد. وقتی از ایران‌خودرو دلیل بسته شدن اینجا را پرسیدیم اعلام کردند که ملک با شهرداری مشکل داشته و به همین دلیل بسته است؛ واقعا این جواب است که به ما می‌دهند؟» نمایندگی ۵۰۵۴ ایران‌خودرو به گفته مالباختگان بیش از ۱۰ روز است که بسته شده اما با این وجود تعمیرگاه آن هنوز در حال فعالیت بود و بیش از ۱۰ خودرو آنجا بودند، از مسئولی که جلوی در نشسته بود سوال کردیم، گفت: «تعمیرگاه کار خودش را به صورت آزاد انجام می‌دهد، البته کارت طلایی و گارانتی را قبول نمی‌کنیم و به صورت آزاد همه تعمیرات را انجام می‌دهیم.»

اگرچه ایران‌خودرو در تاریخ ۳۱ مرداد در اطلاعیه‌ای در مورد این نمایندگی توضیحاتی داده است اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چرا ایران‌خودرو در همین زمان هم اقدام به جمع‌آوری تابلو(بلوباکس) نکرده است و سوال دیگر اینکه وقتی برای نمایندگی که تا چند وقت پیش به‌عنوان نمایندگی مجاز ایران‌خودرو در سایت آمده، مجوز صادر می‌شود چرا هیچ نظارتی بر نحوه کار آن نمی‌شود تا افراد به راحتی از تابلوی ایران‌خودرو برای کلاهبرداری خود سوءاستفاده نکنند. کاش ایران‌خودرو قبل از اینکه چنین اتفاقی بیفتد سال گذشته نظارت‌های لازم را انجام می‌داد تا به گفته خودش فردی با ثبت شرکت لیزینگی در نمایندگی ایران‌خودرو کلاه مردم را برندارد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.