سال ۱۳۹۳ بود که نوبخت سخنگوی دولت با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات ارزی کشور، مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و لوکس را اعلام کرد. مصوبه‌ای که تاکنون نیز پابرجا مانده است و تنها خودروهایی که پیش از تاریخ تصویبنامه ثبت سفارش شده‌ بودند، با رای دیوان عدالت اداری، مجاز به ترخیص شدند. هفته گذشته نیز علی معقولی مدیر کل واردات گمرک ایران تاکید کرد «ثبت سفارش برأی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان صورت نمی‌گیرد و مصوبه جدیدی در این خصوص، به گمرکات ابلاغ نشده است».

به گزارش مشرق، اما با گذشت ۳ سال از این مصوبه، باز هم خیابان‌های تهران میزبان تازه‌ترین مدل‌های مرسدس بنز، بی ام دبلیو، پورشه و دیگر خودروهای لوکس است که بدون نگرانی از خروج ارز، وارد کشور می‌شوند. البته مسلم این که واردات هریک از برندها و خودروها در دستان یکی از مافیاهای اقتصادی قرار دارد و با فروش این خودروها به چندبرابر قیمت، خود را فربه‌تر می‌کنند.

آگهی فروش پورشه صفر کیلومتر به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان

اما تازه‌ترین مسافر از راه رسیده خانواده خودروهای لوکس، مرسدس بنز S۵۶۰ است که آگهی فروش آن با قیمت عجیب ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در یکی از سایت‌های پذیرش آگهی، به فروش گذاشته شده است.

http://panel.mototel.ir/Content/transformedimages/2149/750x393.jpg

 

 

صرف نظر از اینکه این خودروی لوکس مدل ۲۰۱۸ با وجود ممنوعیت واردات، چگونه به کشور رسیده است و فارغ از اینکه قوانین کشور چگونه از سوی عده‌ای خاص دور زده می‌شود، نکته قابل توجه ادامه آگهی این بنز ۵ میلیارد و خرده‌ای (که خرده آن برابر با قیمت ۱۵ پراید است!) برای ترخیص و شماره‌گذاری سایر خودروهایی از این دست با حجم موتور بالا نیز تبلیغ کرده است که در نوع خود قابل توجه و پیگیری است.

 

در حالی که چند روز قبل، بانک مرکزی ارائه ارز مسافرتی ۲۰۰ دلاری (به ازای هر مسافر) را بدلیل مشکلات ارزی و جلوگیری از خروج ارز از کشور متوقف کرد، مسوولان کشور در بخش‌های مختلف ذیربط باید پاسخگو باشند که چگونه میلیون‌ها دلار ارز کشور در شرایط رکود اقتصادی، بابت واردات خودروهای لوکس برای عده‌ای خاص آن هم طرق غیرقانونی از کشور خارج می‌شود؟  و اگر غیرقانونی وارد می‌شوند، چطور موفق به ترخیص و شماره‌گذاری شده‌اند؟