تشریح عملکرد سیستم های امنیتی خودرو

0

سیستم های امنیتی خودرو ،انواع سیستم های امنیتی ،مدار سیستم دزدگیر خودروهای مدل بالا ،آمار سرقت خودرو ،

مقدمه

سرقت اتومبیل یا دزدیدن لوازم داخل آن تقریبا ۴/۱ همه جرایم گزارش داده شده را تشکیل می دهد . هر سال در انگلستان ۵۰۰۰۰۰ اتومبیل به سرقت می رود و ۱۰۰۰۰۰ تا از آنها هرگز پیدا نمی شود . بسیاری از اتومبیل هایی که پیدا می شوند نیز آسیب دیده اند . بیشتر سارقان اتومبیل غیر حرفه ای و فرصت طلبند و حتی یک آژیر ساده نیز مانع اقدام آنها می شود .

خودرو سازان و سازندگان سیستمهای دزدگیر همواره برای افزایش امنیت خودروها تلاش می کنند . به تازگی با ساختن دزد گیر به صورت بخشی از سیستم الکترونیکی خودرو گام بلندی در این زمینه برداشته شده است . با وجود این تجهیز خودروهای قدیمی نیز بسیار موثر خواهد بود .

دزد گیرها به سه نوع اصلی تقسیم می شوند :

  • با استفاده از کلید ، در همه مدخلها به کار میافتد ؛
  • ولتاژ باطری را حس می کند؛
  • حسگر سه بعدی دارد

این سیستمها به دو روش خودرو را از کار می اندازند :

  • مدار سیستم جرقه زنی و یا استارت را قطع می کنند ؛
  • واحد کنترل الکترونیکی مونور را قفل رمزی می کنند .

دزدگیر را می توان به وسیله یک کلید جداگانه یا فرستنده امواج فروسرخ به کار انداخت . امروزه در بیشتر اتومبیل ها ، با قفل شدن درها ،دزدگیر به صورت خودکار به کار می افتد .

  • توصیف یک سیستم پایه دزدگیر

در یان بخش ، برای آشنایی شما با اصول کار سیستم دزدگیر خودرو ،سیستم بسیار ساده ای را شرح می دهیم که خودتان می توانید آن را روی اتومبیل سوار کنید این سیستم باید بتواند کارهای زیر را انجام دهد :

  • وقتی یکی از درهای اتومبیل باز می شود باید فعال شود ؛
  • سیستم جرقه زنی را باید از کار بیندازد ؛
  • از بوق اتومبیل به عنوان آژیر استفاده کند ؛
  • وقتی بوق را به صدا در آورد ،بوق زدن را ادامه دهد ،حتی وقتی که در بسته شده باشد ؛
  • سیستم باید پس از ۱۵ ثانیه دوباره به کار بیفتد .

این طرح بر یک مدار رله مبتنی است . وقتی یکی از درهای اتومبیل باز می شود کلید اتصال بدنه پیدا می کند . از این اتصال برای راهندازی یک رله استفاده می شود و این رله بوق را به صدا در می آورد .

شکل – ۱

با استفاده از خازنی که پس از بسته شدن در اتومبیل ، رله را به مدت ۳۰ ثانیه دیگر برق دار می کند ، می توان تاخیر لازم را ایجاد کرد . برای قطع و وصل این سیستم از یک سوئیچ خارجی استفاده می شود . در شکل ۱ یک مدار دزدگیر ساده نشان داده شده است که می تواند ما را به این هدف برساند . تاخیر با استفاده از یک مدار CR ایجاد می شود . R مقاومت پیچک رله است ظرفیت خازن را می توان با استفاده از داده های زیر محاسبه کرد :

تاخیر زمانی = ۱۵ ثانیه

مقاومت پیچک رله =۱۲۰ اهم

ولتاژ برق مصرفی =۱۲ ولت

افت ولتاژ رله =۸ ولت

خازن در طی CR 5 ثانیه به طور کامل و در CR ثانیه به اندازه ۶۶ درصد تخلیه می شود . ولتاژ ۱۲ ولت است ،بنابراین ۶۶ درصد آن معادل ۸ ولت خواهد بود . پس اگر ۱۵ =CR ، آنگاه ۶۰/۱۵ = C

C=250MF

به نظر می رسد که این جواب ساده و ایده الی باشد . مسئله را مطرح و سپس با استفاده از ترانزیستور ، مقاومت و خازن یک مدار ساده الکترونیکی طراحی کنید.

۳– توصیف یک سیستم رده بالا

در ادامه مطلب مروری داریم بر سیستم های مدرن دزدگیر که از ابتدا روی تومبیل نصب می شود یا می توان بعدا آن را به تومبیل افزود . بیشتر این سیستمها برای نصب روی اتومبیل هایی ساخته می شوند که با برق ۱۲ ولت کار می کنند و اتصال بدنه آنها منفی است . این سیستمها آژیر الکترونیکی دارند و در هنگام قطع و وصل سیگنال صوتی قابل شنود تولید می کنند . همه این سیستمها در هنگام باز شدن در اتومبیل فعال می شوند و پس از گذشت مدتی ، غالبا ۱ تا ۲ دقیقه ، به صورت خودکار دوباره راه اندازی می شوند . بلافاصله پس از نفوذ به یکی از مدخلهای اتومبیل ،دزدگیر به مار می افتد . بیشتر سیستمها دو تکه اند ، با واحد کنترل و آژیر جداگانه ؛ در اغلب سیستم ها واحد کنترل در داخل اتاق قرار دارد و آژیر زیر کاپوت است . بیشتر سیستم هایی که اکنون در بازار متداول اند دو «کلید» کنترل از دور فروسرخ دارند که با باطری های کوچک کار می کنند و یک دیود نور گسیل دارند که ارسال سیگنال را نشان می دهد . این کلید ها فقط با یک خودرو کار می کنند . یا از حسگر های سه بعدی استفاده می کنند ، حساسیت قابل تنظیم دارند . بیشتر سیستمهای دزدگیر ،وقتی با چراغ های چشمک زن کار می کنند ،در حدود ۵ آمپر جریان می کشند . بدون چراغ چشمک زن (فقط آژیر) ، کمتر از ۵ آمپر جریان کشیده می شود . تراز صدای آژیر ،در فاصله ۲ متر از جلو اتومبیل در حدود ۹۵ دسی بل است .

در شکل ۲ نمودار بلوکی یک سیستم دزدگیر پیچیده نشان داده شده است . این سیستم مطابق معمول ، چند ورودی و چند خروجی دارد :

  • برقی که از مغزی سوئیچ می رسد؛
  • سیگنالی که از میل لنگ می رسد ؛
  • حسگر سه بعدی ؛
  • کلید کاپوت
  • کلید لرزش
  • سیگنال کنترل از دور فروسرخ /رادیویی
  • کلیدهای درها
  • کلید کنترل .

خروجیها

  • فرستنده سه بعدی
  • دیود نور گسیل
  • بوق یا آژیر
  • چراغ های چشمک زن
  • از کار اندازنده سیستم جرقه زنی
  • مدار حلقه
  • شیشه بالابر برقی ، دریچه نورگیر و قفل درها

شکل – ۲

بعضی از سیستم های دزدگیر که در کارخانه نصب می شوند با سیستم قفل مرکزی تلفیق شده اند . بدین ترتیب می توان از سیستم قفل آسان که در بخش قبل شرح داده شد استفاده کرد . با فشردن شستی واحد کنترل از دور ، ضمن فعال شدن سیستم دزدگیر ، شیشه ها و نورگیر بسته و درها قفل می شوند .

  • واحدهای کنترل الکترونیکی با رمز امنیتی

یکی از جدید ترین فکرها ، دادن رمز امنیتی به واحد کنترل الکترونیکی موتور است . برای به کار انداختن واحد کنترل الکترونیکی و روشن کردن موتور باید حتما یک سیگنال رمزی به واحد کنترل الکترونیکی داده شود . شرکت فورد از سوئیچ مخصوصی استفاده می کند که با اطلاعات مورد نیاز برنامه ریزی شده است . حتی در صورت استفاده از سوئیچی با «دندانه » های درست ، نمی توان استارت زد . سیتروئن ، در مدلهای رده بالای خود از فکر مشابهی استفاده می کند ، اما در این اتومبیلها رمز را باید از طریق یک صفحه کلید غشایی عددی وارد کرد . البته هیچ چیز نمی تواند مانع از آن شود که دزدان خودرو را با جرثقیل بلند کنند ، آن را داخل کامیونی بگذارند و بگریزند ، اما در این صورت ناگزیر خواهند شد که از یک واحد کنترل الکترونیکی نو برای کنترل موتور استفاده می کنند . قیمت این واحد زیاد است و تقاضای خرید واحد کنترل الکترونیکی نیز شک برانگیز است .

  • خلاصه مطالب و پیشرفت های نوین

سارقان حرفه ای اتومبیل همیشه راه هایی برای نفوذ در جدیدترین سیستم های دزدگیر پیدا می کنند . خودرو سازان ناگزیرند که همواره یک گام از دزدان جلوتر باشند . اکنون مقرراتی در دست بررسی است که براساس آنها می توان در بخشی ناپیدا از خودرو وسایل رد گیری نصب کرد . در صورت سرقت اتومبیل این وسیله فعال می شود و پلیس می تواند آن را ردیابی کند .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.