تویوتا راو۴ یا کیا سورنتو؟ ژاپنی خوش فروش یا کره‌ای پرآپشن؟

0

تویوتا راو۴ یا کیا سورنتو؟ مقایسه ژاپنی با کره‌ای پرآپشن؟مشخصات تویوتا راو۴ ،قیمت کیا سورنتو ،قیمت راو۴ ،مشخصات کیا سورنتو

در آخرین مورد در حالی که در جمع خانوادگی نشسته بودیم یکی از اقوام سوال جالبی پرسید، ایشان گفت اگر ۲۴۰ میلیون تومان داشتی بین کیا سورنتو اتاق جدید و تویوتا راو۴ فیس‌لیفت کدام یک را انتخاب می‌کردی؟ نکته جالب اینجاست که با اینکه هر دوی این خودروها شاسی‌بلند هستند اما در دو کلاس مختلف قرار می‌گیرند.
کیا سورنتو که مدتی است نسل جدید آن به کشور راه یافته در کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط قرار می‌گیرد که نزدیک‌ترین رقیب آن هیوندای سانتافه بوده که عنوان پرفروش‌ترین خودروی وارداتی را با خود یدک می‌کشد و از آن طرف تویوتا RAV4 که در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری قرار دارد با رقبای زیادی از جمله توسان، اسپورتیج و … مقایسه می‌شود هر چند نزدیک‌ترین رقیب آن از نظر قیمتی هوندا CRV می‌باشد و با این محصول چشم بادامی‌ها در بازار ایران دست به گریبان است.طراحی خارجی

 http://www.gtopcars.com/wp-content/uploads/2016/07/2017-Kia-Sportage-EX-Model.png

از کیا سورنتو شروع به بررسی می‌نماییم، پیتر شرایر که از طراحان ارشد آئودی بود چند سال قبل تصمیم گرفت به کیا بیاید و طراحی محصولات این کمپانی را انجام دهد. این محصول هم از دست‌پخت‌های این نابغه علم طراحی خودرو است، جلو پنجره مستطیل شکل زیبا تقارن زیبایی با چراغ‌های اصلی دارد و حالتی تهاجمی به سورنتو بخشیده است، کاپوت زیبا طراحی شده اما چراغ‌های هالوژن که بدون ظرافت طرح‌ریزی شده‌اند و کمی بزرگ به نظر می‌رسند با کلیت نمای جلو سازگار نیست هر چند در مدل‌های فول‌تر با ۴ چراغ کوچک همانند اپتیمای فیس‌لیفت پوشانده شده و این نقص مرتفع شده است، نمای جانبی خودرو با رینگ‌های ۱۹ اینچی کرومی تکمیل می‌شود و خطی L شکل پایین دربها جذابیت این قسمت را دو چندان می‌کند.

 http://www.khodrobank.com/Gallery/60049_KIA-Sorento-5305_10.jpg
در قسمت عقب در حالی که شباهت انکارناپذیری با محصولات آمریکایی‌ها از جمله جیپ گرند چروکی دیده می‌شود، نسبتاً ساده طراحی شده است. چراغ‌های مستطیل شکل که در قسمت بالا قرمز و در پایین سفید رنگ هستند تقارن نسبی با چراغ‌های جلو دارند.
http://www.khodrobank.com/Reviews/37432_Toyota-RAV4_Hybrid_EU-Version_2016_800x600_wallpaper_03.jpg
به سراغ تویوتاRAV4 فیس‌لیفت می‌رویم اولین نکته‌ای که پس از اولین نگاه به چشمم آمد کیفیت بالای رنگ خودرو بود که در آفتاب حالتی هفت رنگ پیدا می‌کرد و براق به نظر می‌رسید، اما در خصوص طراحی آن باید گفت تویوتا از اساتید فیس‌لیفت دنیاست چنان چه با کمی دقت می‌توان فهمید با تغییراتی جزئی جذابیت RAV4 را دو چندان کرده است. نمای جلو با خطوط فراوان همراه است و چراغ‌های اصلی در دو گوشه این قسمت در حالی که چراغ‌های روشنایی در روز را در خود جای داده‌اند، دیده می‌شوند. چراغ‌های هالوژن نیز در حالی که گرد می‌باشند در دو گوشه سپر قرار گرفته‌اند. در نمای جانبی رینگ‌های کروم به همراه خط A زیبای شیشه‌ها از نکات جالب توجه این قسمت می‌باشند. نمای عقب با تغییراتی زیبا نسبت به تویوتا راو۴ قبل از فیس‌لیفت شدیداً برای نگارنده جذاب بود که البته این جذابیت در شب چند برابر می‌شود.
https://cdn.bama.ir//BamaImages/VehicleCarImages/be2e88a4-28af-4cbf-ba68-b61f5f35ace0/CarImage4514535_636182542664784527_0_thumb_450_300.jpg
تصمیم‌گیری بین زیبایی این دو خودرو و انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان زیباتر بودن کاری بس مشکل است اما مسئولیتی است سخت که به بنده داده شده و بر اساس سلیقه انتخاب نگارنده راو۴ می‌باشد به این جهت که ظرافت بیشتری در طراحی آن به خرج داده شده هرچند منکر جذابیت‌ها و قلدری بیش از پیش سورنتو نمی‌شویم. کماکان تاکید می‌کنم که این یک موضوع شخصی است و بسیاری بر خلاف نظر بنده کیا سورنتو را خودرویی زیباتر می‌دانند
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/2016-Kia-Sorento-SX-L-2.0T-AWD-135.jpg
طراحی داخلیبا بازکردن درب سورنتو با فضایی بزرگ و دلباز مواجه شدیم که البته سقف پانوراما تاثیر زیادی روی بزرگ‌تر جلوه دادن آن دارد. راحتی استفاده از امکانات خودرو محسوس بوده و شدیداً ارگونومیک طراحی شده است که حتی برای شخصی که اولین بار است سوار خودرو می‌شود استفاده از آن‌ها به سادگی صورت می‌گیرد.
فرمان سه پره با تزئینات آلومینیومی امکان تنظیم سیستم صوتی را روی خود جای داده است. صفحه کیلومتر شمار تا ۲۴۰ کیلومتر مندرج می‌باشد و با کلیت کابین هماهنگی دارد. صندلی‌های چرمی راحت بوده و راننده را به آغوش می‌کشند. امکانات رفاهی زیادی برای سورنتو مورد تست وجود داشت که از جمله آن‌ها گرم‌کن و سردکن برای صندلی‌های جلو و گرم‌کن فرمان بود که برای ما ایرانی‌ها که به عبارتی عشق آپشن داریم حتی اگر یکبار هم از آن‌ها استفاده نکنیم، جذاب است. کیفیت کلی کابین نیز مناسب ارزیابی شد که البته در طول زمان و کارکرد بیشتر سورنتوهای نسل جدید می‌توان تصمیم‌گیری بهتری در این خصوص کرد.
 https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2013-Toyota-RAV4-Limited-cockpit.jpg

پس از بررسی نمای داخلی سورنتو نوبت به بررسی نمای داخلی تویوتا RAV4 رسیده بود، با باز کردن دربهای تویوتای مورد تست با فضایی نسبتاً جمع‌وجورتر نسبت به سورنتو مواجه شدیم اما استفاده از ۲ رنگ در تزئینات فضای داخلی، تویوتا راو۴ نمایی دل‌نشین‌تر را برای شما به نمایش می‌گذارد. صندلی‌ها، رودری‌ها و قسمت‌هایی از جلو داشبورد با چرم نارنجی خوش رنگ و با کیفیت تزئین شده‌اند. همچنین در قسمت‌هایی از فضای داخلی از آلومینیوم استفاده شده که جذابیت دوچندانی به این قسمت بخشیده است. دسته دنده خوش‌استیل بوده و در دستان راننده می‌نشیند. صندلی‌ها سفت‌تر و اسپرت‌تر از سورنتو بود و از نظر ارگونومیک نیز با اینکه سورنتو از امکانات بیشتری برخوردار بود اما راحتی و دسترسی به آن‌ها ساده‌تر بود و یکی از مواردی که در RAV4 توی ذوق می‌زند دسترسی به دکمه فلاشر و مخصوصاً DRIVE MODE بود که در بدترین جای ممکن جای گرفته بود. همچنین از نظر امکانات نیز سورنتو در مرتبه‌ای بالاتر قرار می‌گرفت در حالی که RAV4 از تجهیزات چندانی برخوردار نبود برای مثال ترمز دستی الکترونیکی سورنتو در RAV4 به صورت دستی بود.از نظر ابعاد نیز طول و عرض و ارتفاع تویوتا راو۴ به ترتیب ۴۵۷۰ و ۱۸۴۵ و ۱۶۶۱ می‌باشد در حالی که همین اعداد در کیا سورنتو ۴۷۸۰ و ۱۸۹۰ و ۱۶۹۰ میلی‌متر می باشد،فاصله بین دو محور این دو خودرو نیز در کیا سورنتو ۲۷۷۹ میلی متر و در تویوتا راو۴، ۲۶۵۹ میلی‌متر می‌باشد که با نشستن در ردیف اول و دوم خودرو بیشتر به ابعاد بزرگ‌تر سورنتو پی خواهید برد.

http://www.pardiskhodro.com/root/upload/up_blog/1503464401797.jpg

قوای فنی

کیا سورنتو از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲۴۰۰ سی‌سی GDI برخوردار است که توان خروجی آن ۱۸۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر می‌باشد که این قدرت از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به صورت پیش فرض به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که شتاب صفر تا صد را برای این کره‌ای آمریکایی مانند در حدود ۱۰.۲ ثانیه میسر می‌کند، همچنین مصرف سوخت ترکیبی سورنتو ۱۰.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد.

اما پیشرانه تویوتا راو۴، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲۵۰۰ سی‌سی است که توان خروجی آن ۱۷۷ اسب بخار بوده و گشتاور این خودرو ۲۳۳ نیوتن‌متر است، گیربکس نیز همانند سورنتو ۶ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک بوده که قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند که شتاب صفر تا صد را در حدود ۹.۳ ثانیه برای این خودرو امکان پذیر می‌کند. مصرف سوخت نیز به صورت ترکیبی برای تویوتا راو۴ فیس‌لیفت ۹.۱ لیتر می‌باشد که در مقایسه با سورنتو از مصرف کمتری برخوردار است.
از نظر وزن نیز سورنتو با ۱۶۸۰ کیلوگرم وزن در مقابل ۱۵۵۸ کیلوگرم وزن راو۴ بیش از ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است که در هنگام شتاب‌گیری و کسب شتاب صفر تا صد از آن یک قربانی ساخت.تجربه ی رانندگیپس از سوار شدن بر تویوتا راو۴ شروع به حرکت کردیم دنده‌ها با کمی کندی تعویض می‌شد که چاره آن تعویض دستی دنده بود، شتاب‌گیری نیز مناسب بود و شما را گله‌مند نمی‌کند به عبارتی واکنش موتور نسبت به گاز سریع و تهاجمی بود البته در حد خودروی کراس‌اوور شهری. کیفیت بالای کابین که به کابین لکسوسی معروف است حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند و احساس می‌کنید سوار بر خودرویی با ارزشی بالاتر هستید. دسترسی به حالت‌های مختلف رانندگی از جمله اسپرت و اکونومیک کمی مشکل بود اما با تغییر آن روی حالت اسپرت فرمان از حالت لختی خود خارج و سفت شد تا برای سرعت‌های بالا و مانورپذیری آماده شود. صفحه نمایش امکان دسترسی راحتی داشت و با قرار دادن گیربکس روی حالت دنده عقب دوربین عقب را پوشش می‌داد تا به راحتی پارک کردن صورت گیرد، کیفیت صفحه LCD و دوربین دنده عقب نیز عالی بود. شعاع گردش فرمان مناسب بوده و برای شهری همانند تهران ایده‌آل است. ضربات به کابین محسوس بوده و در ردیف دوم بیشتر حس می‌شد. تویوتا راو۴ از مانورپذیری مناسبی در سرپیچ‌ها برخوردار است و حس استرسی به راننده منتقل نمی‌کند علاوه بر اینکه سیستم ترمز در جلو دیسکی همراه با خنک شونده و در عقب دیسکی است تا به راحتی بتواند از پس وزن بیش از ۱۵۰۰ کیلویی RAV4 بر بیاید.
حال نوبت به سواری با کیا سورنتو رسیده بود. پس از سوار شدن بر روی صندلی راننده محیطی بزرگ‌تر در مقابل پای نگارنده دیده می‌شد و بزرگ‌تر بودن کابین محسوس بود. گیربکس را از حالت P به D تغییر دادیم و شروع به حرکت کردیم. شتاب‌گیری با کمی کندی همراه است و راضی کننده نیست. با قرار دادن گیربکس روی حالت دستی شتاب‌گیری بهتر از قبل شد هرچند باز هم چنگی به دل نمی‌زند. ضربات کابین کمتر از تویوتا راو۴ بوده و کمتر دست اندازهای پرشمار پایتخت در کابین به چشم می‌آمد. دید اطراف نیز به دلیل شیشه‌های کشیده و آینه‌های بزرگ مناسب می‌باشد هرچند به دلیل پف نسبی کاپوت از فضای جلو دید مناسبی دستگیرمان نمی‌شد.
 http://www.hiclip.ir/user_data/2155/32079/XaqaQ_big_03.jpg
در انتهای سواری با این خودرو و در هنگام ترمز کردن با استرسی زیاد مواجه شدیم عملکرد ترمزها افتضاح بود و برای ایست کامل نیاز به فشار زیاد پا روی پدال ترمز داشت که با پرسش از مالک خودرو متوجه شدیم داستان مفصلی پشت آن قرار دارد.
لنت های ترمز مدتی است که در این خودرو مستهلک شده و نیاز به تعویض دارد اما با مراجعه‌های متعدد مالک خودرو به نمایندگی‌های کیا در کشور فقط یکی از آن‌ها این قطعه مصرفی را داشته که به قیمت ناعادلانه ۳۳۰ هزار تومان در معرض فروش گذاشته است که مالک محترم قبول نکرده و آنقدر از این موضوع شکایت داشتند که در روز تست چند بار مشورت‌هایی با نگارنده در خصوص خرید خودرویی دیگر کردند. واقعاً مصرف کننده ایرانی که با قیمتی چندین برابر قیمت اصلی خودرو، خودرویی را در داخل کشور تهیه می‌کند باید تا چه میزان صبور باشد؟ تا کی باید این داستان تمام نشدنی خدمات پس از فروش ضعیف واردکنندگان را بشنویم؟ و سوالات متعدد دیگری که با نشست و برخواست بیشتر با مالکان خودروهای وارداتی بیشتر آن‌ها را می‌شنوید.
http://www.khodrobank.com/Reviews/40153_2017-kia-sorento-crashes-its-way-to-top-safety-pick-rating-109589_1.jpg
جمع بندی
اما در پایان مقاله قصد داریم به سوالی که اول مقاله مطرح شد پاسخ دهیم یعنی با حدود قیمت ۲۴۰ میلیون تومان کدام یک از این دو خودرو را انتخاب کنیم بهتر است؟
اگر به دنبال خودرویی بزرگ و قلدر هستید که فضای مناسبی داشته و از ۳ ردیف صندلی برخوردار است با شتابی کم و البته آپشن‌های متعددی که خواست اکثر ایرانی‌هاست، انتخاب شما کیا سورنتو می‌باشد. با هر بار نشستن پشت فرمان سورنتو و شتاب‌گیری کند آن بیشتر متوجه می‌شدیم که قانون پر حرف و حدیث ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی چه بر سر بازار کشور آورده است و پیشرانه مناسب‌تر برای سورنتو مدل V6 با حجم موتور ۳.۳ لیتری که به موجب این قانون از واردات آن جلوگیری شد شاید می‌توانست نتیجه تست را جور دیگری رقم بزند.
حال اگر به دنبال خودرویی با لذت رانندگی مناسب، شتاب‌گیری خوب، کیفیت کابینی ایده‌آل هستید انتخاب شما تویوتا راو۴ می‌باشد، علاوه بر اینکه سواری اسپرت‌تر و صندلی‌هایی جمع‌و‌جورتر و فضای داخلی کمتر نسبت به سورنتو جزو موارد محسوسی است که در راو۴ حس می‌شود.
به عبارتی همه چیز به اولویت‌های شما بستگی دارد یعنی اگر به دنبال خودرویی برای سفر هستید و قصد دارید آخر هفته را با خانواده پر جمعیت خود که احتمالاً دو کودک نیز بین آن‌ها هستند (برای ردیف سوم صندلی‌ها که از فضای کمی برخوردار است) به گشت‌و‌گذار بگذرانید انتخاب سورنتو می‌باشد اما اگر برای درون شهر خودرویی مناسب با مصرف سوختی مطلوب و شتاب‌گیری مناسب هستید انتخاب راو۴ است اما به شخصه از آن جایی که سواری هر خودرویی در اولویت انتخابم قرار دارد راو۴ را بر می‌گزینم زیرا به خودرو و رانندگی بیشتر به عنوان لذت نگاه می‌کنم تا وسیله‌ای برای حمل و نقل.

در پایان ضمن تشکر از مالکان دو خودرو که ساعاتی خودرویشان را در اختیار تیم تست خودروبانک قرار دادند تشکر و توجه شما را به مشخصات فنی دو خودرو جلب می‌کنیم.

مشخصات فنی
مدل تویوتا راو۴ کیا سورنتو
پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۲.۵ لیتر ۲.۴ لیتر
حداکثر قدرت ۱۸۰ اسب بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه ۱۹۰ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۲۶ نیوتون متر در ۴۱۰۰ دور بر دقیقه ۲۴۲ نیوتون متر در ۴۲۵۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمی ۹.۷ ثانیه ۱۰.۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۷ لیتر در صد کیلومتر ۹.۵ لیتر در صد کیلومتر
وزن ۱۵۸۰ کیلوگرم ۱۵۹۸ کیلوگرم
قیمت حدود ۲۴۰ میلیون تومان حدود ۲۴۸ میلیون تومان
خودرو بانک
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.