خاموش کردن دور آرام موتور خودرو/نوسان دور موتور پراید ،پژو ۲۰۶ ،سمند

0

خاموش کردن دور آرام موتور خودرو ،افت دور موتور از ۱۰ و خاموش شدن آن ،نوسان دور موتور پراید ،سنسور دور موتور ۲۰۶ ،خاموش شدن ماشین بعد از استارت ،خاموش شدن ماشین در حالت درجا ،استپر موتور پراید ،علت خاموش شدن ماشین درحال حرکت ،سنسور دور موتور پراید

خاموش کردن دور آرام موتور خودرو

یک موتور خودرو در حالت دور آرام ، تنها با قطع اشتعال متوقف می‌شود .

در موتورهایی با عملکرد بالا و بخصوص در نوع هوا خنک ، در حالت دور آرام ، ممکن است موتور کاملاً گرم باشد ، زیرا سرعت جریان هوا ا روی سطوح خنک شونده پایین است . وقتی اشتعال خاموش و موتور تا حد توقف کند شود ، گاه اوقات در یک یا دو سیلندر ، پیش اشتعال رخ می دهد . به دلیل rpm پایین ، اینرسی چرخ طیار یا ملخ ، بریا انتقال پیستون به نقطه مرگ بالا کافی نمی باشد ، و موتور به عقب پس می زند و یا در جهت خلاف دوران می کند . معکوس شدن جهت ممکن است موجب تنشهایی ناخواسته ، درقطعاتی مانند سیستم دنده سوپر شارژر شود و در نتیجه ، در صورت امکان باید از آن اجتناب شود .

در هنگام متوقف ساختن یک موتور ازاین نوع ، دریچه گاز اندکی باز می‌شود ، تا سرعت دورآرام بالارود . درصورت وجود اشتعال ، کنترل مخلوط به سمت وضعیت قطع دورآرام حرکت می کند . این حرکت بر روی یک شیر عمل می کند ، و کلیه روزنه های سوخت را به طور کامل می بندد . موتور ممکن است با استفاده از سوختی که هنوز در مانیفولد ورودی موجود است چند بار آتش شود ، اما با کم شدن سرعت موتور تا حدی که امکان پس زدن وجود داشته باشد ، مخلوط سوخت ـ هوا برای آتش شدن بسیار رقیق می شود و لذا موتور به نرمی متوقف ، و سپس اشتعال قطع می شود .

سیستم دور آرام : در شکل ۱ ، نشان داده شد که برای نگهداشتن نسبت سوخت ـ هوا در بهترین اقتصاد سوخت ، بر طبق منحنی بهینه شکل ۲ ( شکل ۲ را اینجا ببینید ) ، سیستم اصلی اندازه گیری نه تنها مخلوط را دردبی های کم هوا غنی نمی کند ، بلکه دردور آرام ابداً سوختی راتأمین نمی کند . پس برای جبران این مشکل درسیستم اندازه گیری ، باید سیتم اندازه گیری سرعت کم یا دور آرام درنظر گرفته شود .

قطع دور آرام موتور خودرو

شکل ۱ – تاثیر لبه شیپوره بر روی نسبت سوخت به هوا ، در یک سیستم اندازه گیری اصلی

در یک سیستم رایج دورآرام ،مانند آنچه درشکل ۲ نشان داده شده است ، یک لوله سوخت کوچک از محفظه شناور ، به نقطه ای که در مجاورت دریچه گاز می باشد ، کشیده شده است . این لوله غالباً دارای یک روزنه سوخت ثابت است . وقتی دریچه گاز بسته می شود ، مکش مانیفولد افزایش می یابد و سوخت اضافه ای که از طریق روزنه اندازه گیری دور آرام دریافت شده است ، از مواضع باز b و c تخلیه می شود . زمانی که فشار مانیفولد زیاد است ، از هوای خروجی نقطه a ، برای جلوگیری از سیفوناژ سوخت از محفظه شناور استفاده میشود .

دور آرام کاربراتور

شکل ۲سیستم رایج دور آرام یک کاربراتور

با کاهش جریان هوا ، جریان سوخت ناشی از سیستم دور آرام افزایش می‌یابد و ممکن است که یک مخلوط بیش از حد غنی در حالت دریچه گاز تقریباً بسته از سیستم دور آرام به دست آید . اندکی باز شدن موضع b ، موقعی که لبه صفحه دریچه گاز از روی آن عبور کند ، سوخت را تخلیه می کند .وقتی این امر رخ دهد ، فشار هوا در موضع باز b ، بسیار بیشتر از فشار هوا در موضع باز c می شود . پس هوا وارد b می شود و میزان مکش روی سیستم دور آرام کاهش می یابد . این عمل موجب آن می شود که نسبت سوخت ـ هوای دور آرام ، از غنی شدن بیش از حد دور نگهداشته شود . پیچ سوزنی برای باز شدن c برای مخلوط دور آرام به صورت دستی تنظیم می‌شود .

اغلب سیستمهای دور آرام ، برای تجزیه و تحلیل بسیار پیچیده اند ، و طرح نهایی نتیجه آزمایشهای گوناگونی است که صورت گرفته اند . مجموع سیستم دور آرام ، سیستم صرفه جو و سیستم اصلی اندازه گیری جریان سوخت ، باید بتواند مراحل شکل ۲ ( شکل ۲ را اینجا ببینید ) را تقریب کند .

پمپ شتاب :

لازم است که در هنگام باز شدن ناگهانی دریچه گاز ، موقتاً یک مخلوط غنی برای مانیفولد تأمین شود ، زیرا هوای تأمین شده اضافی سریعاً به موتور میرسد، در حالیکه قسمتی از سوخت اضافی ، احتمالاً حتی چند ثانیه بعد از باز شدن دریچه گاز نیز ممکن است به موتور نرسد .

شکل ۳ ، یک نوع پمپ شتاب را نشان می دهد . پمپ شامل یک پیستون است که از طریق یک فنر ، به یک میل پیستون متصل است . پیستون در داخل یک سیلندر عمل می کند . سوخت از محفظه شناور وارد سیلندر ، که دارای یک خروجی به سمت مانیفولد ورودی است ، می شود . میل پیستون به گونه ای متصل است که با باز شدن دریچه گاز ، پیستون به داخل سیلندر حرکت کند . وقتی دریچه گاز به آرامی حرکت کند ، سوخت داخل سیلندر پمپ می تواند از طریق مجراهای کوچکی ، به داخل محفظه شناور برگشت داده شود . وقتی دریچه گاز به طور ناگهانی باز شود ، میل پیستون به پایین می رود ،و فنر را می فشارد . سپس فنر ، پیستون را به پایین می برد ، و سوخت داخل سیلندر پمپ . به داخل جریان هوای مانیفولد ، که موقتاً رقیق شده است ، پاشیده می‌شود .

پمپ شتاب

شکل ۳ – مکانیزم پمپ شتاب یک کاربراتور

ساسات: برای تأمین مخلوطهای غنی ، لازم است برای استارت زدن درحالتهای سرد و گرم ، کاربراتور به یک شیر پروانه ای به نام ساسات مجهز باشد . این شیر مابین ورودی کاربراتور ( نقطه ۱) و گلوگاه ونتوری (نقطه ۲) قرار می گیرد . شکل ۴ یک ساسات را نشان می دهد . با اندکی بستن ساسات ،نسبت به حالت عادی عبور هوا از ونتوری ، افت بیشتری مابین نقاط ۱٫۲ به وجود می آید . این مکش قوی درگلوگاه ونتوری ، مقدار بسیار زیادی از سوخت را از داخل شیپوره بیرون می کشد ، و به اندازه کافی از اجزای سبک سوخت ، برای فرستادن به داخل سیلندر فراهم می کند . لذا نسبت سوخت تبخیر شده با هوا ، در داخل محدوده قابل اشتعال قرار می‌گیرد . ساساتها گاهی اوقات به همراه مجرای کنارگذری که توسط یک فنر کار میکند ، ساخته می شوند . درنتیجه پس ازاستارت زدن موتور ، افت فشار زیاد و خفقان بیش از حد وجودندارد و ازاین رو به rpm بالاتری می توان دست یافت . از آنجایی که مقدار خفقان ، به دمای اجزای موتور بستگی دارد . ساساتها اغلب توسط یک ترموستات کنترل می شوند .

راه اندازی : مرحله خفقان ، مستلزم چند دور گشتن موتور است ، تا مانیفولد و سیلندرها ، از مخلوط غنی پر شوند ، لذا این روش برای موتورهای دارای استارت الکتریکی ، مناسبترین روش است . در گذشته ، موتور هواپیماها با چرخاندن دستی ملخ و یا با استفاده از استارتهای اینرسی ، که درآنها انرژی چرخ طیار تنها برای گرداندن چند دور ازموتور کافی بود ، شروع به کار می کردند . برای تأمین یک مخلوط غنی ، برای راه اندازی موتور هواپیماها ، بدون چرخش اولیه ، از یک پمپ اولیه دستی استفاده می شود . دراین پمپ ، سوخت مایع از طریق یک سیستم ویژه متشکل ازلوله های کوچک ، به دریچه های ورودی چند سیلندر پمپ می شود .آموزش مکانیک خودرو با این سیستم ، یک یا دو سیلندر ، با اولین گردش موتور ، برای اشتعال آماده می شوند .

ساسات

شکل ۴-ساسات (شیر خفقان) با کنارگذر فنری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.