اولین تجربه رانندگی با تسلا مدل S در ایران + تصاویر

0

اولین تجربه رانندگی با تسلا مدل S در ایران ،تسلا موتورز در ایران


حدود دو ماه پیش یک دستگاه تسلا مدل S پا به جاده های ایران گذاشت. خودرویی که تصویرش به سرعت در فضای مجازی پخش شد و بسیاری را شگفت زده کرد.
حضور این خودرو مسافر در ایران به قدری سوژه جذابی شد که حتی برخی رسانه های انگلیسی زبان هم از حضور این خودرو در ایران صحبت کردند. داستان از آنجایی شروع می شود که یک زوج سویسی به نام های بندیکت و مَک دِنلا تصمیم می گیرند تا با بخشی از پس انداز خود یک تسلا مدل S کارکرده خریداری کنند. خودرویی که مدل ۲۰۱۵ بود و حدود ۳۰ هزار کیلومتر راه رفته بود را با قیمت ۷۵ هزار دلار خریداری می کنند و بعد راهی سفری ماجراجویانه می شوند. شاید با خود بگویید که در این دوره دیگر سفرها ماجراجویانه و غیر قابل پیش بینی نیستند. ولی مسئله اینجاست که بندیکت و مک دنلا برای اثبات خودروهای برقی به سفری چند هزار کیلومتری پا گذاشته اند و در اکثر مسیر نمی توانند از جایگاه های شارژ سریع استاندارد استفاده کنند. آن ها بعد از گذشتن هاز کشورهای اروپایی و غرب آسیا، بالاخره وارد ایران می شوند و اولین حضور تسلا مدل S را در جاده های ایران رقم می زنند. وقتی که وارد تهران شدند، آن ها را پیدا کردیم و به سراغشان رفتیم. ولی جالب بود که ما اولین نفرها نبودیم و برخی شرکت ها، دانشگاه ها، ارگان ها و… پیش از ما با زوج سوییسی مکاتبه کرده بودند تا میزبانی آن ها را داشته باشند.
وقتی در مورد سیاست های سفرشان پرسیدیم، متوجه شدیم که دغدغه هوای پاک برای مک دنلا و بندیگت هم وجود دارد و آن ها می خواهند خودروهای برقی را به مردم جهان معرفی کنند. وقتی آن ها با ما آشنا شدند، دیگر لازم نبود بگوییم که دنبال یک تجربه رانندگی با تسلا مدل S در ایران هستیم. یک صبح آخر هفته با هم قرار گذاشتیم تا چند ساعتی تهران را با تسلا مدل S به آن ها نشان دهیم. اینجا بود که باید پویایی تسلا برای شهری چون تهران هم سنجیده می شد.

http://www.khodrobank.com/Reviews/39641_Tesla-S-vs-BYD-E6-17.jpg
آشنایی مختصر با تسلا مدل S
تسلا مدل S از سال ۲۰۱۲ وارد بازار جهانی می شود. این خودرو که اصالت تمام آمریکایی دارد و در حال حاضر کالیفرنیا تولید می شود. البته که کمپانی تسلا یک خط مونتاژ هم در هلند دارد و ظرفیت این خط آنچنان بالا نیست.
تسلا مدل S یک خودرو تمام برقی به حساب می آید که با نسخه های مختلف به بازار جهانی عرضه شده است. مدلی که ما آن را مورد بررسی قرار داده ایم، نسخه ۸۵ خودرو است که در حال حاضر برای مدل ۲۰۱۷، مدل ۹۰ جایگزین آن شده است. شما برای خرید تسلا مدل S می توانید قابلیت دیفرانسیل عقب بودن و یا دو دیفرانسیل را برای خودرو خود سفارش دهید. بندیکت و مک دنلا نسخه تک دیفرانسیل این خودرو را خریده بودند.
سری ۸۵ تسلا مدل S، با هر بار شارژ کامل باتری ها می تواند تا ۵۰۴ کیلومتر را بپیماید. همچنین حداکثر توان موتور برقی این خودرو ۲۸۵ کیلووات یا همان ۳۸۲ اسب بخار اعلام می شود. حداکثر توان خروجی باتری ها هم ۲۷۸ کیلووات است که به عبارتی ۳۷۳ اسب بخار اعلام می شود. گشتاور فوق العاده ۴۴۱ نیوتون متری باعث می شود که تسلا مدل S در اکثر مواقع شتاب کمتر از ۵٫۵ ثانیه را داشته باشد. حداکثر سرعتی که این خودرو می تواند برود، ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. در صورتی که قابلیت شارژ با بیش از ۲۵ آمپر برای تسلا مدل S فراهم شود، باتری این خودرو در کمتر از دو ساعت و نیم به صورت کامل شارژ می شود. در صورتی هم که از سامانه شارژ سریع استفاده شود، حدود ۶۲% باتری هما را می توان در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ کرد. در برخی جایگاه های شارژ تسلا به صورت آزمایشی امکان شارژ کمتر از ۵ دقیقه را به صورت تعویض باتری امکان پذیر شده است.

http://static1.ilna.ir/thumbnail/SiDnwzcSQpV8/zD2ly951Lbe1X4vBXmeYxnwvBKd2o-upCBoRpuXWWQ3xVYIwBtE8SJc5CgG8w1SR1HhaeHPcWe7Z4QQxwQ5aCQuC6bW65Yo2vzNA1A_oYcME-xuDHnCGIL88GkvFaMums2lp5Xzk-eErjUYezqJx15vgVYkT1_XDXuOejRjZDSys4NdjIqNZJEQ6csj1vAj0qvKsTXSjLW4,/37.jpg
جالب است بدانید که از نظر قیمتی و کلاس بدنه، تسلا مدلS بسیار شبیه خودروهای لوکسی چون مرسدس بنز کلاس S، ب ام و سری۷، پورشه پانامرا و… است. برای همین همیشه در بازار جهانی کسانی آن را خریداری می کنند که توان مالی خوبی دارند.
پشت فرمان تسلا مدل S
واقعیت آن است که تست ما از این خودرو تنها یک تجربه رانندگی ساده بود. ولی تجربه ای که برای اولین بار در ایران اتفاق می افتد و در آن برخی فناوری های روز به چالش کشیده می شود. در بخش هایی از تهران گردی یک روزه ما، بندیکت پشت فرمان بود و در بخش های دیگر ما.
وقتی پشت فرمان تسلا نشستیم، اولین چیزی که جذبمان کرد، کیفیت بالای کابین خودرو بود. همچنین نمایشگرهای خودرو کیفیت بالایی داشتند و ما متعحب کرده بودند. زمان آن رسیدیم که با تسلا مدل S در تهران رانندگی کنیم. هیچ صدایی در داخل کابین شنیده نمی شد. فقط صدای باد کولر خودرو بود که تا حدی به حریم این آرامش عجیب تجاوز کرده بود. پا را روی گاز گذاشتیم و آرام آرام راه افتادیم. در همان ابتدای کار فهمیدیم که این خودرو قدرت عجیبی دارد و نباید پایمان را تا ته روی گاز بگذاریم. چون امکان دارم که تنها تسلا مدل S موجود در کشور زیر دست ما نابود شود. ولی با کمی رانندگی متوجه فناوری های دقیقی شدیم. در صفحه پشت آمپر یک نمایشگر بسیار با کیفیت بود، نتیجه اسکن تمام خیابان نشان داده می شد. از ده ها متر جلوتر بر روی این نمایشگر معلوم بود که خیابان به کدام سمت می پیچید، چند خودرو در خیابان هستند، آیا انسان در حاشیه خیابان است؟ آیا خودرو باربری جلوتر از نوع کامیون است یا وانت؟ و…. خلاصه سیستم تشخیص موانع تسلا مدل S بسیار باهوش است. حتی اگر موتور سیکلت جلو خودرو حرکت می کرد، آن را موتور سیکلت می دانستد نه مانع! بدیهی است که امکاناتی مثل رادار نقطه کور، رادار خطی، رادار فاصله جانبی و… در این خودرو آمریکایی با دقت بالایی کار کند.

http://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2017/06/tesla-s-gal-28.jpg
این خودرو به سیستم تنظیم ارتفاع مجهز است. با اینکه ظاهر کلی خودرو خوابیده بر زمین است، ولی با رسیدن به سرعتگیرهای بی قاعده تهران، تسلا به راحتی از آن عبور می کرد. همچنین دید خوب خودرو در کنار سنسورهای حفاظتی در اطراف خودرو نمی گذاشت که حتی کوچکترین خطا را در رانندگی ترافیکی داشته باشید.
وقتی به مکانی به نسبت خلوت رسیدیم، سامانه اتوپایلوت تسلا مدل S را تست کردیم. آپشنی خاص که در زمان خود سر و صدای زیادی را به پا کرد و حال ما آن را در تهران به چالش می کشیم. وقتی سرعت فراتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت بود، در یکی از خیابان های شهرک غرب دسته کروزکنترل را دو بار به سمت خودمان کشیدیم. با صدای بوق ممتد و آبی شدن صفحه نمایش، خودرو به حالت اتوپایلوت رفت. طبق دستور العمل تسلا، بهتر است که در این حالت دستتان را از روی فرمان رها نکنید. با این حال ما سعی کردیم تا رانندگی بدون فرمان و گاز و ترمز را تجربه کنیم. وقتی خودرویی ترمز می کرد، تسلا هم سرعت خود را کم می کرد و وقتی کسی حرکت ناگهانی داشت سعی می کرد که از محل خطر فرار کند. اگر بخواهید در این حالت از خودرویی سبقت بگیرید، کافی است که راهنمای خودرو را بزنید و خودرو در زمان مناسب لاین حرکتی خود را تغییر می دهد.
ولی نکته اصلی اینجاست که به خاطر فرهنگ رانندگی در خیابان ها و از طرفی وضعیت خط کشی جاده ها، این سیستم پیشرفته هر از چندگاهی خطاهایی را از خود نشان می داد و با پیام فوری اعلام می کرد که راننده سریع فرمان را دو دستی بگیرد. تا چند ماه دیگر پایه خودروهایی از برندهای آلمانی در ایران باز می شود که به سیستم اتوپایلوت مجهز هستند و برای داشتن این آپشن بهای حدود ۴۰ میلیون تومان بیشتر را باید هزینه کرد. حال با پرداخت این هزینه شما می بینید که عملا نمی توانید از آن در ایران استفاده کنید. زیرا نوع فرهنگ رانندگی بسیاری رانندگان کشور واقعا به سبک عجیبی بی قاعده است.

http://digiato.com/wp-content/uploads/2017/05/IMG_20170530_223656-1024x768.jpg
بعد از حدود سه ساعت رانندگی تنها ۶ درصد از شارژ باتری ها استفاده شده بود. در منطقه ای خلوت خواستیم تا شتاب خودرو را بررسی کنیم. بندیکت گفت که خودرو را در حالت اسپورت بذاریم، ولی سیستم کنترل پایداری آن را خاموش نکنیم. زیرا در صورت خاموش بودن ESP، تسلا مدل S به خاطر گشتاور زیاد مدام هرزگردی می کند. با حالت مورد تایید مالک خودرو شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۵٫۴ ثانیه ثبت کردیم.
نتیجه گیری
بدیهی است که نمی توان از تسلا مدل S ایراد خاصی گرفت. بی شک تجربه رانندگی با آن لذت کمتری از سایر خودروهای خاص و لوکس کشور را نداشت. ولی مسئله اینجاست که هدف اصلی مهمانان سوئیسی تسلا سوارمان، معرفی خودروهای برقی به مردم جهان است و تشویق آن ها به خرید این خودروها. بدیهی است که اگر سازمان ها و نهادهای ایرانی جو حاکم بر خودروهای برقی را در کشورهای توسعه یافته، اجرایی کنند، می توان شاهد آن بودیم که طی چند سال آینده استقبال خوبی از این خودروها در کشور می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.