اجرت و دستمزد تعویض روغن موتور و روغن گیربکس خودروهای سواری
ریز تعرفه اجرت تعویض روغن موتور ،نرخ تعویض روغنی و پنچرگیری و آپاراتی سال ۹۵ ،اجرت تعویض روغن ۹۶ ،قیمت تعویض روغن پراید ،سود تعویض روغن ،درآمد شغل تعویض روغنی ،اتحادیه صنف پنچرگیری و تعویض روغن تهران
شغل تعویض روغنی نوعی مهارت تجربی در ایران معرفی شده است؛ مهارتی که با شیوه شاگردی پیش استاد آموزش داده میشود.
امروزه در سطح جهان این شغل حتی به محیط دانشگاهها هم راه یافته و بهصورت علمی تدریس میشود. مهارتهای زیادی برای تعمیر و نگهداری و… آموزش داده میشود و از همه مهمتر اینکه در بسیاری از کشورهای جهان این شغل از شیوههای نوین مدیریت بهره میبرد و بنرهای تبلیغاتی و راهکارهای تبلیغاتی نوین برای این شغل استفاده میشود.
اما در ایران کماکان تجربه قبلی و البته موفق بهترین تبلیغ است. هر چند تعرفههایی برای دستمزدها تعیین میشود اما نوسانات زیادی در این حوزه به چشم میخورد و اینکه استاد باشید یا شاگرد، در سطح شهر کنید یا بنگاهی بینراهی باشید، در تعیین قیمت نهایی تأثیر مستقیم دارد. در گزارش امروزمان هم بازار روغن اتومبیل و… را بررسی کردهایم و هم در گفتوگو با یکی از فعالان این حوزه از زیر و بم شغلش پرسیدهایم و هم از اینکه چه سرمایه اولیهای برای راهاندازی چنین کسبوکاری نیاز است، سوال کردهایم.
رییس اتحادیه لاستیک، روغن و فیلتر تهران گفت: افزایش ۵۰ درصدی قیمت روغن موتور شایعه است. روغن خارجی در کشور وجود ندارد و روغنهای تولید داخل از برندهای معروف دنیا استفاده میکنند یا تحت لیسانس آنها به چند برابر قیمت به فروش میرسند.
عباس سماواتی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث افزایش ۵۰ درصدی قیمت روغن موتور شایعهای بیش نیست و تنها میتوان گفت در چند وقت آینده ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت روغن موتور خواهیم داشت. تمام افزایش قیمتها نیز زیر نظر سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است و تا زمانی که به تایید این سازمان نرسد، قانونی و اجرایی نیست.
وی با بیان اینکه روغن موتور خارجی در کشور وجود ندارد، ادامه داد: تمام روغنهایی که با نام شرکتهای خارجی در بازار موجود است، تولید ایران بوده که با فروش تحت لیسانس به چند برابر قیمت، حقوق مصرفکنندگان ضایع میشود.
او تصریح کرد: روغن موتور داخلی که از طریق قانونی تولید و به وسیله شرکتهای داخلی توزیع میشوند بسیار باکیفیت بوده و به تایید اتحادیه و سازمان حمایتکننده مصرفکنندگان و تولیدکنندگان رسیدهاند.
رییس اتحادیه لاستیک، روغن و فیلتر تهران ادامه داد: شرکتهای تولیدی نرخ مصوب دارند که اسناد آنها به تایید سازمان حمایت رسیده و این نرخها به واحدهای توزیع برای توزیع قانونی ابلاغ شده است که قیمت تولیدات داخلی در حدود ۱۴ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان برای یک روغن موتور چهار لیتری است.
او با اشاره به نرخ مصوب اجرت تعویض روغن گفت: نرخ اجرت برای دو نوع ماشینهای نو و کارکرده متفاوت است. قیمت اجرت تعویض روغن سواریهای جدید بدون باز شدن سینی ۲۷۰۰ تومان، اجرت تعویض روغن ملزم به بازشدن سینی ۳۷۰۰ تومان، اجرت تعویض روغن با ساکشن ۲۴۰۰ تومان، اجرت تعویض فیلتر هواکش هزار تومان، اجرت تعویض فیلتر روغن ۱۸۰۰ تومان، اجرت تعویض واسکازین گیربکس یا دیفرانسیل ۱۷۰۰ تومان، اجرت بازدید گیربکس یا دیفرانسیل ۷۰۰ تومان، اجرت بازدید جعبه فرمان ۸۰۰ تومان و گریسکاری هر قطعه گریسخور ۳۰۰ تومان است.
وی افزود: اجرت تعویض روغن سواریهای کارکرده ۱۸۰۰ تومان، اجرت تعویض روغن با ساکشن ۱۸۰۰ تومان، اجرت تعویض فیلتر هواکش ۸۰۰ تومان، اجرت تعویض فیلتر روغن ۸۰۰ تومان، اجرت تعویض واسکازین گیربکس یا دیفرانسیل ۸۰۰ تومان، اجرت بازدید گیربکس یا دیفرانسیل ۸۰۰ تومان، اجرت بازدید جعبه فرمان ۸۰۰ تومان، گریسکاری هر قطعه گریسخور ۳۰۰ تومان و دیگر هزینهها به صورت توافقی است.
به گفته وی تمام هزینههای تعویض روغن و غیره برای خودروهای سنگین به صورت توافقی است.